Dradol: Já nehraju hru, kde by měli hráči příběhové pravomoci. Nemám nic jako fate pointy, které by mohli hráči zaplatit a říct "takhle to je". Obecné pravidlo je, že hráči mohou navrhovat úplně cokoliv a Vypravěč si z toho pak něco vybere, nebo třeba vymyslí něco jiného, co ho na základě těch návrhů napadne. Když se hráči sehrají, tak už pak většinou není třeba formulovat to jako návrh, ale můžeš rovnou říct "Tuhle hospodu znám, hostinský Trask je můj starej kámoš". Pořád to ale znamená, že to je návrh, který vypravěč musí schválit (což udělá vždycky, leda by měl nějaký dobrý důvod, třeba že hráč zapoměl na to, že postavy už v téhle hospodě byly a hostinským tu byl někdo jiný).
Konkrétně ve hře se pak používají tři základní techniky: Společný braintorming, to je třeba když chceš vymyslet jméno města nebo třeba jaké jsou v něm čtvrtě. V tomhle případě je obzvláště dobré dodržovat pravidlo "Ano, ale...", tj. že se staví na nápadech ostatních a nemůžeš prostě říct "takhle to není". Když se ti něčí nápad nelíbí, tak musíš říct něco jako "To nezní špatně, ale co kdyby to bylo spíš takhle, nebylo by to lepší?" Řešej se takhle například i situace, kdy hráč ujede ze settingu a řekne třeba: "Je tam týpek s rotačákem." Odpoveď na to pak nemůže být: "Ne, to je blbost", ale třeba "Hele rotačáky v tomhle settingu nejsou, co takhle kdyby to byla třeba opakovací kuše, jako ve filmu Van Helsing?" (i blbé nápady většinou někoho inspirují a vznikne z nich něco použitelného).
Druhá situace je, když se něco úzce dotýká nějaké hráčské postavy. Například: "Hele, ty seš místní, popiš nám, jak to tu vypadá". Tohle v podstatě je předání kreativní pravomoci hráči, ale samozřejmě pořád platí, že to Vypravěč musí schválit. Týká se to i znalostí a odborností postav, tj. hráč zloděje například může říct, jak vypadá místní podsvětí, válečník může říct, který známý zbrojíř vyrobil nějaký vzácný meč, atd.
Poslední typická situace je, že se hráči za postavy baví o situaci. Třeba když najdou mrtvolu a uvažují o tom, kdo by mohl být vrahem. Vypravěč by se do toho měl zapojovat taky, a to tím, že bude konstatovat zjevné fakty. Například (k hráči válečníka): "Hele co si tak pamatuješ, tak ten velkej chlap s jizvou neměl žádnou zbraň, která by mohla udělat takovouhle ránu."
Tohle je zdaleka nejlepší varianta, protože to je současně hraní postav a současně generování obsahu. Když se generuje děj, tak samozřejmě neplatí, že to musí být vždycky tak, jak hráči navrhli. Velice často to jejich dumání vede k tomu, že při tom Vypravěče napadne nějaké jiné řešení či vysvětlení, které hráči nezmínili, ale dává velice dobrý smysl.
Tahle technika často vede k velice uspokojivé hře pro hráče, díky tomu, že vysvětlení záhady vychází z toho, jak o ní hráči sami uvažují. Dosáhnout stejného efektu v předem připravené hře je těžké, protože PJ dopředu nemůže tušit, co bude hráčům připadat důležité, jakých vodítek si všimnou, atd.
Když to shrnu, tak základní rady pro společnou improvizaci jsou:
- uvažujte nahlas. To platí jak pro hráče tak pro Vypravěče (Vypravěč samozřejmě neříká nahlas úplně všechno, ale ale je dobré úvahu začít nahlas, aby byli hráči na stejné vlně - a pak ji nedokončit a místo toho to odehrát).
- Kdykoliv se cokoliv týká znalostí, odbornosti či zázemí nebo historie jakékoliv postavy, hráč by měl dostat slovo a jako první říct, jak si představuje, že tyhle věci fungují. Ostatní to pak může doplnit, ale hráč této postavy by měl mít hlavní slovo (stále ale platí, že to musí schválit vypravěč).
Podrobnější rady jsou sepsané v té příručce: http://rahman.sweb.cz/Dakara/RPG/Dakara-Hra_bez_pripravy_A5.pdf
Fórum
Fórum slouží především pro informace masového charakteru a informace obecně zajímavé, zvláště ty, co se nedají moc rozumně umístit jinam. Např. pozdravy z Conů, oznamení o významných novinkách na tematicky příbuzných serverech, informace o akcích komunitního charakteru (Jdeme s Pepou do kina na Narnii, chcete taky?) atp. Toto fórum slouží i jako guestbook.
Nachází se zde také rozcestník k několika nejzákladnějším stolům, které by měly Fóru ulehčit, a proto je prosím používejte, stejně jako mnoho dalších v Putyce (nikdo vám hlavu neutrhne, když tak neučiníte, ale tady vaše oznámení rychleji zapadne).
Za obsah příspěvku ručí autor, nikoli vlastník serveru nebo redakce DraciDoupe.cz. Toto ovšem neznamená, že nevhodné (např. vulgární) příspěvky nebudou bez diskuse mazány, byť mazat se bude jen v nejnutnějších případech.
Omlouváme se, ale anonymní přispívání bylo zrušeno kvůli některým bezohledným spammerům. Děkujeme za pochopení.
Moc pěkně popsáno... měl bych otázku na Yorka ale vlastně i na ostatní.. Jak přesně vypadá u vás hra, kterou tvoří společně i hráči? Jak moc můžou zasáhnout do děje a chodu hry? Jen jako postavy, nebo jim dáváte třeba i někdy kontrolu nad světem/okolím..?
Spize: Je to tak, některé věci se improvizují snadno, jiné dost těžko. Třeba dungeoncrawl je typický případ dobrodružství, které je fakt dobré připravit předem. Improvizace se zase perfektně hodí na hru, kde mají postavy vlastní cíle a motivace, na hru, kde je hodně politikaření (a postavy se do něj osobně zapojují), na detektivní příběhy, na hru postavenou na atmosféře či silných prožitcích (třeba hororové příběhy) a tak.
S dlouhodobou konzistencí není problém - odehrál jsem takhle skoro dvouletou kampaň a chystám se teď na další, takže to už mám celkem vyzkoušené. Prostě stavíš na tom, co už bylo odehráno, stejně, jako kdybys hru připravoval. Nelogičnosti se naopak vychytávají snáz, protože to děláte všichni společně, nejsi na to sám. A když něco uteče tobě i hráčům u stolu, tak je to beztak jedno, protože zábavu při hře to nijak neovlivní.
K tomu, jestli na to každej má: Je to dovednost jako každá jiná, je třeba se to nejdřív naučit. Když znáš správné postupy a umíš je používat, tak to není až tak těžké. Je to dokonce výrazně méně náročné na vlastní nápady, než když celou hru představuješ, protože jednak stavíš na nápadech ostatních hráčů a za druhé je mnohem snazší přemýšlet o konkrétní situaci, než něco vymýslet z čistého listu papíru. Právě proto je v tom návodu nejdřív nadhození situace, ze které se pak odvozují další věci (co jsou postavy zač, jak se do té situace dostaly, atd.). Jak máš, čeho se chytit, jde to najednou mnohem snáz.
To, že se v principu každý může improvizační vedení hry naučit, ale ještě neznamená, že to každému bude vyhovovat. Jsou lidé, kterým mnohem víc sedne plná kontrola nad příběhem a vyhovuje jim promyslet si to někde v klidu o samotě. Jsou to většinou ti, kdo už dlouho PJují klasickým způsobem, baví je to a nemají potřebu na tom nic měnit.
Společná improvizace je zase super varianta pro hráče, kteří by třeba i PJovali rádi, ale nutnost pravidelné důkladné přípravy je z nějakých důvodů odrazuje. Pro mě třeba byla nutnost každej týden připravovat hru dost traumatická, často mě nic kloudnýho nenapadlo a pak jsem stejně musel improvizovat, což nedopadalo moc dobře, protože jsem jednak neznal některé improvizační techniky a hlavně hráči očekávali, že budu hru udržovat za běhu čistě já, takže se nijak zvlášť nesnažili přispívat vlastními nápady. V okamžiku, kdy to postavíš obráceně a otevřeně se s hráči dohodneš, že hra bude v prvé řadě společná improvizace (což má zas pro hráče výhodu v tom, že mohou dělat opravdu cokoliv a nemusí se bát, že tím pohřbí tvoji přípravu) a jen občas do toho zapojíš prvky, které si připravíš nebo promyslíš mezi hraním, tak se diametrálně změní přístup hráčů ke hře a celé to pak funguje o dost jinak než klasická připravená hra.
Gonzáles: hele, nevím, podle mě to jde. Hrál jsem s PJ, kterej si nic moc nepřipravoval a jen nám improvizoval klacky pod nohy a bylo to nepříjemně dobrý.
Ale asi ne každej na to má a ne každýmu hernímu stylu to nějak sedne.
Díky za typ, Yorku, s tou Dakarou.
Jsou tam zajímavé nápady, ale něco takového by mi hráči hodili na hlavu - jako už mnoho jiných systémů a her.
Ona ani ta improvizace není všemocná. Hlavně proto, že ze střednědobé a dlouhodobé perspektivy to ztrácí konzistenci a hromadí se blbosti a nelogičnosti či neuvěřitelnosti i v rámci příběhu či herního světa.
Ano :)
To je ono?
https://www.ticketportal.cz/cms_detail.aspx?id=3769
To je chlubení se? :P
Okrajově: Má tady na serveru někdo TAKY lístky do O2 arény, 18. června na promítání na velké plátno Pána Prstenů Společenstvo Prstenu s hudbou hranou živých orchestrem před plátnem? :o)
Uděláme pak třeba OHZD za posledních pět let, ať to má trochu smysl. :-))
Noeh: Formátování ti klidně udělám, mě to docela baví.
Drakeyras ... myslel som že to už nefunguje keďže posledné kolo s dielami z 2014 má prebiahajúce hlasovanie :-)
Noeh: proč bys nemohl získat OHyZDu?
Almade ahoj, ty jsem ještě zavítáš? Myslíš že by jsi mohl zavítat do Vortexu? Je tam na Tebe otázka :o)
Sniper: napísané to už je skoro celé, ale dávať to sem je considerable effort už len čo sa týka fotmátovania :-) takže otázka je či ten effort bude za niečo stáť.
A nemožnosť vyhrať OHZD tiež nepridáva do motivácie :-)
Almad: Máš nějak přehled o statistikách? Co si pamatuju, tak sem chodilo docela hodně neregistrovaných uživatelů jen na čumendu, je to tak pořád?
Ale budou. To že sem už nechodí moc registrovaných neznamená, že tu ty příspěvky lidi nečtou. Jenom nejsou vidět :)
Noeh: to jsou mi dotazy... chceš něco napsat, napiš, nechceš, nepiš :P
Stovky a tisíce lidí to asi nebudou.. ale rozhodně to někdo přečte :)
Stratiť nestratí ... len či to vôbec niekto bude čítať :-)
Určo, tady se to neztratí ;-)