Hlavním účelem dovedností by mělo být obohatit hru, umožnit postavám dělat věci které nejsou součástí jejich povolání, ale které se potřebovali naučit aby obstály ve světe DrD. Rozhodně tu nejsou k tomu, aby udělali z postav neporazitelné bohy, měnili fungování povolání nebo nějak modifikovali stávající pravidla. Je možné, že vaše nová dovednost postavu posílí víc, něž by bylo rozumné. To ještě neznamená že by byla špatná, nebo nepřijatelná. Je ale na místě na to upozornit, zdůvodnit proč je tak silná a hlavně pro jaký typ hry se hodí.
Hlavní je, aby dovednost byla skutečně použitelná. Není nutné aby byla dokonale univerzální, ale každý by měl být schopen při pohledu na ni říct kdy je možné ji použít. Dovednost je také něco co se postava musí učit poměrně dlouhou dobu, takže nepište nic, co sami zvládnete po deseti minutách zkoušení. Učení je jediný způsob ovládnutí dovednosti, pozor ať tedy nejde ve skutečnosti o něco, co by postava musela mít vrozené.
Nebojte se poslat i dovednost, která není běžně použitelná, určenou pro speciální příležitosti nebo neobvyklé světy. V takovém případě by ale měla obsahovat něco, co vylepší hru, nabídne něco nového. Hezkým příkladem může být třeba dovednost Preparování nebo Dirigování. Ani jedna rozhodně nepatří k věcem, které by dobrodruzi použili denně. Jejich kvalita nespočívá jen v promyšleném pravidlovém postupu, ale i v popisu toho, co postava skutečně dělá. Podle něj lze provádění dovednosti skutečně zahrát, nebo si alespoň představit co všechno dovednost obnáší. Určitě ale v takovém případě napište kdy je možné dovednost použít, kam se hodí a kam už ne.
Pochopitelně by měly být vyplněny všechny kolonky ve formuláři, žádná tam není zbytečná.
Vlastnost - Dobře zvažte, jaká vlastnost zvolené dovednosti nejlépe odpovídá. Volba nemusí být jednoznačná, takže je dobré do popisu napsat i její zdůvodnění. Výběr ale není úplně zásadní, jde o něco co si může každý v případě potřeby opravit velice snadno.
Obtížnost - Vyjadřuje nejen obtížnost použití dovednosti, ale také obtížnost jejího naučení. Řekl bych, že důraz je spíš na učení dovednosti, takže vybírejte podle toho jak dlouho by mělo trvat její ovládnutí. Opět jde o něco, co lze snadno změnit, takže žádnou skutečně zásadní chybu tady neuděláte.
Ověřování - Kdy je nutné dovednost uplatnit, za jak dlouho je dovednost "vyčerpána" a musí se použít znovu. Výrobní dovednosti jsou obvykle jednorázové a ověřují se pro každý výrobek. U probíhajících činností (jako je třeba jízda na koni) může docházet k ověřování jednou za nějakou dobu nebo při každé změně podmínek. Dobře si rozmyslete jakou četnost zvolíte, má to vliv na plynulost hry a také na obtížnost dovednosti (čím častěji je nutné ji ověřovat, tím větší šance že postava selže).
Popis výsledků - Asi nejdůležitější část, přinejmenším z hlediska
pravidel. Právě popisy se bude řídit PJ jeskyně během hry, takže jim
věnujte
patřičnou pozornost. Snažte se co nejlépe popsat výsledek dovednosti, ale
zároveň nepředjímejte reakce postav (hráčských i cizích) na něj. Je v
pořádku
napsat, že při fatálním neúspěchu se postava chová u stolu jako prase,
není
ale dobré doplnit že za to upadne u krále v nemilost, bude vyvedena a
podobně.
Všechny postavy mají vlastní rozum a měly by být schopné rozhodovat se
samy. V
této části se pokuste být co nejstručnější a nejvěcnější, každý kdo bude
dovednost používat by měl být schopen si ji snadno zapamatovat.
Popis dovednosti - Zde uveďte alespoň stručně k čemu dovednost
slouží a
co je k jejímu použití zapotřebí (pomůcky jaké postava musí mít u sebe,
aby se
o provedení dovednosti mohla vůbec pokusit). Není nutné psát nějaká
rozsáhlé
popisy, ale právě zde můžete nejvíc popustit uzdu své tvůrčí práci.
Cokoliv navíc, co pomůže zahrát dovednost nebo zpestřit hru. Mějte na paměti (zejména u neobvyklých dovedností), že čtenáři nemusí vůbec tušit o co jde a pokuste se jim dovednost přiblížit. Popište co všechno musí postava udělat, na jaká úskalí lze narazit a co může být výsledkem. Ideální je, pokud při popisu nemusíte zavádět další pravidla, pokud se bez toho neobejdete pokuste se všechny pravidlové části udržet pohromadě a přehledně označené. Když se podíváte na vysoko hodnocené dovednosti, je to právě čtivý a kvalitní popis, co jim získává popularitu.
Užitečné mohou být třeba i zkušenosti z použití dovednosti ve hře. Je vždy lepší když posíláte dovednost, kterou jste před tím sami důkladně vyzkoušeli, než když jde o věc zcela novou. Takový popis může být inspirací pro ostatní, může je přesvědčit že tohle je právě to co potřebují. Není ale třeba dělat z dovednosti povídku, od toho je jiná rubrika. Snažte se být přiměřeně struční a výstižní.
Najít nějakou obecnou poučku jak hodnotit je takřka nemožné, ale někomu se může hodit. Při hodnocení se zkuste zaměřit především na použitelnost ve hře. To je naprosto zásadní věc, sebelépe popsaná dovednost je k ničemu pokud se nedá ke hře použít. Zároveň se ale snažte na hru dívat z širšího pohledu než je vaše tažení. Je jasné, že pokud hrajete ve středověké Evropě, je pro vás dovednost "Lidový tanec Zuluů" nepoužitelná. To ale nemusí znamenat že je nepoužitelná obecně, někomu se hodit může. To, že je dovednost zaměřena na nějakou minoritní kulturu není samo o sobě chyba. Při hodnocení se také nesoustřeďte zbytečně na gramatiku a pravopis. Máte-li pocit že by o svých chybách měl autor vědět napište mu interní poštou. Nepovažujte za chybu že v popisu dovednosti není vysvětlena každá obskurní situace kterou dokážete vymyslet. Pod dílem máte diskuzi a ta by měla primárně sloužit k hovoru o díle, ne jen jako shromaždiště kritik. Autor (nebo někdo jiný) vám jistě rád odpoví.