Válečník

Nové šermířké finty Hodnocení: Vítěz soutěže Vítěz ZD

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 29

Rozhodl jsem se sepsat pár reálných šermířských fint, které mi v pravidlech chyběli. Chápu, že Dračí doupě je fantasy, ale nové finty typu „čtyřnásobná otočka s probodnutím soupeře vzad“ jsou pro mě coby šermíře trochu výsměchem šermu jako takovému. I fantasy musí mít reálný základ, aby si „hráč“ dokázal lépe představit právě ty prvky fantastické.

Následující dva odstavce jsou výtahem z pravidel PPE pro šermíře:
Všechny tyto finty se může šermíř naučit od 16. úrovně dál, stejně jako finty z pravidel. U některých nových fint je uvedeno, že musí šermíř znát určitý počet fint podobných (obraná, útočná). Druh finty záleží na tom, kterou akcí finta začíná (O = obranná, začíná obrannou šermíře; Ú = útočná, začíná útokem šermíře). Před provedením finty, nahlásí hráč šermíře „akce finta“. Je-li finta přerušena ve své souslednosti, nelze navázat a pokračovat. Fintu je naopak možno kdykoli přerušit a tím ukončit nedotaženou.
Vysvětlení pojmů: bonus k iniciativě = bonus pro RSS; počet akcí = tolik akcí, které bude po sobě šermíř potřebovat k provedení finty; zbraň & protivník stanovují podmínku pro provedení; průběh značí samotné provedení, přičemž bonusy a postihy se vztahují přímo na šermíře, pro případ, že by na něj někdo útočil během provádění finty.


Přebrání rukou

Bonus k iniciativě: +1
Počet akcí: 2
Zbraň: jednoruční bodná nebo sečná bez štítu
Protivník: sečná nebo bodná zbraň bez štítu
Průběh:
1. akce: typ O, OČ -1, ÚČ 0
2. akce: typ Ú, OČ -2, ÚČ 0
Poznámky:
V první akci musí šermíř úspěšně vykrýt soupeřův útok a nesmí použít útok obrany. Pokud se mu to povede, úspěšně zachytil úder svou zbraní, přebere protivníkovu zbraň rukou (podobně jako u přebrání dýkou), čímž ji mírně oddálí a v téže chvíli provede výpad, proti kterému má jeho soupeř postih -2 k obraně (rozhodne-li se použít akci obrana), protože se nemůže bránit zbraní, ale odvetu čeká. V případě, že soupeř nepoužije akci obrana, je jeho postih standartně, jako by se bránil beze zbraně, -3 (protože, i když odvetu čeká, nezbylo mu již dostatek akcí k obraně, či je nechce použít).
Protivníkovi nezabere žádnou akci vyprostit zbraň a může tudíž i nadále beze ztráty akcí pokračovat v boji.
Proti této fintě nelze použít útok z obrany, protože ten počítá s tím, že útok bude kryt zbraní k následné odvetě.
Poslední slovo v tom, zda lze danou zbraň přebrat má PJ. Šermíř je si vždy vědom, zda danou zbraň přebrat lze. Tuto fintu se může šermíř naučit pouze pokud zná alespoň dvě další obranné finty.


Přetah

Bonus k iniciativě: +2
Počet akcí: 1
Zbraň: žádná či jednoruční bez štítu
Protivník: obouruční tyčovitá
Průběh:
1. akce: typ Ú, OČ -3, ÚČ 0 spec.
Poznámky:
Touto fintou může šermíř zaútočit na protivníka ozbrojeného tyčovitou zbraní vzdáleného až dva hexy (v případě píky až tři hexy) otočeného čelem k šermíři. Ve své útočné akci se pokusí zachytit soupeřovu delší zbraň a zatáhnout za ni směrem k sobě (nebo s ní trhnout směrem od sebe). Zaútočí holou rukou na soupeřovu zbraň (parametry jako pěst v souboji se zbraněmi, tj. SZ 0 + bonus za sílu), přičemž se zbraň „brání“ svým OČ + bonusem za sílu toho, jenž ji drží. Pokud je útok úspěšný, není obránce zraněn, ale hází si proti pasti Obr ~ způsobené zranění ~ nic/vyvedení z rovnováhy. Protivník vyvedený z rovnováhy je automaticky přesunut o jeden volný hex k šermíři (nebo od šermíře) podle toho, zda šermíř trhne zbraní k sobě (nebo od sebe), což je nutné nahlásit před provedením své akce).
Tato finta má dvojí využití: 1) si lze k sobě přitáhnout protivníka, který je ve výhodě díky delší zbrani a tudíž mimo dosah; 2) lze oddálit protivníka s dlouhou zbraní buď od sebe, či někoho jiného.
Mezi tyčovité zbraně patří z pravidel tyto: hůl kovaná, vidle, kopí, sudlice, píka (možno útočit na soupeře až 3 hexy vzdáleného), cep, halapartna, trojzubec.


Přenos

Bonus k iniciativě: +1
Počet akcí: 3
Zbraň: obouruční bodná nebo sečná
Protivník: sečná nebo bodná zbraň
Průběh:
1. akce: typ O, OČ 0, ÚČ 0
2. akce: typ Ú, OČ -2, ÚČ 0 spec.
3. akce: typ Ú, OČ -2, ÚČ +3
Poznámky:
V první akci se šermíř musí ubránit protivníkově útoku a nesmí použít útok z obrany. Druhou akcí se pokusí pomocí své zbraně přenést soupeřovu zbraň přes hlavu na druhou stranu, čímž se šermířova zbraň ocitne nad zbraní soupeře. Obránce není v této (druhé) akci zraněn, ale hází si proti pasti Sil ~ Sil soupeře × počet rukou držících zbraň ~ nic/úspěšné přenesení zbraně. Ve třetí akci má šermíř výhodnější postavení a útočí díky tomu s bonusem +3 (do obrany má stále postih, neboť se plně soustředí právě na útok). Protivník se může normálně krýt (může využít i útok z obrany), ale musí čelit přesnějšímu útoku.
Pozn.: Použití této finty u jednoručních zbraní je v reálu sice možné, ale nepříliš efektivní. Více se vyplatí použít odsmyk. Naopak obouruční zbraň umožní využít síly obou paží k úspěchu této finty.


Úmyslný kryt rukou

Bonus k iniciativě: +1
Počet akcí: 2
Zbraň: jednoruční bez štítu
Protivník: bodná zbraň bez štítu
Průběh:
1. akce: typ O, OČ -2, ÚČ 0
2. akce: typ Ú, OČ -3, ÚČ 0 spec
Poznámky:
Při této fintě šermíř záměrně kryje bod rukou i za cenu zranění, aby mohl v zápětí využít odkrytého soupeře k zasazení smrtelné rány.
V praxi to probíhá tak, že poté, co šermíř tuto fintu nahlásí, si během první akce normálně hodí na obranu, jakoby se bránil beze zbraně (tj. –3 k OČ). Buď uspěje, nebo je zraněn za příslušný počet životů do ruky. V žádném případě nemůže použít útok z obrany. V následné své útočné akci si krom bonusu, který vyplývá ze soupeřova nevýhodného postavení, hází na útok 2k6+ místo 1k6+ (jako při předstíraném výpadu). Tomuto útoku se protivník nemůže bránit (nemůže využít akci obrana).
Pravidlo pro ty, kteří alespoň trochu hrají na zranění jednotlivých částí těla (aneb trochu reality krom celkového počtu životů, poslední slovo má každopádně PJ): - zranění větší něž 1/6 celkového počtu životů - vážné poranění ruky, nemožno ji do ošetření dále používat, možné trvalé následky - zranění větší něž 1/3 celkového počtu životů - nezvratná ztráta končetiny

Tato finta by měla být posledním možným východiskem z obtížné situace, nikoli oblíbenou finesou. Není úplně šermířsky čistá, ale může zajistit přežití, za určitou oběť. (podle Talhoffera… takové té knížky plné obrázků všelijak navzájem propíchnutých šermířů).


Poznámka autora: všechny tyto finty jsou reálně proveditelné a byly sepsány v souladu s pravidly pro šermíře z PPE 1.6 D.

Speciální poděkování Sindorovi, že se jako jediný obtěžoval reagovat v mo(u)dré sově, a Bre.ber.ce za pár důležitých poznámek.

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Velice zajímavé práce, hraji za šermíře už delší dobu a jistě ozkouším některé z těchto fint, povedené.


 Uživatel úrovně 0

Vynikající dílko ... parádně zpracovaný.... zajímá mě jak to muj trpas Aron zvládně na papíře :-D


 Uživatel úrovně 0

Moc rád souhlasím s tím že je potřeba brát Dračí Doupě ne jen jako sci-fi a fantasy, ale přidávat i reálné prvky do hry.


 Uživatel úrovně 0

Konečně se vymýšlení šeřmířských fint chytil někdo kdo šerm nezná jako tu podivnost co dělají ve filmech z Holywoodu. Je fajn když zrovna šermířovy finty dělá někdo, kdo držel železný meč v ruce, ví něco o pravidlech šermu, co se musí dělat, co je doslova nakupovaním jízdenky do pekla . . ..
Některé z těchto manévrů jsem zažil na vlastní kůži ( vážně bolí když to soupěř umí - nebo naopak neumí a zkazí to při vostoupení) a moc se líbí jak je Erlandil převedl do světa Dr.D. Snad bude víc šeřmířů co budou zvěřejňovat finty, které stvořily podle skutečného manévru než televizních diváků, kteří finty vymýšlejí podle filmového šermu, který má k reálnému šermu jak se prováděl kdysi tak daleko jako BigMac od MCDonaldu k dietním jídlům.


 Uživatel úrovně 0

Manethil: já letmé kryty řadím spíš do útoku z obrany (společně z různými předseky apod.) :)

skus toho Talhoffera najít na netu... sehnat se skoro nedá, český překlad tuplem ne


 Uživatel úrovně 0

este by som mal otazku: kde si zohnal knihu majstra Talhoffera-nemozem ju nikde zohnat)


 Uživatel úrovně 0

vidno, ze zrejme chodis na serm(spoznal som to pri prenose). Mohol by si skusit vymysliet aj letme kryty. Pekne, dal by som 5*


 Uživatel úrovně 0

Je to hodně dobře rozepsané na ty finty. podle mě totiž šermíři i celé válečnictví je v pravidlech hodně ochuzeno o nějaké finty. Jediná bojová finta je tam předstíraný výpad. Proto tvrdím, že se opravdu hodí ještě nějaké ty finty pro šermíře.
Narozdíl od ostatních povolání se válečník naprosto nemůže tak podle pravidel rozvinout, jak by potřeboval. To je velká chyba.

Příspěvěk kvalitní, dobře taky ohodnocený, Hlavu zlatého Dráčka si to zasloužilo tady z válečníka nejvíc..


 Uživatel úrovně 0

Omluvám se, jesli něco opakuji, ale diskuse je na můj vkus moc dlouhá, ale musim jen a jedině pochválit, s kámošem sme ty finty zkoušeli a jak sám říkáš, jsou proveditelné, ne lehce, ale jsou. Jen eště k fintě Úmyslný kryt rukou, je to trochu krutý, ale taktéž se používala, ikdyž za drobet jiných podmínek a to v případě, že dva protivníci měli kordy a při bodu jednoho z nich nastavil ten druhý dlaň, jež byla sice kordem probodnuta, jenže zdraň nebylo možno vyprostit dřív, než ti projel kord srdcem. Jen taková poznámečka, doufám, že už to tam někde nejni psaný, v tom případě se omlouvám.

Zase jednou velice qalitní článek ve válečnické rubrice, který Ohyzdu vyhrál zcela spravedlivě - blahopřeju, jen tak dál.

S pozdravy Archer


 Uživatel úrovně 0

Dradol: aha, takže rozlišovat "běžné" údery a seky? tak to nevim, kdo by to chtěl hrát... ale z hledista rp si můžeš své kombo, aben oblíbenou následnost seků vymyslet sám pro svou postavu (třeba proslulé kombo: střecha, střecha, střecha, když na to přijde... to je následonost tři seků na hlavu)... jinak výpadem se rozumí úder na jistotu (většinou bod) a těch máš v pravidlech opravdu hafo (prakticky všechny útočné finty a pár dalších)