Nové Rasy

Šotek (v 1.01) Hodnocení: Geniální

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 32

"Já ten stříbrný talíř neukrad. On mi asi spadl do batohu. No vidíte, kdybych neměl pod stolem svůj batoh, asi by se ten krásný talíř rozbil. Takže jsem vám vlastně zachránil talíř. Dostanu nějakou odměnu?"

- Tasselhoff Bosonožka, šotek chmaták

Šotkové jsou rasou podobnou hobitům, co se výšky týče, ale na rozdíl od nich jsou strašně zvědaví a jejich šikovné malé prstíky se dostanou do každé skulinky. Jsou společníky mocných kouzelníků a mágů a baviči dobrodružných družin. Své směšné poznámky prohlašují všude a většinou v té nejnevhodnější situaci.

Původ: Jejich původ je velmi nejasný. Někteří zlí jazykové tvrdí, že to jsou bývalí skřeti změnění dobrými bohy, ale nikdo to nikdy nedokázal (a asi nikdy nedokáže). Někteří tvrdí, že šotkové jsou vzdálenými příbuznými elfů, kteří se od nich oddělily před mnoha tisíci lety. Nicméně, asi nejpravděpodobnější je teorie, že šotci jsou podobně jako skřítkové magicky (uměle) vytvořenou rasou, která se vymkla kontrole jejich stvořitelům a začala se rozmnožovat klasický způsobem (souloží, jako lidi).

Vzhled: Šotkové jsou ještě o něco menší než hobiti (60 – 110 coulů = velikost A), a na rozdíl od nich nemají baculaté bříško, ale hubenější postavu (600 – 1000 mn). Ženy jsou stejně vysoké jako muži a liší se od nich jen minimálně. Občas se stává, že na první pohled nepoznáte jestli se jedná o šotka chlapce nebo dívku. Jejich pleť má obvyklou lidskou barvu, vyskytují se i šotkové s černou nebo nažloutlou pletí (podobně jako lidé). Jejich oči jsou zpravidla modré. I starší šotkové připomínají svým vzhledem mladé lidské děti, protože jim podobně jako elfům neroste druhotné ochlupení a vrásky se u šotků také příliš neprojevují. Pro svou malou postavu a docela nízkou hmotnost jsou velmi obratní. Většinou se oblékají obyčejně, aby na sebe příliš neupozorňovali, ale ti zámožnější z jejich řad se zdobí různými pestrými látkami. Dospívají ve 25 letech a pokud neumírají na nějakou svou hloupost nebo přílišnou zvědavost, tak se mohou dožít i 120 let.

Ještě jedna důležitá věc, šotkové jsou velmi zvědaví a z toho důvodu pro ně neexistuje žádná věc, jako je vlastnictví něčeho. Vždycky tvrdí, že si to jenom půjčují – nikdy nepoužívají slovo krádež.

Způsob života: Šotkové žijí kočovným životem a vesničky zakládají jen málokdy, a když už ano, tak v hlubokých lesech. Vesničku šotků většinou nikdo nevede a všichni spolu žijí z vlastní vůle a dobrovolně. Sem tam si něco půjčí a potom se hádají, koho ten stříbrný příbor vlastně je.

Přesvědčení: Mohou být sice zlomyslní, ale nikdy nejsou zlí, protože ve zlu nespatřují nic přitažlivého. Moc a bohatství je neláká, přestože si rádi “půjčují“ cizí věci. Takže sečteno a podtrženo, neutrální až zákonně dobří. Zlí šotkové jsou považováni za úplně jinou rasu podobnou skřetům, ale o ní až někdy jindy.

Dobrodruhové: Jak už bylo zmíněno, šotkové jsou baviči družiny. Bez jejich pomoci (nebo lépe řečeno přítěže) by ostatní členové družiny určitě nezažili tolik zábavy a riskantních situací. Protože jsou velmi optimističtí, dokáží udržet celou družinu pohromadě. Pro svou obratnost jsou vítanými zloději a pro svou moudrost a chytrost i kouzelníky. Nicméně, pokud má šotek tu možnost, raději bude obyčejným chmatákem než kouzelníkem. Bojem opovrhují úplně, ale kombinace šotek hraničář se taky vyskytují, i když jen velmi zřídka.

Pro ty, kdo používají klasické nahazování Dračího Doupěte, tady je pro vás tabulka. Pro ty, pro které je tento způsob zastaralý nebo nepoužitelný platí, že šotek může mít všechny vlastnosti kromě síly a odolnosti na maximálním stupni (21). Nejvyšší stupeň šotkovy síly je 16 a odolnosti je 17.


TABULKA VLASTNOSTÍ PODLE RAS
Rasa Síla Obratnost Odolnost Inteligence Charisma
Šotek, muž 2-7 11-16 6-11 11-16 12-17
Šotek, žena 2-7 12-17 5-10 11-16 13-18
Oprava -5 +2 -4 +1 +3
Základní pohyblivost je 10
+5% na postřeh při hledání měchanismů (podobně jako hobit)

ZBRANĚ ELFŮ
Název Síla zbraně Útočnost Obrana Délka Váha Cena
Tyčový prak (vrhací) 4 +0 -2 1 40mn 32zl

Rodová zbraň - Tyčový prak

Tyčový prak jsou společně s obyčejným prakem a dýkou nejoblíbenějšími zbraněmi šotků. Neradi sice bojují, ale když už musí, tak využívají jednu z těchto zbraní. Tyčový prak se podobá obyčejnému praku, jenom je jeho úchytka prodloužená v sáh dlouhou hůl (kterou lze taktéž útočit jako obyčejnou pokovanou holí, ale jen pro velikost A). Útočí se tak, že do jejího konce (stejně jako u praku) se vloží kamínek nebo ocelová kulička (tzv. náboj), prakem se prudce máchne a náboj letí směrem vrhu.

Protože se jedná o vrhací zbraň nesmí u ní chybět dostřel a ten je 10/20/40 sáhů. Jedná se o lehkou zbraň (takže i pro kouzelníky).

Šotkové mohou místo této zbraně použít jako rodovou zbraň i obyčejný prak z pravidel nebo dýku. Pro jednu z těchto zbraní se rozhodnou na začátku hry a už by své rozhodnutí neměli měnit.

Zbraně, zbroje, vybavení a šotci

Vzhledem k tomu, že jsou tak malí, tak nemohou používat příliš těžké a velké zbraně. Co je příliš těžká a velká zbraň, to určí PJ. Nemohou např. používat meč bastard a i pokud jsou válečníci, tak je pro ně příliš velký a měli by mít určité postihy při jeho používání (dokud se se zbraní nenaučí pořádně zacházet). Druhou možností jsou zbraně zvláště upravené pro velikost A. V PPZ je zmínka o zbrojích, ale o zbraních, myslím, že ne. Takové zbraně by měli být stejně silné (nebo trochu slabší), o něco levnější (nebo naopak dražší z důvodu své ojedinělosti), ale v každém případě by měly vyhovovat všem rasám velikosti A.

To stejné se týká i zbrojí, ale s nimi je problém řešen v pravidlech. Nicméně, šotci nosí zbroje jen neradi, protože nevyhovují jejich rychlému svižnému pohybu. Koženou zbroj snesou a jako válečníci i kroužkovou.

Šotci jsou známí především tím, že s sebou tahají spoustu užitečných, ale převážně zbytečných předmětů. Nevybírají si robustní věci, ale malé předměty, které se bez problémů vejdou do kapsy. Takže pokud potkáš šotka, buď si jist, že jeho kapsy skrývají nejen cetky, ale i magické prsteny a amulety. Lze jen stěží říci, jestli jsou jeho, nebo si je jenom půjčil.

Válečníci?

Válečníci se v rase šotků příliš nevyskytují, ale jsou záznamy o šotcích, kteří s mečem v rukou chrabře zachraňovali životy svých pánů vojevůdců.

Sbírání bylinek je baví

Někdy se stávají hraničářema a to nejspíše druidy, protože velmi rádi sbírají byliny a s lesem jsou duševně spoutáni (podobně jako elfové). Přírodní magii (hraničářskou magenergii) ovládají docela dobře, i když někdy nastávají problémy s jejich schopnostmi, protože dvě známé formy magenergie nelze kombinovat. Někdy prostě jedna z těchto forem vynechá a nějaké kouzlo se nezdaří. Pokud je tedy šotek druidem nebo chodcem (nebo jiným hraničářem), jeho šance na seslání kouzla jsou 60% a taky šance na úspěšné použití svých magických schopností jsou pouze 60% (např. pokud chce poznat, jestli je předmět magický, napřed si PJ hodí na těchto 60%, potom na schopnost a potom určí jestli se to zdařilo nebo ne).

Máme rádi ohňostroje

Šotkové se stávají jak theurgy, tak pyrofory. O alchymistech není příliš záznamů, ale jedna věc je (skoro téměř) jistá – Welf nebyl hobit, ale šotek. Šotkové jsou vynálezci známých i neznámých lektvarů (tak např. lektvar zmenšování vymysleli proto, aby se mohli výškou rovnat svým nepřátelům (nebo spíš proto, aby se nepřátelé rovnali jim)). Šotkové pyroforové velmi rádi vytvářejí nové a zajímavé mutace známých rachejtlí. Někdy jim ani nejde o způsobené zranění, ale o efekt, jaký výbuch rachejtle vytvoří.

Půjčování si (kradení)

Šotci nazývají kradení tzv. půjčováním si. Slovo krádež je pro ně takové těžkopádné a jim se nelíbí. Taktéž nemají rádi, když jim někdo vyčítá jejich zlodějské řemeslo. Vždyť oni to dělají jenom, aby mohli přežít (a aby si mohli hezky vyzdobit svůj malý útulný domeček na pokraji vesnice chráněný třemi vrstvami hradeb, které si nechali postavit od zkorumpovaných městských strážných, kteří udělají za pár zlatých i tu nejhloupější práci). Prostě velmi rádi si věci půjčují a opravdu neradi je vrací.

Pokud se šotek zloděj snaží o vykrádání kapes, považuj ho, jakoby byl o 3.úrovně výše. Pokud není zlodějem, ovládá schopnost vykrádání kapes jako zloděj na 3.úrovni.

Hmat a jiné smysly

Šotkové mají velmi citlivé ruce. Jejich pozornosti a prstům neunikne ani nejmenší skulinka nebo spára v kamenné zdi. Sluch mají i s čichem sice dobře vyvinuty, ale ne natolik, aby jim to poskytovalo nějaké zvláštní výhody. I jejich zrak je velmi dobrý a jeho přednosti jsou zahrnuty v následujících bonusech. PJ může bonusy upravit, pokud se třeba stane, že šotek přijde o jedno oko (nebo obě) nebo pokud si ošklivě popálí ruce (nebo o ruce přijde).

Pokud se šotek zloděj snaží něco najít, tak ho považuj za zloděje o 3.úrovně vyššího. Pokud neovládá zlodějské řemeslo, jeho postřeh se zvyšuje o 10%.
Taktéž jim hledání trvá kratší dobu a to jen 10 kol (pokud používáte systém z pravidel, který praví, že 2x2 sáhy prohledává zloděj celou jednu směnu).
Navíc velmi rádi otevírají různé zámky, jak už magické, tak obyčejné. Od zámku zpravidla neodejdou, dokud ho neotevřou, nezničí nebo dokud jim nehrozí bezprostřední nebezpečí. To se odráží v bonusu +5% na zneškodnění mechanismu (pokud se jedná o jakýkoliv druh zámku nebo kladky).

Magie a původ šotků

Teorii o magickém původu podtrhává tato zvláštní schopnost všech šotků. Každý šotek dokáže pohledem zjistit jestli se jedná o magický nebo nemagický předmět, vidí neviděné a má větší pravděpodobnost úspěchu při překonávání iluzí a při odolávání některým magickým účinkům. To všechno proto, protože jeho krev je nasáklá magií (magenergií). Jejich tělo obsahuje tolik magenergie, kolik mají právě životů x2. Proto je může alchymista rozpoznat, pokud uspěje v sledování magenergie.

Protože obsahují magenergii, nemrtví, kteří jsou stvořeni ze šotků, jsou daleko silnější, obratnější a leckdy se u nich projevují kouzelnické sklony (znají některá jednoduchá kouzla, jako oheň a některé blesky) a taky sklony, “zbavit se svého pána a ovládnout svět“. Taky jsou možné různé mutace nemrtvých šotků, jako např. upír se čtyřma rukama nebo ghůl bez hlavy.

Pokud zemřou (je to sice nechutné) jejich mrtvolu lze destilovat a lze z ní získat tolik magenergie, kolik je max. počet životů šotka x2. Šotky nelze vrátit k životu žádnými obyčejnými kouzly (ani těmi z pravidel), ale PJ se může rozhodnout pro nějaké zvláštní kapaliny (křišťálová voda) nebo lektvary, které šotky oživí (ale doufám, že nikdo nevymyslí nic podobného jako lektvar oživení šotka).

(poznámka:Všechno okolo magie platí, pokud jste se přiklonili k magickému původu šotků. Pokud ne, vymyslete si třeba schopnosti podobné elfům nebo skřetům apod.)

Poznávání magie

Pokud se šotek podívá na nějaký předmět, okamžitě zjistí jestli je předmět magický nebo ne (jestli obsahuje démona, runu apod.), ale nezjistí, co daný předmět umí (od toho jsou kouzelníci, alchymisti a šikovní zlodějové, kteří používají techniku pokus/úspěch).

Šotek má základní pravděpodobnost 60%. K této pravděpodobnosti se ještě připočítá úroveň šotka a ještě sféra, ze které je démon (nebo runa atd.), kterého předmět obsahuje. Z toho taky vyplývá, že démony nejvyšších sfér pozná skoro stoprocentně. Pokud zjistí, že je předmět magický – šotkovi bude předmět připadat růžově zářící a někdy se může stát, že spatří i démona zakletého v předmětu (jak vypadají démoni, to je jenom na představivosti PJ).

Problematika této schopnosti tkví v artefaktech, někdy se je povede určit jindy ne (záleží na PJ).

(poznámka: Hod 00 (neboli 100) znamená fatální neúspěch a v tomto případě chybné určení. Někdy taky duševní zmatek v šotkově hlavě, což může vyústit mentálním postižením některého smyslu apod.)

Vidění neviděného a neviditelného

Šotek vidí všechny neviděné i neviditelné (např. po seslání kouzla neviditelnost a jinak magicky zneviditelněné), jako kdyby byli normálně viditelní. Je to jejich výhoda, ale leckdy zapomenou, že tento dar mají jenom oni (a někteří mocní kouzelníci) a neuvědomují si, že jejich přátelé neviděné třeba nevidí. Šotek sám neví, jestli je daná postava nebo bytost od přírody neviditelná a považuje ji za normální viditelnou bytost. Ale může to poznat třeba tak, že ostatní postavy si neviditelného třeba nevšimnou – v takovém případě by to už šotkovi mělo dojít (samozřejmě záleží na okolnostech).
Tato schopnost je automatická a nevyžaduje, žádné hody.

Pokud je šotek kouzelníkem, tato schopnost nahrazuje vidění neviděných. Šotek kouzelník může stále odvracet neviděné.

Vidění iluzí

Šotkové jsou naprosto imunní vůči jakýmkoliv iluzím. Iluze sice vidí, ale průhledně a ví o nich. Mohou tak často pomoci svým přátelům, kteří vidí iluzionární podlahu, která překrývá propast s hroty. Pokud informují své přátele, ti by měli, při hodu proti pasti iluze, získat nějaký bonus (nejčastěji v rozmezí +1 až +5, nebo nějaké procenta navíc).

Pokud je šotek kouzelníkem, vymysli pro něho nějaké zvláštní iluzionární kouzla, která bude získávat navíc, pokud to bude chtít.

Odolnost vůči magii

Pokud si hráč šotka hází proti pasti vůči jakémukoliv kouzlu, má +1 bonus na použitou vlastnost. Pokud je magicky zraněn, zranění je o 1 život menší. Tato schopnost je jedna z mála, která je chrání, z důvodů nízké odolnosti, před smrtí.
Pokud je cílem kouzla, které nevyžaduje žádný hod, tak kouzlo působí normálně.

Odolnost vůči magii platí pouze proti kouzelnickým kouzlům (konkrétně proti kouzelnické magenergii).

(poznámka: Všimni si, že kouzlo oheň ho může zabít pokud má třeba dva životy. První kolo ho nezabije, ale jeho životy klesnou na 1 a následující kolo ho hořící oheň zabije.)

Shrnutí – Poznámky autora

Šotka jsem napsal hlavně proto, protože mám rád malé hbité zloděje a hobiti mi v některých věcech nevyhovují (o kůdůcích se bavit nebudu, protože nemají literární základ – podle Tolkiena je slovo kuduk ekvivalentem slova hobit (ale už si nevzpomenu v jakém jazyce) a ne jiná rasa).
U hobitů mi vadí, že nemají žádné zvláštní bonusy na kradení a podobné zlodějárny (ten čich je přeci jenom málo). Taky jsem se přiklonil k archetypu slabost + magie (pro kouzelnice typu Yenni – promiň wolfe).
Pokud se vám nelíbí teorie magického vzniku šotků, zkuste vytvořit vlastní a pošlete mi ji na mejl.

Pokud se vám zdá příliš silný nebo naopak slabý (ale toho se nebojím), tak si ho upravte, ale určitě nad ním nelamte hůl.

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

SUPER! Fajt skvělá rasa hrál jsem za ní a SUPR


 Uživatel úrovně 0

jako zašotka jsem hrál a PJ četl tu knížku a nestačil se divit co jsem za mršku. V družině jsem oblíbený a zároveň nesnášen. No prostě jak se těď řekne šotek tak kamarádi přemýšlení s čím zas přijdu :D


 Uživatel úrovně 0

jo je dobrej akorat ja i muj pj jsme cetli tu knizku takze jsem mel problemi se vubec dostat do hospody, a co pak ty loupeze?


 Uživatel úrovně 0

podle me je az moc silny


 Uživatel úrovně 0

Ták........ Skvělé... Za šotka jsem měl tu čest si zahrát... Je to vynikající rasa, u které je nutná inteligence a dost vtipu... Není to rasa pro každého, někomu sedí, někomu ne. Ale přesto je to za 5*
A opravdu mne dostal ten začátek....."Já ten stříbrný talíř neukrad. On mi asi spadl do batohu. No vidíte, kdybych neměl pod stolem svůj batoh, asi by se ten krásný talíř rozbil. Takže jsem vám vlastně zachránil talíř. Dostanu nějakou odměnu?"

To je úžasný.... Jsi krutej, ale mohl by jsi více psát..........To je asi vše co jsem ti chtěl napsat. TAk se měj fajn... S pozdravem a přáním všeho dobrého
Salem


 Uživatel úrovně 0

Dobře propracované, přímo vynikající


 Uživatel úrovně 0

Nemůžu nic vytknout. Je to super! Dávám 5*


 Uživatel úrovně 0

Já ten stříbrný talíř neukrad. On mi asi spadl do batohu. No vidíte, kdybych neměl pod stolem svůj batoh, asi by se ten krásný talíř rozbil. Takže jsem vám vlastně zachránil talíř. Dostanu nějakou odměnu?"

- Tasselhoff Bosonožka, šotek chmaták


No tak na tomto som sa smial asi 5 minut, inac je to dost dobre.davam 5*


 Uživatel úrovně 0

Já si myslím že je to dost promakaný. Má to výhody i nevýhody. Budu za to hrát jako kouzelník.Nemůžu jinak než 5 hvězdiček


 Uživatel úrovně 0

takhle bych chtěl umět psát.