Nové Rasy

Horský trpaslík Hodnocení: Vítěz soutěže Vítěz ZD

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 121

"Pro zlato bych zradil i matku, ale tebe Razi, tebe ne chlapče," řekl trpaslík a podíval se na elfího zloděje.

- Archon, trpasličí bojovník

Jsou to právě oni, kdo celé dny kutají v hlubinách hor a chrání své domovy před skřety. Jejich kováři patří k těm nejmenším a nejzkušenějším. Jejich zbraně jsou ostré, jejich zbroje jsou kvalitní, jejich artefakty jsou všemocné.

PŮVOD: Někteří tvrdí, že trpaslíci byli stvořeni trpasličím bohem Moradinem (zkd), zvaným Kovářem duší, Otcem trpaslíků, Otcem všeho a Tvůrcem. Jiní, a to převážně lidští mudrci, předpokládají, že trpaslíci pocházejí z lidského plemene. Je sice pravda, že trpaslíci jsou lidem více než jen podobní, ale tuto teorii nepřímo vyvrací fakt, že trpasličí životy jsou přibližně o tři sta let delší než životy lidské. Jejich původ a nejstarší minulost nejsou podloženy žádnými známými důkazy, ale jedna věc je nepopíratelná - jsou tady proto, aby kutali v dolech a těžili zlato. Podle starých bájí to byli právě oni, kdo zavedli těžbu drahých kovů, rud a zlata a stále si v ní udržují prvenství. To především proto, že jejich houževnaté tělo a silné ruce jsou pro tuto práci jako stvořené.

VZHLED: Horští trpaslíci jsou malé podsadité, ale velmi robustní postavy (110 - 140 centimetrů, velikost A). Ženy od mužů jsou téměř k nerozeznání, protože i ženám hojně rostou vousy. Civilizovanější trpaslice si je stříhají, protože už to dávno vyšlo z módy, ale v některých oblastech můžete pořád najít trpaslice, které si stále ještě vousy pěstují. Jejich vlasy mohou mít různou barvu (jako lidé), ale obvykle se mezi nimi nevyskytuje blond. Kůži mývají horští trpaslíci opálenou (i když to může znít zajímavě, protože většinu svého života tráví v podzemí), ebenově hnědou, nikdy ovšem tak tmavou, jako tmaví trpaslíci, kteří jsou jejími vzdálenými příbuznými. Nutno taktéž podotknout, že ne příliš přátelskými.

Dožívají se i několika set let. Nejdéle žijící trpaslík se dožil 534, ale tento "rekord" je téměř každých deset let překonáván. Dospělosti dosahují přibližně v 67 roku života.

ZPŮSOB ŽIVOTA: Bystřejší z vás si mohou dozajista domyslet, kde budou asi horští trpaslíci žít. Všichni, kdo nejste barbaři, jste si určitě domysleli správně. Horští trpaslíci žijí v horách (jak už vyplývá z názvu "horští"), konkrétně v horských nebo podhorských oblastech, kde si budují svá chladná kamená města. V jednom trpaličím městě může žít i několik desítek tisíců trpasličích rodin. Podhorská trpaličí města jsou většinou dobře skryta před okolním světem. Trpaslíci do nich pouštějí jen své nejbližší přátele. Trpasličí města, které si staví na povrchu, jsou velmi produktivní a stávají se hlavními centry obchodu s kovy, drahými kameny a jinými vzácnými materiály. Ovoce nebo zeleninu trpaslíci obvykle nepěstují, protože všechno, co potřebují k životu získají skrze obchod. Ovšem najde se i několik trpasličích rodin, které si založily společně s lidmi (nebo jinými rasami, obvykle i hobity) malé vesničky, kde pěstují obiloviny a snaží se žít obvyklým životem "běžných" lidí.

PŘESVĚDČENÍ A OSOBNOST: Typický horský trpaslík je strašně mrzutý a něco jako smysl pro humor mu vůbec nic něříká. Pokud se vám snad někdy podaří takového trpaslíka rozesmát, můžete si být jistí, že se mu líbíte nebo si můžete být jisti, že nebudete první, koho při nejbližší příležitosti připraví o zuby. Nedoporučuji urážet trpaslíka, kterého neznáte a kterému jste alespoň jednou nezachránili život. Z chování mého dávného přítele (Archona, trpasličího bojovníka řídícího se heslem "napřed zabij a potom se ptej"), který už tolikrát zemřel (ironie, že ano), jsem si povšiml, že horští trpaslíci často propadají zuřivosti a většinou jednají a až potom přemýšlejí. Jsou hamižní a pro bohatství udělají téměř cokoliv, málokdy ovšem zradí přítele.
Přes tyto všechny záporné aspekty jejich charakteru jsou v podstatě dobrácké povahy a jen málokdy se mezi nimi vyskytují členové, kteří jsou zlí, ukrutní a snaží se ovládat jiné za pomoci temných sil.

Přesvědčení horských trpaslíků může být tedy jakékoliv, nejběžnější je neutrální, ale je velmi zajímavé, že hodně horksých trpaslíků je zákonně dobrého přesvědčení (především pak ti, kdo nedají dopustit na Moradina).

DOBRODRUHOVÉ: V družině najde trpaslík uplatnění především jako statný a odolný, leč trochu neohrabaný válečník, který se později dává na dráhu bojovník. Někdy se mezi dobrodruhy vyskytují i trpasličí alchymisté "kováři", kteří za pomoci mocných démonů a svého umění kovařiny dokáží vytvářet ty nejrůznější kovové zbraně a nejkvalitnější zbroje. V podstatě jsou docela všestraní, ale kvůli své nevelké obratnosti a inteligenci se mezi nimi příliš zlodějů (a jiných "mrštných" povolání) a kouzelníků nevyskytuje.

VLASTNOSTI: Pro příznivce starého nepředvídatelného nahazování postav, pro ty je tady tabulka vlastnostní horského trpaslíka. Všimněte si, že jsem trpaslíkovi zvýšil základní sílu i opravu za sílu, protože původní síla 7-12 odpovídá tak akorát sedlákovy, který sklízí obilí a ne trpaslíkovi, který celé dny kutá zlato (vyváženost pravidel je jedna věc ale síla 7-12, to je o něčem jiném). Pro všechny ostatní, kteří jsou znaveni neustálým nahazováním, kteří jsou seriózní, rozvážně si vytvářejí osobnost své postavy a přiřazují ji vlastnosti, které by k dané osobnosti nejlépe seděly, je tady tabulka nejvyšších stupňů vlastností.

V tabulce nejvyšších stupňů vlastností jsou maximální stupně vlastností, které může mít horský trpaslík na 1.úrovni. Tyto stupně se již neupravují podle oprav za rasu a povolání. V praxi to znamená, že můžete mít horského trpaslíka alchymistu se silou třeba i 21.

Poznámka: Pokud se v následujícím textu zmiňuji o trpaslících a nenapíši přímo horští trpaslíci, myslím tím horské trpaslíky. Není-li v následujícím textu uvedeno jinak. Komplikované, že? Ale je to tak.


TABULKA VLASTNOSTÍ PODLE RAS
Rasa Síla Obratnost Odolnost Inteligence Charisma
Horský trpaslík, muž 11-16 7-12 12-17 8-13 7-12
Horský trpaslík, žena 11-16 8-13 12-17 8-13 9-14
Oprava +2 -2 +3 -3 -2
Základní pohyblivost horských trpaslíků je 8/-1
+5% na postřeh při hledání objektů


TABULKA NEJVYŠŠÍCH STUPŇŮ VLASTNOSTÍ
Rasa Síla Obratnost Odolnost Inteligence Charisma
Horský trpaslík 21 17 21 18 16

JAZYK A ŘEČ

Trpasličí jazyk se vyvýjel společně s trpaslíky, ovšem prvotní tvar a písmena trpasličí abacedy jsou stále ještě velkou neznámou. Nejstarší objevené trplasičí knihy obsahují velmi staré obrázkové písmo. Toto písmo se později vyvinulo do tvaru hyeroglyfů (nám známých především z doby Egypta) a v současnosti se používá trpasličí runové písmo. Trpasličí abeceda se skládá z docela jednoduchých run, které jsou obvykle složeny jen ze tří nebo čtyř čar. V trpasličí abecedě se nevyskutují velká písmena "b", "f", "h", "i", "v" a "x". Z tohoto taktéž vyplývá, že žádné původní trpasličí jméno nebo název nebude začínat těmito písmeny. Trpaslíci píší velkými písmeny pouze názvy měst, jména a důležitá slova, která znamenala něco důležitého v jejich historii. Existuje i několik zvláštních slov, která začínají velkými písmeny a která nemají žádný historický ani žádný jiný základ, jedná se prostě o výjimky. Všechna ostatní, pro ně nepodstatná, slova píší malými písmeny. I jejich věty začínají malými písmeny. Velmi časo používají písmena "a", "k" a "t".

Kromě trpasličí řeči mluví trpaslíci ještě obvykle obecnou řečí, kterou kdysi dávno začali mluvit lidé a její původ je v řeči prvorozených elfů. Z elfí řeči vznikla zlehčením výrazů a to tak, aby byla srozumitelná i obyčejným sedlákům či rolníkům. Obecná řeč se stále vyvíjí.

Mezi oblíbená trpasličí jména patří jména nejslavnějších trpasličích hrdinů nebo králů mezi něž bezpochyby patří Archon Kamenoruk, Angor Jeskyník, Tordyk Jednook, Marat Sekerník, Kavan Ohnivý štít, Shamo Podivný a mnozí jiní.

RODOVÁ ZBRAŇ - VÁLEČNÁ SEKERA

"Když se ti ta sekera nelíbí, tak na ni nešahej. Mohlo by se stát, že už by sis nikdy nešáhnul na žádnou jinou zbraň."

- Morlon, trpasličí kovář

Nejoblíbenější a taktéž rodovou zbraní všech horských trpaslíků je válečná sekera. Nepohrdnou ani jinými sekerami, ale válečná je přesto jejich nejoblíbenější. Můžete si být jisti, že každý trpasličí dobrodruh, kterého potkáte, bude mít u sebe válečnou sekeru nebo alespoň malou sekerku.

S ostatními sekerami si, nezávisle na povolání, mohou vycvičit přesnost +1 (1500 zt, co je to přesnost se dozvíš, pokud si přečteš válečníka z PPZ), ale ne více, nejsou-li válečníci. Ovšem to platí pouze tehdy, umíli s danou sekerou zacházet (pro případ, že jste si vytvořili nějaké pravidlo pro zacházení se zbraněmi).

Ještě pro úplnost. Válečná sekera je střední obouruční zbraň. Její SZ je 4 (pro trpaslíky tedy 5), útočnost je +3, OZ -1, délka 1-2, velikost 2 váha 75 mincí, cena 4 zlaté a postava s ní vždycky ztrácí iniciativu, pokud není bojovníkem (respektive má -2 postih k iniciativě v RSS).

ZVLÁŠTNÍ SCHOPNOSTI HORSKÝCH TRPASLÍKŮ

Všechny následující schopnosti se týkají zpravidla jen horských trpaslíků, nen-li v textu uvedeno jinak.

INFRAVIDĚNÍ (úprava)

Po chvíli, co trpaslík sledoval tmavou chodbu se vrátil k družině se slovy: "Nevíte, jesli má upír teplou krev?"
Z chodby, kterou trpaslík pozoroval se chladným hlasem ozvalo: "Dvacet tři stupňů."

- Záznam z jedné ne-příliš povedené akce

Víte, jak rád bych se na toto téma rozepsal? Problém je jenom v tom, že už se o trpasličím a jiném druhu tak nedetailně popsaného a nepropracovaného infravidění, jako je v pravidlech Dračího Doupěte, nemíním bavit. Infravidění prostě ne.

VIDĚNÍ VE TMĚ

Oči horských trpaslíků se setkávaly a stále ještě setkávají s naprostou tmou. První generace trpaslíků ještě musely používat louče, ale s postupujícím vývojem trpaslíků se jejich oči zdokonalovali. Po několika tisíciletém vývoji se jejich zrak v omezené míře přizpůsobil šeru i naprosté tmě. Nevidí sice barevně, ale vidí a to je důležité.

Každý horský trpaslík vidí stejně dobře ve tmě jako za světla, jen s nepatrným rozdílem ztráty barev. Vidí pouze 256 odstínů šedi (jako černobílá televize ze 70.let), ale stejně ostře jako za denního světla, takže ve tmě nemá žádné postihy na boj a na různé činnosti, které vyžadují zrak, např. nemá žádné postihy při prohledávání.

Pokud se ovšem setká s něčím, čeho si lze i za denního světla velmi špatně všimnout (všimnout - pokud aktivně prohledává, je to o něčem jiném), za použití vidění ve tmě si toho nevšimne asi vůbec. Například dvě dlaždice, modrá a červená, mohou trpaslíkovi používjícímu vidění ve tmě připadat, jako kdyby měli stejnou barvu.

Toto vidění je nejostřejší za naprosté tmy a s jeho pomocí lze vidět do vzdálenosti 20 sáhů. Respektive 25 sáhů, dalších 5 sáhů po dvacátém přechází vidění ve tmě volně v normální vidění. Jinými slovy, na 20 sáhů vidí dobře a dalších 5 sáhů vidí hůře, ale pořád lépe než bez vidění ve tmě.

Hráč nemusí PJovi oznamovat, že používá vidění ve tmě. Vidění ve tmě se "spustí" kdykoliv, kdy je pro trpaslíka výhodnější než jeho obvyklé vidění, než jeho vlastní zrak. Trpaslík se na vidění ve tmě nemusí soustředit.

ODOLNOST VŮČI MAGII

"Vem si to takhle. Když mě tím bleskem nezabiješ, bude to zřejmě tvůj poslední blesk."

- Archon, trpasličí hromotluk

Předem upozorňuji, že tato schopnost nemá žádný literární základ a je převzata z jiných RPG systémů. Samozřejmě, že je upravena do takové formy, aby vyhovovala pravidlům Dračího Doupěte, ale nemusí vyhovovat všem hráčům. Převážně pak těm, kteří se modlí k Tolkienovi.

Tato zvláštní schopnost je vrozená všem horským trpaslíkům. Nikdo neví, kde se u trpaslíků vzala, ale je tady a činí z trpaslíků výborné magické izolanty. Někdy se prostě stane, že na trpaslíka nějaké kouzlo nepůsobí. Blesk, který by obyčejného člověka zabil, trpaslíka jenom ožehne. Kouzelníkovi, který se snaží trpaslíka zhypnotizovat, se trpaslík vysměje. Jak už to tak na světě chodí, nic není perfektní a někdy se prostě stane, že ten blesk toho trpaslíka opravdu spálí a kouzelník ho zhypnotizuje. Ale i přesto trpaslíci své odolnosti vůči magii věří a zoufale doufají, že tentokrát jim určitě pomůže. Je ovšem velmi zvláštní, že tato schopnost někdy narušuje a někdy nenarušuje mysl trpasličích kouzelníků, a proto se taky mnoho horských trpaslíků nestává kouzelníky, protože si nejsou jisti svým řemeslem.

Je-li trpaslík cílem nějakého kouzla nebo pokud je zasažen účinkem kouzla (třeba se nachází v oblasti, kde kouzlo působí, např. davová hypnóza) a kouzlo vyžaduje hod proti pasti (nezáleží na tom jestli je útočné, obranné apod.), získává trpaslík od 1.úrovně bonus +1 na použitou vlastnost. Tento bonus se na 6.úrovni zvedá na +2 a na 15.úrovni na +4. Dále už se odolnost vůči magii nezlepšuje. Tento bonus je kompatibilní s bojovníkovou schopností zvanou chladnokrevnost.

Je-li trpaslík magicky zraněn, tak je zranění, které takto utrží o 1 život menší. Za magické zranění se považuje jakékoliv zranění, které je způsobenou pomocí kouzelnické nebo vrozené (třeba blesky huňáče zeleného, nebo taky kouzla šamanů, jenž mají dar kouzlení od přírody) magie (magenergie). Pro tyto účely používají démoni astrálních sfér (v mém světě známí jako strážci) vrozenou magenergii, takže kouzla seslaná pomocí démonů např. z ohnivého meče nebo slunečního prstenu zraňují horské trpaslíky méně.

Odolnost vůči magii se netýká hraničářské a božské magie (magie knězů, paladinů a jiných svatých (např. andělů)). Týká se všech ostatních druhů magie, které vycházejí z volné magenergie (bardi, šamani, černokněžníci, nekromanti, temní mágové, výše zmínění démoni a mnozí další).

Odolnost vůči magii funguje správně pouze v devadesáti procentech případů. Pokud není trpaslík v nějaké kritické situaci, tak se neúspěch odolnosti vůbec neprojevuje. Má-li ovšem trpaslík méně než polovinu svých celkových životů, deseti-procentní neúspěch odolnosti vůči magii se začne projevovat.

KOVÁŘSTVÍ A LIDÉ Z KAMENE

Téměř každý trpaslík žijící před tím, než se stal dobroduhem, mezi svými ovládá dovednost kovářství (dovednosti v PPP). Je tomu tak proto, že mnoho trpaslíků se kovářstvím živí, kovářství má mezi trpaslíky vybudovanou do dávných časů sahající tradici a koneckonců, kdo se na roli bojovníka hodí více než ošlehaný trpasličí kovář.

Hráč trpaslíka si na 1.úrovni hodí k10, aby náhodou určil, jestli kovářství ovládá. Padne-li mu na kostce 7,8,9 nebo 0, ovládá dovednost kovářství. Při hodu 7 ovládá kovářství špatně, při hodu 8 ovládá kovářství průměrně, při hodu 9 dobře a při hodu 0 velmi dobře.

Samozřejmě, že existuje i jiná možnost a to domluvit se přímo s PJ. Možná, že kovářství krásně zapadá do minulosti vašeho trpaslíka.

Navíc se trpaslíci mohou naučit dovednost zvanou "trpasličí kovářství", která jim umožňuje vyrábět, opravovat a různě upravovat ještě lepší a kvalitnější předměty.


Trpasličí kovářství
Vlastnost: (síla + obr)/2
Obtížnost: těžká
Ověřování: při každém výrobku
Totální úspěch: Postavě se povede opravit zbraň nebo zbroj, tak dobře, že je jako nová. Povede se ji vyrobit zbraň, zbroj nebo jiný výrobek profesionální kvality (zbraň +1 SZ, zbroj +1 KZ). Postavě se přímo profesionálně podaří upravit již stávající zbroj, zbraň nebo jiný výrobek (zbraň +1 SZ, zbroj +1 KZ).
Úspěch: Postavě se podaří opravit či vyrobit použitelnou zbraň, zbroj, nebo použitelný výrobek (výrobek má parametry, jako kdyby byl vyroben profesionálem).
Neúspěch: Postavě se nepodaří zbraň, zbroj, či výrobek opravit či upravit (zbraň -1 SZ, zbroj -1 KZ). Vyrobí téměř nepoužitelný výrobek (velmi nízká kvalita).
Fatální neúspěch: Postava nejen, že vyrobí úplný zmetek, který se při prvním použití rozpadne, ale zničí to, co měla opravit. Poškodí to, co měla upravit (zbraň -3 SZ, zbroj -3 KZ). Znehodnotí použitý materiál.
Poznámka: K práci je potřebné patřičné vybavení nejlépe profesionální úrovně (kovářská dílna s kovadlinou a kvalitní kovářské náčiní). Délka práce je závislá na složitosti výrobku a určí ji PJ svým zdravým rozumem (popř. se dohodne s hráči, pokud zdravým rozumem neoplývá).V případě totálního úspěchu se může doba výroby o polovinu zkrátit.

Postava s touto dovedností si může založit vlastní kovářství, protože kovařinu ovládá dokonale. Občas se jí něco může nepovést, ale s postupem času se to stává méně a méně častěji.

Pokud je opravována, vyráběna nebo upravována zbraň, zbroj či jiný výrobek a postavě padne totální úspěch, daný výrobek se stane "dokonalým" (např. dokonalý dlouhý meč, dokonalé zlodějšké náčiní). Pokud se jedná o dokonalou zbraň její SZ se zvýší o 1 (uvedeno výše), jedná-li se o zbroj, její KZ se zvýší o 1 (taktéž uvedeno výše). Jedná-li se o určitý druh nářadí, které se používá při činnosti vyžadující k úspěchu úspěšný hod proti pasti nebo úspěšný procentuální (pravděpodobnostní) hod, dokonalé nářadí poskytuje postavě používající nářadí bonus +1 na hod proti pasti (nebo +10% na procentuální hod).

Tuto dovednost se může začít učit postava pouze tehdy, ovládá-li dovednost kovářství (PPP) nejméně na stupni dobře.

ZNALOST KAMENŮ A KOVŮ

"Tak tohle není lazurit."

- Taran, trpasličí klenotník

Horští trpaslíci, a to převážně ti, co obchodují s lidmi a jinými rasami, jsou obáváni pro svou přirozenou schopnost nenechat se jen tak oklamat nebo okrást. Samozřejmě, jedná-li se o obchodování. I když pravda je, že okrást trpaslíka hlídajícího si své zlaté, je docela problém i pro zkušeného zloděje.

Každý trpaslík je od svých mladých let poučován o kvalitě kovových zbraní a cenách všemožných známých i neznámých drahokamů (tuto schopnost má horský trpaslík pouze tehdy, pokud žil předtím, než se stal dobrodruhem, mezi horskými trpaslíky). Trpaslík, který není lupičem získává lupičovu schopnost Určení hodnoty pokladů a ovládá ji jako lupič na 10.úrovni. Pokud je trpaslík lupičem nebo zlodějem, při používání této schopnosti považuj trpaslíka, jako by byl o 10 úrovní výše.

Tuto schopnost může trpaslík použít pouze tehdy, pokud určuje cenu kovového nebo kamenného předmětu nebo nějakého drahokamu (buďto z PPZ nebo podle PJ, který vede vaši družinku - on sám ví nejlépe, které drahokamy a vzácné kovy jsou trpaslíkům známy a které ne).

Trpaslík stejně tak dobře, jak pozná cenu předmětu, pozná, jestli se jedná o padělek.

HORŠTÍ TRPASLÍCI A ZBRANĚ (nepovinné)

"Když to není větší než kroll, tak tím dokážu zabíjet." Trpaslík popadl brousek, začal si brousit svou zbraň a s úsměvem řekl: "No není nad kvalitní sekery."

- Archon

Horští trpaslíci jsou sice malí a jako malé postavy (velikosti A), by měli být taktéž omezeni v boji při používání větších a delších zbraní. S tímto faktem se v základních pravidlech DrD nepočítá, což je škoda, protože i taková maličkost dokáže spestřit hru nebo alespoň dokáže zabránit situacím, kdy vám hráč hobita válečníka tvrdí, že s píkou délky 2-3 umí bojovat stejně dobře jako dvojnásobně vysoký člověk, protože o tom v pravidlech není ani zmínka.

Já jsem se rozhodl pro možnost vymyslet malé pravidlo, které by určovalo, jestli daná postava může se zbraní zacházet nebo ne. Rozhodl jsem se ke zbraním přidat ještě jeden parametr a to "velikost". Velikost se pohybuje v rozmezí od 1 do 5 (zatím). Původně jsem chtěl použít délku zbraně, ale potom jsem si všiml pár nedostatků - např. dlouhý meč má délku zbraně 1-2, stejnou jako válečná sekera, jenže dlouhý meč je daleko větší (velikostně) než válečná sekera. Takový hobit by trřeba s válečnou sekerou mohl bojovat bez postihů, ale s dlouhým mečem pro člověka? To si nemyslím. Proto si pečlivě přečtěte následující doplňkové pravidlo.


VELIKOST ZBRANÍ

Každá zbraň má svou velikost, která určuje, zda-li s ní může určitá postava bojovat bez postihu, s postihem, nebo s ní vůbec bojovat nemůže, protože je pro ni příliš velká. Velikost zbraní z pravidel najdete v tabulce velikosti zbraní (níže). Kombinace dvou zbraní má velikost shodnou s větší zbraní z kombinace.


TABULKA VELIKOST ZBRANÍ
název zbraně velikost
dýka, tesák, krátký meč, obušek, palcát a kyj, sekera 1
šavle, široký meč, řemdih, válečné kladivo, válečná sekera 2
meč bastard (jedenapůlručný meč), dlouhý meč, kovaná hůl, vidle, kopí, sudlice, píka, cep, halapartna, obouruční meč, těžký kyj, trojzubec 3
dřevec (pro dřevec ale platí zvláštní pravidla, co se týče jízdy na koni) 4

Postavy velikosti A0 (podle pravidel takové postavy nejsou, ale mohly by se vyskytovat) mohou bojovat pouze zbraněmi velikosti 1. Pro účely velikosti zbraní je ruka nebo noha postavy velikosti A0 považována za zbraň velikosti 1.

Postavy velikosti A (hobiti, kudůci, ale už ne trpaslíci, protože ti tvoří výjimku) mohou bojovat zbraněmi velikosti 1 a 2. Pro účely velikosti zbraní je ruka nebo noha postavy velikosti A považována za zbraň velikosti 1.

Postavy velikosti B (lidé, elfové, barbaři) mohou bojovat zbraněmi velikosti 1, 2 a 3. Pro účely velikosti zbraní je ruka nebo noha postavy velikosti B považována za zbraň velikosti 2.

Postavy velikosti C (krollové) mohou bojovat zbraněmi velikosti 1,2,3 a 4. Pro účely velikosti zbraní je ruka nebo noha postavy velikosti C považována za zbraň velikosti 3.

Postavy velikosti D (někteří obrové) mohou bojovat zbraněmi velikosti 2,3,4 a 5. Pro účely velikosti zbraní je ruka nebo noha postavy velikosti D považována za zbraň velikosti 4. Zbraněmi velikosti 1 nemohou bojovat, protože ty jsou pro ně už příliš malé. Mějte ovšem na paměti, že rozdíl mezi nejmenší (3,1 metr) a největší (20 metrů) postavou velikosti D je tak velký, že výše uvedené velikosti zbraní nemusí být směrodatné a více než pravidlech záleží na zdravém rozumu.

Postavy velikosti E se snad ani nevyskytují, takže je zbytečné vypisovat jaké velikosti zbraní mohou používat. Navíc platí to co pro velikost D (co se týče velikosti postavy) i pro velikost E. Alternativní postava velikosti E může mít 30 metrů nebo 60 metrů, což je 30ti metrový rozdíl, ale pořád se jedná o velikost E.

Dále platí, že postava může bojovat zbraní velikosti o 1 vyšší než má dovoleno, ale s postihem -5 k ÚČ. Např. hobit bojující jednoručně dlouhým mečem (velikost 3) bude mít postih -5 k ÚČ.

Pokud je zbraň, kterou chce postava bojovat, velikosti o 1 vyšší než má dovoleno, ale jedná se o zbraň jednoruční, tak s ní může bojovat obouručně. V takovém případě se postih zmenší o 2. Např. hobit bojující obouručně dlouhým mečem (velikost 3) bude mít postih pouze -3 k ÚČ. jedná-li se ovšem o obouruční zbraň, postava s ní musí bojovat obouručně, ale s obvyklým postihem postihem -5 k ÚČ.

Všechno výše uvedené platí, není-li v konkrétním textu uvedeno jinak.

Horští trpaslíci jsou výjimeční a postihy při používání lidských (velkých) zbraní nemají. To především proto, že jejich malá výška je způsobena značně zmenšenými nohami a hrudníkem. Ruce si naproti tomu zachovali téměř lidskou velikost, a protože jsou jejich paže velmi silné, mohou používat všechny zbraně, které mohou používat lidé. Tedy při určování velikosti zbraní, které mohou trpaslíci používat považuj trpaslíky za velikost B (velikost zbraní 1,2 a 3).

Trpaslíci dokáží ovládat všechny sekery, se kterými mohou bojovat (dle velikosti). V případě, že se bude jednat o sekeru, kterou si zhotovil nějaký obr ze stromu a roztavené kovadliny, ji trpaslík asi nebude moci používat.

BOJ S OBRY

"Hele vidíš tam to místo na patě." Ukazuje prstem trpaslík na vzdáleného obra.
"Jo vidím," odpovídá elfí zloděj.
"No tak tam, když ho sekneš, tak spadne jako podťatý dub. Rozumíš."
"Jasně."

- Morlon, trpasličí kovář

Nejzavilejšími nepřáteli horských trpaslíků jsou hned po tmavých trpaslících obři (pro následující účely považuj za obry všechny druhy trollů a taky krolly). Mezi obry v tomto případě nepočítej takové příšery jako je např. obří sklípkan, nebo obří mravenec. Od dávných dob mezi sebou vedou horští trpaslíci a skalní obři boje o horská území. Tato válka se na některých územích vede dodnes. Trpaslíci z takových oblastí znaji zvláštní způsoby boje, zvláštní strategii boje, která je proti skalním a různým jiným obrům velmi účinná.

Trpaslík, který pochází z výše zmíněné oblasti, získává tuto schopnost automaticky na první úrovni. Jakýkoliv jiný horský trpaslík, který přímo nepochází z těchto oblastí, se může tuto schopnost naučit používat od kteréhokoliv jiného trpaslíka (nebo i jiné postavy), který tuto schopnost ovládá. Jak dlouho se trpaslík učí tuto schopnost ovládat, záleží na okolnostech a hlavně na PJ. Obvyklá potřebná doba na ovládnutí této schopnosti je 1 měsíc, během kterého nemusí ani na žádného obra narazit.

Pokud trpaslík bojuje v souboji tváří tvář proti obrovi, může si připočítat +2 bonus k hodu na útok i k hodu na obranu a +2 bonus k útočnosti zbraně (pokud se jedná o obouruční sečnou nebo jednoruční či obouruční tupou zbraň). Tyto bonusy ve většině případů vyrovnávají postih za rozdíl velikostí útočníka a obránce. Tyto bonusy může využít pouze tehdy, bojuje-li pouze s jedním obrem. Pokud bojuje trpaslík se dvěma obry najednou (nebo s obrem a více nepřáteli), tak nemůže použít tuto schopnost, protože druhý obr (nebo nepřátelé) rozptyluje jeho pozornost a on se nemůže soustředit na útoky.


TABULKA BĚŽNÝCH OBRŮ
název obra velikost
lesní troll B
kroll, tupoun, černý troll, vodní troll, jeskyní obr, poloobr C
skalní obr, dvouhlavý obr, ledový obr, ohnivý obr D

NEOHRABANOST

"Já ty tvoje příbuzné nechápu. Jak chtějí takhle někoho okrást, vždyť je jde slyšet už na deset stop." Podíval se elf na svého přítele trpaslíka a zakroutil hlavou.

- Raziel, elfí sicco, mistr assassin, manžel čarodějky, bývalý turodlak, jednou převtělen do hobita, a pak zase zpátky, apod...

Jak už bylo zmíněno, trpaslíci jsou docela neohrabaní. Někteří z nich, a to především "mrštní" zlodějové, mohou být sice obratní, ale pořád budou neohrabaní a nešikovní. V praxi to vypadá asi takto. Trpaslíkovi se ten přemet sice povede, dopadne dobře na obě nohy, ale při dopadu o něco zavadí, nebo tak podobně a stane se něco obvykle špatného.

Pro neohrabanost prostě pravidlo udělat nejde, nebo možná jde, ale zřejmě by to bylo zbytečné a komplikovanější než vše, co jsem kdy spáchal. Nechme raději všechno na úvaze PJ (ale neměl by tě nechat jenom tak umřít, radši si s ním promluv), pokud si myslíte, že váš PJ dokáže rozumně rozhodovat a myslet (myšlení, finta, kterou by se měl naučit používat každý PJ - bez toho to není ono). Podotýkám jen, že se trpasličí neohrabanost projevuje především, pokud trpaslíka něco rozesměje (což se nestává často) nebo ztratí-li trpaslík nervy (jinými slovy, ztratí-li poloviu svých celkových životů). Ber v potaz i to, že čím je trpaslík zkušenější, tím méně ztrácí nervy a tím méně se jeho neohrabanost projevuje.

HORŠTÍ TRPASLÍCI A RŮZNÁ POVOLÁNÍ

Horští trpaslíci se hodí pro různá povolání, ale pro některá více pro některá méně. Narozdíl od lidí jsou si v podstatě všichni trpaslíci hodně podobní a i jejich záliby jsou takřka totožné. Horští trpaslící se proto budou hodit daleko více na boj než na tajné zlodějské řemeslo, ale přestože jsou trpasličí zlodějové mírně neohrabaní, pořád mají velmi dobrý zrak i hmat a najdou leckteré tajné skrýže. V některých oblastech určitých povolání jsou mírně oslabeni v jiných naopak posíleni.

V následujícím textu se objevuje za schopností povolání údaje v závorkách.

Pokud je v závorce uveden údaj "nová", znamená to, že tuto schopnost byste jen těžko hledali v pravidlech DrD.

Pokud je uvedeno "úprava", znamená to, že tato schopnost se v pravidlech DrD nachází, ale je mírně nebo i zásadně upravena.

Pokud je uveden údaj "válečník", "hraničář", "alchymista", "kouzelník" nebo "zloděj" (nebo jiné základní povolání, což je povolání, které připadá postavě pět prvních úrovní), znamená to, že tato schopnost platí pro všechny obory daného základního povolání. Pokud bude například v závorce údaj "válečník", tak schopnost platí pro válečníky do 5.úrovně včetně a potom pro bojovníky i šermíře (a i pro jiné oficiální i neoficiální obory základního válečníckého povolání).

Pokud je uveden obor povolání, tak daná schopnost platí pro tento obor.

Pokud je v závorce "cokovil jiného", tak to vysvětlím jindy.

Všechno výše uvedené platí, není-li přímo v následujícím textu uvedeno jinak.

VÁLEČNÍCI

"K čemu kouzla, když mám tebe, zlato." Řekl trpaslík a s úsměvem pohladil svou sekeru.

- Archon

Válečné povolání je mezi horskými trpaslíky nejběžnější. Průměrný trpaslík je o mnoho silnější než průměrný člověk, a navíc, trpaslíčí válečníci na sobě tvrdě pracují. Z tohoto důvodu jsou obvykle daleko silnější válečníci než válečníci lidští. Jsou sice malí a někteří troufalci si z nich dělají srandu, ale svou silou a houževnatostí si dokáží získat respekt i těch nejslinějších barbařích a trollích bojovníků. Kupředu je může hnát touha po bohatství a moci, ale mnohdy jen potřeba smrtelného nebezpečí a vzrušení. Jak už jsem ale říkal, někteří trpaslíci jsou individuálové, osobnosti, kteří mohou uznávat jiné hodnoty, mohou si vážit jiných věcí a mohou se chovat třeba jako členové úplně jiné rasy.

Horští trpaslíci se dávají raději na dráhu bojovníků než šermířů. Šermířské řemeslo jim nevyhovuje, protože jsou dost malí a neohrabaní a taky proto, že při šermu nevyužijí svých oblíbených seker. Z toho taky vyplývají určité výhody, které získávají trpaslíci bojovníci a určité nevýhody, které mají trpaslíci šermíři. Některé jejich schopnosti jsou zaměřeny na boj obecně, některé proti určitému typu nepřátel. Boj s obry byl uveden výše, protože tuto schopnost mohou používat i ne-válečníci.

POZNÁNÍ ARTEFAKTU (válečník, úprava): Pokud je dotyčný artefakt, který by mohl trpasličí válečník poznat, náhodou sekera, nějaký drahokam, jakákoliv zbraň či zbroj z vzácného kovů (mithril, adamantin, hvězdná ocel, rudá ocel, apod.) nebo jakákoliv jiná zbraň či zbroj vytvořená trpaslíkem, past při poznání artefaktu je o 2 menší (což je v podstatě to samé, jako by dostal bonus +2 na vlastnost použitou při pasti).

Do výchovy horských trpaslíků zapadá i nauka o artefaktech, obzvláště těch, které vytvořili trpaslíci. Každý horský trpaslík válečník proto získává tuto schopnost, která mu pomáhá při poznávání artefaktů.

LÉČBA VLASTNÍCH ZRANĚNÍ (válečník, úprava): Trpaslíci jsou velmi odolní a své odolnosti se naučili využívat i při léčbě zranění. Trpasličí válečník si může denně vyléčit dva životy za každou úroveň, která ho dělí od první (jako každý válečník) a ještě navíc tolik životů, kolik je polovina jeho bonusu za odolnost. Pokud má trpaslík válečník postih za odolnost, ten se k léčbě vlastních zranění nepřipočítává. Tato schopnost se od deváté úrovně dále již nezlepšuje. Trpasličí válečník deváté a vyší úrovně si může denně vyléčit léčbou vlastních zranění 16 + (bonus za odolnost životů)/2 životů.

Rychlost léčby se řídí podle základních pravidel DrD (nejlépe podle verze 1.6).

ODHAD ZBRANĚ (válečník, úprava): Trpaslíka válečníka, který se snaží odhadnout parametry nějaké sekery považuj, jako kdyby byl o 5.úrovní výše. Toto platí pro magické i nemagické sekery.
Každý horský trpaslík prostě rozpozná kvalitní a nekvalitní sekeru.


SEKERY

V následující tabulce najdeš parametry několika seker. Ty, které jsou označeny hvězdičkou jsou nové, nenachází se tedy v pravidlech DrD. Obecně platí, že všechny druhy seker patří mezi sečné a zároveň tupé (drtivé) zbraně sloužící k boji tváří v tvář, není-li u konkrétní sekery uvedeno jinak.


TABULKA SEKER
Název sekery SZ útočnost OZ délka velikost požadavky váha cena
Sekera 3 +1 -1 1 1 - 1,5 kg 10 stříbrných
Válečná sekera 4 +3 -1 1-2 2 síla 10+ 3,75 kg 4 zlaté
Bitevní sekera* 6 +3 -2 1-2 3 síla 15+ 14 kg 50 zlatých
Těžká dvoubřitá sekera* 6 +2 -1 1-2 3 síla 15+, obratnost 12+ 8 kg 46 zlatých

Sekera: Sekera je velmi podobné sekeře, jak ji známe z našeho světa. Tato je jen trochu poupravena, aby sedla do ruky dobrodruha a je přizpůsobena k boji. Je relativně lehká (střední jednoruční zbraň), docela dobře se s ní brání. Obvykle je 30-60 cm dlouhá. V ceně je zahrnut i brousek.

Válečná sekera: Nejobvyklejší zbraň horských trpaslíků. Dosahuje velikosti od 60 do 90 cm. Vyrábí se ve dvou verzích, dvoubřité a jednobřité. Dvoubřitá verze je ale o 1 kg těžší, o 4 zlaté dražší, její SZ je o 1 menší, ale zato útočnost o 1 vyšší. Je docela robustní, ale přesto relativně lehká (střední obouruční zbraň). Její ostří je velmi ostré a smrtící. V ceně je zahrnut i brousek a je téměř pravidlem, že každý trpasličí kovář ji prodává společně s leštidlěm a pouzdrem na ostří.

Bitevní sekera: Bitevní sekera je vlastně mnohem robustnější obdobou válečné sekery. Ostří sekery je pevnými šrouby připevněno k dlouhému pevnému topůrku. Patří mezi těžké obouruční zbraňě. Kvůli své velikosti (80-110 cm) a především hmotnosti ji používají především větší a silnější tvorové. Menší verze bitevní sekery se obvykle nevyskytují, protože zmenšením by bitevní sekera ztratila svou účinnost, která spočívá především v její váze.

Těžká dvoubřitá sekera: Tato sekera je v podstatě orkskou variací bitevní sekery. Jedná se o těžkou obouruční zbraň (70-100 cm). Na docela dlouhém a robustním topůrku má nasazené dvojité ostří a už od pohledu na ni tuhne krev v žilách. Lze se s ní docela dobře bránit (určitě je lepší než holé ruce) a její průměrná hmotnost z ní činí dobrého pomocníka na cestách ostřílených (osekaných) bojovníků. Obvykle s ní bojují barbaři, kteří nějakou dobu žili mezi orky nebo půl-orky, protože právě tam mohli získat potřebné zkušenosti v zacházení s touto zbraní. Podobně jako u bitevní sekery, i u této sekery se nevyskytují menší verze, protože zmenšením by tato sekera ztratila svůj smysl.

HRANIČÁŘI

"Do lesa bych šel snad jen v tom případě, že by mi došlo dřevo na topení v mé horské chatce."

- Druman, trpasličí horský druid

O trpasličích hraničířích mnoho údajů není. Obvykle se mezi horskými trpaslíky ani hraničáři nenacházejí, zřídka se mezi nimi najde nějaký ten chodec.

Trpasličí hraničáři jsou o něco vyšší (+10 až +20 cm, ale pořád jsou velikosti A) než běžní trpaslíci a často bývají milně zaměňováni s horaly. To zejména proto, že trpasličí hraničáři tráví většinu svého času v horských oblastech, kde se cítí daleko lépe než v hustých lesích.

CHODCŮV MEČ (chodec, úprava): Trpaslík hraničář si může koupit (nebo nechat vyrobit) tak zvanou chodcovu sekeru namísto chodcova meče. Bude to pro něho sice trochu dražší, konkrétně o 300 - 500 zlatých, ale každý trpaslík bude určitě rád. Za příznivých podmínek si může vybrat jakoukoliv sekeru, kterou v životě viděl nebo která mu je výrobcem nabídnuta.

Chodcova sekera má stejné schopnosti jako chodcův meč. Od chodcova meče se liší pouze v parametrech zbraně.

STOPOVÁNÍ (hraničář, úprava): Trpaslík hraničář dokáže stopovat, ale jelikož se daleko lépe vyzná v uzavřených prostorách, jeskyních, tak i jeho způsoby stopování jsou trochu odlišné. Ve volné přírodě, do které se i jako chodec dostává zřídka, mu jde stopování daleko hůře než v jeskyních, hradech a již výše zmíněných uzavřených prostorách, které mají hliněnou nebo kamennou podlahu.

V praxi to znamená, že stopuje-li trpaslík ve volné přírodě, použij při stopování tabulku pro uzavřené prostory. Stoupuje-li trpaslík v uzavřených prostorách (hradech, jeskyních apod.) použij tabulku pro stopování ve volné přírodě. Tabulku pro stopování najdeš v PPZ u hraničáře.

ALCHYMISTÉ

"Ty si vem tohle a ty tamto. Né počkej na to nesmíš šahat, to by mohlo..."
"PRÁÁÁÁSK!"
"Já to říkal."

- Sanead, trpasličí pyrofor

Trpaslíci jsou velmi dobrými alchymisty. Nemají sice zvědavost a vynalézavost lidí ani obratnost hobitů - mají ovšem sílu a ve své práci jsou vytrvalí. Pyroforové jsou mezi trpaslíky běžnější než theurgové, protože jejich řemeslo není ani tolik "magické" jako spíše praktické. Trpasličí theurgy lze také potkat, ale většinou se netoulají světěm, ale sedí doma a přemýšlejí o tom, jak na sférách vidělat co nejvíce peněz. Pokud tedy máte dostatek peněz, nebojíte se riskovat a potřebujete urychleně nějakou magickou zbraň, zbroj nebo nějaký jiný magický předmět, najděte si nějakého trpasličího alchymistu. Pokud se ale něco zvrtne, nepočítejte s tím, že byste dostali své peníze zpět.

Trpasličí alchymisté jsou známí především tím, že většina z nich je navíc i výbornými kováři. Z toho důvodů mají taktéž několik nových schopností, které se týkají tvorby zbraní a zbrojí.


Trpasličí košile (pyrofor, nová)
magenergie: 200 magů
suroviny: 525 zl
základ: dokonalá ocelová kroužková košile
trvání: 5 let
výroba: 7 dní, doma
sféra: - (neobsahuje démona)

Trpasličí košile je na první pohled k nerozeznání od obyčejné kroužkové košile. Teprve až když si na ni šáhnete a potěžkáte si ji, zistíte, že se dozajista nejedná o "běžnou" kroužkovou košili. Trpasličí košile je totiž daleko lehčí než stejně velká košile z ocelových kroužků (její hmotnost je poloviční). Košile pro postavy velikosti A0 váží přibližně 0,2kg, pro postavy velikosti A váží přibližně 2kg, pro postavy velikosti B 2,5kg a pro postavy velikosti C váží 3,5kg. Větší košile pyroforové obvykle nevyrábějí a proto lze jejich hmotnost jen odhadovat.

Trpasličí košili si lze obléci pod jakoukoliv zbroj. Svému nositeli zvyšuje KZ o 3, ale pouze tehdy, obleče-li si ji pod nekovovou zbroj (v tomto případě se počítá za zbroj i obyčejné oblečení, takže postava s trpasličí košilí (+3) a obyčejnými šaty (+1) má celkové KZ 4). V kombinaci s kovovými zbrojemi se její KZ opomíjí.

Po uplynutí doby trvání se z Trpasličí košile stane obyčejná dokonalá ocelová kroužková košile.


Tordykův štít (alchymista, nová)
magenergie: 200 magů
suroviny: 225 zl
základ: pokovaný dřevěný štít
trvání: 3 roky
výroba: 7 dní, doma
sféra: 4 (obsahuje démona)

Kdysi dávno se schylovalo k válce mezi trpaslíky a jeskynními trolly. Trpasličí vůdce, v této temné době vedl trpaslíky veterán Tordyk Jednook, musel do boje poslat legii svých nejlepší mužů a pro jejich kapitány nechal vyrobit štíty, které od této vyhrané války nesou právě jeho jméno (a mnohdy i jeho symbol).

Tordykův štít je magický štít, který umí vyrábět téměř každý trpasličí alchymista.

Pokud nějaký trpaslík (nebo jiný tvor velikosti A) používá tento štít při boji, štít mu zvyšuje OČ o 2 (podobně jako kouzelný štít z PPZ). Navíc, bojuje-li postava se štítem, proti humanoidnímu tvorovi velikosti C, získává bonus +2 k OČ a bojuje-li proti humanoidnímu tvorovi velikosti D, získává bonus +3 k OČ. Za humanoidní tvory se považuje všechno, co je podobné člověku (poslední slovo má PJ, ale obvykle dvě nohy, jedna hlava, jedno tělo, dvě ruce).

Po uplynutí doby trvání se z Tordykova štítu stane obyčejný pokovaný dřevěný štít.


Trpasličí struna (pyrofor, nová)
magenergie: -
suroviny: 450 zl
základ: železo (5 zl)
trvání: do zničení
výroba: 1 den, doma
sféra: -

Trpasličí struna by se dala s přivřenýma očima považovat za zbraň, protože podobně jako každá jiná zbraň i struna slouží k zabíjení. Běžně je používána zloději při škrcení, ale mnohdy je taky používána (pro svou vysokou pevnost) jako součást různých pyroforských mechanismů a pastiček.

Potřebný materiál uvedený výše se vztahuje na strunu dlouhou půl metru o průměru 2 mm (nejširší struny, které trpaslíci vyrábí mají průměr pouze 5 mm).

KOUZELNÍCI

"Jestli se mi ho ani teďka nepodaří zhypnotizovat, tak ho zabijeme. Už na to prostě nemám nervy."

- Kameron, trpasličí šaman

Trpasličí kouzelníci jsou mezi horskými trpaslíky ještě vzácnější než hraničáři. Trpaslici toto řemeslo příliš neuznávají, ale to neznamená, že si z mocných čarodějů dělají srandu, ponižují je a nechávají je upalovat na hranici. S neoblibou kouzelnictví taktéž souvisí přirozená trpasličí odolnost vůči magii. Někdy kouzlení narušuje, jindy ne. Trpaslík kouzelník si proto není nikdy vědom, jestli se mu kouzlo zdaří či ne. Přesto se mezi trpaslíky vyskytuje několik málo velmi mocných čarodějů a ještě méně mágů.

Čarodějové horských trpaslíků vymysleli během mnoha let několik kouzel, které podporují jejich odolnost, zvyšují jejich sílu a celkově jim pomáhají pokud se pohybují v jeskyních.

ZLODĚJOVÉ

"Tady určitě nic není," podíval se trpasličí zloděj na svého elfího mistra.
"Jseš si opravdu jist?"
"Samozřejmě."
"A co je to tady za strunu?"
"Jó tak ty myslíš tuhle strunu?. Já jsem myslel, že je to jenom pavučina."
"Ahá, tak pavučina. Už ti někdy pavučina uřízla nohu?"

- Záznam z výcviku trpasličího komanda smrti

Trpasličí zlodějové nejsou ani příliš obratní, ani příliš chytří, ale tyto nedostatky vyrovnávají svou pílí, se kterou se vrhají do různých zlodějských misí. Ačkoliv jejich pohyb není tak tichý, jako pohyb hobitů či elfů, jejich oči jsou velmi bystré, hmat dobrý a jejich znalosti pastí jsou více než užitečné. Pořád je ale tady ta jejich neohrabanost.

OBJEVENÍ OBJEKTŮ (zloděj, úprava): Trpaslíci jsou sice neomotorní, ale i přesto jsou velmi bystří a pokud se pohybují ve své domovině, tedy v jeskyních, ale i kamenných hradech a zámcích, hledání tajných skrýší je pro ně daleko lehčí.

Trpasličí zloděj získává na první úrovni +5% bonus na objevení objetků. Na 6.úrovni se tento bonus zvedá na +10% a poté, pokud postupuje trpaslík jako lupič, bonus se na 15.úrovni zvedá na +20%. Tento bonus použíj pouze tehdy, je-li hledaný objekt z kamene (nebo kamenu podobné hmoty), nebo nachází-li se hledaný objekt v prostředí, které je z kamene (nebo kameni podobné hmoty).
V opačném případě má trpasličí zloděj postih -5%, který se nadále nezvyšuje ani nezmenšuje.

OBJEVENÍ MECHANISMŮ (zloděj, úprava): Trpaslíci vyrábějí především objekty a proto se v nich dobře vyznají. Mechanismy trochu opomíjejí, ale přesto se jim podaří lecco objevit. Pokud se pohybují ve své domovině, tedy v jeskyních, ale i kamenných hradech a zámcích objevování mechanismů jim jde docela dobře.

Trpasličí zloděj nezískává ždáný bonus ani postihy na objevení mechanismů, je-li hledaný mechanismus z kamene (nebo kamenu podobné hmoty), nebo nachází-li se hledaný mehcanismus v prostředí, které je z kamene (nebo kameni podobné hmoty).
V opačném případě má trpasličí zloděj postih -15% k objevení mechanismů, který se nadále nezvyšuje ani nezmenšuje.

TICHÝ POHYB (zloděj, úprava): Tichý pohyb je nejslabším článkem trpasličích zlodějů. Jejich malé nožky oděné v pevných těžkých botách jen málokdy nevydávají žádný zvuk. Všechno podtrhuje jejich neohrabanost.

Trpaslík používající tichý pohyb má od první úrovně postih -20% a tento postih se dále ani nezvyšuje ani nezmenšuje.

SHRNUTÍ - MÉ KONEČNÉ POZNÁMKY

Snad jsem tímto článkem vyhověl všem příznivcům i nepříznivcům trpaslíků.

Snažil jsem se zařadit i pár nevýhod, které IMHO vyplývají z původu horských trpaslíků a taky pár výhod, o kterých jsem se zmiňoval už dříve. Pokud si snad myslíte, že jsem na něco zásadního zapomněl, tak reagujte a pokud možno reagujte hojně. Hlavně bych chtěl slyšet váš názor na systém specializací, který ještě nemám nejlépe odzkoušený.

Mnoho lidí si pořád stěžovalo, že mé rasy nejsou vyvážené (snad jen Vedro mi řek, že ten půl-ork je vyvážený). Já snad můžu jen říct, že je během následujícího měsíce trochu poupravím a doplním o nové informace a inovace, aby s nimi byl spokojen snad už každý. Pokud se vám i toto bude zdát nevyvážené, tak se podívejte do pravidel a porovnejte mezi sebou krolly a elfy - jsou snad tyto dvě rasy vyvážené. Pokud jste si všimli, tak většina mých ras jsou zasazeny do jednoho světa (který zatím není úplně hotov), takže jejich minulost, původ a zvyky mohou být úplně jiné než jak je znáte vy (myslím, že to byl zrovna Caesar, kdo o mně řekl, že jsem znám svým odlišým pojetím ras). Pokud ovšem chcete používat rasy, které jsem napsal, moc byste je měnit neměli, nebylo by to ono.

Asi tady bude i několik pravopisných chyb, které jsem přehlédl, i když jsem si to několikrát kontroloval, ale ty snad nebudou vadit.

A málem bych zapomněl poděkovat několika lidem. Za dobré nápady pro tvorbu trpaslíků především Kostějovi, Maratovi a v malé míře i Wandererovi (stopování byl jeho nápad). Dále pak Kouzelníkům z pobřeží (Wizards of the Coast) za jejich pravidla Dungeons & Dragons třetí edice, ze kterých jsem v malé míře čerpal. Snad i mému bývalému (nyní pouze občasnému) PJ, Elrondovi E., taky Caesarovi a dalším.

A ještě nakonec, pracuji na Šamanovi a chystám Horského druida, což bude specializace trpasličích druidů (nebo spíše taková druidská náhrada pro trpaslíky).

A ještě úplně na konec. Rád bych, abyste v tomto článku našli co nejvíce chyb. Chápete, co tím myslím. :))).

- zelgaris

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Tato nová rasa se mi moc líbí... Už pro to že jsou to trpaslíci. Je mi ctí hrát za Horského Trpaslíka


 Uživatel úrovně 0

Paráda, jedním slovem PARÁDA!!!!!


 Uživatel úrovně 0

Velmi dobrá rasa, někdy si zani musím zahrát.


 Uživatel úrovně 0

Také nádherná rasa........
Dal bych ti 5*


 Uživatel úrovně 0

Libi se mi na tom ta teorie zbrani


 Uživatel úrovně 0

PS: Ale Karbous má pravdu, zkus tam dát míň výhod.


 Uživatel úrovně 0

Dobře propracované, není co vytknout, hrát za Horského trpaslíka mi bude radostí...


 Uživatel úrovně 0

Již nemohu pogratulovat osobně.Škoda.
Nemám co vytknout.
Autorovi nechyběla fantazie a hlavně smysl pro řádné zpracování.Které zatím já postrádám.Co říci než velmi dobře


 Uživatel úrovně 0

To je kravina muži bývají u trpaslíků vždy silnější a mimochdem všichni trpaslíci pocházejí z hor.


 Uživatel úrovně 0

Jo fakt propracovaný, hezký, ale asi ti nedošla jedna věc. Tohle je jasně lepší než obyčejnej trpaslík, tzn. že by si jeho už nikdo nebral a upad by u hráčů v zapomění a proto ho ve svém světě kvuli udržení mé rovnováhy neuvedu.