Nové Rasy

Tharové - Lidé hvězdy Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 25

Tharové - Lidé hvězdy

Vstoupili jsme do síní horských trpaslíků, abychom vydělali nějaké peníze obchodem. Znáš to, prodáš jim víno, koupíš od nich pár seker, které dovezeš do města a nemusíš po zbytek roku nic dělat. A potom se tam objevili ti … ti tvorové.
Napřed jsem si myslel, že jsou to nějací nemrtví - snad zombie nebo malí ghúlové. Z omylu mě rychle vyvedla jejich elegance. Pohybují se ladně, jako kdyby tančili. Ptal jsem se na ně náčelníka trpaslíků, ale vyhýbal se odpovědi. Prý si říkají Gurad-zang.
- Vyprávění Shelbana, kudůckého obchodníka, v taverně U Malé tlapky


Už je to několik desítek let, to vám povídám. Tehdá nás ve vesnici neměli moc rádi. Byli jsme tři hloupí mladíci, kteří chceli dokázat, že nejsou k ničemu, jak to o nás ostatní tvrdili. Tak jsme se já, mladej řezník Hugo a Argewar vydali do Mithrinskejch hor. Objevili jsme nějakej votvor, takže jsme doňho hnedlenc vlezli. Ze začátku bylo všecko fajn, ale pak se uprostřed chodby objevil nějakej šedej grázl. Hugo po něm švih' dýku a to neměl dělat. Šedák ju chytil jakoby nic a navíc mrskl po Hugovi bičem. Ten se mu vomotal kolem krku a v tu samou chvilu se vedle skácel Arg s dýkou v krku. Děsivě chrčel...i teďkoms se ještě třesu strachy, když si na to vzpomenu. Na nic jsem nečekal a petal pryč. Vyběh jsem ven a pelášil k vesnici. Nemyslete si, že 'sem nějakej srab, kluci, ale to by vylekalo i pořádně votrlýho chlapa. Dokonce mi i zešedivěl tendlencten pramen vlasů. Do toho podzemí mě už nikdo nedostane, to vám povídám.
- Dewar, obyvatel vesnice v podhůří Mithrinských hor

Vzhled

Výška 145 až 175 coulů, třída velikosti B, váha 800-1400 mn.

Vzpřímená postava, spíše štíhlá, tharové svými ladnými a elegantními pohyby připomínají tanečníky. Jejich praxe s bičem nadměrně vyvinula horní končetiny. Ty obsahují zhruba dvojnásobek svalové hmoty oproti člověku. Navíc přidejme pravidelným cvičením zesílené zápěstí a máme základní představu o jejich tělesné stavbě.

Tharská kůže je šedá, tvrdší, než mají lidé, ale nijak významně. Kůže je holá, nemají vlasy ani chlupy. Pokud prošli válečným výcvikem, mají na čele jizvy od obřadního biče Turna-Zangu. Jizvy jsou tři a tvoří dohromady hvězdu. Tharové si sami říkají Gurad-Zang, což znamená v tharské řeči Lidé Hvězdy. Turna-Zang je v překladu Tvůrce hvězdy.

Mají hlavu podobnou lidské, ale jejich nos je nestvůrně zvětšený. Ve srovnání s lidským se více rozšiřuje směrem dolů. Když se thar dívá přímo před sebe, zornice a vnější okraj nozder leží téměř přesně pod sebou (na svislici). Od lidského vzhledu je kromě barvy kůže nejvíc odlišují ústa. Tharové jsou masožravci, jejich ústa jsou tedy větší, protáhlá vpřed (jemně řečeno předkus) a obsahují dvě řady zubů, které jsou ostré a zakřivené mírně dozadu. Jejich oči jsou hnědé a jsou podobné lidským. Tharové nosí kožené šaty, které jsou ze speciálně zpracované kůže. Šaty jsou přiléhavé, pokrývají celé tělo a nahrazují těmto bytostem zbroj. Šaty mohou být barveny, válečníci obvykle používají červenou a černou barvu, ale u žen jsou k vidění nejneuvěřitelnější barevné kreace.

Zpracování kůže, při němž tato získává mimořádnou tvrdost (KZ=4) je jedním z velkých tajemství této rasy. Říká se, že každý thar si musí kůži na své oblečení stáhnout z nepřítele. Osvědčení válečníci a osobní stráž náčelníka nosí zbroj se spodní vrstvou ze stejné kůže, na ní jsou však navíc kovové destičky. Žádný druh tharského brnění však nikdy nekryje paže, aby byla zachována jejich obratnost.

Naproti tharským mužům, kteří jsou zcela přizpůsobeni boji, tharské ženy jsou slabší, menší a (dá-li se to tak nazvat) pohlednější. Na první pohled zřetelným sekundárním pohlavním znakem jsou ňadra - i tharové jsou savci.

Ženy nosí šperky, které pro ně získávají rodiče, později partneři. Některé mladší, méně na tradicích lpící ženy dokonce zkracují svůj oděv, ale ukázat více než paže, šíji a kotníky je považováno za pohoršivé dokonce i mezi nejsvobodněji smýšlejícími jedinci. I ženy jsou poznamenávány Turna-Zangem. Za každé živé narozené dítě nosí žena jednu jizvu na temeni.

Historie národa

Lidé hvězdy nepatří mezi tvory, kteří byli stvořeni bohy při společné práci, jako je tomu u Prvního lidu (draci, titáni, elfové) nebo lidu Druhého (lidé, trpaslíci, hobiti). Tento národ je jedním z pozůstatků První války. Bůh Turen, který se vzbouřil proti svým druhům, tehdy opustil Panteon a začal tvořit armádu, která mu měla pomoci vyhrát válku. Mezi zcela nově stvořené rasy patřili skřeti, obři a tharové. Turen kromě toho pokřivil charakter několika žijících ras, což dalo vzniknout například temným elfům a horským trpaslíkům. Již od tohoto času se datuje přátelství tharů a stolinů.

Válka bohů, známá v historii světa jako První válka skončila drtivým vítězstvím Turena a jeho věrných. Vítězný bůh potrestal ty, kteří se mu postavili, potom se odebral do ústraní. Jeho spojenci zpočátku ovládali celý kontinent, na němž se válka odehrála, ale bez svého vůdce byli nesmírně oslabeni. V menších válkách byli časem zatlačeni do ústraní těmi, které dříve porazili, a to v nich zanechalo nepřekonatelnou hořkost. Dnes žijí v podzemí, často bok po boku se svými přáteli, stoliny. Podle jejich náboženství bůh odcestoval ke hvězdám, proto si říkají Lidé hvězdy. Stále však věří v návrat svého Tvůrce, který jim vrátí starou vážnost a svěří jim vládu nad nižšími rasami.

Po odchodu do podzemí se tharové dostali do povědomí světa už jen jednou. Za vlády krále Gavina (316-377) se lidské Východní království rozšiřovalo směrem na východ, do Mithrinských hor, posledního svobodného útočiště tharů. Jedním z vykladačů (vykladači viz Způsob života) byl tehdy mladý Gokliyah. Byl vážný, často se uchyloval do ústraní, aby rozjímal o světě. Vše se změnilo, když jedna z lidských výprav vpadla do jeho rodného sídla. Gokliyah přišel o ženu a dva syny a jeho životní cíl se změnil v pomstu.
Gokliyah uměl strhnout ostatní na svou stranu. Byl dobrý řečník a v historii národa našel mnoho argumentů, kterými získával podporu náčelníků i prostých bojovníků. Navrhl velké tažení proti lidem - jakési Poslední spojenectví tharů, stolinů a skřetů. Stal se Válečným šamanem tharů a zástupcem vrchního velitele celého spojeného vojska, skuruta Morbula Azbaga.
Vlna zkázy se převalila přes celou východní část lidského království. Spojenci sestoupili z hor a mířili na jih, k řece Siril a hlavnímu městu království, Gurthangu. Vojsko krále Gavina jim vytáhlo vstříc a v Bitvě nesmrtelných (357) Azbagovu armádu odrazilo. Z vojenského hlediska skončila bitva remízou, ale podstatné bylo, že stolini ztratili svého krále, vystoupili ze spojenectví a odtáhli domů. Gavin útočil dál i s oslabeným vojskem a donutil své nepřátele k ústupu. Poté začal promýšlet opatření, která měla podobným nájezdům zamezit.
Bezpečnost království měla být zajištěna řetězem horských pevností, s početnými posádkami a kontrolou strategicky významných průsmyků. Gokliyah se však nevzdal a začal napadat zásobovací kolony, mířící do těchto pevností. Jeho síly byly rozptýlené, ale nikdo nevěděl, kde udeří příště. Válka trvala dalších osm let a vojensky mnohem silnější Východní království téměř zlomila. Nakonec vše vyřešil zrádce, jehož jméno tharská historie odmítá zaznamenat. Zavraždil Gokliyaha ve spánku a připravil celý národ o vůdce. Po jeho smrti nezůstal nikdo dostatečně schopný, kdo by dokázal převzít velení a získat podporu všech kmenů. Tharská moc tedy definitivně upadla.

Způsob života

Tharové dnes žijí v podzemních jeskyních. Jsou velmi zruční a poměrně silní, ale byli stvořeni pro válku - jejich sídla jsou sice prostorná a celkem pohodlná, ale nijak esteticky výrazná. Jejich chodby jsou poměrně rozsáhlé, protože potřebují místo pro použití své rodové zbraně - válečného biče. Rozměr hlavní chodby zřídkakdy klesne pod 5x4 sáhy (šířka x výška)

Tyto bytosti, jak samy věří, žijí v podzemí pouze dočasně. Stále ještě uctívají Turena, nebo Turnu, jak bylo jeho jméno zkomoleno. Živí se hlavně občasnými loupežnými nájezdy do okolí nebo lovem podzemních nestvůr.Při lovu používají kuše, případně lovecké oštěpy. Válečné biče se při lovu používají zřídka, obvykle proti větším šelmám.

Kmeny, které žijí v míru s okolím, vyrábí své vyhlášené zbroje na zakázku a žijí z příjmů . Někteří mladší tharové rezignovali na víru, že jsou vyvoleným národem, vystoupili z izolace a stali se ceněnými žoldáky zlých králů - goblinů, obrů nebo lykantropů. Jen k nemrtvým mají tito hrdí tvorové silný odpor, který je nutí útočit na ně od pohledu. Stejně tak raději zruší své přátelské svazky s každým, kdo se s nemrtvými spojí, i když na bývalé přátelé nebudou rovnou útočit. Jejich nenávist k nemrtvým je prostého původu. Jak už je naznačeno v prvním příběhu, na první pohled jsou trochu podobní ghúlům, s nimiž ovšem nemají nic společného. Tím jsou ovšem způsobeny trestné výpravy a v tharských sídlech je po klidu. Koho by také bavilo neustále odrážet přívaly dobrodruhů, kteří je zběsile polévají svěcenou vodou.

Tharové žijí pohromadě v kmenovém zřízení. V jednom sídle žije pohromadě pět až dvacet rodů. Jeden rod čítá kolem padesáti jedinců. V Mithrinských horách, kam byli zahnáni, žije v dnešních dnech celkem kolem čtyřiceti tisíc jedinců, jejich sídla jsou rozmístěna shlukovitě - to znamená že v jedné oblasti je třeba deset sídlišť blízko sebe, ale tyto oblasti jsou i sto mil od sebe.

Rodinný život je silně ovlivněn nedostatkem žen. Na jednu ženu se v průměru narodí čtyři muži, i když jich část padne v boji, stále zůstávají nejméně tři reprodukce schopní muži na jednu ženu. Není proto nezvyklé, aby více mužů sdílelo jednu ženu.
Doba těhotenství je 7 měsíců, poté se narodí 30-40 coulů velké a 40-70 mincí těžké mládě. Prvních 6 měsíců života je zcela závislé na matce, se kterou žije obvykle do dovršení pěti let. V této době se otcové do výchovy nevměšují. Po dovršení pěti let si chlapce vezme otec. Pokud vzniká spor o otcovství, rozhoduje podobnost dítěte s otcem, v případě, že pochybnost trvá, rozhoduje hlas matky.
Úkolem otce je vychovat z dítěte tharského válečníka. Bere ho s sebou na lov, nechává ho přivyknout strachu a bolesti a učí ho tyto pocity překonávat. Tato fáze života trvá tři až čtyři roky a na jejím konci začíná výcvik boje s válečným bičem. V této době je dítě téměř samostatné, spí s ostatními vrstevníky v oddělené části sídel, o jeho hmotné potřeby se stará kmen a vazby na rodiče se uvolňují. Thar je však uznán za dospělého, až když podstoupí obřad Zasvěcení. Tato událost nastává v jeho životě obvykle mezi 15 a 18 lety věku. Tharové se zřídkakdy dožívají věku přes padesát let.

Každé tharské sídlo, třeba i opuštěné lze na první pohled poznat podle tří znaků. Tím prvním je na západ orientovaný Chrám minulosti, kde žije Vykladač a jeho rodina. Dále je to rozlehlé prostranství uprostřed sídla, na němž je z monolitů postavený Kruh tvůrce. Zde probíhá zasvěcení posvátným bičem. Posledním typickým znakem je Dílna válečného krejčího, postavená stranou hlavní obytné části komplexu. Dílna je odvětrávána na povrch vyraženými průduchy a vyrábí se tu zvláštní kožené brnění. Váleční krejčí, tedy tharové ovládající tajemství zpracování kůže jsou váženými členy komunity.

V komunitě mají významnou pozici náčelník, dále nejprověřenější veteráni, tvořící jeho osobní stráž, z nebojových povolání jsou to vykladači a váleční krejčí.

Tharové ctí svou slavnou historii. V každé komunitě je určen dědičný rod vykladačů, kteří jsou po náčelníkovi nejváženějšími muži komunity. Vykladač zná celou historii kmene, tu starší se učí od otce slovo od slova, k tomu přidává události, které se udály za jeho života. Ostatní členové komunity sice historii znají, ale rozdíl mezi jejich znalostmi a znalostmi vykladače je propastný. V moderní historii bych zvolil přirovnání sebelepšího mladého amatérského znalce Druhé světové války a vojenského historika-pamětníka. Funkce vykladače se dědí z otce na nejstaršího syna. V případě krajní nouze může být vykladačkou dcera, která předá své znalosti svému synovi, pokud je vykladač bezdětný, řeší se problém adopcí. Vymření vykladačů je pro kmen tragédií srovnatelnou s morem. V jejich představách totiž každý jedinec žije dál v historii kmene. Pokud je zapomenuta, ztrácí tím všichni jejich předkové naději na věčný život, který přijde po návratu Tvůrce.

S výjimkou vykladačů a válečných krejčích je postavení tharů v komunitě dáno jen a pouze jejich válečným uměním. Náčelníkem je nejlepší válečník a protože si coby náčelník nárokuje právo na nejlepší výzbroj a výstroj, jsou výzvy k souboji o vládu jen zřídkakdy úspěšné. Náčelník má v komunitě hlavní slovo, přiděluje kořist z nájezdů a rozhoduje o tom, kdo má být připuštěn k rituálu Zasvěcení. O konání rituálu však rozhoduje vykladač. Vykladač má také funkci kmenového šamana, který řídí náboženské rituály a určuje, co a v jakém množství má být obětováno během rituálů.

Tharové příliš nemilují akumulaci majetku. V jejich sídlech je málo vzácné válečné kořisti, většina je ihned vyměněna se stoliny nebo skřetími obchodníky za základní životní potřeby. Jen někteří mocní náčelníci a vykladači schraňují menší poklad, část šperků a cenností si také rozeberou tharské ženy. Nejedná se však o hromadění majetku pro jeho peněžitou hodnotu, tharové si ponechají jen to, co se jim opravdu líbí. Kmeny, které jsou pohromadě, zpravidla spolupracují při loupežných nájezdech, jejich náčelníci a vykladači mezi sebou volí nejváženějšího, který má po dobu tažení funkci Válečného šamana. Je-li Válečný šaman legitimně zvolen, jeho rozhodnutí musí ctít i jeho největší odpůrce.

Spolupráce většího dosahu je velmi vzácná, za šest staletí, které uběhly od odchodu do podzemí vykladači pamatují jen tři příležitosti, během nichž se do válečného tažení zapojil celý národ. Princip volby Válečného šamana se v takovém případě trochu mění. Každá oblast zvolí svého kandidáta, který přednese svůj válečný plán. Po těchto proslovech se koná volba, které se účastní všichni náčelníci. Pokud někdo nezíská už v prvním kole nadpoloviční většinu hlasů (to se v historii povedlo jenom Válečnému šamanovi Gokliyahovi), koná se druhé kolo, v němž se mezi sebou utkají dva nejúspěšnější kandidáti prvního kola.

Rodová zbraň a bojový výcvik

V podzemí neobvyklý, ve zkušených rukou smrtící - to je tharský Válečný bič. Tento bič má půlsáhovou rukojeť, dosah samotného biče je 3-5 sáhů. Z hlediska pravidel se jedná o střední jednoruční zbraň. Na tuto vzdálenost má bič v rukou thara následující vlastnosti: SZ: 3/+2. Při výpočtu ÚČ se u biče používá obratnost, útok trvá dvě akce. Pokud se nepřítel dostane do bezprostřední blízkosti, používá thar pouze rukojeť své zbraně, ta má potom stejné vlastnosti jako obušek, tedy 3/-2, zde se pochopitelně k výpočtu ÚČ používá síla.
Každý mladík se s bičem musí naučit zacházet už v dětství, na výcvik dohlížejí náčelníkem určení veteráni. Když je žák, podle názoru svého učitele, bojeschopný, následuje jeho první výprava, učitel je přitom stále s ním a je zcela zodpovědný za bezpečnost svého žáka. Učitel si bere na výpravu vždy jen jednoho ze svých žáků, v komunitě jich obvykle cvičí přes deset, málokdy však více než dvacet.
Pokud se žák osvědčí, je přijat mezi nováčky - na ty dohlíží jeden pověřený veterán a jsou jim svěřovány méně důležité úkoly stranou hlavního boje. Tato fáze málokdy trvá méně než dva roky, až potom se koná rituál Zasvěcení a nováčci jsou uznáni za plnoprávné bojovníky. Z nich si poté náčelník vybírá svou osobní stráž, ze starších bojovníků se stávají učitelé mládeže a patroni nováčků.

Válečná taktika

Tharové jsou díky své obratnosti vynikajícími střelci. Do bitev se zapojují jako lehká nebo střelecká pěchota. Lehká pěchota je ozbrojena válečnými biči, chodí do bitev ve volných formacích a jejich úkolem je bojovat proti nepřátelským lehkým pěšákům a především proti kopiníkům. Střelecká pěchota je vybavena kušemi.
Tharové nemají příliš rádi boj tváří v tvář, takže nebojují jako kontaktní pěchota. V této roli, s úkolem krýt lehčí tharské jednotky, obvykle bojují stolinští nebo skřetí žoldáci.
Vzhledem k loupeživým a kořistnickým výpadům jsou často napadáni svými sousedy. Civilizovanější rasy se tu a tam pokusí o trestnou výpravu, ale tato naráží na dva podstatné problémy. Tím prvním je problém s vypátráním, sídliště jsou dobře skrytá a tharští alchymisté jsou schopní zablokovat informace až do poměrně vysokých astrálních sfér. Je těžké bojovat proti někomu, koho nelze najít.
Další potíží pro útočníky je samotný boj v jeskyních. Tharské komplexy jsou rozsáhlé, kromě cesty do hlavního obytného sídla zde vede mnoho slepých cest, které jsou plné pastí a míst, kde může několik tharů zastavit početnou přesilu. Ani ve svých jeskyních nemají tharové rádi boj tváří v tvář.

Zvláštní schopnosti a zvláštnosti

Většina zvláštních schopností je spojena s jejich rodovou zbraní - válečným bičem. Každý thar ovládá dva zvláštní útoky: Zastrašení, Vyražení zbraně.
Vyražení zbraně - Thar se pokusí omotat bič kolem držadla zbraně a vytrhnout ji postavě z ruky. Pro thara je to past Obr - 7 - omotání / nic, v případě úspěchu thara si oběť hází proti pasti Sil+Obr - 9 - nic / vyražení zbraně. Neúspěšná postava musí zbraň sbírat 2 kola.
Zastrašení - Thar práskne bičem tak, že jeho špička proletí těsně před očima terče. Lze hrát jako past (-Int) - 5 - zastrašení / nic (bonus se odečítá), s dobrými hráči je však výsledek otázka roleplayingu.
Lepší válečníci používají lépe vyrobené biče. Proto od 6. úrovně má bič parametry 4/+3 a od 12. úrovně 5/+6 (náčelnický bič) Rapidní zvýšení útočnosti je způsobeno splétáním z více vláken, mezi nimiž jsou upevněné malé korundy (10x0,05mn) Cena bičů je 15zl/75zl/250zl. Od 6. úrovně navíc přibývají další dva útoky a to Škrcení a Podražení. Po těchto útocích musí thar věnovat dvě akce na rozmotání biče.
Podražení - Thar švihne bičem, ten se omotá kolem nohou nepřítele, thar trhne a nepřítel se válí po zemi. Je to past Obr+Sil - 8 - podražení / nic, proti pasti si hází thar. Podražená postava vstává 2-7 kol.
Škrcení - nejobávanější útok tharů. Konec biče se omotá kolem krku postavy a ta se začne dusit. Mechanismus stejný jako u topení, proti pasti si hází oběť, v 1. kole je past Sil - 3+Obr - vyproštění / škrtí se dál. V každém dalším kole se past o 1 zvyšuje. Postava může bič odříznout, pokud v okamžiku útoku drží sečnou zbraň.

Stupně vlastností a opravy podle povolání

Sil 9-14 Oprava +1
Obr 12-17 Oprava +3
Odl 7-12 Oprava +1
Int 6-11 Oprava -2
Chr 1-11 Oprava -3

Základní pohyblivost: 9

Přesvědčení - obvykle N nebo ZmZ, při náhodném určování hod na k10 zmatené dobro 1,2 neutrální 3,4,5 ZmZ 6,7,8 ZkZ 9,10. Jak už celý text a tabulka napověděly, u tharů je převažujícím povoláním válečník. Mezi thary je i mnoho výborných alchymistů. Thary lze najít i coby zloděje, ale v další kariéře se z nich stávají výhradně lupiči, jejich charisma je v zlodějských schopnostech, které vyžadují jednání s lidmi dosti omezuje. Vzhledem k tomu, že ve volné přírodě téměř nežijí, je thar hraničář stejně vzácný jako Mondhragonská zelená ocel. Najít kouzelníka je asi stejně jednoduché, jako zkusit zmíněnou ocel zakalit.


Mé poděkování patří Tuaxovi, dále osůbce, která v dílně používá nick Saman. Speciální poděkování Findredovi z Celenu, který pomohl se závěrečným broušením a leštěním. Krtek zpod Zelené hory

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Dobra rasa...no nevim co dotat, snad jen, že se je to moc temná rasa....


 Uživatel úrovně 0

Poslední dobou čtu samé kvalitní články a tenhle mezi ně také patří. Hodně se mi to líbí, ale myslím, že na prvních 5 úrovních by byl Thar zbytečně slabý. Bič by měl mít od začátku parametry 4/+3. Možná jsem to přehlédl, ale chybí tam jeho OZ. Jinak je to velmi dobrá rasa. Rozhodně to není přesílené. Líbí se mi tam vsuvka do Tharského umění s bičem. Co se týče zastrašení, opravdu si myslím, že by tam měla být zohledněna úroveň. Jinak je to dobré. A náčelnický bič za 250 zl. by opravdu měl uvedené parametry. Nezapomínejte, že zkušený válečník by mohl špičkou (pravděpodobně kovovou a hodně ostrou) klidně prorazit i rytířskou zbroj a způsobit jejímu uživateli pěkný šrám na hrudníku. Spíš by se s bičem špatně bojovalo proti postavám se štítem, ale ty by zase měly problém s vykrýváním ran, takže si myslím, že takhle to je adekvátní. Moje hodnocení je:

Nápad: 60% … nic extra, ale není to nic obvyklého
Zpracování: 60% … Dobré, ale jsou tam nějaké chybičky a je to dost fádní
Použitelnost: 75% … Není to sice tak použitelné jako základní rasy nebo variace skřetů, ale Poměr nápaditost : použitelnost je tu dost nadprůměrný.
Celkem: 65% - 3* … Myslím, že to je adekvátní

Jen tak dál. Doufám, že mé práce budou taky tak dobré jako ty tvoje.


 Uživatel úrovně 0

Opět zdravím !

Mno s tím zastrašením - mě prostě nepříjde švihnutí bičem před obličejem natolik hrůzostršné - vždyť to by se člověk musel takhle polekat při každé prudší ráně. Nejde tady o válečníka ale prostě o kohokoliv. V žáru bitvy bych to vážně neviděl jako okolnost, která by mě natolik vyděsila.

Jinak děkuji za věcné vysvětlení mých dotazů.

S pozdravem Tazok


 Uživatel úrovně 5

Zdravím Tazoka a přeji hezký den.

1. S tím uctíváním a názvem Lidé hvězdy - oni uctívají hvězdu symbolicky - pomocí "tetování" bičem. Těžko soudit, je-li to dostatečné, ale myslím, že ano.

2. Barviva se dají získat i v podzemí - schopní alchymisté mezi nimi jsou, navíc existuje spousta anorganických barviv, která se dají uvařit z vykopaných nerostů a hornin.

3. To je opravdu otázka světa. Podzemní komplexy u mě skrývají mocná království, tudíž se tam najdou i zvířata a šelmy. A v krajním případě se dají lovit i krysy...

4. Kožená zbroj má o 1 vyšší KZ. V příspěvku to někde je. Válečný krejčí má roli mistra - nekvalifikovanou práci samozřejmě svěří svým podřízeným. A když se kmen bude živit výrobou, nebude tam ten krejčí jeden.

5. S bičem máš pravdu v neúčinnsti vůči zbroji. Mám-li navrhnout bugfix, ponech podle leckoho přehnanou sílu biče a počítej proti ní dvojnásobnou KZ. Tak se rytířská zbroj stane téměř neproniknutelnou. Na druhou stranu, špička biče může při dobré ráně projít třeba hledím - to by několika šestkám odpovídalo.

6. Zastrašení by asi slušelo dát past Žvt-Int. To by odrazilo zkušenost válečníka.

Doufám, že jsem zodpověděl, co se dalo.


 Uživatel úrovně 0

Zdravím,
No dílko jsem si pročetl a mám pár dotázek, postřehů atp. takže vezmu to pěkně od začátku :
1. historie - zpracovaná velice kvalitně, souhlasím s názorem že existují PJové, kteří svým hráčům povolí hrát za skřety atp. ( taky jsem to zkoušel ) ALE nezdá se mi že by se pojmenovali Lidé Hvězdy jen pro to, že tam odešel jejich bůh...obzvláště když žijí v podzemí a s hvězdami nemají žádný jiný vztah ( podle mého názoru je těžké uctívat hvězdu když jich moc nevidíš ).
2. píšeš že si barví zbroje - čím ? kde získávají barvivo když žijí v podzemí?
3. Způsob obživy - tak k tomuto mám několik výhrad - a) Připustme že loví nějaké podzemní nestvůry ale kde ? Nevím, jak to funguje ve tvém světě ale např. u nás podzemní svět neexistuje ( samozřejmě že existují jeskyně atp. ale ne další "svět" )
b) Lov šelem v podzemí??
c) nezdá se mi též to že by uživili zbytek kmene z néájezdů. Nájezdy takového rozsahu by měli nevyhnutelný následek v podobě větší odvetné výpravy a dlužno podotknout že nejen sférami lze někoho nalézt ( od čeho jsou tu hraničáři, stopaři atp. ) a díky šířce chodeb a tebou popisovaném podzemí by neměl být problém s obezřetným postupem takovéto sídlo vybílit jedna dvě ( obzvláště díky prazvláštním zbraním ale o tom až dále )
4. Píšeš že mírumilovnější kmeny prodávají své zbroje ale jednak jsem se nikde nedočetl čím jsou tyto zbroje zvláštní ani jak vlastně vypadají a za druhé píšeš že postup výroby zná jen Válečný krejčí - to provádí sám velkovýrobu těch zbrojí ? a pokud je recept tak tajemný proč se o tyto předměnty vůbec s někým dělit ?
5. Bič - kapitola sama pro sebe - jednak mi nepříjde že by byl nějak účinná zbraň, pokud se proti někomu ozbrojenému bičem postaví mužík zakuitý do rytířské zbroje, má chudák s bičem po srandě a múže se jít tak maximálně klouzat. Bič už jsem párkrát v ruce držel a nevidím jediný způsob jak jej udělat tak aby prorazil jakoukoliv zbroj a útok na zbrojí nechráněné místo musí být značně obtížný a určitě bych tam dal nějakou past. A při boji "a la obušek" se podle mě ta dlouhá část biče musí plést pod nohy ( eventuelně hrozí že mu ho někdo přišlaápne atp. )
6. Zvl. schop - tady mi v hlavě utkvělo obzvláště ono zastrašení. Opravdu si nemyslím že pro válečníka v žáru bitvy způsobí šivihnutí biče před obličejem bylo natolik zastrašující to by se pak mohl každý "zastrašit" každou trochu porudší ranou :)
no a to je asi vše
S pozdravem a přáním budoucích úspěchů
Tazok

Omlouvám se případné chyby


 Uživatel úrovně 0

Je to celkem cool, ja nejsem na moc dlouhe projevy, ale neco mi tam chybi. Obsahle to je, ale nevim...

No ale urcite dam 4* je to pekne, ale sam bych za to nehral :)


 Uživatel úrovně 5

Syrus:

ad a) Nemyslím si, že by se herní prostor pro hráče zužoval. Vždyť i kroll je převážně zlého přesvědčení a najdou se mezi nimi dobří jedinci. Asi to bude náročnější na spolupráci PJ a hráče, propracovat trochu pravděpodobný původ BUDE problém, ale hodím první věc, co mi slina přinesla na jazyk.

Trestná výprava lidí a barbarů zničila tharské sídlo. Jeden z lidí se slitoval nad mladým tharem a vzal ho s sebou domů. Tam ho vychoval, zaplatil mu jistý stupeň vzdělání. Ostatní obyvatelé města se na něj dívali skrz prsty, takže mladý Ringo v raném věku opustil svého dobrodince a přidal se k barbarské tlupě, která táhla městem.

Jak se takový jedinec bude vyvíjet je fakti jen na fantazii hráče...

Já jsem původně koncipoval thary jako nestvůry pro hráče, kteří mají dojem, že nějaký ten obr přece není důvod k panice. Jenže materiál k bestii se rozrůstal a rozrůstal, až z nich byla nová rasa. Možná to vysvětluje nedokonalosti nebo občasné logické zkraty.

II. Co se hlavního prostranství týče, v jeskyni se vždy najde nějaký ten dóm, u něhož stačí nějaké to drobné rozšíření, aby z toho vzniklo obřadní prostranství. Žádná rasa nebude hloubit tisíce kubíků žuly jen pro srandu králíkům. I ty chodby budou rozšiřovat spíše v měkkém podloží, do tvrdého umístí pasti. Oni sice nijak zvlášť inteligentní nejsou, ale lenost je univerzální vlastností v každém světě.

III.
Řešení je neortodoxní a neprověřené. Nicméně nenapadá mě nic tak zásadního, co by celý systém bouralo. Zde jsem si dovolil trochu originality


 Uživatel úrovně 8

cour:
ad a) chtěl jsem tím říct, že pokud jde o "vyvoleného tvora zla", zbytečně se tím zúžuje herní prostor pro hráče (alespoň mě to tak připadá)

ad b) já bych mínotaura a kentaura taky zařadil do Bestiáře :-) Jde mi spíš o to, že takový jedinec by byl opět poměrně těžko zařaditelný do lideské společnosti -> jeho hratelnst se ještě zhoršuje

ad c) to pochopitelěn závisí na vnímání těchto ras. Já osobně je vnímám poněkud jinak

ad d) viz výše

Jistě, u Dryád byl ten rozdíl podstatně ostřejší, ale tady je IMHO přítomen také. Nicméně jak Quicci, tak Delorian mě přemlouvali, abych to dal do nových ras. Sám vidíš, jak je ta hranice tenká


 Uživatel úrovně 0

syrus:
já si myslím, že toto dílo jednonačně patří do nových ras. je to další rasa na temné straně a určitě se najdou pjové, kteří povolují hrát svým hráčům za skřety, orky, gobliny,...a teď navíc za thary.
ad a) viz. výše, družina nemusí být vždy jen na straně Dobra.
ad b) vzhled není podstatný, stejně tak můžu argumentovat tím, že minotaur vypadá jak vůl a kentaur jako kůň. prostě vzhledově extrém, který na sebe váže pozornost. ta podobnost s ghouly není tak hrozná, už při prvním pohybu nebo slově mizí.
ad c) ano, ale to některé poddruhy ras také, a přesto jsou z nich dobrodruhové (temný elf, temný trpaslík apod.). navíc tato rasa čeká na den, kdy z podzemí vyjde.
ad d) no, co k tomu říci, první pohled a první seznámení mohou být pro jiné humannoidy šokem. ale pokud tato rasa bude ve světě známá jako standartní rasa Zla, pak v tom problém nevidím.

myslím, že tvoje dryády byly o něčem jiném. pokud si dobře pamatuju, tak s klasickou rasou nemají mnoho společného. mají nestandartní vznik, jsou to jen ženy apod.


 Uživatel úrovně 8

Já osobně bych měl především výhrady k tomu, že to bylo zařazeno do Nových ras a ne do Bestiáře. Sám jsem měl podobný problém a dost jsem se nad rozdílem těchto dvou rubrik zamýšlel.
IMHO je klíčovým ukazatelem hratelnost něčeho takového jako VP. Z tohoto hlediska by byl asi problém s tím, že je to:
a) vyvolený tvor zla
b) vypadá to jako ghúl
c) žije výhradně v podzemí, z něhož prakticky nevychází a je značně kulturně izolován
d) autor sám to (v povídkách) líčí jako nestvůru

Z tohoto hlediska to patří do Bestiáře a cour s Delorianem by se možná měli dohodnout na nějakých rozřaďovacích kritériích.

Nebudu se tu vracet k technickým věcem, kterým zas tolik nerozumím a navíc je zmínili jiní, ale uvedu jenom několik málo drobností, které mě zarazily:
I. bič jako rodová zbraň. Je to pochopitelně můj názor, ale z taktického hlediska mi v podzemní chodbě připadá daleko účelnější velký štít a kopí (to je nepřemožitelná kombinace).

II. s bičem souvisí i šířka štol atd. Ale spíš mě zarazilo ono velké (a zřejmě uměle vytvořené) obřadní prostranství. Nejsem důlní inženýr, ale připadá mi, že vybudování něčeho takového vyžaduje ohromné pracovní úsilí, masové nasazazení lidských zdrojů a je to nesmírně náročné jednak inženýrsky (aby se dóm nezhroutil) ale zejména technologicky (zpracování kovů na výrobu nástrojů, speciální postupy ražení štol atd.). Nikde tam např. není napsáno (nebo jsem si toho nevšiml) jestli jsou tak výborní metalurgové, že dokáží vyrobit ta kvanta ocelových nástrojů, která jsou při tak masívní důlní činnosti třeba.
Navíc: pokud jsou jejich počty tak malé, upřímně pochybuju o jejich schopnosti něco takového vyhloubit. Když Němci stavěli za II. sv. války svoje podzemní továrny, nahnali tam statisíce otroků a používali nejmodernější technologii poloviny 20. století. Přesto tam vysoké procento těch lidí zahynulo. Používají otrockou práci? Jejich válečnickému zaměření to vyhovuje. Všimni si, že u nich všichni bojují, ale nikdo nepracuje. Kdo by pak vyhloubil ty obytné komplexy?

III. ženy. Řešení, které popisuješ je velice neortodoxní. Spíš bych použil prověřený polyandrický systém, který se uplatňuje v některých oblastech Pákistánu. Tam si dva (tři) bratři vezmou za ženu jednu dívku. To, že s ní všichni souloží není podstatné, ale za otce všech dětí je vždy považován nejstarší z bratrů ("starší manžel"). Děti to pak vnímají poněkud jinak ("starší otec", "mladší otec")...