Nová Povolání

Štítonoš Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 8

Štítonoš Štítonoš je nové povolání určené převážně skupinám se slabou obranou a skupinám, které potřebují „tank“. Je to kombinace válečníka a alchymisty. Má rozličné zkušenosti, které jistě přinesou do hry něco nového.

Typického štítonoše ve světě poznáme podle toho, že je sladěn do barev království, klanu či družiny, které je členem. Často nosí zástavu nebo má na svém štítu vyobrazen erb. Tyto jedince pak nalezneme v hradech, chrámech a také v osobní stráži samotného Krále…

Štítonoš ovládá jen jednoruční zbraně vyjma těch **těžkých. Ovládá též všechny **lehké vrhací předměty. Je zvyklí používat všechny druhy brnění a dovede zacházet se štítem. Jednou z jeho předností je i kombinace OZ se štítem (sčítají se, jen když je OZ kladné).

**Omezení na menší ÚČ je stanoveno jako regulace s velkým OČ, aby tak nevznikla přesílená postava.

Vlastnosti podle povolání

obratnost [12 – 17]
odolnost [13 – 18]

Životy

základ: 9 / 1k6 + 3

Tabulka zkušeností:

ÚroveňZkušenostCena
1 0 0 zl.
2 500 2 zl.
3 1000 4 zl.
4 1975 8 zl.
5 3925 13 zl.
6 7800 19 zl.

Schopnosti:

1. úroveň

Na první úrovní se štítonoš teprve seznamuje se svými schopnostmi a teprve si zvyká na život „tam venku“, nemá proto příliš rozličné schopnosti, kterými by dostál své pověsti ochránce skupiny.

Léčení lehkých zranění

Štítonoš je naučen uplácat si v případě nouze regenerující mastičku aplikující se přímo do rány, jenž je schopna terč vyléčit za 1k6 životů a to do doby 6 směn. Aby se však rány plnohodnotně zhojili a postava opět nabyla celkového nebo alespoň zvýšeného počtu životů, musí být v klidu a odpočívat (tzn. bez boje a většího pohybu). Stejnou postavu je možno léčit znovu až po 1k6 dnech, aby si organismus nezvykl na pravidelný přísun ozdravných látek. K vytvoření této směsi potřebuje štítonoš nasbírat pár bylinných ingrediencí, jejichž hledáním ve **volné přírodě** byl naučen již v základním výcviku. K jejich hledání slouží následující tabulka, k jejímž číslům se ještě připočte, nebo odečte 5% za každý bonus, či postih za obratnost, jelikož bylinky potřebné pro mast rostou často v dost nepřístupných místech, jako koruna stromu, či štěrbina mezi skalami.

ProstředíZákladní nalezení
Prales 90 %
Hvozd, Hustý smíšený les75 %
Hustý listnatý, jehličnatý les60 %
Pastviny, stepi, kopce30 %
Vrchoviny, hory10 %
Jeskyně, doly1 %

Hledání trvá 1k10 směn. Bylinky, stejně jako mast ve výsledku váží 1 minci. Štítonoš si smí nabrat bylinky do zásoby, vydrží mu však jen 1 den, než uvadnou nebo seschnou, čímž ztratí své léčivé schopnosti. Příprava této masti trvá 1 směnu. Výhoda tohoto umu pramení také z toho, že štítonoš může takto léčit i své druhy. Stává se z něj tedy i lehký ranhojič.

**Bylinky na regenerační mast znají výhradně jen štítonošové a jelikož je recept na mast jeden z největších pokladů tohoto povolání a dědí se z mistra na žáka, prozatím nikdy nepronikl do společnosti, a tudíž se nedá sehnat ve městech apod. na koupení.

Zostřené smysly:

(tato schopnost je aktivována pořád)

Štítonoš má už od základního výcviku zostřené smysly, aby tak dokázal lépe ochránit toho, koho doprovází. Může tak včas odhalit blížícího se nepřítele, poznat, zdali není v nápoji přimíchán jed, či vycítit strach cizích osob. Tato schopnost se projevuje na *Náhodném objevení* a *Hledání obj./mech.* Co úroveň se štítonošova pravděpodobnost k náhodnému objevení zvyšuje o -2% a k hledání o +2%. Tyto bonusy jsou uděleny za zvýšenou ostražitost.

2. úroveň

Na této úrovni se štítonoš konečně naučil zacházet se štítem tak, aby jej mohl využít k některým svým schopnostem. Takovéto schopnosti budou označeny hvězdičkou.

*Omráčení štítem

Tato schopnost funguje na stejném principu jako útok naplocho jakékoliv zbraně na blízku. ÚČ pro tento druh boje určíme jako SZ (štítu) 4 + bonus za sílu. Zraňovat se štítem jako s normální zbraní nelze. Po 1 směně, kdy je postava omráčena, se jako obvykle odečítá patřičný počet životů, tedy 1/4 z celkového stinného zranění.

Útok naplocho PPZ str. 73

3. úroveň:

Štítonoš si osvojil mentalitu tvorů, obklopujících jeho svět a získal tak pár nových schopností.

Strhnutí pozornosti:

Štítonoš má určitou šanci, strhnout na sebe pozornost nepřátel tak, aby si za cíl vybrali namísto ostatních jeho samotného. Při strhávání pozornosti na svou stranu se štítonoš snaží tvářit co nejvíc výhružně, popichovat nepřátelé urážkami a výsměchem a má-li štít, začne do něj bušit svou zbraní. To vše zapříčiní, že se v očích nepřítele stane nejvyšší potencionální hrozbou, tudíž se ho snaží co nejrychleji zlikvidovat. (šance pro tankování)

bojovnostoprava charismy
543210-1-2-3-4-5
25%7%10%12%15%17%20%23%25%27%30%
37%10%12%15%17%20%23%25%27%30%33%
410%12%15%17%20%23%25%27%30%33%35%
512%15%17%20%23%25%27%30%33%35%38%
615%17%20%23%25%27%30%33%35%38%40%
717%20%23%25%27%30%33%35%38%40%43%
820%23%25%27%30%33%35%38%40%43%45%
923%25%27%30%33%35%38%40%43%45%48%
1025%27%30%33%35%38%40%43%45%48%50%
1127%30%33%35%38%40%43%45%48%50%53%

Zdali se strhnutí pozornosti povede se ověřuje u každé bestie zvlášť.

Válečný pokřik

Válečný pokřik je schopnost, kterou dokáže štítonoš vyburcovat své druhy a tím jim na 2 kola zvýšit OČ o +1. Tuto schopnost je schopen použít znovu až po uplynutí šesti směn.

4. úroveň

Štítonoš se právě naučil nové kousky se svým štítem.

Úkryt za štítem:

V pravidlech DrD je psáno: Úkryt: Když se obránce za něčím schovává, je těžší ho zasáhnout - je v úkrytu. Úkrytem může být stůl nebo židle, strom nebo skála. Štít neposkytuje úkryt (PPZ str. 76)

Štítonoš jako jediné povolání je tohoto pravidla zproštěn a automaticky se mu OČ zvyšuje o +1 až +4 podle kvality štítu. Výši bonusu určuje PJ.

**Tato schopnost je aktivní jen při střeleckém souboji (tzv. když na štítonoše někdo střílí, vyjma supertěžkých zbraní jako katapult, či balista)

5. úroveň

Štítonoš konečně dosáhl svého příslibu jako ochránce skupiny. Seznam svých základních dovedností dovedl až do úplného konce, teď už se může jen zlepšovat.

Shrnutí:

Štítonoš má od první úrovně zesílené vjemy, díky kterým dokáže pár užitečných kousků a také je schopen namíchat směs léčící zranění z lesních ingrediencí. Od druhé úrovně může používat svůj štít k útoku naplocho. Od třetí úrovně je schopen strhnout na sebe pozornost a tím zachránit své druhy, nebo jim dát příležitost zaútočit v plné síle a ještě je podnítit k lepší obraně pohotovými radami. Na čtvrté úrovni se štítonoš naučil užitečné fígly, které mu pomáhají v obraně, potřebuje k nim však štít.

Za pomoc s dílem děkuji všem z MS a zvláště pak Fafrinovi a Sccionovi :)

Diskuze

 Uživatel úrovně 8

Toto povolanie je naozaj výborný nápad s trošku čudným spracovaním. Osobne sa mi nepáči tá prehnaná obratnosť štítonoša. Na schopnostiach by sa dalo ešte popracovať. Ale ináč sa mi to naozaj páči a mám z toho inšpiráciu.
Chcem sa ťa opýtať Danixx, či si môžem odkopírovať meno tohto povolania a do mojej hry si ho upraviť?? a možno aj napísať sem na fórum. Veľa povolaní sa tu totižto opakuje


 Uživatel úrovně 5

Připravuji remake hraničáře jakožto paladina a zaměřenýho taky více na obranu než na útok. Těšte se na další obranné povolání:-)


 Uživatel úrovně 8

Fafrin Vok atd. : Těžko říct, to je spíš dotaz na autora :-). Ale právě z té tabulky bych řekl že nejspíš ano, jen je explicitně neuvádí. Ne že by na tom zase tak záleželo, to je pravda.


 Uživatel úrovně 5

jinak hlasuji za 4* protože si toto povolání představuji spolu s rozšířeným systémem zbrojí a štítů, jak jsem jej popsal. jinak bez těch úprav by to bylo jen 3*, protože se opírá o tu část pravidel, kde zrovna není moc co tvořit, kvůli omezenosti nabídky.


 Uživatel úrovně 5

toto povolání má tu nevýhodu, že štíty tu nejsou příliš rozvedené a ani zbroje.

třeba já osobně mám rád myšlenky v podobě zbrojí v příkladu:
kožená zbroj: KZ 4; obr -1 / rytířská zbroj: KZ 10; obr -3 atp, tedy výsledné číslo k obraně by bylo stejné, ale u takových jako je "tank" který prostě schytá víc útoků, než má obran by prostě využil toho, že stejně má extrémně silné brnění, takže i kdyby stál, tak bude jak betonový sloup, zatím co šermíři a jiné by preferovali třebas slabší zbroje, které ale nesnižují tolik obratnost.

štíty taky tak nějak. třebas malé štítky, které přidávají aktivně OZ (pěstní štítky) tedy dojde počet obran, dojde bonus až po velké štíty, které třeba zvednou KZ o 3 ale opět sníží bonus za obratnost.

Po těchto úpravách by měl tento štítonoš mnohem větší smysl, než má teď.

jinak moje kritika k dílu jako takovému.

štítonošovi bych dal možnost léčení podobně jako válečník, tedy bez nějakých bylinek, ale s možností léčit ostatní. Na pořádný léčení bych nechal jiná povolání, popřípadě až po dělení, kdy jeden by se specializoval pak na méně bojové zaměření a druhej ještě více na obranu.


 Uživatel úrovně 8

Omráčení štítem mě na chvíli zmátlo a marně jsem hledal nějakou past na omráčení, než jsem si to podruhé přečetl a pochopil, že schopnost nemá vysloveně s omráčením (okamžitým uvedením do stavu bezvědomí) moc co do činění. Možná by byl lepší prostý název úder štítem. Jinak se jedná opravdu o skvělou schopnost. Stejně tak se mi líbí i úkryt.

Přemýšlel jsem, jestli by nebylo od věci dát mu do vínku i ovládání těžkých zbraní, ale vzhledem k tomu, že jeho základní vlastností není síla, tak nejspíš ne.

Každopádně náměty v diskuzi zvýšily můj zájem o toto povolání, jsem docela zvědavý na další rozvoj.


 Uživatel úrovně 0

Corwin: A bere snad schopnost v úvahu konkrétní rostliny?
Danixxx: Dobře, hned jak vypadnou zbraně a jejich Downloadové zpracování, nahodím štíty a pak na ně navážu štítonošem. Nebo možná současně.


 Uživatel úrovně 0

Fafrin: Pokud bys měl zájem nápad převzít, neměl bych nic proti, avšak chtěl bych se na celé formulaci podílet a mít určité slovo u schvalování, přeformování a mazání různých schopností apod.
Dále bych pak doporučoval štítonoše nechat jako povolání, nikoliv jako rozšíření válečníka. Je to sympatičtější a dává to možnost hrát za štítonoše již od 1. levlu.


 Uživatel úrovně 8

FAfrin Vok atd. : Ad tabulka s bylinkami - bereš v úvahu že konkrétní rostliny mohou mít různé požadavky na prostředí kde rostou a prostě jich může být víc v lese než na louce?


 Uživatel úrovně 0

Velmi mi vadí použitý jazyk - nespisovný, použití slangových výrazů. Text je místy nevhodně až nepřehledňe strukturován.
Nyní se postupně zastavím u jednotlivých schopností a podrobím je kritice a ukáži možnosti zlepšení.
1) Léčba lehkých zranění:
Schopnost je asi třikrát omezena - množství aplikací na cíl během určité doby (navíc náhodné), potřeba klidu ošetřovaného, potřeba hledání bylinek, které navíc vadnou (max jedno použití denně).
Navíc tu máme pochybnou tabulku(řekl bych, že nalézt léčivé bylinky na horských loukách nebude o moc náročnější než v hustých lesích a velkou roli tu hraje obeznámenost zběrače s), která vše komplikuje.
Schopnost se navíc v průběhu času nezlepšuje, což je smutné.
Reformulace dle Fafrina:
Štítonoš umí ošetřovat zranění své či svých druhů, pokud k tomu má vhodné podmínky, klid a prostředky. Štítonoš může během odpočinku obvázáním a vyčištěním ran urychlit jejich hojení a vyléčit tak sobě či svým druhům dohromady ((úroveň-1)*2) + Obr životů. (je to hodně, možná by se hodil nějaký jiný vzorec). Musí se jednat o čerstvé (ne starší 24 hodin) povrchové zranění , způsobené běžnými prostředky(zbraní, tesáky, ohněm, kyselinou, nikoliv jed, dotyk neviděných či vyšších nemrtvých, hraničářské údery apod.)
(Další odstavec představuje nepovinné rozšíření)
Aby štítonoš mohl schopnost plně využívat, potřebuje kromě čisté vody a obvazů (kusů látky) také léčivé přípravky ve formě mastí. Masti si může štítonoš buď koupit v civilizaci za cenu 1zl za 1mn masti. (1mn stačí na jedno použití schopnosti). V případě nouze se může štítonoš pokusit nalézt vhodné léčivé bylinky sám a připravit z nich odvar. (Tabulka doby hledání v jednotlivých lokacích, základ 6 směn). Dobu hledání může PJ upravit podle toho, jak je štítonoš s daným prostředím seznámen. Od doby hledání se odčítá Ur štítonoše.
Nemá-li štítonoš k dispozici vhodné prostředky, snižuje se množství jím vyléčených životů na polovinu.
2) Zostřené smysly, lze co do pravidel shrnout do věty:
Štítonošův postřeh (veškeré jeho postřehy jsou) je trvale zvýšen o 2% za úroveň.
3) omráčení štítem je asi nejlepší, a nemám k němu výhrad (předpokládám rozvoj na vyšších úrovních)
4) Co se strhnutí pozornosti týče, doporučoval bych se více inspirovat válečníckým zastrašením, a to jak co do průběhu pravděpodobnostní funkce pro strhnutí v závislosti na charismě (nejmenší šance při průměrné charismě), tak co do práce se smečkami nestvůr, zaháněním skupin, jednotlivců, a konvexních podskupin.
5) Válečný pokřik dost leze do zelí válečníkům - porovnej pokřik Bojovníka a Válečnické velení.
6) Celkově noc proti úkrytu za štítem, ale je tu pracováno s nějakou kvalitou štítu, která není zásadně vysvětlena. Taky není schopnost označena hvězdičkou, jak by měla být.

Celkově je to dobrý nápad na povolání (či možná obor válečníka) který však IMHO šel určitě zpracovat lépe. Celkově to však působí vyváženě, smysluplně a použitelně.

Mohl bych to přepracovat dle svého a zveřejnit? (Popravdě ještě nevím, jestli jako obor, nebo jako povolání)