Rozvoj DrD

Nemagické úpravy zbraní a vybavení Hodnocení: Kvalita

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 26

Zbraně jsou, bohudík pro někoho, bohužel pro jiné, nedílnou součástí DrD. Zejména hráči nesoustředící se na RP, hrající pro zábavu, pro souboje, nebo dokonce Hack and Slash hry, velice rádi hlídají celý svůj inventář. I mnoho hráčů roleplayerů a příběhových hráčů si dává dobrý pozor na to, co jejich postava používá.

Zbraň a její výběr může mít mnohdy rozhodující vliv na vývoj souboje, potažmo celé hry. Nehledě na to, že celý příspěvek se týká kompletního vybavení, zdaleka ne pouze zbraní. Každá stojí jiné peníze, buď podle materiálu nebo podle síly. Každá má jiný efekt, jiné použití, jiné parametry. Jinak to ani nejde, pochopitelně. Běžná pravidla DrD bohužel nepočítají s jejich vylepšováním a úpravami. Nezakazují je, ale nemají pro ně pravidla ani tabulky. Obvykle si PJ sám základy vymyslí a hraje je. Běžně se používá broušení zbraně, odlehčování, nebo třeba tvrzení materiálu pro větší výdrž. Přesto bylo podle mě lepší shrnout to do jednoduchých a přehledných pravidel a doplnit krom použití zaběhlých úprav zbraní (a zbrojí, botiček, rukaviček... kdoví co mě napadne, že?) i nějaké moje vlastní novotinky a možné úpravy zbraní. Doufám, že najdete krom dobrých pravidel a orientačního ceníku také zajímavé nápady na vylepšení zbraní.

Pár připomínek úvodem:

  • Ta nejdůležitější - dílo je psáno víceméně hovorovým stylem (slušně a gramaticky správně ale je!), rozhodně se to nedá přirovnat k pravidlovému textu. Dbal jsem spíše na to, aby se to příjemně četlo a aby to zaujalo, nepochybuji o tom, že občas se možná i zasmějete.
  • Všechny tyto úpravy jsou nemagické. Vytvářejí je kováři, truhláři, řemeslníci, zlatníci a kdo ví kdo ještě. Jenom ne alchymisté, theurgové a další magiči. Pro magická vylepšení plánuji něco... jiného. Proto nehledejte zmínky ve stylu "Je potřeba tolik a tolik magů" nebo "Démon pochází z téhle a téhle sféry".
  • Na jedné zbrani můžeme provést více vylepšení. Řiďte se logikou. Pokud se dvě úpravy navzájem neovlivňují, lze to provést. Pokud bychom však chtěli zbroj zároveň odlehčit a zároveň opevnit nějakým tím kovem navíc, zřejmě se nám to nepodaří provést.
  • U cen se setkáte s procenty a pojmem "cena původní zbraně". Počítáme tedy cenu úpravy vzhledem k ceně zbraně, kterou upravujeme. Př.: Stál-li meč 10 zl. a chceme ho nabrousit, podíváme se na doporučenou cenu broušení, která nám říká 1 - 10%. Pro meč je broušení snažší (je rovný a dlouhý), kovář tedy požaduje tři procenta ceny původní zbraně. Tři procenta z deseti zlatých jsou tři stříbrné. Nabroušení meče nás tedy bude stát 3 stříbrné.
  • Proč ceny úprav vycházejí z cen původních zbraní a zbrojí? Poněvadž silnější zbroj bude úpravou také více posilněna. Je logické, že vytvořit ozubený meč vyjde dráž než ozubit jen dýku.
  • Překáží-li nějak předchozí úprava při tvorbě úpravy jiné, ceny přičítáme k ceně zbraně již upravené, nikoliv původní. Stejně tak pokud předchozí úprava jakkoliv ovlivní úpravu druhou.
  • Kdykoliv můžete cokoliv z následujícího textu vypustit. U jednoho vylepšení to bude zvlášť zdůrazněno, ale aby jste se nedrželi striktně všech těchto pravidel. Čísla můžete dle libosti upravovat, efekty vypouštět a ceny měnit.
  • I když jsou efekty dost často jen příběhové a čísla neovlivní, berte na ně ohled. Ona je každá úprava znatelná.
  • Chcete-li přidat démona do upravené zbraně a tážete se na maximálního démona, vězte, že upravené parametry jsou její nové a stálé parametry, tedy se počítají. SZ odlehčeného krátkého meče tedy maximální démon nenavýší pouze o +4, ale rovnou o +5.
  • Nedivil bych se, kdyby někdo následující text měl vytisknutý a vůbec by na tato pravidla nedbal, přičemž by však do textu občas nahlédl a čerpal z něho inspiraci. Zejména co se péče o vybavení týče, je tam dost dodatků a textu, které přímo vybízí k provokování hráčů náhodnými nehodami.

Broušení

Popis: Není na tom nic složitého k vysvětlování. Každý kovář nebo i průměrně obratný dobrodruh s brouskem může zbraň pořádně naostřit. Je logické, že použít se to dá pouze na čepele, sekery, kopí, prostě zbraně, které mají nějakou nejlépe kovovou hranu pro naostření (kyje prosím nebrousíme, zato u kosy je to povinnost). Netrvá to ani nijak dlouho, jen je potřeba práci neodfláknout. A není to ani tak úprava, jako spíš běžná práce až nutnost. Broušením se totiž zbraň nevylepšuje, nýbrž absencí broušení po delší dobu se zbraň tupí a klesá útočnost.

Efekt: -1 útočnost za každý druhý týden nebroušení.

Trvanlivost: Podle užívání zbraně většinou dva až tři týdny (nepoužíváná zbraň ztrácí ostrost jen velmi pomalu).

Doporučená cena: Ne extra drahé, nanejvýše 1 - 10% ceny zbraně, dle úvahy PJe. Nejsnažší je pořídit si brousek.

Odlehčení zbraně

Popis: Dřevěné zbraně na nepotřebných místech obrousíme, násady odlehčíme, kovové zbraně na některých místech zbavíme kovu, jednoduše řečeno; nepotřebné jde pryč. Funguje téměř na jakoukoliv zbraň. Je to většinou o něco náročnější než broušení, je totiž potřeba buď truhlář nebo kompletní kovárna (kovář). Věci, které jsou už samy o sobě dost (až příliš) lehké, se už odlehčit nedají. Těm nejlehčím se tedy už SZ nezvyšuje (ale útočnost se stále snížit může, takže pozor na zákeřné PJe). Pochopitelně se ale nedoporučuje odlehčovat zbraně, které využívají své váhy především, tedy kyjů a většiny dalších úderných zbraní, tam je efekt postihu k útočnosti daleko vyšší (až -3).

Efekt: +1 SZ, -1 a více od útočnosti.

Trvanlivost: Trvalé.

Doporučená cena: Lehce dražší, přinejmenším 5% ceny zbraně, vyšplhat se to může až na pěkných 25%, spíše kvůli náročnosti nežli efektu samotnému.

Tip číslo 1: Nezapomínat, že zbraň můžeme upravit vícekrát. Ideální úprava, která je zároveň i docela levná, je broušení a odlehčení zároveň. Efekty k útočnosti se vynulují a nám zůstane zbraň se SZ +1, ale...

Zubaté ostří

Popis: Jen málo úprav má takový estetický dojem jako právě zubaté ostří. Cílem této úpravy můžou být zhruba stejné zbraně jako při broušení. Meče, kopí. K šavli nebo kose se to příliš nehodí, neboť tyto sečné zbraně potřebují pro zářez hládké klouzání a zuby by jim spíš uškodily. Na druhou stranu zubatý meč umí nadělat s kůží divy, stejně tak (nebo možná ještě lépe) zubaté kopí zase krásně trhá měkkčí materiály. Pozor na zubaté šípy, které hůře letí, ale snadno se zařezávají do tvrdší kůže. Tato práce už je ovšem velice, velice náročná a potřebujete dobrého a velice trpělivého kováře. Práce mu bude trvat určitě několik dní. Tato úprava se nedá kombinovat s broušením, neboť zuby jsou samotné nabroušené dostatečně. Ovšem zuby narozdíl od broušení svůj bonus k útočnosti neztrácejí a tedy i přes svou cenu vyjdou mnohdy lépe než broušení zbraně každý týden. Hlavní rozdíl mezi broušením a zubatým ostřím bude především ve zbraních, na které jdou tyto úpravy použít (zatímco brousit se dá téměř každá kovová zbraň, zubaté ostří půjde aplikovat jen na pár z nich, jako už jmenované meče, kopí a šípy, navíc už můžeme "ozubit" snad jen dýky a tesáky, případně další bodné zbraně) a v trvání úpravy.

Efekt: Útočnost +1 pro bodné útoky.

Trvanlivost: Trvalé (pro rýpaly - zuby se dají obrousit a po dlouhé době se určitě i tupí).

Doporučená cena: Tahle náročná a docela užitečná úprava vás vyjde na dobrých 50% ceny původní zbraně. Ale zkuste tohle příjemné vylepšení nabídnout družině jako odměnu za záchranu kováře, pokud je trápíte nedostatkem financí.

Ad Tip číslo 1: ...ale odlehčená zubatá zbraň je ještě o kapku lepší.

Zbraň s há(č)ky

Popis: Více či méně drobné háčky, zahnuté dozadu, umístěné na zbrani. Typické už v dávných dobách, hlavně pro kopí. Dobré využití ale může mít tahle úprava i na dýkách a dalších bodných zbraních. Ať už bude háček jeden nebo jich na zbraň dostanete milion, princip je stejný. Zbraň zarazíme hluboko (alespoň po háček/ky) do soupeře (funguje tedy výborně na mohutná zvířata a další s velkým cílovým objemem), takže při jejím vytahování rveme soupeře zevnitř (poškození za 2K6 životů nebo podle úpravy PJe). Zní to velice brutálně a občas to i brutální je. Některá kopí jste již jistě viděli zobrazena s hákem téměř stejně velkým jako je samotné ostří kopí, přičemž hák je hned pod ostřím (Osobně si myslím, že je daleko estetičtější mít na kopí takové háky dva proti sobě). Tímhle nehezkým hákem se sice trhalo hůř, protože se to do nepřítele špatně dostávalo, zato se s ním prý výborně shazovali jezdci s koní. Záleží na vašich hráčích a jejich hácích. Tady je řeč spíše o těch hácích drobnějších. Jejich výroba není, předpokládejme, tak těžká jako výroba zubů, dále se spotřebuje o malinko méně materiálu a účinnost je o něco větší. Každopádně tak jako tak, tuhle práci zvládne jen nadprůměrný kovář nebo zbrojíř.

Efekt: Podaří-li se dostat při útoku hák do vnitřku soupeře (myšleno přes jeho kůži do masa a hlouběji), házíme při vytahování háku na poškození 2K6 - proti tomuto útoku se velice těžko brání, resp. žádná obrana neprobíhá. Malé háčky mají stejný efekt hlavně díky svému množství (jestli má někdo na dýce jeden miniaturní háček, na toto poškození si házet nebude). Je-li hák už opravdu znatelné velikosti (například jako na tom kopí), znatelně hůř se s ním do živého (nebo i mrtvého) masa proniká. Předposlední důležitou věcí je fakt, že skrze brnění háček do soupeře těžko dostaneme, tak na to pamatuje a trefujte se na nekrytá místa (útok touto zbraní na hlavu bych doporučoval PJovi příliš živě nepopisovat). A důležité je dodat, že vytahování zbraně s obzvlášť velkým hákem z obzvlášť hluboké rány může trvat jedno kolo, tedy je to vlastně samostatný útok. Jindy je poměrně snadné vytáhnout takovou dýku s háčky ještě v kole, kdy proběhl útok. Omezte tento drastický efekt v případě potřeby: Zasunout totiž zbraň až po háčky do tuhého masa není nic jednoduchého a zavést na to past na sílu nebo to prostě občas zmařit nebude určitě na škodu.

Trvanlivost: Trvalé.

Doporučená cena: Ať už použijete spoustu háčků malých nebo jeden hák velký, materiálu bude zhruba stejně, ale náročnost práce se při piplání s malými háčky poměrně zvyšuje, proto na to přihlížejte a nedivte se rozpětí ceny. Doporučuji 5 - 40% ceny původní zbraně.

Tip číslo 2: Máte rádi extrémy? Jste hráči náruživí a máte rádi krev? Zubatá zbraň se zuby lehce prodlouženými a zahnutými dozadu funguje následovně - útočnost +1, poškození při vytahnování z rány 2K6 životů. Při popisu útoku s touto zbraní dosáhnete maximálního efektu. Zároveň maximálního efektu herního dosáhnete ještě odlehčením. Jason by mohl závidět.

Odlehčení zbroje

Popis: Hovoříme o kovových zbrojích, kůži už odlehčovat nebudeme, navíc by nám to bylo k ničemu. Sice kvalitní zbroje nemívají moc kovu navíc, ale stále je na čem škudlit. Jeden plát sem, druhý tam. Vida, tady mi je ten chránič na nic. Tímto odlehčováním se podle úvahy PJe a podle původní váhy zbroje snižuje postih k pohyblivosti, lehce se snižuje celková hmotnost a tedy i naložení. Bohužel jen lehce.

Efekt: Změna hmotnosti. Na čísla má vliv až v extrémních případech. Obvykle snižuje postihy zbroje, které tato získává díky své hmotnosti. Při extrémních odlehčeních se snižuje OČ zbroje o -1, ale její váha klesá o třídu níže. Vyplývají z toho daleko nižší postihy a hlavně dostupnost této zbroje povoláním, na které je před úpravou příliš těžká.

Trvanlivost: Trvalé.

Doporučená cena: Poměrně namáhavá a hlavně časově náročná práce si vyžaduje slušnou cenu v hodnotě mezi 10% až 15% původní ceny zbroje. Tato vychytávka se příliš nevyplatí, pokud nepotřebujete opravdu nutně nějak snížit postihy za zbroj.

Plátování zbroje

Popis: Malé ocelové pláty nevalné hmotnosti se dají připevnit na každý druh zbroje, včetně bot a rukavic. Krom zvukového efektu chřastění (pozor, zloději) je možné docílit vyššího obranného čísla bez nutnosti navyšovat nějak výrazně naložení či hmotnost. Čím silnější je zbroj sama o sobě, tím více plátů bude třeba dodat pro zvýšení OČ (logicky - u plátové zbroje nám přidání pár plátů příliš nepomůže, u kožené zbroje může deset plátů udělat divy). Vždy jich bude potřeba podle velikosti zbroje, druhu zbroje. Konečné slovo má vždy PJ. Na tuto práci budete ale potřebovat už alespoň průměrného kováře. Pláty pobíjíme hlavně místa, kde nebudou překážet, tj trup, ramena, paže, předloktí, nikoliv klouby, podpaží, zkrátka místa, kde se o sebe mohou pláty třít. Opět nabízím v úvahu extrémní případ, kdy pobijeme koženou zbroj pláty téměř celou. Můžu vám nyní doporučit začít ji počítat jako plátovou zbroj, jen slabší a o něco lehčí.

Efekt: +1 OČ, lehké navýšení váhy (když to nepřeženete, nepočítá se žádný postih a do dalších čísel tato úprava nezasahuje).

Trvanlivost: Trvalé (přeto pláty lze strhat a učinit tak zbroj opět slabší - takže trvalé).

Doporučená cena: Vzhledem k tomu, že platíte i za pláty, vás tahle sranda vyjde na dobrých 20% ceny původní zbroje za práci plus obvyklá cena materiálu ze kterého jsou pláty vyrobeny. Pláty se před přidáním ke zbroji váží.

Tip číslo 3: Dejte hráčům náčrtek zbroje a ať si hrají. Nechte je zakreslit pláty tam, kde je chtějí mít, jednak je to dozajista zabaví než doděláte bestiář a jednak podle toho snadno odvodíte konečný efekt na váhu a OČ, aniž by hráči mohli protestovat.

Záchytné háčky na mečích

Popis: Malé úchyty - háčky za záštitou meče ši jiné tvarem podobné zbraně, které pomáhají rychlejšímu tasení. Není příliš těžké je přidělat, ani materiálu se nespotřebuje mnoho, takže vřele doporučuje osm z deseti Mistrů meče. Výrobu ale přesto zvládne jen nadprůměrný kovář, přičemž ale nebude chtít moc peněž.

Efekt: snižuje postih za překvaení o -1 (pokud tedy tasíte tuto zbraň), umožňuje přezbrojit na zbraň takto upravenou v jediném kole.

Trvanlivost: Trvalé.

Doporučená cena: 3 - 5 procent ceny původní zbraně.

Krátké drápy pevně přidělané na rukavici

Popis: Velice krátké drápy (kolem 5, maximálně až 10 coulů dlouhé) napevno přidělané k rukavici. Neovlivňují drženou zbraň, ovšem dá se jimi útočit samostatně. Parametry mají 1 /+2 a při držení zbraně se dají použít, ačkoliv jsou málokdy lepší než zbraň samotná a jejich použití je pak zbytečné. Zato při odzbrojení se už velice silně projeví (nejčastěji na tváři soupeře), protože jsou často nenápadné a můžou svým útokem značně překvapit (+1 k SZ dle úvahy PJe). Jsou jistojistě daleko lepší než samotné pěsti a snižují postih k OZ za boj beze zbraně o 1 bod. Jejich počet je vlastně libovolný, drápy můžou být na jedné rukavici dva, ale může jich tam být třeba deset. K rukavici se připevňují buď opravdu pevným přivázáním k rukavici nebo přímo přikováním na kovanou část rukavice (nekované rukavici se dá menší kovaný plát rychle opatřit). Vlastně je to úplně jedno, můžete ty drápy přidělat třeba lepidlem, jestli ho ve svém světě máte, důležitá jsou prostě slova "napevno přidělané". Drápy můžou být i vysunovací, ale efekt je vlastně totožný, jen nebrání některým činnostem (kvůli kterým si jinak musíte sundat rukavice, smůla) výměnou za ohromnou cenu a složitost vysouvacího mechanismu. Vyrobit základní drápy netrvá nikterak dlouho, samotné čepele jsou prací pro kováře nebo zbrojíře, přidělat je dokáže téměř kdokoliv, i když přikování už přísluší nějaké zručnější osobě. Jinak abych taky lupiče znevýhodnil, když je za chvíli čekají tak parádní botky, tyto drápy jim znemožňují používat údery dlaní. Samozřejmě to znemožňují všem dalším povoláním, která mají ve své paletě dovedností jakýkoliv úder dlaní nebo pěstí, jediný povolený je úder hřbetem ruky.

Efekt: Zbraň s parametry 1 /+2. OZ bez štítu a/nebo beze zbraně se počítá jako při boji beze zbraně, jenom se sníženým postihem k OZ o 1 bod. V ruce se štítem se nedají drápy použít až do odhození štítu, v ruce se zbraní (pokud zbraň přímo nebrání svým objemem drápům v cestě - také pozor, aby šla zbraň přes drápy vůbec vzít do ruky) se mohou používat. V případě, že má postava v ruce ještě jinou zbraň nebo část výzbroje než drápy, počítá si obranu bez ohledu na drápy. V případě, že již nemá v rukách nic víc než drápy, počítá s již zmíněným bojem beze zbraně se sníženým postihem. Samozřejmě mohou být drápy dvoje, poté se parametry mění na 2 /+2, s tím, že obranné číslo zbraní se mění na 0. Počítejme i s výše zmíněným jevem Překvapení (+1 k SZ). Smůla je, že se rychle tupí a zhruba po 30 až 40 útocích na kovový povrch (zbroj, štít, kovová zbraň, přilba) ztrácí jeden bod útočnosti. I tak je rukavice 1 /+1 s OZ -2 docela veselá věc.

Trvanlivost: Trvalé.

Doporučená cena: Doporučuju za tyhle drápky nepožadovat víc než dva zlaté, to je absolutní horní hranice. A to už by musely být sakra kvalitní. Spíše počítám za 4 - 8 stříbrných.

Tip číslo 4: Nezapomínejte na předchozí úpravy. Zubaté drápy na rukavicích už jsou poměrně dobrá zbraň se slušnými 3 /+3 a OZ 0. Škoda, že nejdou odlehčit. Ale určitě půjdou zdobit.

Bodák na špičce boty

Popis: Co dodat? Pro lupiče nedocenitelná věc, pro ostatní lehce dostupná a použitelná zbraň. Bodák to není nikterak velký, jinak by bylo jeho používání dost nepraktické, přesto je dostatečně velký (ale zahnutý nahoru, logicky, aby nepřekážel v chůzi) a počítá se jako normální zbraň - tedy kopat se s ním dá i přes zbroje a do chráničů, což chudák lupič dříve nemohl. Aby lupič s touto zbraní nebyl zabiják, který by namísto ubírání stínových životů rovnou zabíjel a to ještě s útočností kolem +20, počítá se i pro něj jako obyčejná zbraň, tedy nevztahuje se na tento bodák (lupiči zuří, ostatní si oddechli) jeho schopnosti kopů. Ale abych ho neošidil o jeho zaslouženou výhodu, má tato botka pro něj parametry 3 /+5 (ale bránit se bude zbraní kterou má v ruce, ne touhle botou, takže OČ je zbytečné) namísto obvyklých 2 /+2. Ano, to jsou parametry této botky: 2 /+2 (obrana se stejně jako u lupiče nepočítá pro boty, ale pro zbraň v ruce). Vyrobit tuhle botu není také nijak těžké, ale počítejte s jistou váhou (přesto nemění čísla pro pohyblivost a další). Vlastně menší bodák ve velikosti od 3 do 6 coulů, pevně připevněn k botě. Výroba bude trvat necelé dvě hodiny na jednu botu. A ne že vás napadne přidělávat to na sandále.

Efekt: Funguje jako zbraň. Při útoku touto botou se přesto počítá obrana zbraně v ruce (příp. obrana pro boj beze zbraně). Parametry botky jsou 2 /+2, pro lupiče 3 /+5. Důležité je, že při útoku se hází s bonusem pro obratnost nebo sílu, jak chce útočník sám, podle toho pak bude vypadat popis útoku.

Trvanlivost: Trvalé (ale bodák se samosebou dá odstranit)

Doporučená cena: Výjimka. Cena boty nemá vliv na cenu této úpravy. Bodák stojí podle své velikosti kolem několika stříbrných až po pár zlatých. Hodně se to bude odvíjet od cen ve vašem světě.

DŮLEŽITÉ: Může se vám zdát, že tato úprava až příliš zasahuje do bojového systému. Nepochybně to tak může být, pokud vás tedy tato botka ve snech stále straší a nedá vám pokoj, jednoduše ji vyškrtněte. Pro můj svět a má pravidla se osvědčila, její použití nijak výrazně hru nenarušilo. Není příliš silná, takže její relativně nízká cena se dá překousnout. Zároveň by nebylo těžké ji sehnat, proto pro lupiče je to skoro nutnost. Těžko můžete hráčům botu zakázat, ale další snadné řešení je prostě jim o ní neříkat. Samotné je to málokdy napadne.

Tip číslo 5: Lupič může využít veliké zákeřnosti, kterou může obelstít má omezení. Ve skutečnosti tomu prostě zabránit nejde. Jednu botu si ozdobí bodákem a druhou nechá v původním stavu. Může poté používat jak svou vlastní schopnost, tak bodák na botě druhé, který se dá narozdíl od lupičova kopu použít i přes brnění, tedy jako normální zbraň. Výhody to lupičovi přinese obrovské, netřeba zmiňovat. Na první pohled neozbrojený nepřítel, přesto vás možná jeho první krok (doslova) v boji překvapí.

Zaměřovací poutko pro luk

Popis: Velice složitá a pokročilá úprava. Co se ovšem materiálu týče, nejedná se o nic drahého. Potřebujeme jen kožené kruhovité poutko o průměru 2 - 3 couly, které bude dalšímy dvěma koženými proužky překříženými uvnitř kruhu rozděleno na čtyři části. Vytvoří se tak poměrně dobře známá zaměřovací síť. Dále pak je potřeba upravit lehkým hoblováním povrch luku lehce nad místem, kde přikládáme šíp před střelbou, tam totiž bude poutko umístěno. Toto místo poté ovážeme namazanou a klouzavou kůží. Délka takto upravené plochy závisí na síle (dostřelu) luku a také a především na potřebném úhlu naklonění luku při střelbě do dálky (hned vysvětlím). Na tuto klouzavou plochu se totiž poutko s křížem umístí a to tak, aby se s ním dalo vertikálně pohybovat nahoru a dolů a také aby bylo možno ho na jakémkoliv místě zajistit (vše zajištují drobné provázky u poutka, manipulace s nimi není zrovna rychlá, to má za následek kolo navíc při zaměřování, více níže). V dolní části nesmí zasahovat do dráhy letícího šípu, v krajní horní části by mělo být umístěno tak, aby mířil šíp vodorovně dopředu. Pro řemeslníka, který tuto úpravu provádí, to představuje spousty měření, zakreslování a upravování polohy. Při míření posouváním poutka (zároveň s tím, že se skrze kříž stále díváme na cíl) nutně musíme upravit náklon luku. Při posunutí poutka dolů se tedy luk nakloní nahoru, což upraví dráhu šípu přesně podle vzdálenosti, pokud řemeslník vyměřoval dobře. Drobnými zářezy na posuvné části pro poutko může (a měl by - náročné to není a střelbě to pomůže) výrobce (či spíše výrobci) téhle úpravy vyznačit dostřely, pro které se poutko umisťuje právě na tento zářez. Dělil bych posuvnou plochu na pět dílů. Takhle snadno a rychle určíme, jak musíme luk pozvednout pro přesnou střelbu do dálky. Tato úprava je asi nejsložitější na vysvětlení vám, čtenářům, proto doporučuju v případě nejistoty číst vícekrát a postupovat po bodech, čímž získáte představu o výrobním procesu a hlavně o funkci zaměřovače.

Efekt: Je toho více. Při obyčejném míření přes zaměřovač získáváme +1 SZ (lepší trefa). Pokud se rozhodneme mířit o jedno kolo déle (máme čas navíc), získáváme bonus jen za zaměřovač +2 SZ, navíc se přičítá standardní bonus za míření jedno kolo navíc, pokud ho PJ přičítá, jinak je to "pouze" za +2. Pokud je potřeba upravit kvůli vzdálenosti cíle vertikálni polohu zaměřovače, přičítáme si jedno kolo navíc. V dalším kole se bonus počítá jako při míření první kolo, tedy +1 SZ, můžeme ale počkat kolo ještě jedno (celkem tři - ve třetím střílíme), při střelbě do dálky je to většinou jedno. Řeknete si, že se vyplatí střílet bez posouvání zaměřovače, ale ono posunutí maže jakékoliv postihy za dostřel tím způsobem, že přidá ke každému dostřelu určitý bonus. S krátkým dostřelem máme bonus +2 (původně +1), se středním +1 (původně 0) a u dlouhého dostřelu je to opět +1 (původně dokonce postih -1 za nepřesnost). Každopádně maximální bonus za míření je +3, v jakékoliv situaci. Větší přesnosti se zaměřovačem a lukem už dosáhnout běžně nejde. Další výhoda uprvavování poutka spočívá ve zvětšení všech dostřelů o 10%, pokud úpravu poutka použijeme! Je tu ovšem další bonus, pokud je postava, na kterou míříte, nehybná. V takovém případě se přičítá ještě další +1 k SZ (dá se přičíst i k +3 za míření). Většinou se sčítá s dalšími bonusy, jako je "útok ze zálohy", "útok zezadu" a další. Střílet se ovšem dá i bez míření přes poutko, pak se ruší všechny bonusy a luk se chová jako bez úprav (zbytečné, vždyť jen při normální střelbě přidává bonus +1 k SZ, proč to nevyužít?).

Trvanlivost: Trvalé.

Doporučená cena: 50 - 200% ceny luku. Je to cena vysoká, ale materiál se musí složitě zpracovávat, výrobní proces je dlouhý, mechanismus složitý, veškeré části jsou drobné, všeobecně je potřeba spousta různých postupů. Většinou i přes tuto cenu hráči tohoto vylepšení dosáhnou, o to se netřeba bát. Koneckonců stojí to za to.

Příklady: Pro složitost tohoto vylepšení uvedu pár příkladů střelby. Měl bych jasně obsáhnout většinu možných situací.

  • Příklad číslo 1: Krátkým lukem (4 /+0) zaměřuje strážný z vršku brány útočícího barbara. Dostává bonus +1 k SZ za poutko, vertikálně polohu luku neupravuje. Protože nikam nespěchá, míří ještě další kolo a konečný bonus před střelbou je tedy (4+Obr+2) /+0.
  • Příklad číslo 2: Pokud se strážný rozhodne upravit vertikální polohu luku, když je barbar ve střední vzdálenosti, získá bonus +1 k SZ díky vyrovnání postihu za vzdálenost a v dalším kole může střílet opět za (4+Obr+2) /+0. Úprava polohy poutka se tedy vyplácí jen při dlouhé vzdálenosti, jak to má být. Kvůli vzdálenosti tam koneckonců úprava polohy poutka je.
  • Příklad číslo 3: Stejný strážný se rozhodne mířit jen jedno kolo a střílet v tomtéž. Střílí s krátkým lukem za (4+Obr+1) /+0.
  • Příklad číslo 4: (nejúčinnější bonus): Strážný s krátkým lukem míří na nehybnou postavu (neví o něm) těsně za hranicí dalekého dostřelu. Upraví si poutko, čímž si dlouhý dostřel navýší o 10% a postava se tak rázem dá trefit daleko snáze. +1 k SZ za dlouhý dostřel při upravené poloze poutka. Další kolo míříme a získáváme další +1, totéž zopakujeme třetí kolo, takže máme celkový bonus dohromady +3 k SZ. Postava je nehybná, jen samotné poutko tedy dá dalších +1 k SZ, celkem +4. Ve třetím kole vystřelíme s útokem (4+Obr+4) /+0 a přičítáme všechny bonusy podle pravidel, které platí při útoku zezadu, na nehybnou postavu a tak dále, vše záleží na pravidlech, která PJ hraje. Nutno podotknout, že i z těchto pravidel pro poutko může určité množství z úprav čísel vypustit.

Tip číslo 6: Nejvýhodnější je používat vertikální úpravu luku při střelbě do dálky. Zároveň se vyplatí vždy mířit co nejdéle, pokud je to možné a máme čas na první střelu. Při každé další střele už počítáme jen s +1 k SZ za zaměřovač a s tím také většinou dobojujeme, pokud někdo neutíká a my nemáme čas si přidat bonusy +3 za míření a úpravu poutka, zvětšit si dostřel a zároveň si z pravidel vyčíst bonus za střelbu do zad. Komu se luky dál zdají slabé?

Tip číslo 7: S tímto poutkem je každý luk poměrně dost silný, je tedy občas vhodné jeho (toho poutka) sílu trochu omezit, například zapojením dovednosti s ním do hry, nebo ještě dalším navýšením jeho ceny. Poutko se může poškozovat, postavy se s ním musí dlouho učit, a tak dále. Jeho celková síla je sice ohromující, ale ne přehnaná. Při nižších úpravách SZ by se mazaly rozdíly mezi různými použitími zaměřovače.

Leštění

Popis: Veškeré kovové povrchy se dají leštit. Obyčejným hadrem, někdy olejem nebo jinou látkou, ale vždycky je cílem jediné: lesk a čistota hodná jednoho nejmenovaného plešouna s mopem. Koho potřebujete na přeleštění? Nikoho, hráči makají sami (kvalitní atmosféru při hraní dokreslíte, když jim dáte do ruky hadr a kyblík a donutíte je ten kýbl tím hadrem vyleštit), později se na to najímají sluhové a časem, když budete hodně dobří, vám meč přeleští sám Mr. Proper (plešatý démon z osmnácté sféry).

Efekt: Čistě příběhový, ale zapomenout se na leštění nemůže. Může to dost ovlivnit dojem z postav vašich hráčů, naleštěné zbroje působí daleko lépe než staré rezavějící plechovky. A kdybych chtěl být fakt důsledný, jsou známy případy, kdy oddíly vojáků s opravdu abnormálně naleštěnými štíty oslepovaly své protivníky odrážením slunečních paprsků do jejich očí. Nepřátelé se pak stali snadným cílem pro lučištníky.

Trvanlivost: Než si zbroj nebo zbraň zase něčím zasviníte. Někteří hold šůrují každý den.

Doporučená cena: Hadřík na leštění může stát tak dva měďáky, nějaký ten olejík nebo láhev s leštidlem už může stát do pár stříbrných. Vyvolání Mr. Propera z jeho domovské sféry bych ponechal jen pro hráče s herní praxí nejméně 50 let.

Renovace

Popis: A nutné zlo. Zbraně se poškozují, zbroje ošoupávají, vybavení rozpadá. Něco se zachránit nedá, něco zase ano. Podstatné asi je, jestli na poškozování zbraní vůbec hrajete. Co vím, tak většinou PJ používá princip tzv. rezavých nálezů (kdy u skřetích hord a v dungeonech hráči nalézají poškozené zbraně, aby je nemohli prodávat za příliš vysoké ceny), ovšem ono to může jít ještě dál. Rozpadat se může zbraň přímo v ruce. A pozor, rozpadnout se může cokoliv také po pořádném zásahu. Všechny tyto předměty jsou poté často cílem renovace. Renovace spočívá v znovuobnovení předmětu, v uvedení do původního stavu. Pokaždé to probíhá jinak a pokaždé je třeba jiného řemeslníka či dovednosti. Občas jsou to výměny zrezlých částí na zbroji, občas je to převázání jílce meče, občas zase zašití oblečení. Promáčklé štíty a ohnuté zbroje musíme narovnat, k tomu už bude nejspíš potřeba kovář.

Efekt: Poškozené a nepoužitelné vybavení se stává opět použitelným a sem tam, když se zadaří, vypadá jako nové.

Trvanlivost: Do příštího poškození.

Doporučená cena: Podle náročnosti práce doporučuji kolem 10 - 20% původní ceny předmětu. Záleží, v jakém rozsahu je třeba provést renovaci. Je to o odhadu.

Tip číslo 8: Ono to poškozování vybavení hráčů není vůbec špatná věc. Je to dobrý trest pro neposlušné hráče (možná lepší než legendární padající cihličky), dobře hratelná překážka ve hře či prostě projev realistické hry. Samozřejmě více než zbraně a zbroje se budou poškozovat křehké předměty, lucerny, skleněné nádoby, budou praskat lektvary (mimochodem takový vyteklý jed může udělat v torně s jídlem pěknou pakáž) a tak dále. Všechno toto poškozování může také plynout z toho, jak se o své vybavení hráči starají (hlavní je, jestli se o tuto část hry vůbec stará PJ), na což navazují některé další úpravy, nazvané Péče o zbraně a zbroje a Péče o vybavení.

Zdobení

Popis: Zcela základní a běžná úprava na všech druzích vybaveních, přesto se na to příliš nenahlíží. Různá pozlacení, ornamenty, velké ozdoby na helmách, erby, znaky, vzácné kameny, zdobené jílce mečů, pláště, řetězy, to vše jsou drobná či větší vylepšení, která mohou hru ovlivnit, stejně tak hodně jako téměř vůbec. Ale nezapomínat ani na různé odstrašující doplňky, neboť nejen vznešeností je dáno charizma a vůbec vzhled. Takže dále různé lebky, barviva, umělá krev, zuby, rohy, drápy, výhružné kresby, děsivé obrazce, tohle všechno můžete na zbroje a leckdy i zbraně přidat. Meč nabarvený na černo může mít nakonec úplně jiný efekt než meč obyčejný. Všechny tyhle úpravy může vytvářet leckdo. Od kovářů a zbrojířů se dostaneme až ke kreslířům, zlatníkům, vetešníkům. Práce je potřeba vykonat i na textiliích. Nejen vaše oblečení, ale i různé přehozy a pláště udělají s vaším celkovým vzezřením divy. Zde se bude výroba a trvání lišit úprava od úpravy.

Efekt: Pokaždé jiný. Někdy jen herní, ale někdy bych se rozhodně nebál přihodit nějakou tu charismu k dobru. +1 by mohlo být běžné, nebál bych se v případě velice působivého zdobení sahat až pro plus trojkové hodnoty.

Trvanlivost: Podle zdobení. Leckdy trvalé, někdy ovšem nevydrží ozdoba příliš dlouho (barvy na zbroji například do prvního deště).

Doporučená cena: Neodvažuji se doporučovat ceny ke všem těm estetickým úpravám. Podle mě to většinou příliš draho nevyjde, ale vše záleží na vás.

Tip číslo 9: Ve výzdobě a vylepšování své postavy se vyžívá mnoho hráčů. Rádi si vybírají zbroje, pláště, rádi dobře vypadají. Doplňují se jizvami, občas si i nadiktují vzhled svých obličejů. I na hru to může mít nemalý vliv. Proto jim dovolte podobných vylepšení co nejvíce (ale ať platí!), protože si budou moci vytvořit naprosto do detailu postavu podle svých představ, což v rovině vzhledové hře nijak neuškodí a hráči jsou spokojenější. Týká se to hlavně vylepšení, která de facto vliv na čísla a tedy na souboj, pasti či hody nemají. Stejně tak je mnohdy zábava donutit hráče nakreslit si na prázdný papír vlastní ornamenty, které chtějí mít jakýmkoliv způsobem vyznačené na brnění. Je známo, že hráči RPG mají velkou fantazii a rádi si věci představují - RPG využívá toho, že si tak rádi představují sami sebe v jiném světě. Tato úprava toho dokonale využívá.

Péče o zbraně a zbroje

Popis: Nestačí zbraně a zbroje jen upravovat, musíte se o ně taky starat (tedy opět - nemusíte, ale teoreticky byste měli). Jinak z toho můžete mít nemalé trable, rez a neúčinnost. Péče o zbraně a zbroje probíhá většinou večer před spaním, válečníci vždy po večeri vytáhnou své vybavení a s láskou je opečovávají. A co že vlastně dělají? Leští, čistí, olejují, zbavují krve, nečistot, promazávají záhyby ve zbroji. Dřevěné zbraně se občas musí doopravit, protože při správném bojovném nasazení z nich sem tam nějaká ta tříska odlétne. Luk - nejsem žádný odborník, ale vím velice dobře, že o luk je speciálně potřeba se starat, neboť se rychle opotřebovává a vytahuje. Samozřejmě - už zmíněný rez, on déšť byl už tenkrát pěkná potvora (viž. Ochrana před deštěm).

Efekt: Efekt je jasný - zbraně a zbroje se zachovávají a nepoškozují. Déle vydrží a hráč o ně nepřijde.

Trvanlivost: Pokaždé jiná. Něco se musí opakovat denně (čištění), něco stačí udělat jednou za měsíc (nahradit křivé pláty). Občas se i Renovace počítá jako Péče o zbraň či zbroj.

Doporučená cena: Viz. níže Péče o vybavení.

Péče o vybavení

Popis: Když jsem mluvil o "veškerém vybavení", asi vás nenapadlo, že se budeme prohrabávat v celé torně. Přesto nyní následuje odstavec věnovaný jen obyčejnému vybavení a běžným potřebám.

  • Jídlo: Dávejte majlza na kažení jídla a jeho uchovávání. Přestože v praxi si většinou postava "koupí tři střední jídla, hodí je do torny a nosí je tam půl dobrodružství," já osobně to nevidím rád a hráči by měli dávat alespoň minimální pozornost skladování a výběru jídla, jináč si mohou navodit pěkné problémy. Nejvhodnější je sušené ovoce, solené maso, čerstvá voda, kukuřičné a obilné placky. To vše by se mělo uchovávat zvlášť, třeba v nějakém vaku u sedla. No, řešit to nemusíte, vlastně stačí jen sem tam okrajová poznámka ke hře, když někam vyjíždíte či se naopak někde zastavujete ("Vaše zásoby se tenčí!", "Cítíte jemný zápach z vaku s chlebem.", "Voda se asi vypařila.")
  • Psací potřeby: Papyry či svitky je potřeba skladovat v deskách, aby se nepomačkaly, případně srolované a přichycené někde, kde se nezničí. Samozřejmě by neměly přijít do styku s jídlem (ooch, mastnota!), natožpak s vodou. Inkoust se může vylít, děcka, pozorte!
  • Louče a lucerny: Tak o louče žádná větší starost není, zato do lucerny se musí doplňovat olej, je-li olejová, nebo se v ní musí měnit svíčka, je-li svíčková (tedy je-li lucerna funkční pouze se svíčkou uvnitř, ne máme-li dostatečné zásoby omáčky v torně). Samozřejmě je zbytečné to hlídat, jen mi vždycky přišlo vtipné uprostřed dungeonu hrobovým hlasem prohlásit: "Světlo v tvé lucerně zablikalo a náhle zhaslo. Ocitli jste se v naprosté tmě!"
  • Oblečení: Jak naivní je představa hráčů, že dostanou automaticky na začátku hry jedny hadry a více se o sebe nestarají a nosí je celou hru. Nikdy, povídám, nikdy tohle nedělejte. V torně by měl rozumný čék nosit vždycky alespoň jedny náhradní šaty (no jo, kroll je nosit nemusí, uvažujme). Pochopitelně více bohatí a lépe vybavení dobrodruhové mohou mít v zásobě obleků daleko více a volit jiné obleky pro různé příležitosti. Například oblek nazvaný noční kroužková košilka je výborný na spaní.
  • Zlodějské vybavení: Och, tyto nástroje potřebují péči minimálně stejně precizní jako užívání. Nejlépe se přenášejí v lehčích kufřících, případně každý přístroj zvlášť různě po těle zloděje, hlavní ale je nelámat, nenechat zreznout, čistit a kontrolovat. Pakliže paklíče poslušnost odmítají, problém pravděpodobně nalezneme právě v péči o ně.
  • Ochrana před deštěm: Déšť může natropit zlé věci, proto je docela záhodno balit zbraně do plátěných ochran, překrývat tornu nějakým přehozem a krýt svoje věci před tím běsnícím živlem. I když je fakt, že štíty jsou supr deštníky.
  • Alchymistická výbava: Och och, tyto nástroje jsou dokonce ještě choulostivější. Mnohdy skleněné, mnohdy zase docela velké (i když rozměrů, které jste mohli vidět v Morrowindu, se snad nedočkáte u sebešílenějšího PJe). Je nejspolehlivější takové předměty nechávat ve městě, do kterého se dobrodruzi vrací, když je ovšem nutné je přepravovat, je fajn je třeba schovat do nějaké menší truhly. A nemíchejte to červený s tím modrým.
  • Bylinky: Bylinky se nosí v obyčejných vacích a nemusí se o ně nijak extra pečovat.
  • Hrací potřeby: Kostky noste vždy naleštěné a ve zvláštním sáčku. Tužky noste vždy nabroušené a ostré, někdy ani zubaté ostří není na škodu. Pravidla mějte nejlépe zdobená, zvedá to prestiž. Na sponky si můžete dát zahnuté háčky, to kdyby vám chtěl někdo sáhnout na život(y).

Efekt: Většinou dostatečně vyplývající z popisu.

Trvanlivost: To nechám na PJi, třeba polotučné mléko od mlékáren Nathaka s.r.o. vydrží čerstvé až osm let.

Doporučená cena: Nejedná se o úpravy, jako spíš o péči, tedy není třeba příliš platit, zato však je potřeba platit za pomůcky, které užijeme.

Tip číslo 10: Ad Alchymisté: Nemíchejte ani to fialový s tím zeleným. Ad péče o běžné vybavení: Můžete si domyslet i svá další pravidla a hlídat si vlastní věci, já osobně tak nějak hlídám jen tohle, dávat pozor na to, zda má postava kapesník a toaletní papír nebo smrká a kaká do trávy, to je lehce, ale jen lehce zbytečné.

Závěřečný tip autora: Neupírejte jednotlivcům mezi zbraněmi právo na vlastní projev. Nespokojte se s tím, že podle pravidel je každá zbraň svého druhu stejná. Dovolte mečům a sekerám být originálními a uvědomte si, že i bez úprav by mohly (a měly) mít zbraně stejného druhu rozdílné parametry, ať už dílem kvality výroby, materiálu, nebo prostě náhody. Každá in a cool zbraň chce být svá a free. Image je fajn, poslouchej svůj meč.

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Využitelný doplněk, nicméně různé zpětné háčky a zubaté čepele se nikdy v historii nesetkaly s úspěchem. Kris nebo vlnitý meč (aj.) vždy sloužily k účelům ceremoniálním, nikoliv pro vyšší efektivitu v boji. Ne tak pravidla pro odlehčené či ostře broušené zbraně - jejich použití bych ale doporučil pouze při výrobě a pouze od zručného kováře, nemyslím, že je dobrý nápad nechávat tyto možnosti čistě v rukou hráčů - chceme-li předejít powergamingu.
Na druhou stranu tato pravidla podporují uvažování a fantasii hráčů ve vybavení postav a spolu s tím i představu o postavě.

Příspěvek tedy považuji za podnětný a i přes nedostatky ve zpracování (autor mohl věnovat nějaký čas studiu souvisejících témat na webu) ho hodnotím jako dobrý.
Ve svém hodnocení bych se tedy přiklonil spíše ke třem hvězdičkám, připojuji však pochvalu autorovi za správný přístup ke tvorbě.

S.


 Uživatel úrovně 5

Zubaté ostří řeší alchymista se svojí dýkou, úprava je -1/+3. Vtip tohoto typu ostří je, že zvětšuje řeznou plochu a koncentruje energii úderu na pár hrotů místo na celou díélku dopadající čepele.

U plátů železa na zbroje - cena se bude odvíjet od váhy a ta zase od rozměrů postavy (třídy velikosti), nikoli od toho, "co je pod tím". Vzhledem k tomu, že pravidla jsou proti vrstvení zbrojí, což vlatně zde nastává (cokoli + plátová zbroj), tak mi to nesedí. Jak se popereš s povoláním a omezením zbrojí ? I na šaty jde přišít spousta kovových destiček - a máme tu brigantinu nebo šupinovou zbroj.

Spousta okecávek a výsledek? Neurčité, nebo rovnou nenapsané ceny:
Zdobení: ": Neodvažuji se doporučovat ceny ke všem těm estetickým úpravám. Podle mě to většinou příliš draho nevyjde, ale vše záleží na vás."
Zaměřovač luku: podle popisu to není moc komplikované, "Popis: Velice složitá a pokročilá úprava. Co se ovšem materiálu týče, nejedná se o nic drahého. ..." versus "50 - 200% ceny luku. Je to cena vysoká, ale materiál se musí složitě zpracovávat, výrobní proces je dlouhý, mechanismus složitý, veškeré části jsou drobné, všeobecně je potřeba spousta různých postupů. Většinou i přes tuto cenu hráči tohoto vylepšení dosáhnou, o to se netřeba bát. Koneckonců stojí to za to. "

Ano, stojí to za to, dostanete munchkinovské bonusy :o(

Drápy na rukavici - nejklišovatější klišé. Pokud trčí na konci prstů, pak si s nimi posekáte dlaň a zápěstí hned, jak sevřete ruku v pěst kolem zbraně. A pokud jsou na hřbetě ruky či prstech, tak se při úderu budou kroutit, nedej bože, že by je zasáhl úder protivníka.
Čísla jsou opravdu nahdodnocená (chtěl jsem napsat mimo) - pár kousků kovu, ani se nedrží v ruce a mají útok a obranu srovnatelnou s dýkou ? Kusem kovu, vykovaného k boji o délce průměrně 25 coulů? A obrana dvěma je stejná, jako obrana širokým mečem ? Možná proti obušku, ale jsem zvědav, jak zastaví bod, sek nebo úder těžkou zbraní typu obouruční meč nebo kyj.

Souhlasím se Zdenálem - šáhneš-li do vyrobené zbraně, tak ji oslabíš. Pochybuji, že odlehčený kyj či jakákoli zbraň bude lépe útočit (zásah + proražení zbroje).

Dal bych s bídou za 2*, protože cokoli z toho se musí dodělat, pokud už to někde někdo nenapsal.


 Uživatel úrovně 0

Velmi dobré, podle mě to spousta lidí užije...já asi taky něco z toho 8-)


 Uživatel úrovně 0

No...co se bodáku v botě týká, tak pro kop, který je popsán v pravidlech je naprosto nepoužitelný...lupičské kopy(ale i kopy ostatních povolání) nejsou fotbalistické kopy bodlem, ale téměř vždy kopy úderovými plochami(pata, vnější hrana nohy a bříška chodidla-ne prstů)...navíc si neumím přestavit, jak by takový kop mohl směřivat výše než maximálně na rozkrok-zvlášť pokud je bodec zahnutý nahoru...
To co jsi popsal u luků je zajímavé, leč alespoň podle mě naprosto zcestné...Z hystorických luků(dnes se jim v závodních kruzích říká tradiční, nebo primitivní) se střílí úplně jinou metodou. To co popisuješ je snaha napasovat mířící zařízení z moderních luků na něco, kam to prostě z důvodu materiálů, ale především techniky střelby nejde!!! pokud by jsi to stejně udělal, tak se proces míření protáhne o mnohem víc než o 1 kolo a navíc se sníží útočnost z důvodu kratšího nátahu.(Jeden můj kamarád, který také střílí instinktivním způsobem-tedy tím rychlejším se byl podívat na závody v halové střelbě-tedy té s mířidly a podobně...poté co si v klidném tempu odstřílel své 3 šípy, tak většina lidí neměla vystřelený ještě ani jeden a na přesnosti to nemá až zas tak převratný vliv-rozhodně né v bojové situaci, leda tak v té hale na statický terč) navíc je pro tuto techniku střelby skoro nezbytné, aby se tětiva držela všemi prsty 2-5cm pod šípem-tedy další téměř nemožná věc u dřevěných šípů...nebudu dále pokračovat, ale podobným způsobem bych zvládl okomentovat ještě několik odstavců tvého díla(uplně zbytečné broušení, nebo pro lidi zabívajíci se šermem šměšné poutka na zbrani)...hodnotil jsem 3, protže jsem se nechtěl příliš lišit, ale je to sotva na 2.
Kibe


 Uživatel úrovně 1

Tuvy: Tvoje mínění o mých tvůrčích schopnostech mě moc dojímá.
Na druhou stranu některé zdejší komentáře dokazují, že se to využít dá a někdo to použije.

K té botě - ...
Myslel jsem to tak, že když víš, že tě čeká souboj, ozbrojíš se tou botou, nebo si zařídíš ten bodák vysunovací. Stejně jako si připravíš zbraň, když chceš bojovat. Prostě je to využitelné jen někdy, stejně jako většina správně vyvážených věcí.


 Uživatel úrovně 0

NW: Jasně. Lupiče chytnou ve třetím patře při vykrádání bytu, tak řekne strážím "hele hoši, dejte mi chvilku" a začne vytahovat z batohu boty s okovanými špičkami a přezouvat se. Pak se začne mydlit se strážnými, ale zjistí, že jsou nad jeho síly, tak řekne "hele hoši, já na to nemám, dejte mi chvilku" a zase se začne přezouvat zpátky. Pak, s botami na běhání a lození, vyleze ven z okna, zamává strážím, sleze po zdi a uteče do tmy.

V čem je rozdíl oproti vymýšlení celých pravidel dračáku? Třeba v tom, že vymyslet použitelná vyvážená pravidla přeci jen trochu práce dá, ale vymyslet to, co jsi rozepsal na 20,5 stránkách zválne průměrný PJ do minuty. A možná lépe.
T.


 Uživatel úrovně 1

Ano, každý si to zvládne vymýšlet sám, ale... každý by si mohl vymyslet svá pravidla pro celý dračák - takže v čem to bude? Co třeba v tom, že se to nikomu nebude chtít vymýšlet, případně si raději upraví už existující pravidla?
Sirt: Ta past na sílu tam je zmíněna, jen ji nemohu určit, protože bude pokaždé jiná.
K tomu bodáku - vy chodíte celý život v jedněch botech? Tak si prostě pořídíte jiné boty a když budete šplhat po zdi, vybavení si sundáte (stejně nechápu, jak může někdo šplhat s plnou výzbrojí, aniž by to kdokoliv řešil a bodák na botě musíte všichni pitvat, aniž by vás napadlo se přezout a používat ho v té situaci, pro kterou je primárně určen, v boji).


 Uživatel úrovně 0

Áve!
Mě se toto dílko velice líbí.
Mám pouze jednu výhradu, neboť ostatní již bylo řečeno...
Tvé tvrzení, že o bylinky se nemusí nijak extra starat je poněkud zajimavá. Protože byliny jsou organický materiál a i ty sušené při špatném skladování, zvlhnutí a jiných kratochvílých prostě zplesnivý nebo se jinak znehodnotí... Mnohdy stačí i jen změna brarvy a je vymalováno...
Áve Gonzáles


 Uživatel úrovně 0

4* poodle mne je to velmi kvalitně zpracované dílo, které využije spousta hráčů, myslím že i já jakožto zloděj bych si troufl na nějakou tu lehci zbroj páč ta moje stará dobrá pokovaná koženka je trošku hlučná


 Uživatel úrovně 0

Sirt: pokud bych si jako zloděj takovou vychytávku pořídil, dal bych si tu práci a nechal si ji dát do boty tak aby byla vysouvací...