Rozvoj DrD

Vyváženost ras a jejich zvláštní schopností Hodnocení: Nic moc

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 6

Rasa, jakožto každý základní prvek hráčské postavy, představuje jeden z nejdůležitějších faktorů, který následně ovlivňuje celou hru.
Která rasa je však ta nejsilnější? A které kombinace s povoláním jsou vůči sobě doopravdy přesílené?
Pojďme se na to společně podívat.
 
 

Základní tabulky

Abyste nemuseli zbytečně listovat v pravidlech, ukážeme si tu nejprve základní tabulky z PPZ 1.6 pro rychlé porovnání.
TABULKA VLASTNOSTÍ PODLE RASY
rasasílaobratnostodolnostinteligencecharisma
hobit3-811-168-1310-158-18
kudůk5-1010-1510-159-147-12
trpaslík7-127-1212-178-137-12
elf6-1110-156-1112-178-18
člověk6-169-149-1410-152-17
barbar10-158-1311-166-111-16
kroll11-165-1013-182-71-11
TABULKA VLASTNOSTÍ PODLE POVOLÁNÍ
povolánísílaobratnostodolnostinteligencecharisma
válečník13-18X13-18XX
hraničář11-16XX12-17X
alchymistaX13-1812-17XX
kouzelníkXXX14-1913-18
zlodějX14-19XX12-17
TABULKA OPRAV
rasasílaobratnostodolnostinteligencecharisma|součet
hobit–5+20–2+3|–2
kudůk–3+1+1–20|–3
trpaslík+1–2+3–3–2|–3
elf0+1–4+2+2|+1
člověk00000|0
barbar+1–1+10–2|–1
kroll+3–4+3–6–5|–9
 
Tady bych rád upozornil na sloupec "součet", kde vidíte celkovou vyváženost oprav vůči člověku. Důležité je však vědět, že toto číslo ve skutečnosti nic neznamená.
 
Samozřejmě můžeme teoreticky uvažovat, že krollové se v průměru ve svých schopnostech zlepšují výrazně hůře než lidé, zatímco elfové jsou na tom o něco lépe. Každé povolání však stejně využívá pouze dvě vlastnosti, takže na samotné postavě se to vůbec neprojeví (ale rozhodně to ovlivní finální součty níže).
 
 

Skutečné rozsahy vlastností

V následující tabulce najdete jaký součet všech bodů vlastností mohou jednotlivé rasy mít v závislosti na jejich povolání. Finální součet na konci je jen pro představu, pro hru samotnou opět nic neznamená.
TABULKA SOUČTU VLASTNOSTÍ PODLE POVOLÁNÍ
rasaválečníkhraničářalchymistakouzelníkzloděj|součet
hobit50-8043-7348-7849-7452-77|242-382
kudůk50-7545-7048-7350-7551-76|244-369
trpaslík52-7747-7248-7348-7349-74|244-369
elf52-8249-7948-7853-7853-78|255-395
člověk47-8243-7843-8351-8151-81|235-405
barbar43-7844-7942-7754-7950-75|233-388
kroll40-7039-6938-6845-7043-68|205-345
 
Při pohledu do tabulky si můžete všimnout hned několika zajímavostí:
 
  • Hobit má až na kouzelníka (a to těsně) vždy lepší vlastnosti než kudůk.
  • Nejlepší vlastnosti má v součtu člověk, ale na spodní mezi se řadí jako druhý nejhorší.
  • Nejhorší vlastnosti má v součtu kroll a to v každém povolání.
  • Potenciálně nejlepší vlastnosti může mít člověk alchymista, a to síla 16, obratnost 18, odolnost 17, inteligence 15 a charisma 17. Hráč by musel hodit osm šestek za sebou.
  • Potenciálně nejhorší vlastnosti má kroll alchymista, a to síla 11, obratnost 9, odolnost 15, inteligence 2 a charisma 1. Hráč by musel hodit šest jedniček za sebou.
  • Hraničář je jediné povolání, ve kterém nemá největší potenciální vlastnosti člověk, ale elf, případně barbar.
  •  
    Tyto výsledky samozřejmě neberou v potaz jak si se svými vlastnostmi postavy povedou při výkonu povolání.
    Kroll válečník je stále největší bouchač, ale oproti jiným postavám si ve všem ostatním povede velice špatně a bude získávat jen velmi málo profibodů.
     
     

    Aritmetické průměry součtu vlastností

    Následující tabulka ukazuje jaký součet vlastností bude dané povolání s největší pravděpodobností mít. To znamená, že pokud nebudete mít při hodech výrazné štěstí nebo smůlu, měli byste vždy naházet téměř přesně to, co je v ní uvedeno.
    TABULKA PRŮMĚRU SOUČTU VLASTNOSTÍ PODLE POVOLÁNÍ
    rasaválečníkhraničářalchymistakouzelníkzloděj|součet*
    hobit6558636265|312
    kudůk6358616364|307
    trpaslík6560616162|307
    elf6764636666|325
    člověk6561636666|320
    barbar6162606763|311
    kroll5554535856|275
    (* Jedná se o průměr rozsahů z minulé tabulky, nikoli o součet zaokrouhlených hodnot.)
     
    Z tabulky vyplývá, že:
     
  • Až na krolla jsou pravděpodobné součty vlastností velmi dobře vyvážené.
  • Ze základních ras má největší šanci na získání vysokých stupňů elf, a to ve všech povoláních.
  • Barbar má jako hraničář nebo kouzelník více bodů, než člověk.
  • Hobit získá nejvíce bodů jako válečník a nebo zloděj.
  • Kudůk získá nejvíce bodů jako zloděj.
  • Trpaslík získá nejvíce bodů jako válečník.
  • Elf získá nejvíce bodů jako válečník.
  • Člověk získá nejvíce bodů jako kouzelník a nebo zloděj.
  • Barbar získá nejvíce bodů jako kouzelník.
  • Kroll získá nejvíce bodů jako kouzelník.
  •  
     

    Zvláštní schopnosti podle rasy

    Dáme-li dohromady všechno, co jsme se do teď dozvěděli, tak co se týče vlastností je nejsilnější zjevně elf, ale pro změnu nemá žádnou zvláštní schopnost podle rasy. Ta krolla výrazně posiluje, trpaslíka zvedá nad úroveň elfa a hobit je se svým čichem ještě dál, zvlášť jako zloděj, což je pro něj opravdu ve všech ohledech ideální povolání.
     
    Oproti jasným číslům z předchozí části se u zvláštních schopností setkáváme s výraznými rozdíly podle toho, jak přesně PJ tyto schopnosti vymezí a jak dobře je hráči umí používat. Ve zkratce tu tedy shrnu, co o těchto schopností říkají oficiální pravidla:
     
    Čich – hobit
  • pasivní schopnost (řízená PJ, pokud zapomene, má hráč smůlu)
  • dosah: rádius 12 sáhů; lokálně se snižuje o 1 sáh za 30 coulů dřeva, 10 coulů kamene nebo 1 coul kovu
  • umožňuje určit pouze přítomnost a velikost živých tvorů velikosti A a větší
  •  
    Infravidění – trpaslík
  • pasivní schopnost (řízená PJ, pokud zapomene, má hráč smůlu)
  • dosah: zorné pole do vzdálenosti 20 sáhů; nepoužitelné v silném světle
  • obraz odpovídá tomografu (umožňuje vidět teplo vydávané zejména teplokrevnými živočichy)
  •  
    Ultrasluch – kroll
  • aktivní schopnost (hráč musí její užívání neustále oznamovat)
  • dosah: zorné pole do vzdálenosti 50 sáhů; nepoužitelné ve větším hluku než je lidský hovor
  • ve výrazně omezené míře umožňuje pracovat s ultrazvukem podobně jako to umí delfíni a někteří netopýři
  •  
    K těmto schopnostem bych rád dodal, že u infravidění, a zejména u ultrasluchu jsem narazil na určitý problém. V pravidlech totiž nejsou popisovány tak, jak by podle všeho fungovaly "ve skutečnosti". Otázkou zůstává, zda to bylo záměr, či určité nepochopení z řad originálních autorů DrD.
     
    Potenciální využití ultrasluchu tak skutečně významně zlepšuje použitelnost krolla, stále to ale nevyrovná ty ztráty na vlastnostech.
     
     

    Shrnutí

    Pro vyváženost jednotlivých ras by bylo možná lepší trochu posílit krolla a zvláštní schopnosti úplně zatrhnout, protože při jejich aktivním zapojením se dostávají ti "méně šťastní" do značné nevýhody.
     
    Na druhou stranu si tak úplně nemyslím, že rasy by měly být zcela vyrovnané. Když bude chtít nějaký hráč hrát za božskou rasu se všemi vlastnostmi na 21 a všemi zvláštními schopnostmi dohromady, tak když ho to bude bavit a ostatní mu to budou tolerovat, tak proč ne, že.
     
    Trochu je mi však líto zejména kudůka, což je jakože "originální rasa DrD" (i když ve skutečnosti není), a přesto za něj nikdo nehraje, protože vlastně není proč.
     
    Tak až si příště budete tvořit postavu, nezapomeňte si vzít tyhle údaje k ruce, ať si můžete vyzkoušet kombinace, které mohou být mnohem silnější, než byste původně čekali.

    Diskuze

     Uživatel úrovně 5

    Žjóva, číslíčkofilie toho nejryzejšího zrna, to jsem neviděla snad věky! Za ten úžas a údiv si to snad i tu hvězdu zaslouží :) jinak asi jeden z nejzbytečnějších příspěvků za ty věky: každý pravověrný číslíčkofil si to velmi rád a s gustem spočítá sám ;) ušetřovat mu práci je vlastně kontraproduktivní, připravující o tu zábavu s kombením. Ale pobavil-li se autor tvorbou, taky dobře (tedy... autorství mne dost překvapuje, čekala bych Někoho... jiného :))



     Uživatel úrovně 8

    Oceňuju tu obrovskou dávku nerdství a trpělivosti, která do díla šla. Doslova z toho dýchá nostalgie. Asi většina z nás, když jsme začínali, jsme řešili atributy a rasy z pravidel a počítali a kalkulovali (a taky munchkinovali a powergamovali a minmaxovali, aniž bychom věděli, co to znamená), i když asi málokdo do téhle míry.
    Většina z nás totiž asi z podobného kalkulování postupem času přešla k postupům, které zmiňuje Sccion - prostě si postavy udělat takové, jaké je chceme, jakkoliv chceme. I mě překvapuje, kolik lidí zůstalo u starého přístupu a drží se pravidel ještě v roce 2019.
    Je dost těžké vrátit se do téhle old school mentality a hodnotit dílo v kontextu toho, jak je psáno. Když si představím, že je mi dvanáct, držím v ruce pravidla 1.6, vytváříme s kamarády postavy a řešíme, co budeme hrát, tenhle článek by mi přišel vhod. Možná. Přinejmenším by nám ušetřil spoustu času s tím počítáním.
    Jedna věc se ale nemění - rozhodně souhlasím s tím, že krollové si zaslouží víc lásky. Tak srnu vám všem. :)


     Uživatel úrovně 8

    Opravdu dlouho jsem přemýšlel, co s tím. Hodnotím nízko, to je třeba říct na začátku. Ale mám se svým hodnocením trochu problém. Práce za tím je, dílo bylo pěkně připraveno a v podstatě tam není žádná chyba. Trochu mi to připomíná ten příběh, kdy v pekle je připraven trůn pro největšího hříšníka, kterým se stává ten člověk, který viděl všechno bezpráví a zločiny kolem sebe, ale nikdy se jich neúčastnil ... a nikdy ani nic neudělal.

    Ta jedna hvězda tedy není proto, že by s dílem bylo něco v nepořádku. Ale zároveň tam marně hledám i nějakou informaci, která je navíc, nebo která by mi i dala nějakou informaci, kterou jsem předtím neměl.

    Chci říct.. autor spočítal rozsahy, zprůměroval je, ale protože vychází ze svých zkušeností, tak jím podané informace, byť by se mohly zdát obecně platné, odpovídají jen typu hry, na který je autor sám zvyklý. Například v našich hrách se kudůci nacházeli vcelku pravidelně. Já osobně si vybíral přednostně povolání a rasu poté podle toho, za co jsem měl pocit, že se mi dlouhodobě bude dobře hrát - často to byl člověk, nehledě na statistiky. Pokud jsem chtěl číselně silnou postavu, což jsem samozřejmě chtěl vždy, podíval jsem se na horní meze a vybíral podle toho... a pak mé plány narazily na hod kostkou. V jiných případech jsme postavy vybírali bez hodů kostkou a hledali varianty, jak rozdělit body, nebo přednastavené hody, nebo dodatečné opravy, pokud někdo měl smůlu. Také jsme přehazovali kostky.

    Zkrátka, je spousta variant, které mohou předurčit hru. Ačkoliv mě nijak zvlášť nepřekvapuje, že stále existují hráči, kteří se drží striktně pravidel a neupravují si je dle svých potřeb či zájmů, taky si myslím, že pro všechny, kteří tak hrají a kterým je příspěvek určen, ho vlastně nepotřebují - protože už si všechny kombinace sami prošli.

    Připadám si trochu nesvůj. Dílo si nutně nezaslouží tak nízké hodnocení, ale zároveň nemohu najít důvod, proč udělit vyšší. Myslím, že rozumím záměru, ale nemůžu si pomoct, nepřipadá mi dostatečný.