Rozvoj DrD

Ovládání zbraní pro samouky Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 6

V pravidlech jsem nikdy nepochopil, nebo možná nechtěl pochopit (jo, asi nechtěl pochopit), proč mají některé povolání zakázané určité třídy zbraní. Druida chápu, ten přísahá hvozdu (a druida stejně moc lidí nehraje), IMHO by se mohla každá postava (s dostatečnou silou a obratností) naučit používat i těžké zbraně. Proto jsem zauvažoval nad tímto problémem a vytvořil jsem jednoduché "pravidlo", které i kouzelníkům umožňuje švihnout si tím obouručním mečem.

Základ tady toho všeho

Celé pravidlo je založeno na tom, že s postupem v úrovních se může každé postava naučit používat určitou zbraní a to i v případě kouzelníka, alchymisty a jejich oborů. Úroveň, na které se může postava naučit ovládat novou zbraň záleží na konkrétním povolání. Přehledně to najdeš v tabulce Povolání a zbraně.
Co udává údaj povolání je jasné. Ovládané zbraně jsou zbraně, které postava daného povolání ovládá od počátku hry (od 1.úrovně). Úroveň značí úroveň, na které se může postava naučit ovládat novou zbraň (např. je-li ve sloupci úroveň napsáno 4.úroveň, znamená to, že postava se může naučit ovládat novou zbraň na 4.úrovni, 8., 12., atd.).


TABULKA POVOLÁNÍ A ZBRANÍ
Povolání Ovládané zbraně Úroveň
Válečník lehké, střední a těžké zbraně pro boj tváří v tvář
střelné, lehké a sřední vrhací zbraně
3.úroveň
Hraničář lehké a střední zbraně pro boj tváří v tvář
střelné (kromě těžké kuše), lehké a sřední vrhací zbraně
4.úroveň
Alchymista lehké zbraně pro boj tváří v tvář
střelné (kromě těžké kuše), lehké vrhací zbraně
5.úroveň
Kouzelník lehké zbraně pro boj tváří v tvář
lehké vrhací zbraně, krátký luk* a lehká kuš*
6.úroveň
Zloděj lehké a střední zbraně pro boj tváří v tvář
střelné (kromě těžké kuše), lehké a střední vrhací zbraně
5.úroveň
* tyto zbraně jsem ke kouzelníkovi zařadil, protože z krátkého luku by IMHO měl
umět střílet každý a z lehké kuše tak samo (tam jde jenom o natažení tětivy a zamíření)

Pravidlo lehkých zrbaní

Pokud tvá postava náhodou neovládá lehké zbraně (což by se ani nemělo nikdy stát), tak se může každou úroveň naučit používat jednu lehkou zbraň a nezáleží na tom, jestli se danou úroveň učí ovládat jinou zbraň (třeba střední, nebo těžkou).
Toto pravidlo platí pro zbraně pro boj tváří v tvář a pro vrhací zbraně.

Pravidlo středních zrbaní

Pokud se chce postava naučit ovládat jednu střední jednoruční zbraň, musí ovládat alespoň jednu jednoruční lehkou zbraň.
Pokud se chce postava naučit ovládat jednu střední obouruční zbraň, musí ovládat alespoň jednu střední jednoruční zbraň.
Toto pravidlo platí pro zbraně pro boj tváří v tvář a pro vrhací zbraně.

Pravidlo těžkých zbraní

Pokud se chce postava naučit ovládat jednu těžkou jednoruční zbraň pro boj tváří v tvář, musí ovládat alespoň jednu stčřední zbraň pro boj tváří v tvář.
Pokud se chce postava naučit ovládat jednu těžkou obouruční zbraň pro boj tváří v tvář, musí ovládat alespoň jednu střední obouruční a jednu těžkou zbraň pro boj tváří v tvář.

Jak sis určitě spočítal, vychází to tak, že kouzelník se na 6.úrovni naučí ovládat třeba široký meč (střední jednoruční zbraň pro boj tváří v tvář), na 12.úrovni se buďto naučí ovládat dlouhý meč (těžká jednoruční zbraň pro boj tváří v tvář) nebo píku (střední obouruční zbraň pro boj tváří v tvář).
Pokud se naučí ovládat dlouhý meč, na 18.úrovni si nemůže vybrat žádnou těžkou obouruční zbraň pro boj tváří v tvář, protože zatím neovládá ani jednu střední obouruční zbraň pro boj tváří v tvář. V tomto případě si může vybrat pouze jakoukoliv střední nebo jednoruční těžkou zbraň pro boj tváří v tvář.
Pokud si ovšem vybral píku, na 18.úrovni se může naučit ovládat jakoukoliv těžkou jednoruční zbraň nebo jakoukoliv střední zbraň pro boj tváří v tvář a na 24.úrovni se může konečně naučit používat jednu těžkou obouruční zbraň pro boj tváří v tvář.

Vyplývá z toho to, že oba způsoby vedou v podstatě ke stejnému cíli a vyplývá z toho i to, že kouzelník se naučí ovládat maximálně 5 těžkých jednoručních nebo 3 těžké obouruční zbraně, ale vzhledem k tomu, že neznám moc lidí, co se dostali až na 36. úroveň, tak bude kouzelník rád, když se naučí ovládat ten dlouhý meč.

Toto pravidlo platí jen pro zbraně pro boj tváří v tvář, protože jsem se ještě nesetkal s nikým, kdo by používal třídu těžkých vrhacích zbraní.

Pravidlo vrhacích zbraní

Pokud ovládáš zbraň, která je určena jak pro boj tváří tvář tak pro vrh, počítá se s tím, že touto zbraní umíš vrhat.
Jednáli se ale o zvláštně upravenou vrhací sekeru nebo třeba dýku, tak se tuto zbraň musí učit zvlášť.

Pokud se např. kouzelník naučí ovládat sekeru (střední zbraň pro boj tváří v tvář), umí ji i vrhat, protože sekera je přizpůsobena i k vrhu (a naopak).

Pravidlo střelných zrbaní

Všechny postavy dokáží ovládat lehkou kuš a krátký luk.
Lehkou kuš proto, protože i ten nejzavilejší a nejslabší kouzelník dokáže natáhnout tětivu lehké kuše, relativně zamířit a zmáčknout spoušť.
Krátký luk proto, protože... už jsem vám vyprávěl jak jsem na bitvě střílel z upraveného věšáku s gumou a narychlo připravenými šípy. Docela to šlo a to nejsem ani silný jako válečník a ani tak obratný jako zloděj.
Pokud se chceč naučit ovládat těžkou kuš, musíš umět ovládat lehkou kuš (v praxi to znamená, že se můžeš naučit ovládat těžkou kuš hned při první příležitosti, ale nevím, jestli ji budeš vůbec používat).

Pravidlo neobvyklých a vzácných zbraní

Všechny výše uvedená pravidla platí pro zbraně z pravidel DrD a pro všechny "běžné" zbraně, které jsou běžně sehnatelné nebo spatřitelné ve světě, na kterém hrajete.
Pro neobvyklé a vzácné zbraně je většinou zapotřebí zvláštní trénink, který se liší podle toho o jakou se jedná zbraň a některé tyto zbraně mohou mít různé požadavky, které musí postava splnit, aby je mohla používat. Pro ujasnění uvedu jednu takovou zbraň, kterou už asi znáte. Jedná se o Těžkou dvojsečnou sekeru, jež je oblíbenou zbraní půl-orků a jiných divokých ras.

Těžká dvojsečná sekera

Požadavky: síla 15, úroveň 5. a vyšší
Parametry: SZ 6, útočnost +2, OZ 0, délka 1-2, váha 120mn, běžná cena 46zl, těžká obouruční zbraň pro boj tváří v tvář

Tato sekera je mnohem větší než její menší sestřička, válečná sekera z PPZ. Jedná se o těžkou obouruční zbraň. Na každém konci má dvojitou čepel a už od pohledu vypadá hrozivě. Lze se s ní docela dobře bránit (určitě je lepší než holé ruce) a její docela vysoký útok je taky použitelný. Ovládat ji mohou bez postihů pouze půl-orkové, krollové (a barbaři žijící mezi orky nebo půl-orky) a všechny postavy velikosti C – ostatní mají při útocích postih -3 na útok (a postavy velikost A0 nebo A s ní nemohou útočit vůbec, protože je pro ně příliš velká).

Trénink se zbraní

Napsal jsem sice, že na určité úrovni se naučí postava ovládat jednu zbraň. Tak to sice je, ale nebylo by to trochu moc lehké? Představte si, že zloděj se dostane na 5.úroveň a teprve až při přestupu se rozhodne, že by se mohl naučit ovládat dlouhý meč. Jde to sice i tak, ale co když mu relativní ovládnutí zbraně zabere více času než pouhé 2 měsíce výcviku (přestup na vyšší úroveň).
Další problém nastává, nechce-li se postava při přestupu naučit ovládat novou zbraň. To jsem vyřešil tak, že si hráč poznamená do osobního deníku (nebo někde na kus papíru), že má jedno ovládnutí zbraně volné. Novou zbraň se může začít učit ovládat kdykoliv bude chtít, pokud má alespoň jedno volné ovládnutí zbraně.

Původně jsem měl v úmyslu sepsat tabulku zbraní (z pravidel PPZ) a k nim dopsat dobu potřebnou na výcvik. Ale po kratší úvaze a rozhovoru s Wandererem jsem usoudil, že každé povolání se učí ovládat zbraně různě dlouho. Proto nechávám dobu výcviku na tobě, dohodni se se svým PJ. Uvažuj o tom, že kouzelník se bude muset učit déle než válečník.

Pokud se chceš naučit používat nějakou zbraň, v nejlepším případě by jsi měl (by tvá postava měla) každé ráno věnovat alespoň dvě hodinky tréninku se zbraní, který ji docela vyčerpá (podle zbraně postava nabyde 10-30 bodů únavy, pokud nepoužívate body únavy, tak bude mít následující 1-6 hodin postih -1 k ÚČ a OČ). Tento trénink lze provést i kdykoliv jindy zad den, ale měl by se opakovat každý den, pokud chceš zbraň ovládnout rychle. Na toto by jsi neměl zapomínat, protože tvůj PJ by tě třeba nemusel nechat naučit se ovládat danou zbraň, protože jsi zandebával výcvik.
Co se stane, jestliže bojuješ se zbraní, kterou neovládáš, se dočteš níže.

Používání zbraně, kterou držíš v rukou poprvé v životě

Pokud chceš bojovat zbraní, kterou neumíš ovládat (nikdy jsi s ní nebojoval, neprošel si žádným výcvikem - nebo si prostě kouzelník či alchymista), můžeš s ní útočit ale s postihem. Tetno postih je -3 (stejný postih jako kdyby ses bránil beze zbraně - což sice při útoku nedává smysl, ale číslo -3 mi připadalo docela vhodné) a OZ zbraně se pro tebe zmenšuje o 2 (maximálně na -3, což je vlastně jako holé ruce, i když uvažoval jsem o tom, že takový kouzelník, který narychlo popadne obouručák se bude bráit ještě hůře než beze zbraně).
Navíc, pokud střílíš z jiného než krátkého luku, tak ti natahování tětivy (atd.) trvá celé jedno kolo (1 akci v RSS), což znamená, že múžeš střílet rychlostí 1 šípu za 2 kola.
Pokud střílíš z jiné kuše než lehké, tak se doba jejího nabíjení zvyšuje o 1 kolo (2 akce v RSS).

Povolání a výhody se zbraněmi

Od pravidel Dračího Doupěte verze 1.6 má téměř každé povolání bonusy na útok, vícenásobné útoky a jiné bonusy s určitým typem zbraní. Počínaje šermířským šermem, konče bonusy na vrh lupiče. Samozřejmě, alchymisti a kouzelníci nebyli zvýhodněni.

Válečnící (bojovníci, šermíři a jejich další neoficiální rozšíření, přiučení nebo specializace) mají výhodu v tom, že považují neobvyklé a zvláštní zbraně za "běžné", takže se je učí ovládat s rychlostí jedné zbraně za 3.úrovně a nemusí s nimi podstupovat obvyklý "těžší" výcvik. Řekněme, že se za svých mladých let učili bojovat téměř se vším.

Shrnutí a poznámky autora

Jako obvykle - všechny připomínky vítám a to především ty, které by mi pomohli trochu tento "systém" rozvést a zdokonalit.
Pro rejpaly jsem se nechal inspirovat hrou Dungeon&Dragons (3.edice). Použil jsem skoro stejný základ, ale jelikož v DrD jsou dovednosti brány trochu jinak a nic jako znalosti (feats) oficiálně v DrD neexistuje, tak jsem použil úrovně, jako základ pro ovládání zbraní.

Chystám tabulku nových zbraní, tak se ji možná v brzké době dočkáte a ještě úpravu pro zbroje, která se bude nést v duchu tohoto článku.

Čekám především zápornou kritiku ze strany těch, kteří se vždycky snaží striktně držet pravidel a docela je chápu. Zrovna jsem si přečet jeden hodně starý článek o DrD, o tom proč je to tak jak to je (článek s 95 roku, to je dávno co?). Autor článku má pravdu v tom, že "systém" (nebojte se slovo systém ve spojení se slovem DrD už nikdy nepoužiju, nebudu-li k tomu donucen) DrD byl vytvořen pro určitý svět, kde to tak prostě je. S tím souhlasím, ale nesouhlasím s tím, když někdo opovrhuje inovacemi a přiblížením k realitě. Samozřejmě, že všechno nelze realitě přiblížit, protože pak by kouzelníci neměli co dělat, válečníci by padli po jednom šípu či ráně do stehna a zlodějové by jen těžko šplhali po kolmé zdi.

Prostě inovace vždycky budou a IMHO se do dvou let změní DrD tak, že někteří ho od původní verze ani nepoznají. Dračí doupě asi nezanikne, ale každý ho bude hrát jinak.
Možná budoucnost je v DrD+, ale nevím kolik hráčů stávajícího DrD, ke kterému už vzniklo nespočet neoficiálních a několik oficiálních článků a úprav, se obrátí na doufám přizpůsobivější RPG s pořádným základem a pevným systémem, který mi doteď v DrD chybí. DrD+ se vyvíjí už řadu let a doufám, že ho budu moci srovnávat s Dungeons&Dragons (3.edicí) - doufám, že ho budu moci srovnávat a chválit. Jestli se to povede konečně budu rád, že jsem čech a že žiji v tomto [censored] a [censored] státu.

- zelgaris

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Co to je?????Bez jakykoliv postihu????Kazdy kouzelnik ktery se nauci ovladat nejakou zbran musi podle me objetovat kouzla podle sily zbrane!!!!!!!A ostatni taky neco objetovat by meli!!!!!Proste si rict a ted to umim?????to je docela blbost!!!!A stim lukem a kusi tam jde o to ze treba u dlouhyho luku tam musis mit poradnou silu a bysto natahl a to samy u kusi!!!!!


 Uživatel úrovně 5

rýpat budou, ale může se stát, že budou rýpat méně a to jde, dycky budou žít v tomhle zkur*enem světě lidi, jako ja, kterym se neco nebude libit.


 Uživatel úrovně 0

Rýpat se budou všichni vždycky, i když jim napíšeš spoustu důvodů. Na pravidla totiž bude mít každý jiný názor a každý si je tak bude různě upravovat, v uvozovkách vylepšovat. Těch 200 Kč by bylo trochu zbytečných...


 Uživatel úrovně 5

Jo a proč rovnou nevymyslet novou hru že? Blbost.
No já se sice snažáím vymýšlet nové věci, ale většinou tak, aby přímo nenarušovali pravidla.
Dívejte, kdo z vás tady si myslí, že DrD má dobrý "systém". V DrD záleží jenom na Pj, protože pravidla jsou napsána tak, že po přečtení jednoho kouzla si mohou dva různí lidé o jednom kouzlu myslet úplně něco jinhé, protože to tam není napsáno.
Řekněte, dali byjste o 200 kč více, kdyby pravidla měli o 150 stránek víc a bylo tam takovéto křoví a více příkladu.

Vemte si třeba příklad.
Kouzelník nemůže používat jiné zbraně než lehké ... špatně.
kdyby napsali, že kouzelník nepoužívá jiné zbraně než lehké, protože to nepovažuje za vhodné a snad by mu to vadilo při kouzlení, tak by se v tom hráč už moc nerýpal, protože by měl důvod, proč to tak je, chápete?


 Uživatel úrovně 0

Proč nezrušit povolání a neudělat vše jen na dovednosti(samozřejmě bych to nechtěl, ale jak vás tak poslouchám...). Také by to šlo a bylo to mnohem zajímavější, válečník by mohl kouzlit atd. Kouzelník krást atd.


 Uživatel úrovně 0

Musím souhlasit s Koniášem. Když si vybírám kouzelníka, tak proto, že je to mystik, a zabývá se převážně svou magií a duševní činností obecně. Nejsem si jistý, jestli je v povaze kouzelníků náchylnost k používání takových typů zbraní. O porblémech se silou kouzelníků se nemá cenu zmiňovat, už to tu pár lidí psalo. Nápad jako celek není špatný, ale v konečném důsledku zatím vede ke zvýhodňování ostatních povolání proti válečníkovi (btw, všimli jste si, že většina změn u ostatních povolání vede velmi často právě ke znevýhodnění válečníka??). Např ze zloděje se takto dá vychovat velmi kvalitní šermíř, zvláště v kombinaci s jeho zvl. schponostmi.

To sarn: no ona většina modifikací pravidel, k tomu postupně směřuje. Zkusili jsme např upravit dovednostní systém, a jen jsme do toho začli šťourat, už se začali rýsovat různé klasické "skilly", takže po dořešení se dá většina povolání stáhnout jen na základní dispozice (protože to je prostě přirozenost daného povolání, která se obejít nedá - i kdyby se válečník mohl naučit kouzlit, buď toho nevyužije, nebo nebude trávit studiem tolik času jako čistokrevný kouzelník...


 Uživatel úrovně 0

Ještě by to chtělo omezení typu: pokud se kouzelník tuto úroveň učí bojovat se zbraní, naučí se maximálně jedno kouzlo, protože to prostě nestíhá.
Jinak nevím, proč bych chtěl, aby se kouzelník oháněl obouručákem? PROČ??? To jsem si rovnou mohl vybrat válečníka, ne?


 Uživatel úrovně 0

Myslim, že o něco takového se pokouší drd plus...


 Uživatel úrovně 0

mam takovy napad. proc nezrusit povolani jako takovy. nechapu napriklad, proc by valecnik nebo zlodej se nemohli naucit kouzlit???:)))))))))))


 Uživatel úrovně 5

Musí se to domakat, doma už mám připravenou novou verzi, ale ještě ji vylepšuji.
Tu sekeru berte jako klasickou sekeru, dvoubřitou, ale velmi těžkou.