Rozvoj DrD

Doplňky soubojového systému 1.6–E Hodnocení: Kvalita

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 8

Následující úpravy jsou napsány tak, aby si postavy mohly skoro libovolně vybrat, čím budou v souboji tváří v tvář bojovat. Ale také je tu několik dalších úprav. Nemělo by vzniknout nic co naruší rovnováhu pravidel a zároveň to umožní řešit situace, kdy postava nemá na výběr jinou zbraň, než jakou mu povolují pravidla a Pj by mu tedy musel vymýšlet konkrétní postih. Nejen v tomto případě může použít tyto univerzální úpravy.

Jen podotknu, že toto je vhodné hlavně pro hráče a Pj, kteří mají rádi pravidlové řešení soubojů a pro ně je toto dílko i určeno. Doufám, že se tedy milovníci „No roll, no rules" tomuto dílu vyhnou velkým obloukem a nebudou plýtvat svým časem na čtení nadstavby pravidel:-).

Pravidla pro kombinování libovolných jednoručních zbraní z tabulky pravidel

  • Útočnost nemůže klesnout pod -2
  • OZ nemůže být standardně více než +3
  • Všechny kombinace mají dosah 1

    Kombinace lehká a lehká:
  • ÚČ (součet)-1, útočnost (součet / 2)+1, OZ (ta lepší)+4
  • Jako lehká kombinace přibývá pouze „2 obušky“, ostatní jsou již kategorie střední.
    Následující kombinace jsou v kategorii těžké obouruční:

    Střední s lehkou
    ÚČ (součet)-2, útočnost (součet)-1, OZ (té lepší)+2

    Střední a střední
    ÚČ (součet)+0, útočnost (součet/2)-4, OZ (součet)+1
  • Těžké jednoruční zbraně nelze nijak používat jako kombinace.

    Míra zkušenosti potřebná k ovládání jakýchkoliv kombinací:
    Lehké: kouzelník a alchymista od 5. úrovně (tedy i 2 dýky)
    Střední: hraničář a zloděj od 5. úrovně
    Těžké: válečník od 5. úrovně
  • Krom výše uvedeného mohou postavy kombinace začít používat i dříve, a to pokud mají obourukost z „Grádování“ alespoň na hodnotě 1.

    Obouruční držení jednoruční zbraně:

    Postava se může rozhodnout použít v boji obouručně jakoukoliv jednoruční zbraň, kterou dokáže dle základních pravidel ovládat. V boji se to projeví tím, že s danou zbraní získá +1 k útočnosti a -1 k OZ (minimum je ale -2). Zbraně délky 1-2 se tímto zkracují na délku 1.

    Jednoruční držení obouruční zbraně:

    Jakákoliv postava může použít obouruční zbraň jednoručně s následujícími omezeními a pravidly:

  • takto použita může být nejvýše zbraň délky 1-2. Délku 2, 2-3 či vyšší použít nelze.
  • váhová kategorie takto použité zbraně se počítá, jako by byla o jedna vyšší. S těžkými obouručními zbraněmi tedy nelze bojovat jednoručně.
  • v boji se toto projeví následující úpravou: -1 útočnost ; všechny ostatní vlastnosti zbraně zůstávají (délka, úprava iniciativy)
  • postava se počítá jako by v ruce držela jednoruční zbraň (do druhé ruky tedy může vzít štít, lucernu apod.).

    Zrušení omezení pro používání zbraní:

    Jakékoliv povolání může používat jakoukoliv zbraň v boji, nehledě na její váhovou kategorii. Povolání, která však nejsou uzpůsobena k používání takových zbraní, budou následovně omezena:

    SZ použité zbraně z vyšší kategorie bude sníženo o dva za každou úroveň kategorie, kterou dané povolání neumí ovládat. Toto omezení platí i pro maximální bonus, který je možný získat využitím démonů.

    Příklad: Kouzelník chce bojovat s mečem bastardem (6/+0/+1). V jeho rukou bude mít zbraň statistiky 2+/0/+1. Zloděj, který by chtěl použít stejnou zbraň, ji bude vnímat jako zbraň 4/+0/+1. Pokud by do tohoto meče byl zaklet útočný démon +6, potom by SZ meče v ruce kouzelníka bylo 4, v ruce zloděje 8 a v ruce válečníka 12.

    Pro případ, že by toto chtěl nějaký munchkin i přesto využívat, tak lze přidat 1 bod únavy za směnu boje a těžší třídu zbraně, než na jakou má postava nárok. A samozřejmě doporučuji hrát podle pravidla lineárního nárůstu naložení.

    Úprava útočných vlastností střelných zbraní podle vzdálenosti

    Širší rozdělení dostřelů se udělá velmi snadno. Prvních 10% dostřelu a posledních 10% dostřelu připadne pro dva nové rozsahy dostřelu s opravou +2 a -2 k ÚČ. Vycházím jak ze svých zkušeností, tak z logiky věci. Minout něco na pět metrů není lehké a naopak poslední metry účinného dostřelu se trajektorie velmi propadá. (příklad oprav pro dlouhý luk – v závorce jsou sáhy):
    velmi krátký (5):+2; krátký (15):+1; střední (30):+0; dlouhý (45): -1; velmi dlouhý (50): -2

    Alternativní řešení iniciativy v rámci rozšířeného soubojového systému

    Iniciativa se počítá a hází normálně, ale její vyhodnocení se nezakládá na čísle šest, ale podle čísla tři. To kvůli větší vyváženosti a logice, není mi jasné, proč toto neudělaly pro RSS již v běžných pravidlech. Všechny ostatní pravidla RSS zůstávají. V případě pravidla pro použití minmálně poloviny svých akcí pro danou činnost se samozřejmě zaokrouhluje nahoru. Přikládám tabulku.

    Iniciativa:1-34-67-910-1213-1516-1819-2122-2425-2728-30
    Počet akcí: 1234 56789 10

    Rozšíření tabulky zbraní:

    Tváří v tvář:

    názevSZút.OZdélkaváhacenakategorie*
    Lehké jednoruční:
    Sukovice4-2-1112-kyje a palice
    Mačeta3+0-11161zl, 5mmeče
    Střední jednoruční:
    Bojový srp4+1-11254zlkosy a srpy
    Ostnitý palcát3+2-114010zlkyje a palice
    Těžké jednoruční:
    Těžký palcát3+3-116014zlkyje a palice
    Bojová sekera4+2-11486zl, 5stsekery
    Jezdecká šavle5+2+01-24032zlmeče
    Lehké obouruční:
    Dlouhá hůl5-2+12154sthole a kopí
    Střední obouruční:
    Bojová kosa5+2+01-2657zlkosy a srpy
    Těžké obouruční:
    Obouruční kladivo #5+4-11-28024zlkyje a palice
    Bitevní sekera #5+4-11-29560zlsekery

    Střelné a vrhací:

    názevSZút.OZkrátkýstřednídlouhýváhacenakategorie*
    Arbalet6-2-2614242535zlkuše
    Zápěstní vystřelovák##32živ.-24812528zljiné
    Bojová sekera**4+2-161218486zl, 5stvrhací
    Foukačka51živ.-24101530###foukačky

    * Kategorie podle „Grádování“.
    ** Těžká vrhací.
    # Ztrácí iniciativu, respektive -2 v RSS.
    ## Netradiční zbraň podsvětí, může používat kdokoliv.
    ### Divošská zbraň, nepoužívají mince jako peníze.
  • Diskuze

     Uživatel úrovně 0

    trošku bych začal polemizovat s dostřelem... z vlastní zkušenosti vím (pravda jsem zatím jen začátečník,ale proto mi to příjde v tomto ohledu naopak více znát) že spíše na větší vzdálenost (typicky 15m) zasáhnu přesněji jak na 5m (tam sice zasáhnu ale obvykle o dost výš než bych chtěl)

    na větší vzdálenost jak 15m jsem krom pár šípů prozatím nestřílel (není prostor)

    a navíc čím je člověk blíž, tak tím víc se vychyluje šíp ze směru, kam ho chci umístit, resp. se nestihá srovnat do toho směru, který by normálně letěl
    (běžně se mi stávalo, že jsem z prava střílel do leva (od pomyslné osy terče) a šíp se zabodl opravdu doleva, ale čněl ještě více doleva (takže se nesrovnal) tedy z toho mi ta +2 trošku nesedí... navíc bych to v rámci realičnosti udělal ještě jinak... naopak na vzdálenost 5m nedával žádný bonus, pak ano a pak zas ne a pak postih (pokud střílím na velkou vzdálenost, tak tam hraje roli víc faktorů než jen ta vzdálenost a mám pocit, že pro zjednodušení to prostě zahrnuli do -1 a hotovo... větší postih bych rozhodně nepřidával, protože to hratelnosti nijak nepomůže)


     Uživatel úrovně 0

    Fafrin: Tu sekeru můžou vrhat jen válečníci.


     Uživatel úrovně 0

    Hodnotit nakonec nebudu, mám pocit, že jsme to v jiném díle zvládly lépe, nicméně zbraň je rekvizita. Něco mi příjde zbytečné, něco nedořešené.

    Jen pro Ascellu a tahy - ano, kola se dělí na tahy, v každém tahu může postava využít až polovinu svých akcí a nejméně jednu.

    Tedy s 10 akcemi můžete být na tahu 2x nebo taky 10x. (Pominu-li že vám akce žere obrana.)
    Pokud máte 2 akce a provádíte dvouakcovou věc (kouzlení, kop z otočkou a výskokem), je dokončena až v následujícím tahu. Pokud ji začnete provádět až v pozdějším tahu kola, je dokončena až v příštím kole.
    Nicméně toto alternativní řešení zásadně zvyšuje důležitost každého iniciativního bonusu či postihu.

    Jo, a to že kdokoliv umí účinně vrhat dvouapůl kilovou sekeru mi nepříjde ok.


     Uživatel úrovně 0

    Taky děkuji neznámému:-)


     Uživatel úrovně 8

    Zdenál: Viz Nová tabulka zbraní zde v rozvoji. ;)

    O samotnou tabulku nejde, ale použitý systém (v sekci "pravidla") je právě víceméně pokusem o to, co popisuješ.


     Uživatel úrovně 5

    Dakeryas: Máš pravdu, archetypálních představ je X. Měl li bych se rozhodnou a tvořit systém, jak jsem psal, nechť jsou všechny zbraně rovnocenné na liště cena/parametry/funfaktor/... a jak psal pan Vedro,

    zbraň je jen rekvizita

    a vlastně je jedno jaký má parametr. Resp. ať má parametr jaký se hodí do použité mechaniky ve hře. Ať není nejsilnější meč nebo pseudokchůlmegaspikovacka. Ať je nejsilnější zbraň za kterou postava vysolí poklad draka šmaka u MISTRA zbrojíře. Záměrně nepíšu jaká. Ať si má trpaslík sekeru rytíř meč, samuraj katanu a pirát kord a amazonka kopí. Pokud chcete ať se munchkin vyžije, předhoďte mu vzoreček jak se ta síla budete počítat, ať si parametry nastaví jak nejlépe sedne jeho postavě. A že má meč s malou SZ a velkou útoč? A bič s maximální OZ? Srát na to.

    Ať si má nahý zápasník stejné hodnoty jako rytíř nebo samurai. Když se dá na hromadu výše zmíněné měli by z toho vyjít stejně (pro méně bystré, být nahý je levnější než ve zbroji s mečem, takže za více prachů, lepší parametry, samozřejmě, atd.)

    Zapomeňme na tabulku zbraní, vyhlašuji tímto soutěž o nejrozumnější vzoreček jak počítat SZ, útoč, OZ, délku, cenu, dostřel, skupina*, M/S/D,

    *skupinou myslím současné těžkost/obourukost/vrhačnost/... Prostě lepší mužou jen bojovnější povolání, horší mužou i intelektuálnější.

    Řeší se tím mimojiné bojovník s dýkou a těžký kyj čaroděje. Bude mít prostě jiné parametry.


     Uživatel úrovně 5

    Dobrý den

    Souhlasím s pane Samuraiem, jen bych dodal že je i zjevný nedostatek v hodnocení kategorií lehká - střední - těžká. Co to vlastně je? Je to limit k vyvážení mezi povoláními? nebo je to vyjádření obtížnosti studia těchto zbraní? Nebo dokonce poměr stupňovaných účinků? Nikdo to vlastně neví!!! Například zmíněné dva krátké meče nebo dva obušky (tyče), jsou mnohem snažší k naučení nežli krátký meč a tesák nebo tesák a šavle, a stejně mají vyšší hodnoty. Takových případů bychom našli mnoho. Jedinné co tedy mnohdy zbývá pro nějaké rozumné zakončení sporů je:

    Smířit se s tím, že je to nespravedlivé, dát volnou ruku Munchkinům a přestat klást ve hře na číselné hodnoty důraz. Ať si vezmou co chtějí je to jen rekvizita. Herním projevem se hráč dostane dále a je PJem i při souboji bonifikován. Uznávám že je to nespravedlivé.....ale nespravedlnost je hlavní podstata života. :-)))

    Napsal VEDRO


     Uživatel úrovně 5

    Zdenále a co třeba zloděj+ a kombinace dvou dýk, dýky a tesáku, dvou tesáků? velice "archetypální" :), hraničáři s mečem a tesákem (dýkou) jsou taky docela zažití v mém okolí.


     Uživatel úrovně 5

    No pokud se vrátím k těm kombinacím, které se probírali jinde, optikou DrD bych je povolil jen šermíři, s trochou benevolence ještě bojovníkovi a pokud bych chtěl hrozně moc brát chodce optikou DnD archetypu tak ještě jemu a konec zvonec.

    Kibe: Dávání sežrat nedodržování dresscodu - tak jedna věc je v jakém oděvu a s jakými doplňky chodí do školy a druhá věc v jakém ohozu vyráží za dobrodružstvím.

    Taky záleží jak moc je pyšnej. To že jsem čaroděj, neznamená že tak musím vypadat. Narozdíl od válečníka či alchymisty, kteří tahají vybavení které je prozradí automaticky může být kouzelník klidně nenápadnej.

    Vypadat jako obyčejný pocestný, když jsem na tažení, proč ne. Obušek na obranu, pokud si na mě zdánlivě není co vzít je víc než dost.


     Uživatel úrovně 0

    Sccion:
    Neřekl jsem, že nezažívám munchkinismus. Jen říkám, že je na Pj aby si hru uhlídal. Jako problém vycházejí jenom ty 2 krátké meče(ještě jednou díky za postřeh) a u mě tedy budou v kategorii těžká.
    Jinak šermíř z podstaty pravidel je jediný, kdo mečovité kombinace zvládne (šerm, vícenásobné útoky) nejlépe ze všech. Proto herní vyváženost bude zachována.

    Archetypy podle mě nevychází z číselných hodnot, ale určitých vzorů, které často nejsou tím nejúčinnějším. Archetypy nejsou věcí unifikace napříč všemi světy, ale naopak jsou to specifika konkrétních oblastí, národů nebo organizací. U kouzelníka je dle mého názoru hůl nejpopulárnější z mnoha jiných důvodů. Například snaha o nenásilný vzhled, mnoho praktických využití na cestách. Pokud bych se na to díval pravidlově, tak má výhodu v delším dosahu a kouzelníci se pomocí hole stylizují po vzoru svých mistrů - čarodějové na 16. a vyšší. No a pokud je archetypem nosit hůl a někdo z ryze munchkinovství vezme dva obušky, tak by mu to měl Pj dát "sežrat" formou posměšků ostatních studentů na magických univerzitách, nebo i tvrději. To už ale závisí na konkrétním světě. To že s nimi může kouzelník od 5. úrovně mít o 1 vyšší OZ než s holí mi nepřipadá nijak důležité.