![]() |
Boj beze zbraně Příprava pro tisk (tisknuto 1365x)
Co mě vedlo ke torbě
Vysvětlení
Pro pravidlaÚčinkyPředklon: KopOtočení o 60°: Prokopnutí kolena, Vysoký kop s otočkou Prokopnuté koleno: Postava může chodit jen procházkou, která je pro ni náročná jako poklus, nemůže se pohybovat během boje rychleji, než 1 sáh za 2 akce, má postih -2 k ÚČ a OČ. Prokopnutá kolena: Postava nemůže chodit, při boji leží, má postih -4 k UČ a OČ. Vykloubený loket / rameno: Ruka je skoro nepoužitelná (tak maximálně na zamíchání čaje). Vykloubený kotník: Postava může chodit jen procházkou, která je pro ni náročná jako poklus, nemůže se pohybovat během boje rychleji, než 1 sáh za 2 akce, má postih -1 k ÚČ a OČ. Vykloubené kotníky: Postava nemůže chodit, při boji klečí, má postih -2 k ÚČ a -2 k OČ. VlastnostiZde připadají v úvahu 2 způsoby, jakou vlastnost použít. Každý má své plus i své mínus:
VelikostTato pravidla lze aplikovat pouze u humanoidních či humanoidům podobných tvorů velikosti A-C (lze kopnout do hlavy gorilu, ale stěží by se někdo mohl pokoušet kopnout do hlavy žirafu). Určité bojové dovednosti jsou navíc aplikovatelné pouze při menším rozdílu velikostí (těžko neobratný 1,2 sáhu vysoký trpaslík kopne do obličeje dvakrát tak velkého krola). Někdy může být výhodné být větší, někdy zase menší, takže se bojové dovednosti dělí podle určitých skupin:
NaloženíNěkteré bojové dovednosti není možno aplikovat (resp. je, ale jen velmi obtížně), a to ze dvou důvodů. Jednak je to dáno brněním, tedy zhoršenou pohyblivostí a chráněním rizikových partií, jednak pouze naložením, jako třeba torna, toulec na šípy atp. Následující tabulka ukazuje, jaké postihy jsou u jednotlivých nákladů k jednotlivým typům bojových dovedností. Je-li naložení postavy na pomezí, rozhoduje PJ na základě své úvahy (aktuální kondice postavy, poměr mezi hmotností brnění a ostatním naložení, přičemž brnění vždy zpomaluje více…)
Bojové dovednosti jsou rozděleny do skupin podle toho, jaký vliv má naložení na jejich provedení. Číslo před lomítkem udává, o kolik se past zvýší, pokud je naložen útočník, druhé udává zvýšení pasti, pokud je naložena oběť. Pakliže jsou naloženy obě (což je pravděpodobné), past se zvyšuje jak o údaj pro útočníka, tak o údaj pro obránce. Jako problém se může jevit třeba přehození někoho přes záda, když na nich mám tornu. Ve skutečnosti se stejně tak, jako přes záda, dá házet i přes bok, takže v tom není problém. Domnívám se, že záda jsou nejrizikovější partie, ohledně potenciálně překážejících předmětů, ovšem i takový kotoul se dá provádět více přes jeden bok (torna či vak je na druhém), takže bych v tom neviděl takový problém. Mohou sice nastat různé případy, ale myslím, že operativní zásah PJ je mnohem lepší, než abych sem vkládal šílenou tabulku různých možných úprav. Pro puntičkáře může PJ stanovit i postihy za tornu na zádech apod. Příklad: Hobit Štístko má sílu 6/-2, nosnost má tedy 300 mincí. Má na sobě kožené brnění, tornu a v ní pár věcí – dohromady nese náklad 300 mincí, jestliže se s někým střetně, PJ při výpočtu využije druhého sloupečku tabulky. Štístko však nikoho nepotkal a vplížil se do budovy jistého zámožného měšťana a ukradl mu bronzovou sošku o hmotnosti 20 kg, tedy 400 mincí. Uložil si ji do torny a tím se jeho naložení zvětšilo na 700 mincí. Štístko se na útěku z budovy setká se strážníkem. Nyní PJ použije 3. sloupeček tabulky. Předpokládejme, že se Štístkově jménu dostalo zadostiučinění a ten rychle vyhrál, aniž by na sebe upoutal větší pozornost. Strážníkův meč je v pěkné postříbřené pochvě, tak si ji Štístko přibalí do torny. Pochva váží 50 mincí, Štístkův náklad tedy vzroste na 750 mincí, 2,5 násobek jeho nosnosti. Na ulici potká městského strážníka a ten v něm pozná známého zloděje. Nyní závisí na úvaze PJ, zda se přikloní ke 3. či 4. sloupečku tabulky. Ten rozhodne, že Štístko je stále poměrně čilý (nemá skoro žádné body únavy) a pro tentokrát použije ještě stále 3. sloupeček tabulky. Pokud by však krátce před loupeží musel Štístko utíkat před stážemi, byl by unaven a PJ by pravděpodobně použil 4. sloupeček tabulky. ZbraněJe jasné, že kopnout někoho, kdo drží v ruce meč, je o zdraví. Proto je zde toto pravidlo, které zavádí nevýhodu pro útočníka útočícího na ozbrojenou postavu. Oběť takovéhoto útoku se sice brání, ale fakticky tato obrana probíhá poněkud jinak. Ve skutečnosti se jedná o jakýsi pseudoútok, ve kterém staví oběť zbraň proti tomu, čím je útok veden. V praxi se to projevuje tak, že oběť si hází normálně na útok, místo na obranu, a pokud je útočník zraněn za 1+Odl. či více životů (ale i když má za odolnost postih, musí být zasažen), útok se nezdařil. Je-li náhodou zranění stínové, musí být 2x větší, než kdyby stínovým nebylo. Útočník si ke svému OČ nepočítá žádný hod, neztrácí-li zbraň oběti automaticky iniciativu (je natolik těžká, že při dostatečném umu bude útočník dost rychlý, aby se jí vyhnul). Jsem ozbrojenTo, že mám v ruce meč, neznamená, že nemohu kopat, nebo že ho nemůžu pustit. Není nemožné kombinovat tento systém boje beze zbraně s běžným soubojovým systémem. Pak platí následující podmínky: ZlodějZloděj a jeho obory se umí prát mnohem lépe, než jiní dobrodruzi. Proto je nutno zavést systém tzv. nadstandardních profibodů. Jak to tedy je? Je vidět, že zloději jsou na tom výrazně lépe, než jiná povolání. Zde se ale jedná spíše o techniku, nezapomínejme, že zloději nemají nejvíce životů, takže to není zase až tak slavné.
V tabulce je přehledně uvedeno, kolik dostává s každou další úrovní ta která větev zloděje nadstandardních profibodů. Návaznost Není možné dobře se naučit kontrahmat proti něčemu, o čem jsem jaktěživ neslyšel. Proto se mohu kontrahmat naučit pouze na stupeň o 1 vyšší vůči mé schopnosti (neschopnosti) zvládnout dovednost, proti které slouží. Zlehčování dovednostíBojové dovednosti jsou mnohem jednodušší, než jiné dovednosti. Je to dáno tím, že bojové dovednosti se skládají z několika málo pohybů, kdyžto v jiných situacích je třeba mnohem více pohybů, znalostí atp. Aby se tedy vůbec dalo nějak rozumně odlišit obtížnost jednotlivých bojových dovedností, je třeba zachovat stávající názvy pro obtížnost jednotlivých dovedností, i když vlastní počet profibodů je jiný. To shrnuje následující tabulka.
PostaveníRůzné z bojových dovedností jsou použitelné v různých situacích. Proto zde máme několik základních pozic. To jsou:
KrokyNarozdíl od běžného soubojového systému, při boji beze zbraně není možná akce typu „krok, útok“, resp. možná je, ale nebezpečnost pasti se zvyšuje o 4. Na druhou stranu, teoreticky je takto možné udělat kroků více. Vyhodnocení zranění Pokaždé, když je oběť zraněna, je otřesena a není jisté, zda bude v příští akci schopna boje. Oběť si hází na past: Odl ~ Počet ubraných životů (nebezpečnost je poloviční, bylo-li zranění stínové, zaokrouhluj nahoru) ~ bez postihu / postih k příští akci.
Postup boje v úchopuČíslice vyjadřují akce.
Jak vidno, každý chvat má vlastně 3 nebo 4 části, přičemž útočníka se týkají pouze 2. Poslední část se útočník může věnovat jiné akci, tedy i novému úchopu oběti (která se nemá možnost zapojit, protože je po chvatu „rozlámaná“). Dobrému bojovníkovi může k výhře stačit jediný rychlejší úchop na začátku souboje. Tak to ale je i ve skutečnosti a navíc, obvykle se souboje zúčastňuje více osob. Rychlost boje Boj beze zbraní je velice rychlý, proto jeho základem jsou 3 akce za kolo, namísto standardních dvou. Je pochopitelné, že bojovat se dá i mnohem rychleji, při rychlém boji se ovšem daleko snáze udělá chyba. Za jednu akci navíc se zvýší nebezpečnost pastí u akcí o 3. Toto platí i obráceně, tedy za snížení počtu akcí o 1 se sníží nebezpečnost pastí o 3. Platí pravidlo, že rychlost akcí nesmí být vyšší, než na jaké je bojující ještě schopen úspěšně provést alespoň 3 dovednosti.
Počet akcí se musí nahlásit na začátku kola a kvůli jednoduchosti se během něj nedá měnit.
Učení se bojovému uměníJak a kde se dá bojovému umění naučit? To záleží na stupni, na který ho chcete umět a místě, kde se vyskytujete. Ve městě se jistě najde někdo, kdo bojovému umění alespoň z části rozumí, zatím co v bažinách někoho takového najdete jen stěží. Obecně platí, že naučit se bojovému umění dobře je možné v každém větším městě (mistrů, i když někdy jen rádoby, bývá více, takže ovládají všechny běžné dovednosti). Pokud se mu chcete naučit velmi dobře (nebo se chcete naučit nějakou málo používanou dovednost), musíte vyhledat město buďto opravdu velké (zpravidla hlavní město), nebo bojovým způsobem známé. Pakliže se chcete nějaké bojové dovednosti naučit dokonale, musíte vyhledat a navštívit skutečného mistra bojových umění, resp. nějaký chrám bojovému umění zasvěcený. Najít takové místo a dojít k němu (často bývá vysoko v horách, aby se udrželo dál od civilizace) může být solidní zápletka pro dobrodružství (zvláště, sídlí-li v horách skřeti nebo podobná havěť, zlobry a obry lidožrouty nevyjímaje). Nezapomínejme, že zatím co každý běžný vesničan umí kopat a rozdávat rány pěstí asi tak průměrně, a není tedy problém se tyto dovednosti naučit ani na vesnici, těžko v té vesnici najdete někoho, kdo umí alespoň průměrně třeba vysoký kop s otočkou. Obecně, lehké dovednosti se využívají běžně a na to, abyste se je dobře naučili nemusíte cestovat bůh ví kam, dovednosti těžké či dokonce velmi těžké se dají naučit až na výjimky jen na místech k tomu zasvěceným.
Seznam bojových dovednostíVětšinou se dá efekt dovednosti odvodit od názvu, proto zde uvádím tento seznam dovedností i s jejich obtížností (L-lehká; S-střední; T-těžká; VT-velmi těžká), který může PJ předložit svým hráčům, aniž by je tak zatížil čtením X stran popisů vlastních dovedností (každý si pak přečte jen ty, které se o týkají). Tak tedy: Chvaty (9):Uchopení (S) Přehození (S) Podražení dopředu (T) Podražení dozadu (S) Hlava (S) Kotoul zpět (T) Salto oběti (VT) Páčení (T) Kravata (L) Údery (4): Kop (L) Úder pěstí (L) Úder loktem (S) Úder hlavou (L) Složité údery (4): Prokopnutí kolene (VT) Vysoký kop s otočkou (VT) Nízký kop s otočkou (T) Oboustranný kop (T) Kontrahmaty (13): Uchopení (T) Vyhnutí se úderu (L) Přehození (L) Podražení dopředu (S) Podražení dozadu (VT) Páčení (S) Kop (S) Úder pěstí (S) Úder loktem (L) Úder hlavou, hlava (L) Vysoký kop s otočkou (S) Nízký kop s otočkou (S) Druhotné údery (L) Boj proti zbraním (3): Úhyb (VT) Zastavení útoku (S) Útok na zbraň (S) Druhotné údery (4): Kop do obličeje (L) Vykloubení ramene (S) Vykloubení kotníku (T) Uspání (S) Pomocné údery (3): Rychlé vstávání (T) Půlobrat (L) Výskok (S) Seznam chvatůUchopeníObtížnost: Střední Ověřování: Každé uchopení Totální úspěch: Úchop se povedl tak dokonale, že útočník má bonus +2 k hodu proti pasti u vlastního chvatu. Úspěch: Úchop se povedl. Neúspěch: Úchop se povedl jen velice špatně, útočník má postih -6 k hodu proti pasti u vlastního chvatu, pokud neuspěje, automaticky se dostává do úchopu nepřítele. Fatální neúspěch: Úchop se nepovedl, útočník se zranil za 1-6 životů, dostal se do úchopu nepřítele. Postavení: Podle chvatu Velikost: Podle chvatu. Naložení: Podle chvatu. Poznámka: Útočník musí předem ohlásit, jaký chvat bude následovat, protože např. uchopení nepřítele na škrcení je naprosto odlišné od uchopení pro přehození přes bok. Pokud se oběť vzhledem k útočníkovi pohybuje, nemůže se pokoušet o úchop. Pokud se o něj pokouší oba dva, úchop se povede tomu, kdo hodil více vzhledem k nebezpečnosti své pasti. Pokud je toto číslo stejné, úchop se nepovedl ani jednomu. Přehození Obtížnost: Střední Ověřování: Každý chvat Totální úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 životů Úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 stínových životů Neúspěch: Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů, útočník za 2-7 životů (natáhl si sval…) Fatální neúspěch: Útočník je zraněn za 2-7 životů (natáhl si sval…), dostává se do úchopu nepřítele Postavení: V. Velikost: I. Naložení: III. Poznámka k uchopení: Oba musí být čelem proti sobě (max. 60° mimo), útočník musí být stejné nebo o 1 menší třídy velikosti (má bonus +2 k hodu proti pasti), než oběť, oběť musí mít alespoň jednu ruku. Poznámka k provedení: Oběť leží ve směru hodu hlavou u útočníka. Útočník je otočený směrem k ní. Podražení dopředu Obtížnost: Těžká Ověřování: Každý chvat Totální úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 životů. Úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 stínových životů. Neúspěch: Chvat se nepovedl, nepřítel stojí ob jeden hex od původního stanoviště ve směru provedení chvatu. Fatální neúspěch: Útočník spadl na zem. Postavení: II. Velikost: II. Naložení: VI. Poznámka k provedení: Po provedení chvatu se útočník otočí o 60° ve směru jeho provedení, oběť leží nohama ob jeden hex od původního stanoviště, hlavou o hex dál. Směr chvatu je shodný s natočením oběti na začátku chvatu. Podražení dozadu Obtížnost: Střední Ověřování: Každý chvat Totální úspěch: Oběť je zraněna za 2-7 životů. Úspěch: Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů. Neúspěch: Chvat se skoro nepovedl, nepřítel není zraněn. Fatální neúspěch: Útočník spadl na zem. Postavení: III. Velikost: IV. Naložení: VI. Poznámka k provedení: Po provedení chvatu leží oběť na zemi s nohama na původním stanovišti a hlavou na sousedním hexu ve směru chvatu (dozadu). Hlava Obtížnost: Střední Ověřování: Každý chvat Totální úspěch: Nepřítel má zlomenou čelist, ztrácí 5-10 životů. Úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 životů, útočník za 2-7 stínových životů. Neúspěch: Oba jsou zraněni za 2-7 životů. Fatální neúspěch: Útočník je zraněn za 5-10 životů, oběť za 2-7 stínových životů a zůstává stát, útočník má zlomený nos. Postavení: II. Velikost: V. Naložení: VI. Poznámka k uchopení: Oběť musí mít vlasy, které nesmí být přikryté. Pohyb útočníka se provádí nyní. Pokud se oběť pohybuje, má útočník postih -3 k hodu proti pasti. Rozdíl tříd velikosti smí být maximálně 1. Poznámka k provedení: Útočník chytí oběť za vlasy a zatáhne do zadu. Přistoupí blíže k její hlavě a vší silou udeří čelem do jejího obličeje. Oběť má zlomený nos, zakrvácený obličej (1 kolo špatně vidí, další postih závisí na osvětlení, uváží PJ). Po provedení chvatu má oběť hlavu na hexu, kde stála, nohy na hexu, kde stál útočník (leží) a útočník ji má u nohou (jeho pozice vytváří s hlavou a nohama oběti rovnostranný trojúhelník). Útočníkovo čelo je směrem k hlavě oběti. V případě, že je za útočníkem pevná překážka (strom, zeď), může udeřit hlavou oběti do této překážky, čímž se vyhne vlastnímu zranění. V takovém případě oběť stojí u zdi (čelem), útočník šikmo vzad čelem k oběti. Zranění oběti je stejné. Kotoul zpět Obtížnost: Těžká Ověřování: Každý chvat Totální úspěch: Oběť je zraněna za 7-12 životů, má rozdrcená varlata (humanoidní) Úspěch: Oběť je zraněna za 7-12 stínových životů, má pohmožděná varlata (humanoidní) Neúspěch: Oběti se nic nestalo. Fatální neúspěch: Útočník se praštil do hlavy, ztrácí 5-10 stínových životů. Postavení: I. Velikost: I. Naložení: III. Poznámka k uchopení: Oba musí stát přesně čelem k sobě. Rozdíl velikostí smí být maximálně 1. Poznámka k provedení: Útočník držící oběť padá nazad, vkládá pokrčenou nohu do oblasti rozkroku oběti, dělá napůl kotoul vzad, natahuje nohu a pouští oběť. Ta tak vlastně udělá salto. Byla-li oběť v pohybu směrem k útočníkovi, ten má bonus +3 k hodu proti pasti. Útočník po provedení leží na zemi sáh (hex) od původního stanoviště ve směru provedení chvatu s nohama ve vzduchu. Oběť leží hlavou k němu natažená na zemi (ve směru provedení chvatu). Salto oběti Obtížnost: Velmi těžká Ověřování: Každý chvat Totální úspěch: Oběť udělala salto a je zraněn za 7-12 životů. Úspěch: Oběť udělala salto, je zraněn za 7-12 stínových životů. Neúspěch: Oběť jen proběhla dva sáhy (pokud kvůli nějaké pevné překážce nemůže, je zraněn za 2-7 životů). Fatální neúspěch: Oběť uchopila útočníka. Postavení: V. Velikost: II. Naložení: II. Poznámka k uchopení: Útočník musí stát na hexu na 60° od čela oběti a dívat se na ni. Je-li oběť v pohybu směrem k útočníkovi, ten má bonus +3 při hodu proti pasti, který se vztahuje i na provedení. Poznámka k provedení: Útočník uchopí ruku oběti a jejím vedením přinutí oběť k provedení pro ni značně nevýhodného salta s dopadem nazad. Po provedení chvatu leží oběť na dvou hexech ve směru provedení chvatu (z jejího pohledu rovně) hlavou blíže k původnímu stanovišti. Útočník stojí čelem k hlavě oběti, mimo dráhu jejího letu. Páčení Obtížnost: Těžká Ověřování: Každé kolo chvatu Totální úspěch: Oběť má vykloubený loket, je zraněna za 5-10 životů. Úspěch: Oběť leží na zemi a v příští akci (útočníka) automaticky dojde ke stejnému efektu, jako u totálního úspěchu. Neúspěch: Oběti se nic nestalo. Fatální neúspěch: útočník se dostal do úchopu oběti. Postavení: V. Velikost: IV. Naložení: VI. Poznámka k uchopení: Je-li oběť v pohybu, má útočník postih -3 k hodu proti pasti. Poznámka k provedení: Po provedení se útočník otočil o 180° a oběť mu leží u nohou, hlavou před ním a nohama blíže ke svému původnímu stanovišti. Leží na břiše. Kravata Obtížnost: Lehká Ověřování: Každé kolo Totální úspěch: Oběti se zamáčkl ohryzek a začíná se dusit. Úspěch: Škrcení pokračuje. Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů. Neúspěch: Oběť se ze škrcení dostala. Fatální neúspěch: Oběť se ze škrcení dostala, drží útočníka v úchopu. Postavení: VI. Velikost: IV. (bonus není +1, ale +4) Naložení: VI. Poznámka k uchopení: Útočník musí být za zády oběti (3 hexy). Je-li oběť v pohybu, má útočník postih -3 k hodu proti pasti. Poznámka k provedení: Škrcení pokračuje, dokud nedojde k neúspěchu či totálnímu úspěchu. Pokud dojde k totálnímu úspěchu, musí být oběti do 30ti kol podány magické medikamenty za 15 životů (které už nevyléčí), jinak se udusí. Pokud se tak neučiní do 20ti kol, musí se oběť 10 kol oživovat (vydrží 10 kol oživování navíc nad těch 30). Prvních 10 kol je oběť ještě při vědomí, ale nemůže mluvit. Je pochopitelné, že nemůže bojovat. Seznam úderůJednoduché úderyTyto údery trvají jednu akci a ta se na ně „vyplýtvá“. KopObtížnost: Lehká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť má rozdrcená varlata, je zraněna za 7-12 životů. Úspěch: Oběť je zraněna za 4-9 životů. Neúspěch: Oběť není zraněna. Fatální neúspěch: Útočník zavrávoral a spadl. Postavení: V. Velikost: II. Naložení: VII. Úder pěstí Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť má zlomenou čelist, je zraněna za 4-9 životů. Úspěch: Oběť je zraněna za 2-7 životů. Neúspěch: Oběť není zraněna, útočník se dostává do úchopu oběti. Fatální neúspěch: Oběť není zraněna, útočník s dostává do úchopu oběti, která má automaticky totální úspěch. Postavení: I. Velikost: IV. Naložení: V. Poznámka k provedení: Je-li oběť v pohybu směrem k útočníkovi, je zranění o 3 větší. Úder loktem Obtížnost: Střední Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť má několik vyražených zubů, je zraněna za 3-8 stínových a 1 normální život. Úspěch: Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů. Neúspěch: Oběť není zraněna. Fatální neúspěch: Oběť není zraněna, útočník se dostal do jejího úchopu. Postavení: I.; oběť stojí za útočníkem otočená k němu nebo 60°mimo. Velikost: IV. Naložení: I. Poznámka k provedení: Po provedení úderu se útočník pootočí o 60° ve směru úderu. Úder hlavou Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 životů. Úspěch: Oběť je zraněna za 5-10 životů, útočník za 2-7 stínových životů. Neúspěch: Oba jsou zraněni za 2-7 životů. Fatální neúspěch: Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů, útočník je zraněn za 5-10 životů. Postavení: I. Velikost: V. Naložení: V. Poznámka k provedení: Je-li jeden ze zúčastněných v pohybu směrem k druhému, způsobené zranění o 3 životy větší, pohybují-li se oba k sobě, bude zranění větší o 7 životů. Složité úderyTyto údery fakticky trvají 1 akci, ale poté musí útočník „vyplýtvat“ ještě jednu akci na „stabilizaci“ sebe sama (nemůže útočit a má postih -5 v hodu proti pasti na kontrahmaty). Prokopnutí kolene Obtížnost: Velmi těžká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť má prokopnuta obě kolena, je zraněna za 10-15 životů. Úspěch: Oběť má prokopnuté koleno, je zraněna za 5-10 životů. Neúspěch: Oběti se nic nestalo. Fatální neúspěch: Oběti se nic nestalo, útočník se dostává do jejího úchopu. Postavení: I. a oběť není v pohybu. Velikost: V. Naložení: I. Poznámka k pomocnému úderu: Útočník se otočí o 240°, provede úder a dootočí se o zbývajících 120°. Poznámka k provedení: Úder je veden chodidlem pokrčené nohy, aby bylo docíleno co největšího tlaku. V případě, že je oběť o třídu větší, má útočník postih -3 k hodu proti pasti a nemůže nastat totální úspěch. Vysoký kop s otočkou Obtížnost: Velmi těžká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť odletěla šikmo dozadu o 1 hex a leží, je zraněna za 10-15 normálních a stejný počet stínových životů, má zlomenou čelist a nos. Úspěch: Oběť je zraněna za 10-15 životů, Neúspěch: Oběť není zraněna. Fatální neúspěch: Oběť není zraněna, útočník leží na zemi. Postavení: V. a oběť není v pohybu. Velikost: II. Naložení: I. Poznámka k provedení: Útočníkovi zůstává na zemi jen jedna noha, druhá je natažena a je s ní veden úder, tělo je s touto nohou v přímce. Nízký kop s otočkou Obtížnost: Těžká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť spadla, je zraněna za 2-7 životů. Úspěch: Oběť spadla, je zraněna za 2-7 stínových životů. Neúspěch: Oběť spadla. Fatální neúspěch: Oběť nespadla. Postavení: Oběť je na sousedním hexu. Velikost: II. Naložení: I. Poznámka k provedení: Útočník přidřepne na jedné noze, druhou natáhne a udělá otočku. Takto lze podrazit i více lidí, ale u každého se proti pasti hází zvlášť a za každého dalšího napadeného se past zvyšuje o 5 (pokud se útoku vyhne, past se za něj nezvyšuje). Útok je veden na všechny postavy na sousedních hexech v pořadí podle směru úderu. Oboustranný kop Obtížnost: Těžká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběti mají rozdrcená varlata, jsou zraněny za 7-12 životů. Úspěch: Oběti jsou zraněny za 4-9 životů. Neúspěch: Oběti nejsou zraněny. Fatální neúspěch: Útočník spadl rozkročmo na zem, bolestí je připraven o 1 akci a je zraněn za 4-9 životů. Velikost: II. Naložení: I. Postavení: Oběti jsou na hexech vedle útočníka a tvoří s ním přímku. Poznámka k provedení: Útočník se ve výskoku rozkročí. KontrahmatyNa každý chvat či úder existuje kontrahmat. Některé samy o sobě způsobí nepříteli zranění či umožní provést úchop, jiné pouze zneškodní útok. Kontrahmaty se stejně jako ostatní musí učit. Pro kontrahmaty se za útočníka považuje ten, který kontrahmat provádí. Uchopení Obtížnost: Těžká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Nepříteli se úchop nezdaří a sám se dostane do úchopu, ten se povede tak dokonale, že útočník má bonus +2 k hodu proti pasti u vlastního chvatu. Úspěch: Nepříteli se úchop nezdaří a sám se dostane do úchopu. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Velikost: IV. Naložení: V. Fatální neúspěch: Kontrahmat se tak katastrofálně nepovedl, že nepřítel bude mít k vlastnímu chvatu bonus +2 k hodu proti pasti. Vyhnutí se úderu Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Nepřítel ztratil rovnováhu a akci musí věnovat jejímu znovunabytí (ale nespadl). Úder nezpůsobil žádný efekt. Úspěch: Úder nezpůsobil žádný efekt Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se tak katastrofálně nepovedl, že nepřítel bude mít k vlastnímu chvatu bonus +2 k hodu proti pasti. Velikost: I. Naložení: II. Poznámka k provedení: Oběť se úderu prostě vyhne (skloní se apod.). Takto se lze bránit toliko následujícím úderům: úder pěstí, vysoký a nízký kop s otočkou. Připomínám, že tototo jsou jiné kontrahmaty, než kontrahmaty uvedené u vlastních úderů. Přehození Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Nepřítel klečí po úspěšném provedení kontrahmatu na zemi zády k tomu, jenž ho provedl. Úspěch: Nepříteli se chvat nepovedl, ale stále drží svou oběť v úchopu. Neúspěch: Nepříteli se chvat povedl. Fatální neúspěch: Nepříteli se chvat povedl, zranění je o 3 životy větší. Velikost: IV. Naložení: VII. Poznámka k provedení: Oběť se zakloní dozadu a zapře se. Podražení dopředu Obtížnost: Střední Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Oběť rozpoznala úmysly nepřítele a udělala parakotoul ještě před vlastním podražením, nepřítel se musí 1 akci stabilizovat, oběť stojí ob 2 hexy od původního stanoviště. Úspěch: Oběť stojí ob 2 hexy od původního stanoviště. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se nepovedl, zranění je o 3 životy větší. Velikost: Nezáleží Naložení: II. Poznámka k provedení: Oběť se nechá normálně hodit, ale místo aby se „rozplácla“ ne zem, tak úhledným parakotoulem vytře zrak protivníkovi. Podražení dozadu Obtížnost: Velmi těžká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Kontrahmat se povedl, oběť stojí o 3 hexy za původní pozicí. Útočník je ještě navíc zraněn za 0-5 stínových životů. Úspěch: Kontrahmat se povedl, oběť stojí o 3 hexy za původní pozicí. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Odraz se povedl, ale tak nešťastně, že oběť leží na zemi s hlavou o hex dál a nohama ještě o další hex dál vzhledem k původnímu stanovišti, zranění je o 7 životů větší. Velikost: Nezáleží Naložení: II. Poznámka k provedení: Oběť udělá vlastně jakési salto dozadu, s tím rozdílem, že se v půli ještě odrazí rukama. Páčení Obtížnost: Střední Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Kontrahmat se povedl, oběť je v předklonu, útočník leží na zemi. Úspěch: Kontrahmat se povedl, oběť i útočník jsou v předklonu. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Páčení bylo totálně úspěšné. Velikost: IV. Naložení: V. Poznámka k provedení: Oběť trhne rukou a pootočí jí, útočníkova ruka sklouzne z lokte oběti. Kop Obtížnost: Střední Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Oběť drží nohu útočníka a vykloubením kotníku nepřijde o pořadí (ale akci ano). Úspěch: Oběť drží nohu útočníka. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Oběť se předklonila, útočník tak vlastně udělal kop do obličeje. Velikost: IV. Naložení: V. Poznámka k provedení: Oběť chytne útočníkovu nohu. Úder pěstí Obtížnost: Střední Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Kontrahmat se povedl, útočník je v úchopu na páčení, má bonus +3 k hodu proti pasti. Úspěch: Kontrahmat se povedl, útočník je v úchopu na páčení. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se nepovedl, útočník má bonus +1 k hodu proti pasti. Velikost: IV. Naložení: IV. Poznámka k provedení: Oběť ránu vykryje, uchopí útočníka za zápěstí a druhou rukou přechází v páčení. Směr chvatu je na opačnou stranu vzhledem k ruce, jíž byl útok veden. Úder loktem Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Útočník je podražen (dopředu), oběť ustoupila o hex dozadu. Úspěch: Kontrahmat se povedl. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Oběť kromě běžného zranění ještě upadla. Velikost: II. Naložení: V. Poznámka k provedení: Oběť ustoupí, při TÚ ještě navíc podrazí útočníkovi nohy. Úder hlavou a hlava Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Útočník měl fatální neúspěch. Úspěch: Útočník měl neúspěch. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se nepovedl, útočník měl bonus +3 k hodu proti pasti. Velikost: IV. Naložení: Nezáleží Poznámka k provedení: Oběť natočí hlavu tak, aby nebyl zasažen obličej, ale co nejméně citlivá místa a aby bylo způsobeno větší zranění nepříteli. Vysoký kop s otočkou Obtížnost: Střední Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Fatální neúspěch: Kontrahmat se povedl, útočník byl podražen, má fatální neúspěch. Oběť drží nohu útočníka. Úspěch: Kontrahmat se povedl. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se nepovedl, útočník má bonus +1 k hodu proti pasti. Velikost: IV. Naložení: V. Poznámka k provedení: Oběť chytí nohu útočníka. Nízký kop s otočkou Obtížnost: Střední Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Útok by zastaven, útoční se už nadále neotáčí, je zraněn za 0-5 životů. Úspěch: Kontrahmat se povedl. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se nepovedl, je podražen i soused oběti stojící na sousedícím hexu ve směru provedení chvatu. Velikost: II. Naložení: I. Poznámka k provedení: Oběť nadskočí, při TÚ ještě přišlápne útočníkovi nohu. Druhotné údery Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý kontrahmat Totální úspěch: Nepříteli se druhotný úder nezdařil a dostal se do úchopu.. Úspěch: Nepříteli se druhotný úder nezdařil. Neúspěch: Kontrahmat se nepovedl. Fatální neúspěch: Kontrahmat se tak katastrofálně nepovedl, že nepřítel bude mít k vlastnímu chvatu bonus +2 k hodu proti pasti. Velikost: IV. Naložení: V. Boj proti zbranímBojovat holýma rukama proti zbraním je komplikované. Proti šavlím a mečům nezmůžete prakticky nic a dá se jen uhýbat, ale proti tyčím, kyjům, či třeba i sekyrám máte šanci. Bojuje se tak, že čekáte, než nepřítel zaútočí, poté uhnete a udeříte, dokud je nepřítel po útoku odhalený. Úhyb Použití proti: Mečům, šavlím, kyjům, tyčím, těžkým sekyrám Obtížnost: Velmi těžká Ověřování: Každý úhyb Totální úspěch: Úhyb se povedl dokonale, můžeš bez problémů zaútočit, nepřítel k tobě stojí zády. Úspěch: Úhyb se povedl, můžeš zaútočit, nepřítel k tobě stojí bokem. Neúspěch: Úhyb se nepovedl. Fatální neúspěch: Úhyb se nepovedl, spadl jsi na zem. Velikost: I. Naložení: II. Poznámka k provedení: Oběť se snaží uskočit, ovšem směrem k útočníkovi, tak aby mohla využít obnažení útočníka po provedení útoku. Zastavení útoku Použití proti: Nožům, dýkám, sekyrám (ne těžkým) Obtížnost: Střední Ověřování: Každé zadržení Totální úspěch: Zastavená zbraň útočníkovi vypadla z ruky. Úspěch: Zbraň byla zastavena. Neúspěch: Byl jsi zasažen. Fatální neúspěch: Byl jsi zasažen a navíc jsi spadl. Velikost: IV. Naložení: VII. Poznámka k provedení: Oběť zkříží ruce a nastaví je proti útočníkově ruce vedoucí zbraň. Útok na zbraň Použití proti: Nožům, dýkám, sekyrám Obtížnost: Střední Ověřování: Každý útok Totální úspěch: Útok se povedl vítečně, nepřítel zbraň upustil, je zraněn za 3-8 stínových životů. Úspěch: Útok se povedl, nepřítel je zraněn za 3-8 stínových životů. Neúspěch: Útok se nepovedl. Fatální neúspěch: Útok se nepovedl, útočník byl zraněn navíc o 5 životů (jedná se o útok na ozbrojeného nepřítele…). Velikost: I. Naložení: II. Poznámka k provedení: Útočník skočí a chytí nepřítele za ruku se zbraní, přičemž ho loktem udeří do břicha. Druhotné úderyTyto údery se jmenují druhé, protože vyžadují zvláštní pozici napadeného, do které je ho obvykle třeba přivést jiným úderem. Kop do obličeje Obtížnost: Lehká Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť odletěla dozadu o 1 hex a leží, je zraněna za 10-15 normálních a stejný počet stínových životů, má zlomenou čelist a nos. Úspěch: Oběť je zraněna za 10-15 životů. Neúspěch: Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů. Fatální neúspěch: Oběť je zraněna za 2-7 stínových životů, útočník také, 1 kolo se chová jako s vykloubeným kotníkem kvůli bolestem naražené holeně. Velikost: IV. Naložení: V. Postavení: V. a oběť je v předklonu. Vykloubení ramene Obtížnost: Střední Ověřování: Každé vykloubení Totální úspěch: Oběť má vykloubené rameno, je zraněna za 5-10 životů. Úspěch: Oběť je ve velice hlubokém předklonu a v příští akci (útočníka) automaticky dojde ke stejnému efektu, jako u totálního úspěchu. Neúspěch: Oběti se nic nestalo. Fatální neúspěch: Útočník je ve velmi hlubokém předklonu.. Velikost: IV. Naložení: V. Poznámka k provedení: Útočník uchopí ruku oběti a začne ji táhnout (tlačit) vzhůru. Postavení: III. a oběť je v předklonu, jinou variaci lze provést i po zastavení útoku. Vykloubení kotníku Obtížnost: Těžká Ověřování: Každé vykloubení Totální úspěch: Oběť má vykloubený kotník, je zraněna za 2-7 životů, spadla nazad na zem. Úspěch: Oběť má vykloubený kotník, je zraněna za 2-7 životů. Neúspěch: Oběti se nic nestalo. Fatální neúspěch: Útočník pustil nohu oběti. Postavení: Útočník drží nohu protivníka. Velikost: IV. Naložení: VI. Poznámka k provedení: Poté, co útočník chytil nohu své oběti, jí prudkým trhnutím vykloubí kotník. Uspání Obtížnost: Střední Ověřování: Každý úder Totální úspěch: Oběť je omráčena, probere se až za 1-6 směn minus bonus (plus postih) oběti za odolnost. Přišel o zbytek svých životů (zranění je stínové). Úspěch: Oběť je poloomráčená, přišla o 10-20 stínových životů. Neúspěch: Oběť přišla o 0-5 stínových životů. Fatální neúspěch: Útočník je v hlubokém předklonu. Postavení: II., III. a oběť je v předklonu. Velikost: IV. Naložení: I. Poznámka k provedení: Útočník vší silou po velkém rozmachu udeří nepřítele do zátylku. Pomocné dovednostiTyto dovednosti nikomu samy o sobě neublíží, uvedou ale do pohybu, případně pozmění místo zásahu. Výskoky je možno kombinovat pouze s běžnými údery, na které se poté pohlíží jako na údery složité. Rychlé vstávání Obtížnost: Těžká Ověřování: Pokaždé Totální úspěch: Výskok se povedl výtečně, tak výtečně, jak to ani provádějící nečekal. Úspěch: Výskok se povedl, útočník má postih -2 k hodu proti pasti, bude-li s v následující akci proti nějaké házet. Neúspěch: Výskok byl značně nejistý, útočník má postih -8 k hodu proti pasti, bude-li si v následujícím kole proti nějaké házet. Fatální neúspěch: Výskok se nepovedl, útočník spadl nazad na zem, přišel o 0-5 stínových životů. Poznámka k provedení: Postava leží. Svou váhu přenese na lopatky, švihne nohama a chodidla položí zhruba tam, kde měl před chvílí boky (možná trošku níž). Švihnutím se postaví. Naložení: I. Půlobrat Obtížnost: Lehká Ověřování: Pokaždé Totální úspěch: Otočka se povedla výtečně a útočník nemá žádný postih k hodu proti pasti. Úspěch: Otočka se povedla, útočník má postih -2 k hodu proti pasti. Neúspěch: Otočka byla značně nejistá, útočník má postih -8 k hodu proti pasti. Fatální neúspěch: Otočka se nepovedla, útočník škobrtl a spadl ne zem (čelem 180° vzhledem k původní pozici). Naložení: V. Výskok Obtížnost: Střední Ověřování: Pokaždé Totální úspěch: Výskok se povedl výtečně, útočník nemá postih k hodu proti pasti. Úspěch: Výskok se povedl, útočník má postih -2 k hodu proti pasti. Neúspěch: Výskok byl značně nejistý, útočník má postih -8 k hodu proti pasti. Fatální neúspěch: Výskok se nepovedl, útočník spadl nazad na zem. Poznámka k provedení: Po provedení se na útočníka pohlíží, jako by byl o třídu velikosti větší. Musí pak ovšem provést jednoduchý úder, na který se ve spojitosti s výskokem pohlíží, jako na složitý. Naložení: V. ZávěrNabízím 40 bojových dovedností, které mají za úkol přiblížit boj beze zbraně v Dračím doupěti skutečnosti. Myslím, že je to nejrozvinutější použitelný způsob pojetí boje beze zbraně. Obhajoba Existují uživatelé zastávající názor, že dovednosti by se neměly týkat boje. Pro ty zde mám argumenty, kvůli kterým jsem bojové umění zpracoval právě jako dovednosti. Tento systém už zde totiž byl a nebylo třeba zpracovávat žádný jiný, navíc systém dovedností je každému jasný. Krom toho existuje nezměrné množství konkurenčních dovedností, které mohou postavu přimět, aby se věnovala něčemu jinému, než bojovému umění. To nejvíce odpovídá realitě. PoděkováníMé díky patří krteckovi a především Zdenálovi, kteří mi s dílem dost pomohli. Neopomíjím ani ostatní, kteří se k dílu vyjádřili. Firefanatic HlasováníHlasování u tohoto příspěvku bylo uzavřeno. Vidět hlasování jednotlivých uživatelů mohou vidět pouze přihlášení uživatelé.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vygenerováno za
0.98769116401672 sekund. |