Rozvoj DrD

Používání zbraní Hodnocení: Kvalita

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 16

"To abych se bal do kouzalnictví jít, to už bych nemohla svoja buchbuch mít!"

-mladý kroll-

Ale ne milý, mladý krolle nezoufej, protože sem tu já a jsou tu tyhle pravidla pro používání zbraní. Pokud budeš dostatečně silný, tak svůj kyj budeš moci používat i jako kouzelník! Jak zajímá tě? Tak čti dál!

Každá postavu může používat všechny zbraně, které v ruce udrží a unese natolik, aby s ním mohla normálně bojovat!

Řešíme to podle nosnosti ruky. No prostě postavy unesou v jedné ruce určitou maximální váhu v závislosti na svojí síle. Jakou váhu přesně ukazuje tabulka.

Základní nosnost ruky

SílaZákladní nosnost
16
210
316
420
528
636
744
852
960
1070
1180
1290
13100
14110
15120
16130
17140
18150
19160
20180
21200
22220
23240
24260
25280
26300

Sloupeček síla ukazuje sílu postavy a druhý na prvním závislý sloupeček ukazuje kolik mincí zátěže postava unese. To je však jen základní nosnost jedné paže. Na řadu samo přichází opravy podle ras, protože takový trpaslík pořád unese víc než hobit se stejnou silou!

Opravy nosnosti ruky

Hobit - nosnost ruky je menší, jako by měl hobit o jedna menší sílu
Kudůk - nosnost ruky je menší, jako by měl kudůk o jedna menší sílu
Trpaslík - nosnost ruky je větší, jako by měl trpaslík o jedna větší sílu
Elf - nosnost ruky je přesně podle tabulky
Člověk - nosnost ruky je přesně podle tabulky
Barbar - nosnost ruky je přesně podle tabulky
Kroll - nosnost ruky je větší, jako by měl kroll o jedna větší sílu

Opravy nosnosti ukazujou jakpak se posouvá síla při používání zbraní v závislosti na povolání.

Ostatní opravy - samosebou je taky možný, že nosnost paže ovlivňují i další faktory jako třeba zranění zápěstí, namožený sval, pokud třeba postava posiluje na ruce, může jí vzrůst nosnost ruky o +1 (maximálně tak +2), nemusí se rovnou zvyšovat celá tabulková síla apod.

A co to všechno znamená? Jak nosnost použiju?

Jednoruční zbraně

Tady je to snadné prostě si zjistíš kolik zbraň, kterou chceš použít váží a porovnáš ji se svoji nosností po započtení všech oprav. Pokud zbraň, kterou chceš používat má nižší nebo stejnou váhu než tvá aktuální nosnost ruky, tak můžeš zbraň bez omezení používat v boji. Pokud je zbraň, kterou chceš používat těžší o méně než 1/3 tvé nosnosti můžeš ji nadále používat, ale pouze s 2/3 parametry (zaokrouhluj dolů). Pokud je zbraň, kterou chceš používat těžší než 1/3 tvé možné nosnosti, ale o 2/3 nižší než maximum tvé nosnosti můžeš zbraň používat, ale pouze s 1/3 parametry (zaokrouhluj dolů) a s OZ -2 sníženou (minmálně na -3). Pokud je zbraň těžší více než o 2/3 tvé možné nosnosti, tak nemůžeš zbraň používat jednoruč.

Štít

Postava smí používat štít, který váží méně nebo stejně jako jeho aktuální nosnost po všech opravách. Pokud štít váží více než její aktuální nosnost, ale méně než o 1/3 více než aktuální nosnost, může jej postav používat s postihem -2 na OČ (takže pokud požívá obyčejný štít, spíš si uškodí než pomůže). Pokud štít, který postava používá váží více než o 1/3 více než aktuální nosnost nelze jej použít v boji.

Obouruční zbraně

Postava smí používat pouze ty obouruční zbraně, které váží maximálně dvojnásobek jeho nosnosti jedné ruky. Postava totiž drží obouruční zbraň oběma rukama a nosnosti se tudíž sčítají. Pokud je zbraň, kterou chceš používat těžší o méně než 1/3 dvojnásobku tvé nosnosti můžeš ji nadále používat, ale pouze s 2/3 parametry (zaokrouhluj dolů). Pokud je zbraň, kterou chceš používat těžší než 1/3 tvého dvojnásobku nosnosti, ale o 2/3 nižší než maximum tvé dvojnásobné nosnosti můžeš zbraň používat, ale pouze s 1/3 parametry (zaokrouhluj dolů) a s OZ -2 sníženou (minimálně na -3). Pokud je zbraň těžší více než o 2/3 tvé možné nosnosti, tak nemůžeš tuto zbraň použít v boji.

Vrhací zbraně

Hážou se jednoruč, takže není co řešit. Vrhání zbraní se řeší stejně jako u jednoručních zbraní a navíc k tomu klesá i dostřel stejně jako ostatní parametry.

Střelné zbraně

Tady je nutné si uvědomit, že jednou rukou zbraň držím a druhou mířím (maximáně jen přidržuju) a postava smí používat střelné zbraně se stejným omezením jako zbraně jednoruční a navíc u luku, praku či podobných zbraní klesá dostřel stejně jako ostatní parametry. U kuši podobných zbraní klesá jen o 3/4 a 1/2 místo o 2/3 a 1/3.

...

Doplňující pravidla

  • je možné mít na jedné ručce vyšší nosnost než na druhé; třeba když máte jednu poraněnou nebo na druhou víc posilujete, je však nutné si uvědomit, že aby ste měli jinou sílu na jedné a druhé ruce musí to být opravdu znatelný rozdíl a taky je nutné si uvědomit, že pokud je tento rozdíl větší než o dva tak je to vlivem nějakého postižení; pokud tedy máte jinou nosnost na té a, které ruce, tak při používání obouručních zbraní nosnost rukou nenásobíte, ale sčítáte
  • je možné používat obouručně jednoruční zbraně; to se potom řídíte dvojnásobnou nosností (nebo sečtenou) rukou a ne jen nosností jediné ruky; tuto zbraň potom používáte jako normální obouruční a pokud je pořád zbraň těžší plynou pro vás z toho samozřejmě snížený parametry zbraně; všechny dvojručně používané jednoruční zbraně vždy ztrácejí iniciativu (mají postih -2 v RSS)
  • je možné používat jednoručně obouruční zbraně; pokud ji unesete v jedné ruce tak proč ne? prostě se řídíte stejnými pravidly jako u jednoručních zbraní; můžete takto používat třeba dva obouručáky (kdo nehrál diabla neuvěří), je jen na PJ jaké kombinace zbraní povolí a jaké ne (???dvě píky???), takovéto dvojičce zbraní určí parametry PJ (obouručákům bych dal tak 9/+3/0, píky bych nepovolil, ale kdyby na tom někdo trval dal bych 2/+1/-3)
  • ...

    Shrnutí v tabulce

    Zbraň/Nosnost ruky1,00NR>1,00NR<1,33NR1,34NR<1,66NR1,64NR<
    Jednoruční zbraň02/3 sz, útoč.1/3 sz, útoč. a -2 oz*N/A
    Štít0-2 očN/AN/A
    Obouruční zbraň02/3 sz, útoč.1/3 sz, útoč. a -2 oz*N/A
    Vrhací zbraň02/3 sz, útoč.1/3 sz, útoč. a -2 oz*N/A
    Střelná zbraň (luk)02/3 sz, útoč. a dostřel1/3 sz, útoč. a dostřelN/A
    Střelná zbraň (kuše)02/3 sz, útoč. a 3/4 dostřel2/3 sz, útoč. a 1/2 dostřelN/A

    Vysvětlení = čísla na první řádku před tím NR znamená násobek tvé nosnosti a ty názvy v prvním sloupci jsou názvy jednotlivé výzbroje, normálně čapnete kalkulačku a naťukáte váhu zbraně, kterou chcete používat a vydělíte ji svou nosností ruky (pokud používáte obouruční zbraň tak součtem nosností obou rukou), vyleze vám číslo, které porovnáte s výše uvedenou tabulkou. Podle toho zjistíte své případné postihy.


    NR - nosnost ruky
    sz - síla zbraně
    útoč. - útočnost
    oč - obranné číslo
    dostřel - dostřel
    N/A - takto nelze výzbroj použít
    * - oz nikdy neklesne pod -3

    PŘÍKLAD: KUDŮK VÁLEČNÍK (SÍLA 12, OBRATNOST 13, ODOLNOST 14, INTELIGENCE 10, CHARISMA 9) MÁ ZÁKLADNÍ NOSNOST RUKY PODLE TABULKY 90 MINCÍ AVŠAK JELIKOŽ SE JEDNÁ U KUDŮKA MUSÍME JEJ POČÍTAT JAKO BY MĚL SÍLU O JEDNA MENŠÍ TUDÍŽ JE JEHO NOSNOST POUZE 80 MINCÍ NA RUKU. OZBROJÍ SE BASTARDEM DO PRAVÉ A ŠTÍTEM DO LEVÉ RUKY. MĚČ BASTARD JE ZBRAŇ JEDNORUČNÍ. NÁŠ VÁLEČNÍK TEDY VEZME VÁHU MEČE (80 MINCÍ) A SVOU NOSNOST RUKY (80 MINCÍ) A VYDĚLÍ JE, VYJDE MU 1,00. NAJDE SI PROTO V TABULCE ODPOVÍDAJÍCÍ SLOPEČEK A ZJISTÍ, ŽE SVŮJ MEČ MŮŽE POUŽÍVAT BEZ JAKÝCHKOLI OMEZENÍ NA PARAMETRY. POTOM VEZME SVŮJ ŠTÍT (50 MINCÍ) A SVOJI NOSNOST RUKY (80 MINCÍ) A VYDĚLÍ JE, VYJDE MU 0,62 A PODLE TABULKY ZJISTÍ, ŽE JE TO MÉNĚ NEŽ 1,00 TUDÍŽ I ŠTÍT MU NEBUDE DĚLAT PROBLÉMY.

    ... ZA NĚJAKOU DOBU VÁLEČNÍK O SVOU VÝZBROJ PŘÍJDE A BUDE SE MUSET OZBROJIT TÍM CO MÁ PO RUCE. NARAZÍ NA VÁLEČNOU SEKERU A ZKUSÍ SI JI POTĚŽKAT A VYZKOUŠET ZDALI BY MU VYHOVOVALA V BOJI. VEZME VÁHU SEKERY (200 MINCÍ) A DVOJNÁSOBEK SVÉ NOSNOSTI RUKY (160 MINCÍ) A VYDĚLÍ JE, VÝSLEDEK JE 1,25. TO NEZAPADÁ DO PRVNÍ KATEGORIE 1,00NR, PROTOŽE JE TO VÍCE NEŽ NEŽ MAXIMÁLNÍ NOSNOST, ALE ZAPADÁ DO DRUHÉ KATEGORIE 1,00NR<1,33NR, PROTOŽE 1,25 JE MÉNĚ 1,33NR. VE SLOUPEČKU JE VIDĚT, ŽE SZ A ÚTOČNOST SE SNIŽUJE O 2/3 TO JE NA 3/+2/-1. KUDŮK USOUDÍ, ŽE BY MU TATO ZBRAŇ V BOJI MOC NEPOMOHLA A TAK POPADNE JINOU ZBRAŇ, VÁLEČNÉ KLADIVO. VYDĚLÍ JEHO VÁHU (120 MINCÍ) A SVOU NOSNOST JEDNÉ RUKY (80 MINCÍ) A VÝSLEDEK JE 1,50. ZJISTÍ, ŽE BY ZAPADAL AŽ DO TŘETÍ KATEGORIE 1,34NR<1,66NR A ZBRAŇ BY TAK BYLA 2/0/-1 A TO BY NEBYLO MOC ROZUMNÉ. KUDŮK SI VŠAK VŠIML, ŽE BY MOHLO BÝT DOBRÉ POUŽÍT KLADIVO VE DVOU RUKÁCH, PROTOŽE, TAK BY SE MU BOJOVALO ZAJISTÉ LÉPE. VYDĚLÍ VÁHU KLADIVA DVOJNÁSOBKEM SVÉ SÍLY A ZJISTÍ, ŽE ZAPADÁ DO PRVNÍ KATEGORIE. BUDE TEDY MOCI POUŽÍVAT VÁLEČNÉ KLADIVO OBOURUČNĚ BEZ JAKÝCHKOLI POSTIHŮ. TO PRO NĚJ BUDE NEJSPÍŠ LEPŠÍ NEŽ POUŽÍVAT PŘÍLIŠ TĚŽKOU VÁLEČNOU SEKERU.

    Lze samozřejmě používat i různé vychytávky jako třeba, že štít, který je lehčí než dlouhý meč si postava dá do postřelené, tudíž oslabené ruky a meč si dá do zdravé levačky, aby mohla oba předměty používat bez omezení (PJ by měl však v takovém případě zasáhnout a říct, že postava, která od narození bojuje pravou rukou bude s levou umět zacházet hůř a dát jím postih na sz nebo oz -1 nebo -2).

    Takových vychytávek existuje více a záleží jen na představivosti hráče a PJ kolik a jaká povolí.

    ...

    Nedávno sem Mingan hodil ten Hod na zásah a nejen ten a já mu to trochu zkritizoval a poslal sem mu víceméně tohle, aby viděl jak si to asi představuju. No, a on mi řekl, že je to fakt BEST (8-) a, že to sem mám hodit. Tak tady a doufám, že se bude líbit.

    ... 58-) OSINA (-82 ... dobrodinec a zachránce...

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Nad tímto jsem se už sám mnohokrát zamýšlel, a je dobré že ses to rozhodl zpracovat, ale musím mít několik připomínek.

Obávám se že tento nápad by částečně odstranil jednu z hlavních výhod povolání válečníka, takže by pak trochu ztrácelo smysl za něj hrát, takže by to chtělo ošetřit tak, aby měl válečník proti ostatním postavám přeci jen nějakou výhodu, například dát neválečnickým povoláním alespoň nějaký postih (např.-1 nebo -2 pro hraničáře a -3 pro ostatní povolání). Jestliže totiž kouzelník stráví dva měsíce výcviku na další úroveň sezením nad knihami a válečník je stráví mácháním mečem pod dohledem zkušeného mistra šermíře, tak by tam přeci jen měl být nějaký rozdíl.

Také bych výrazně upravil tvou tabulku základní nosnosti ruky. Podle té tvé by postava se silou 8, což by měla být síla mírně podprůměrná, mohla bez postihu bojovat se všemi zbraněmi pro boj tváří v tvář z PPZ v.1.6, což není úplně v pořádku. (nevím jaké jsou váhy v 1.5., tam je to možná v pořádku).

Dále bych už neupravoval nosnost podle rasy. To, že je trpaslík silnější než hobit (a tím pádem unese víc), už obsahuje tabulka vlastností z pravidel.

Těžkou kuši bych považoval za obouruční zbraň, ale slabá postava by mohla mít problém ji natáhnout (takže by jí to třeba trvalo 3 kola místo dvou), ale pokud již je natažená tak by tam žádný postih být neměl.

Řekl bych že u štítu by neměl být umožněn postih k obraně. Když postava štít neunese, tak nebude schopna se s ním aktivně bránit, ale určitou část těla přeci jen kryje. U magických štítu bych pak postih -2 klidně nechal.

Myslím že podobné pravidlo v pravidlech DrD chybí, ale rozhodně by to chtělo vychytat, aby bylo vyváženější. Hodnotil bych tak 2-3*
Teuricias


 Uživatel úrovně 0

tintin: Díky...


 Uživatel úrovně 0

Nechápu ty co tomuto příspěvku dali 0 či 1, asi doupěti vůbec nerozuměj.


 Uživatel úrovně 5

Zelgaris: V normálních pravidlech kyj kouzelník používat nemůže jestli to máte jinak a tvůj kouzelník kyj používá tak klidně. Tohle je jen o nosnosti ruky a ne o tom jakou zbraň může které povolání používat. I krolí kouzelník se dá dobře zahrát bez kyje.


 Uživatel úrovně 0

zelí: drsně formulováný 8-)

Takže prostě chctrý lidi to pochopí a nedávaj sem do diskuze... to ce sem dávají

A ty hloupý... ti to sem dávají...

(dával sem si fakt bacha abyc někoho neurazil)

Mimochodem by mě zajímal i zelgarisův názor na kompletní věc...

OS


 Uživatel úrovně 5

Osino: Neuvažuj nad tím PROČ, protože ti většina lidí odpoví, "aby byly vyváženy pravidla" - ale ten, kdo hraje DrD delší dobu si stejně uvědomí, že pravidla vyvážená nejsou, takže je v podstatě jedno, jak se do nich zasahuje.


 Uživatel úrovně 5

Part Galene: Nemůžu s tebou prostě souhlasit v tom, že jednou kouzelník nemůže používat kyje, tak je nebude používat nikdy. Nejde ani tak o to, že by měl aspoň nějaký útok. Jde mi o to, že pokud si chci pořádně zaroleplayovat krollího kouzelníka, tak se jen těžko obejdu (nebo spíše nebudu se chtít obejít) bez Boba (tedy svého kyje).

Jedna blbá dovednost by to všehno možná vyřešila.

Prostě nechápu lidi, co chtějí nechat Dračí Doupě takové jaké je. Musí se prostě něco vytvářet, jinak by to byla nudaš ^_________^


 Uživatel úrovně 0

Raukó: Nejspíš hraješ podle 1.6., že? Hmmm... tak tohle je dělaný pro 1.5 kde jsou váhy zbraní dost rozdílny... když se, tak dívám, tak kouzelník se silou devět by v 1.5 tolik zbraní nezvládl...

Avatar: Ale... PROČ! Položil sis někdy tuhle otázku? PROČ? co brání zlodějovy používat kyj (i když je fakt drsná představa) nebo kouzelníkovy kuši?

PardGalen: No... je to pěkný...


 Uživatel úrovně 0

Je to dobré. (ako keby som to písal 1. krát) Ale nesedí mi, že môžem mať 1 ruku silnejšiu až o 2 body. Veď akú má ten človek (tá postava) vlastne silu? 9 alebo 11? Alebo je to priemer? A keď má silu jednej ruky len o 1 väčšiu ako silu druhej? To sa potom už ani nedá zaokrúhliť. Aešte 1 vec. Hrám za kúzelníka so silou 9. V 1 ruke unesiem bez postihu všetky ľahké, stredné aj ťažké zbrane. A obojručné tiež. A to je pre dnešok asi tak koniec. P.S.: tie ... dokážu človeka optimisticky naladiť... (o: ... :o)


 Uživatel úrovně 0

Nevidim zadny duvod proc by se tohle nedalo pouzit, ale kazde povolami ma sve presne zbrane a nastroje.Naco by treba zlodeji byl kyj a kouzelnikovi kuse?