www.Dracidoupe.cz



Nová tabulka zbraní

Příprava pro tisk (tisknuto 3900x)
Autor:Sccion
Přidáno: 0:25:54 18.01.2011
Hlasovalo: 6

Anotace: Tato tabulka má za cíl vytvořit jednotný číselný systém, který by umožnil podle daného vzoru vymýšlet a přidávat nové zbraně a zároveň tak dodal jasná pravidla pro kombinace dvou jednoručních zbraní.

Autoři: Fafrin Vok atd., Sccion

Obsah

Tabulka zbraní

Boj tváří v tvář

NázevCHSZútočOZdélkaváhacenasečnábodnátupámeči podobná
jednoruční
lehké
žádná-300-31x_--+-
boxer-10+2-3154st--+-
nůž†120-2161zl++-+
sukovice03-2-1184st--++
dýka†230-21106zl++-+
pochodeň†×04-4-11101st--++
srp22+2-21152zl, 2st+---
tesák25-1-21159zl++-+
krátký meč340-111714zl++-+
sekerka†33+1-21206zl+---
střední
kyj†43+1-11164zl--+-
oštěp†45-1-21-22010zl-+--
perlík34+1-21235zl--+-
šavle540+112355zl++-+
sekera†53+2-112711zl+---
palcát54+2-112716zl--+-
hákový meč43-1+212828zl+--+
široký meč550013036zl++-+
těžké
řemdih54+3-21329zl, 6st--+-
válečné kladivo66+1-113222zl, 4st--+-
bradatice55+1-113510zl, 5st+-+-
dlouhý meč77-101-23764zl++-+
meč bastard760+114080zl++-+
biják‡65+4-215540zl--+-
obouruční
lehké
motyka32+101255zl+-+-
hůl kovaná45-1+123011zl, 3st-++-
střední
vidle†54-101-2309zl-+--
teslice53+2-11-24018zl+-+-
kopí†66-201-24028zl-+--
sudlice‡55+1+125015zl++--
válečná sekera‡64+201-25538zl, 5st+-+-
cep‡44+202607zl, 5st--+-
kropáč‡64+4026021zl--+-
píka‡670+12-37030zl-+--
těžké
halapartna‡75+2+226024zl++--
trojzubec†‡85-1+31-26560zl-+--
plamenný meč‡68-1-11-27580zl++-+
katovská sekera‡84+5-11-27550zl+-+-
obouruční meč‡87+101-280140zl++-+
těžký kyj‡86+3-11-29081zl--+-

× - pokud tato zbraň bude úspěšně použita k obraně zbraní, bude zničena
‡ - tato zbraň ztrácí iniciativu, resp. bude mít postih -2 v rozšířeném soubojovém systému
† - zbraň je zároveň vrhací
K tabulce patří také ilustrace:

Vrhací zbraně

názevCHSZútočmalýstřednívelkýváhacena
lehké
vrhací šipka†14-16101434md
hvězdice†36-1371136st
bumerang†23+17111541st
flakónek†×-200591354st
nůž1206101351zl
kámen†-14-3711157-
dýka2305912106zl
pochodeň×04-44710101st
lahev†×00+11710151st
sekerka33+14812206zl
střední
šakram†45+16101471zl
kyj43+14812164zl
oštěp45-1614232010zl
sekera53+248122511zl
vidle44-1357309zl
kopí56-2510154028zl
těžké
trojzubec85-14686560zl

† - zbraň je pouze vrhací
- uvedená váha flakónku a lahve je pro plné nádoby
× - pokud tato zbraň bude úspěšně použita k obraně zbraní, bude zničena

Střelné zbraně

názevCHSZútočmalýstřednívelkýváhacena
lehké
prak34-19162551zl
střední
krátký luk45-110203077zl
dlouhý luk†67-21530501028zl
lehká kuše5501527402048zl
těžké
těžká kuše†‡88+11935556096zl

† - tuto zbraň mohou používat pouze postavy velikosti B a větší
‡ - tato zbraň střílí jednou za dvě kola (-3 k iniciativě v rozšířeném soubojovém systému)
  • Střelné zbraně jsou považovány za obouruční zbraně a jejich OZ je -2. Lze uvažovat o tom, že z lehké kuše a praku je možné vystřelit pomocí jedné ruky, k nabití jsou ale zapotřebí dvě.
  • Vrhací zbraně jsou považovány za jednoruční a jejich OZ je -3, není-li pro tutéž zbraň v tabulce zbraní tváří v tvář uvedeno jinak.

Štít

  • Štít zvyšuje KZ o 1 proti útokům vedeným zepředu. (Střeleckým i tváří v tvář)

Pravidla pro kombinace jednoručních zbraní

Výslednou hodnotu kombinace dvou jednoručních zbraní lze získat tak, že nejprve sečteme hodnoty obou zbraní a poté provedeme úpravu v závislosti na váhové kategorii, do které kombinace spadá.

Kombinacekategoriemax. váhaSZútočOZ
lehká a lehkálehké20-1-1+3
lehká a lehkástřední35-2-1+3
lehká a lehkátěžké50-2-1+3
střední a lehkástřední35-2-1+2
střední a lehkátěžké50-1-1+2
střední a střednítěžké50-2-1+1
těžká a lehkátěžké50-2-1+2
  • Z hlediska herních mechanismů je kombinace zbraní považována za jednu obouruční zbraň. Omezení použití útočných démonů se tedy vztahuje na výslednou kombinaci, ne na jednotlivé zbraně v ní obsažené.
  • Celkový bonus k OZ nesmí být vyšší než +3 a nižší než -2. V takovém případě je výsledné číslo srovnáno k nejbližší maximální hodnotě.
  • Délka kombinací zbraní je vždy 1. Zároveň platí, že v kombinaci musí mít zastoupení alespoň jedna zbraň délky 1, nejvýše jedna zbraň délky 1-2. Zbraň větší délky není možné do kombinací použít.
  • Iniciativa kombinace je shodná s nejnižší hodnotou iniciativy jednotlivé zbraně v kombinaci.
  • Rodová zbraň v kombinaci žádný bonus nedává.
  • Určitou vlastnost má kombinace zbraní pouze tehdy, mají-li ji obě zbraně v ní obsažené společnou. Za meči podobnou lze tedy například považovat pouze tu kombinaci, jejíž obě zbraně jsou meči podobné.
  • Válečníkova schopnost Přesnost se vztahuje pouze na jednu konkrétní kombinaci složenou ze dvou konkrétních zbraní. Dojde-li k výměně jedné zbraně v kombinaci, musí začít sbírat zkušenosti znovu od začátku.

Tabulka vybraných kombinací

kombinaceCHSZútočOZváha
lehké
dvě dýky35-1-120
střední
krátký meč a dýka45-1027
dva tesáky48-3-130
dva krátké meče66-1+134
těžké
široký meč a tesák79-2045
šavle a palcát86+1+150
meč bastard a dýka88-1+150
válečné kladivo a dýka670-142
dvě šavle86-1+346

Návrat


Pravidla

CH

CH je Celková Hodnota zbraně – obecně platí, že čím větší hodnota, tím lepší zbraň. Snahou je do tohoto jednoho čísla pojmout všechny charakteristiky zbraně. Převod je následující:

Všechny zbraně:
1 SZ = +1 CH
±1 útoč = ±1 CH
±1 OZ = ±1 CH
hodnotu iniciativy lze počítat jako ±1 iniciativa = ± 0.5 CH

Zbraně pro boj tváří v tvář:
výhoda délky = +1 CH (délka 1-2)
nevýhoda délky = -1 CH (délka 2, 2-3)
zbraň ztrácí iniciativu (-2 v rozšířeném soubojovém systému) = -1 CH
zbraň je zároveň vrhací = +1 CH (CH takto navýšená se nevztahuje na váhové omezení)

Zbraně střelné:
za každých 20 sáhů dostřelu = +1 CH
zbraň střílí jednou za dvě kola (-3 v rozšířeném soubojovém systému) = -2 CH

Abychom zůstali co nejvíce v rámci staré tabulky, vymezili jsme následující limity pro CH zbraní:
kategoriejednoručníobouruční
lehké34
střední56
těžké78
- u střelných zbraní se maximální CH v kategorii určuje úplně stejně - podle kategorie a počtu rukou potřebných k ovládání

Protože váha zbraně se stala díky systému pro kombinace jednoručních zbraní velmi důležitou hodnotou, bylo zapotřebí zavést také určitý limit váhy:

  • minimum pro lehké zbraně je 5
  • minimum pro střední zbraně je 16
  • minimum pro těžké zbraně je 31
  • přičemž každý další bod CH by měl zvýšit váhu zbraně o 5 mincí(například zbraň s CH3 by měla mít minimální váhu 16)
  • zbraním, které jsou zároveň vrhací, je možné počítat váhu, jako by měly CH o jedna nižší
  • střelným a pouze vrhacím zbraním se vztah hmotnosti a CH nemusí počítat vůbec

Cena

Určení ceny zbraní bylo provedeno následujícím způsobem:

  • cena jedné mince materiálu stojí 1st
  • cena váhy je vynásobena hodnotou rovnající se CH dané zbraně +1
  • výsledné číslo je ještě vynásobeno hodnotou x, kde x je číslo pohybující se zhruba mezi 0,5 až 4 v závislosti na použitelnosti zbraně
  • výsledek obvykle zaokrouhlen
x - tato hodnota závisí čistě na individuální úvaze u každé zbraně. Obecně jsem se držel jen několika předpokladů:
- pro meče je základní hodnota x = 2. Pro zbraně tupé a ostré drtivé x = 0,75-1. Pro bodné zbraně x = 1. Střelným zbraním jsem obvykle počítal x = 4.
- zbraně, které slouží zároveň jako nástroje a měly by tedy být dostupné i pro obyčejného člověka snižují hodnotu x až na 0,5. Zbraně s dlouhým ratištěm (nevýhodou délky) obecně používané milicí mají x kolem 0,5.
- podle individuálního zhodnocení zbraně (statistiky, výhody, nevýhody) jsem v závěru ještě zvýšil či snížil x o 0,25, ve výjimečných případech i víc.

Několik příkladů (výsledky jsou většinou po zaokrouhlení):
krátký meč (CH3, váha 17) - 1,7 * 4 * 2 = 14 zl
sekera (CH5, váha 25) - 2,5 * 6 * 0,75 = 11 zl
palcát (CH5, váha 27) - 2,7 * 6 * 1 = 16
kopí (CH6, váha 40) - 4 * 7 * 1 = 28zl
kyj (CH3, váha 16) - 1,6 * 4 * 0,5 = 4zl - jedná se o střední zbraň s CH, která spadá do lehkých. Tato nevýhoda snižuje x na 0,5
šavle (CH5, váha 23) - 2,3 * 6 * 4 = 55zl- jedná se o meč, jehož váha neodpovídá určeným pravidlům (podle CH by měla být vyšší než 25). Jelikož se v systému jedná o velikou výhodu, rozhodl jsem se zdvojnásobit x na 4, místo obvyklých 2
cep (CH4, váha 60) - 6 * 5 * 0,25 = 7zl, 5st - jedná se o selskou zbraň s ohromným množstvím nevýhod (nízké CH, ztráta iniciativy, délka). Z tohoto důvodu jsem snížil x na 0,25
plamenný meč (CH 6, váha 75) - 7,5 * 7 * 1,5 = 80 zl - těžký meč, který svou CH zasahuje do středních zbraní. Nevýhoda, snížení x o 0,5


Nepovinná rozšíření

Obouruční držení jednoruční zbraně

Postava se může rozhodnout použít v boji obouručně jakoukoliv jednoruční zbraň, kterou dokáže ovládat. V boji se to projeví tím, že s danou zbraní získá +1 k útočnosti.

Jednoruční držení obouruční zbraně

Jakákoliv postava může použít obouruční zbraň jednoručně s následujícími omezeními a pravidly:
- takto použita může být nejvýše zbraň délky 1-2. Délku 2, 2-3 či vyšší použít nelze.
- váhová kategorie takto použité zbraně se počítá, jako by byla o jedna vyšší. S těžkými obouručními zbraněmi nelze bojovat jednoručně.
- v boji se toto projeví následující úpravou: -1 SZ / +2 útoč ; všechny ostatní vlastnosti zbraně zůstávají (délka, úprava iniciativy)
- postava se počítá jako by v ruce držela jednoruční zbraň (do druhé ruky tedy může vzít štít, lucernu apod.).

Zrušení omezení pro používání zbraní

Jakékoliv povolání může používat jakoukoliv zbraň v boji, nehledě na její váhovou kategorii. Povolání, která však nejsou uzpůsobena k používání takových zbraní, budou následovně omezena:
SZ použité zbraně z vyšší kategorie bude sníženo o dva za každou úroveň kategorie, kterou dané povolání neumí ovládat. Toto omezení platí i pro maximální bonus, který je možný získat využitím démonů.
Příklad: Kouzelník chce bojovat s mečem bastardem (6/0/+1). V jeho rukou bude mít zbraň statistiky 2/0/+1. Zloděj, který by chtěl použít stejnou zbraň, ji bude vnímat jako zbraň 4/0/+1. Pokud by do tohoto meče byl zaklet útočný démon +6, potom by SZ meče v ruce kouzelníka bylo 4, v ruce zloděje 8 a v ruce válečníka 12.

Jedná se o základní pravidlo úpravy, ale není nutné snižovat jen SZ. V praxi je potřeba snížit CH dané zbraně o 2 za každou úroveň kategorie, kterou daná postava neumí ovládat. Podle výše uvedných pravidel pro CH je možné si se zbraněmi různě pohrát, možností je víc: SZ, OZ, útočnost, snížení iniciativy. Fantazii se v tomto meze nekladou a pokud někdo preferuje raději se řídit zdravým rozumem, než spoléhat na svazující pravidla, tu možnost tu určitě má.

Štít

Podle tohoto rozšiřujícího pravidla zvyšuje štít KZ o jedna proti útokům vedeným zepředu a v případě, že se bráním zbraní (nebo využívám akci obrana v RSS), připočítám si ještě bonus +1 k OZ.

Úprava útočných vlastností střelných zbraní

Toto pravidlo umožňuje PJ změnit úpravu útočného čísla střelných zbraní podle dostřelu. Úprava lze provést následujícím způsobem:
Vrhací zbraně nemají žádný bonus ani postih, ať už jsou použity při boji na dlouhou či krátkou vzdálenost.
Lukům a celkově zbraním vhodnějším na boj na delší vzdálenost zůstává původní rozložení bonusu a postihu popsaném v pravidlech.
Kuším a zbraním vhodnějším na boj na krátkou vzdálenost jsou úpravy změněny následovně: při střelbě na krátkou vzdálenost získávají bonus +2 k ÚČ, na střední vzdálenost nemají žádný bonus ani postih, a na dlouhou vzdálenost dostávají postih -2 k ÚČ.

Návrat


Doslov

Tato tabulka má za cíl vytvořit jednotný číselný systém, který by umožnil podle daného vzoru vymýšlet a přidávat nové zbraně a zároveň (což byl vlastně prvotní popud k jejímu vytvoření) tak dodal jasná pravidla pro kombinace dvou jednoručních zbraní, což byl vážný nedostatek původních pravidel.

Celá tabulka stojí na zmíněném CH systému, systému celkové hodnoty každé zbraně. Podle něj a pravidel, která jsou pro CH stanovena je možné vytvářet vlastní zbraně tak, aniž by narušily celou tabulku. Přirozeně v rámci rozumného uvažování o nových zbraních, hodnoty 0/+8/-1 by byly opravdu podivné v jakémkoliv systému.

Koncepce

V nové tabulce jsme se pokusili nabídnout co největší škálu typů zbraní i jejich hodnot, nebylo však primárním účelem vysloveně se odlišit od hodnot stanovených původními pravidly. Také jsme se pokusili sledovat určitou koncepci:
Meče – jsou obecně vyvážené zbraně, typické pro ně jsou vysoká SZ a OZ, nulová či mírně záporná útočnost a vysoká cena.
Ostré drtivé a tupé drtivé zbraně – jako jsou sekery a palcáty mají obecně vyšší útočnost, převážně zápornou OZ, ne tak vysokou SZ a jsou cenově dostupnější.
Bodné zbraně - o čistě bodných zbraních lze říci, že mají tendence mít vyšší SZ a zápornou útočnost a protože se většinou jedná o zbraně dlouhé, měly by mít i poměrně vysokou OZ.
Dlouhé zbraně – s dlouhými zbraněmi je možné bránit se lépe než s krátkými. Proto mají takové zbraně zpravidla vyšší OZ.
Tupé vyvážené zbraně – jako je sukovice a různé hole, jsem zhodnotil jako meči podobné s tím, že tyto zbraně nejsou tak pádné a mají tudíž nízkou útočnost.
Obzvláště těžké zbraně – ztrácí iniciativu.
Střelné zbraně - číselné vlastnosti pro střelné a zčásti i vrhací zbraně se odvozují od typu projektilu. Tedy například luky a kuše jsou posouzeny jako bodné zbraně. Prak způsobuje tupé zranění, ale nejedná se o příliš pádnou zbraň a jeho útočnost byla určena podobně jako u sukovice.
Pouze vrhací zbraně - mají relativně nízký dostřel, nízkou cenu a oproti jiným zbraním poměrně vysoké statistiky. Tento krok byl podniknut z toho důvodu, aby se zvýšila jejich použitelnost, jinak byly tyto zbraně až příliš znevýhodněné.

Síla zbraně vs. útočnost

Co možná někoho zarazí, je fakt, že útočnost je v CH systému zhodnocena stejně jako SZ. Útočnost přirozeně nemá takové využití jako SZ, nicméně zároveň jsme vyzkoušeli, že není možné provést převod daný démony, tj. že 2 útoč = 1 SZ. V takovém případě totiž dojde k tomu, že při pohledu na výsledné zranění jsou zbraně s vysokou útočností daleko účinnější, než zbraně s vysokou SZ. Výsledkem současného systému je to, že při stejné CH a OZ bude výsledné zranění všech zbraní s různou útočností vždy stejné. Zbraně s vyšší útočností a nižším SZ mají jen menší rozsah toho, kdy zasáhnou.

Znamená to, že zbraně s vyšší útočností jsou horší. Z té druhé strany, jelikož podle výše zmíněné koncepce se většinou jedná o zbraně tupé a ostré drtivé, mají tyto oproti svým protějškům v podobě mečů, určité výhody. Daleko lépe se s nimi vyrážejí dveře a především jsou cenově daleko dostupnější. Při očarování zbraně jsou na tom lépe zbraně s kladnou útočností, protože pro použití démonů přepočet zůstává. (+2 k SZ zvýší CH o 2, zatímco +1 k SZ a +2 k útočnosti zvýší CH o 3)

Přechod přes hranice

Stanovili jsme sice platné limity pro maximální CH zbraní, nicméně může se lehce stát, že určité zbraně tento limit překročí. Rodové zbraně jsou jedním příkladem (+1 k ÚČ). Dále se může stát, že PJ se rozhodne různě modifikovat stávající zbraně, tedy že základ zbraně zůstane stejný, jen získá například navíc +1 k útočnosti (mistrovský kousek). Takovéto zbraně nejsou na škodu a systém nenabourávají i přesto, že se jejich CH vymyká dosavadním limitům. Mělo by se však jednat o zbraně skutečně vylepšené a podle toho řádně cenově ohodnocené. Pro jakékoliv nové kousky, které v současné tabulce chybí (kosa, krumpáč), doporučuji limity dodržovat – při jejich překročení už v základu hrozí, že by skutečně systém nemusel fungovat správně.

Váha

Váha se stala jednou z velmi důležitých hodnot. Především totiž rozhoduje o tom, do jaké váhové kategorie spadne zvolená kombinace zbraní. V druhé řadě má také určitý vliv na cenu. Jestliže jsem výše psal, že dodržovat CH není až tak nutné, pak u váhy bych apeloval na dodržování limitů. Závěrečnou poznámkou v tomto tématu je, že ačkoliv jsme se snažili pojmout co nejvíce variant, systém nebyl testován pro odlehčené zbraně ve větší míře (určitou výjimku tvoří šavle).

Cena

Je mi jasné, že ceny oproti původní tabulce doznaly snad největších změn vůbec. Systém výpočtu ceny jsem se rozhodl vytvořit proto, aby zkrátka existovalo něco, o co by bylo možné se opřít. Má sloužit jen jako odkazující prostředek pro ty, kterým se nechce příliš rozmýšlet se nad cenou a zároveň nechtějí, aby to bylo jen tak nějaké číslo.

Původní myšlenka byla taková, aby opět do ceny bylo pojato pokud možno co nejvíce charakteristik. Řekněme, že jsem obětoval realističnost cen pro to, aby byla v určité míře pozdvihnuta motivace hráčů pro získání lepších, dražších zbraní. Protože existuje nosný CH systém, je značná část ceny odvozena od něj. Drobná zkušenost však praví, že tím skutečně důležitým faktorem je koeficient použitelnosti x. Toto číslo by mělo být natolik proměnlivé, aby bylo možné v praxi získat takovou cenu, jakou bychom chtěli a zároveň se mohli odkázat na určitá pravidla, kterými jsme k němu dospěli. Škála cen se pohybuje od několika stříbrných až po takřka 150zl. Protože neznám žádné pravidlo, kterým bych se mohl řídit při určování cen, rozhodl jsem se takto. Nicméně podle mého názoru by ceny zbraní, jakožto nadmíru luxusního sortimentu určeného pro dobrodruhy, měly být vyšší už v původních pravidlech.

Závěrem

Jen několik slov. Mluvil jsem hodně o omezeních spjatých s tímto systémem a o všem možném, co je potřeba dodržovat. Je to proto, že tento systém nevydrží všechno a každý, kdo ho chce použít a rozvíjet, by se o něj měl také starat.

Návrat


Poděkování

Velký dík patří především Dakeyrasovi za jeho vytrvalé připomínky v diskuzi, která se táhla velmi dlouho a na které má nemalý podíl. Díky němu byla také změněna celá koncepce útočnosti pro tupé a sečné zbraně.

Rád bych zmínil i další, kteří svým dílkem přispěli do skládačky. Jsou to: Folcwine, UnknowN, Demonic a Noeh. Děkuji všem za podporu a inspiraci.




Hlasování

Hlasování u tohoto příspěvku bylo uzavřeno.

Vidět hlasování jednotlivých uživatelů mohou vidět pouze přihlášení uživatelé.

Diskuze

Pro přidání příspěvku do diskuze se musíte přihlásit.

příspěvků. Řadit podle .
  [Předchozí]
Počet zobrazených příspěvků: 1-10 / 34
Ikonka uživatele Fafrin    [pošta] NEW     16:16:33 28.01.2012
@Nathaka: Chtěli jsme více méně zachovat číselnou skvělost zbraně i při držení jednoruč. Což je, při spětném pohledu asi hloupé. Jde o to, že se jednoruční zbraní, pokud jí držíš obouručně hůře máchá, ale zranění je zhruba stejné. Jelikož se při práci s CH ukázala útočnost jako trošku nevýhodnější oproti SZ, j tu +2. Ale klidně by tu mohlo být -1SZ/+1útoč, nebo -1SZ/+0 útoč.
Ono +1 Ch je vlastně vskutku výhodné a zachovává "skvělost zbraně". Nemusí to být v pořádku, bylo to tak uděláno hlavně kvůli "jeden a půl ručním zbraním", které dobře fungují jednoručně i obouručně.

@Kotilion - díky za pochvalu. Šermíře jsme pro konzultaci parametrů sháněli několikrát, bohužel neúspěšně.

Ikonka uživatele Kotilion    [pošta] NEW     18:11:49 24.01.2012
Nový systém zbraní to chtělo, na tomhle mě, vlastně hlavně kamarádovy, který se zejímá o šerm, historii atd... vadila nerealističnost, některých zbraní. Avšak po nějákých těch úpravách čísel a škrtech (př. ohnivý meč, což je opravdu spíš varianta 2H meče), se nám z toho vyklubal pro nás použitelný systém. Takže autorovy díky za tento příspěvek, jsem rád, že jsme mohli skoncovat s tabulkou zbraní z PPZ.

Ikonka uživatele Nathaka    [pošta] NEW     17:11:45 24.06.2011
Čistě číselně ano, ale opravdu nevím, proč by při švihu jednou rukou měl meč udělovat větší zranění než při švihu oběma. V tom s Andokajnem souhlasím. Držení obouruční zbraně jednoruč by klidně mohlo mít velmi nevýhodné CH. Vlastně by mělo mít.

Ikonka uživatele Fafrin    [pošta] NEW     14:13:04 24.06.2011
Andokajn - ono to tak zajímavě vychází: Chycením jednoruč se posuneš do kategorie jednoručních zbraní:-1CH, ale současně jsme zvedli kategorii obtížnosti zbraně o 1 -> +2 CH. Celkem +1CH což -1SZ/+2útoč dobře naplňuje. Samozřejmě je to trošku divné, ale čistě číselně je to v pořádku.

Ikonka uživatele Andokajn    [pošta] NEW     8:43:01 23.06.2011
opravdu pokud budu obouruční zbraň používat jednou rukou mám -1 k SZ a +2 k útočnosti? to je celkem divné:-o

Ikonka uživatele Dakeyras    [pošta] NEW     18:59:11 25.01.2011
Kibe k oněm hodnotám halapartny a trojzubce jsou přiměřené to je pravda, ale když vynechám tyhle dvě zbraně, které přes svou zjevnou výhodu málo kdo používá. Možná pro omezení, že nejdou použít dobře v uzavřených prostorách, kde se dobrodruzi často vyskytují. Ale když vezmu ty ostatní je to přece jen o něco výš.
Je pravdou, že si dokážu představit válečníka, který se specializací na kombinace může dostat k takovým hodnotám, že by kombinace zbraní v jeho rukách mohla mít tyto hodnoty a být skutečně tak nebezpečná, ale bohužel toto pravidla neošetřují a tak musíme přistupovat ke kombinacím jako zbraním, které může používat každý, kdo zvládne jejich omezení váhy. Ale musíme k nim přistupovat s mechanikou, že se jedná pravidlově vlastně o "klasickou zbraň dvouruční"
Jinak z pozice hráče by se mi samozřejmě líbili. Mnou používanou kombinaci dvou krátkých mečů PJ ocenil na 6+0/+1 což jsem zprvu nevěděl a pořídil bych si radši rovnou 2 šavle, které by mi dali vyšší bonus v obraně.

Ikonka uživatele Kibe    [pošta] NEW     9:38:27 25.01.2011
Ty hodnoty u 2 krátkých meču jsou chyba(nesměl bych aplikovat to stejné pravidlo-dělal jsem to asi 3 hodiny jen jako ukázku).
To k těm kombinacím vs inteligentní protivník: doporučuji zkusit dřevárenské meče(2 jakékoliv jednoruční proti jednoumu obouručnímu). Z vlastní zkušenosti vím, že to je mnohem horší i při "nešermířském" souboji, neb kombinace neovládám(člověk nestíhá kontrolovat obě zbraně a pak mu spíš překážejí).

Tu nízkou útočnost si vysvětluji tím, že při boji s těžší kombinací není příliš času "na to se pořádně napřáhnout" (vím, že nikdo kdo to neviděl a nezkusil, tak tomuto tvrzení těžko uvěří)...jediný problém je ten, kde nastává ten zlom mezi krátkou(lehkou - kde se útočnost naopak umocňuje) kombinací a kde začíná ta delší...dva krátké meče budou asi někde mezi.

Ikonka uživatele Sccion    [pošta] reputace: 2
nedohledatelné: +2
NEW     2:40:17 25.01.2011

Když se zpětně ohlédnu, připadá mi skoro až vtipné, že jsem se vlastně vůbec do nové tabulky zbraní pustil. Jsa člověkem, který se nikdy o zbraně ani vojenství nezajímal a v mých hrách se bojuje velmi málo, pokud vůbec, říkám si, proč že jsem na tom začal trvat. Tak dovolte, abych ve vaší diskuzi udělal odobočku a seznámil vás s názorem někoho, kdo nikdy nedržel žádnou válečnou zbraň v ruce.

Má představa je vlastně velice jednoduchá a vyplývá z následujícího: Se dvěma zbraněmi budu bojovat lépe než s jednou za všech okolností. Použiji pro to příklad spíš netradiční, ale o to víc ze života. Napadne mě pes. Abych ho od sebe odehnal, stačila by mi jediná hůl. Kdybych měl dvě, měl bych lepší šance ho zasáhnout, nebo ho lépe držet od těla, nebo obojí naráz? I takový pes si uvědomí, že ten kus dřeva v mé ruce, kterým mu mávám před čenichem, je pro něj nebezpečný a bude se mu chtít vyhnout. Když ho budu jedním pošťuchovat a druhým mu hrozit, bude pro mě snazší ho rozptýlit a zasáhnout. Myslím si, že i já jako diletant bych si v takovém případě (pokud bych se cíleně chtěl bránit a psa zasáhnout) počínal lépe s holemi dvěma, než s jednou.

Zásadní rozdíl, který tu je, spočívá v tom, že já si boj nepředstavuji jako šerm a ovládání zbraně automaticky nepovažuji za šermířskou zdatnost. Pro mě a v DrD pro tři či čtyři povolání z pěti je důležité zasáhnout protivníka „tím ostrým koncem.“ Podaří-li se, jsem korunován úspěchem. Pro příklad jsem schválně použil psa, protože tam i šermíři jsou jeho finesy vlastně k ničemu (nicméně rozhodně by si počínal obratněji, než já). Ovšem, pokud by proti mně stál inteligentní protivník, stále si myslím, že bych proti němu měl výhodu. Spočívala by v tom, že stejně jako pes by si musel hlídat, i přes mou zjevnou malou zručnost, druhou zbraň v mé levé ruce, protože je nebezpečná. Protože by byl opatrnější, boj by se pro mě stal bezpečnějším. Ano, potom by mi rozbil úsměv, ale proč bych nemohl obě zbraně používat, a používat lépe než jednu?

Když zde hovoříte o tom, že pravidla neřeší, že ovládnout dvě zbraně je velmi složité, nesouhlasím s tím. Řeší. Je třeba si uvědomit, že na skutečné ovládnutí kombinací je uzpůsobeno jen jedno jediné povolání, které o to skutečně stojí, tj. šermíř. Ostatní to nepotřebují, stačí jim jen ten zmíněný „ostrý konec.“ V čem je k tomu šermíř uzpůsoben: zaprvé jako jediné povolání ovládá těžké zbraně, to samo o sobě mu dává výhodu. Ostatně, Kibe sám to zmínil, jde tu o náročnost ovládnutí dané kategorie zbraní. Válečník, cvičen v boji se zbraněmi tak intenzivně, jako se kouzelník učí magii, má v boji jasné výhody. A i válečník na první úrovni musí umět skvěle ovládat všechny typy zbraní, je cvičen v postřehu a (o čemž vypovídá jeho vysoká hodnota síly) schopnosti zasáhnout protivníka. A především, už na první úrovni je válečník plnohodnotně vycvičen, stejně jako každé jiné povolání. Myslet si opak by válečníkovo povolání degradovalo na obyčejného sedláka, který doma učí svého synka máchat mečem a potom ho s touto znalostí vyšle do světa – poněkud nechtěný nepoměr vůči ostatním povoláním, řekl bych.
Takže pravidla řeší schopnosti ovládnout zbraně velice jednoduše: váhovými kategoriemi. I kombinace. Že šli tvůrcové dál je zřetelné na šermířovi a jeho fintách, které zahrnují i boj s kombinacemi zbraní. Ovšem to už je skutečný šerm, který vyžaduje inteligentního protivníka vyzbrojeného podobnou zbraní, kterou je šermíř sám schopen ovládat. Ovládnout v takovém případě kombinace, věřím, by bylo velmi složité. Ale to už se válečník zlepšoval těch svých prvních šest úrovní.

Toto vše je vlastně i odpovědí, proč jsou kombinace zbraní u našeho systému řešeny tak, jak jsou. Výrazně se zlepšuje možnost se s nimi bránit (jak jsem popsal výše, kvůli protivníkově zpomalení), síla zbraně, reprezentující snadnost zasáhnout je také o dost vyšší, ale protože síla útoku samého (z důvodů nemožnosti dát do rány takovou sílu) je nižší, je nízká i útočnost. Jednoduchý koncept pro kombinace dvou jednoručních zbraní, tak, aby ho mohl používat kdekdo. Přesto druhá zbraň má v takové kombinaci spíše funkci pomocnou a podpůrnou, ne aktivní. Ale jak jsem podotkl, máchat lépe před obličejem protivníka s ní bude i amatér.


Systém, který tu ukázal Kibe je zajímavý hned v několika ohledech. Především se mi velmi líbí fakt, že je krásně vidět, jak moc je naše pojetí odlišné. Kibe totiž svou modifikací představuje skoro všechno to, čemu jsme se my snažili vyhnout.

Nejprve omezení zkušenostmi a úrovní. Svůj postoj k tomuto jsem vyjádřil výše, podle mě je to něco, co původní pravidla silně omezuje a mění jejich myšlenku, která počítá s všeobecným užíváním dvou zbraní v rámci jednotlivých kategorií, s čímž moje zjednodušené představy nemají problém. Nicméně není to jediný systém pro kombinace zbraní, který s touto myšlenkou počítá (a se kterým jsem se setkal), takže se jedná zcela jistě o poměrně logický krok člověka, který do záležitostí zbraní vidí víc.

Systém počítá s mohutným snižováním útočnosti, přičemž její nejnižší hodnota je -2. Tento krok jako jeden z mála u Kibeho pojetí považuji za skutečnou slabinu. Znamená to totiž, že jsou zvýhodněny všechny zbraně, které mají nízkou útočnost, ale vyšší sílu zbraně. U kombinací dvou středních zbraní, které snižují útočnost o čtyři to jde dokonce tak daleko, že neexistuje kombinace, která by neměla útočnost větší, než -2, dokonce ani kombinace dvou šavlí, jejichž součet útočnosti je poměrně vysokých +4. Nejpodivnější na tom je to, že vlastně všechny kombinace v této kategorii se liší jen v rámci SZ a OZ – vlastně je to jako by si vlastnosti různých zbraní v kombinaci byly konceptuelně velice podobné v celé jedné kategorii. Naštěstí však výsledná čísla vcelku úspěšně přesvědčují o opaku.

Toto snižování útočnosti však přináší potíže, protože nijak nezohledňuje například navýšení či snížení útočnosti v rámci grádování – zbraň 5/-1/0 bude posouzena stejně jako zbraň 5/+1/0. Že je tu rozdíl ve zbrani na první pohled je zřejmé, nicméně systém s tím nic neudělá – velice snadno stírá rozdíly původních zbraní v kombinaci.

V konkrétních číslech považuji za velice zvláštní, že dva krátké meče (7/0/+3) jsou tolik odlišné například od dvou šavlí (8/-2/+3), či dvou širokých mečů (10/-2/+1). Zaprvé už jen to, že dva krátké meče patří v kategorii do středních zbraní a jsou viditelně lepší, než zbraně v kategorii těžké, ba v mnoha případech i v kategorii velmi těžké. Možná by se to dalo pochopit, ale proč tedy jsou dva krátké meče lepší kombinací i než třeba šavle a krátký meč? Potom je také dost zarážející to, že ačkoliv krátký meč (4/-1/-1) má nižší útočnost i OZ než šavle (4/+2/+1) a široký meč (5/0/0), v obou těchto směrech zmíněné kombinace v podstatě předčí. Nemyslím si proto, že by to nějak odráželo skutečné vlastnosti zbraní. Je pravda, že kdybychom tu na sebe měli tahat jednotlivé příklady, nikam bychom se nedostali, protože podobné podivnosti lze bez potíží vyhledat i v našem systému, ale zásadní je fakt, že takto navržený systém má několik trhlin, které by mě odrazovaly od jeho použití.


Vždycky jsem myslel, že plamenný meč ve skutečnosti je jen variantou obouručního meče. Ono to tak není?


Ikonka uživatele Kibe    [pošta] NEW     20:03:18 24.01.2011
To Dakeyras: Pokud bys počítal Ch jako já(jednoduchý součet všech parametrů)...tímto způsobem jsem dospěl ke zhruba stejnému výsledku, jako jste dospěli pomocí vašeho výpočtu Ch, tak by jsi viděl, že třeba trojzubec i halapartna jsou na tom minimálně stejně jako ty nejsilnější kombinace, které jsem udělal podle pravidlových hodnot (max střední + střední). A v tom mém konceptu jsem úrovňové omezení psal...(neznamená to ale, že válečník na 6. rovnou přesedlá na 2 meče, ale že se s nimi musel alespoň 4 lvly učit - pokud to neudělal, tak ho to čeká). Nehledě na délku 1, mizivou útočnost ze které většina pokročilých bojovníků těží a hlavně role-play.

Ikonka uživatele Nathaka    [pošta] NEW     19:42:08 24.01.2011
Aby mohl Kibe plně zohledňovat tu svou realističnost, chybí mu podle mě v pravidlech ošetření docela zásadní věci, a tou je lidský faktor. Kombinace možná opravdu jsou účinnější... Některé zbraně jsou možná opravdu silnější než jiné... Ale zase je těžší se s nimi naučit, no ne? Trvá mnohem déle naučit se bojovat synchronizovaně dvěma meči než jedním a štítem. To pravidla vůbec neřeší (případně uvádí parametry zbraně pro úplného nováčka? předpokládají, že s nimi umí všichni stejně?) a proto není možné jednoznačně soudit, jak realistická která čísla jsou. A nemusím snad zdůrazňovat, že se to pořádně podchytit ani nedá.

  [Předchozí]


Soutěže
O Hlavu Zlatého Draka


News
Aktuality
Novinky
Bugfix


Vzhled
Family Silver
Historic
Simple Ancient Dark
Simple Ancient Light
Simple Evolved Dark
Simple Evolved Light
Timmothy Gold


Komunikace
0 přihlášených uživatelů
 
Chat (0 online)
Moudrá Sova
Fórum
Ankety


Control
Registrace
Nick:
Heslo:
 
Zapomněl jsem heslo


Doupě jinde
Na PragoConu
last.fm
Facebook

Vygenerováno za 0.21589803695679 sekund.
© 2002 - 2009 Almad a James Timqui, design © 2002 by Almad.
DrD, Dračí doupě a Altar jsou ochranné známky společnosti ALTAR
Všechna práva vyhrazena. Žádná část těchto stránek nesmí být reprodukována, publikována ani jinak
využita bez svolení Redakce serveru DraciDoupe.cz nebo svolení autorů jednotlivých příspěvků.
Novinky je možné sledovat pomocí RSS kanálu. Toto je verze 1.
Verze 2 je v přípravě a vývoj můžete sledovat na informačních stránkách