Každý ví, jaká kombinace ras a povolání jsou nejlepší a jaká jsou ty nejhorší – na to není těžké přijít. Ve všech ale můžete mít při hodech na určitou vlastnost prostě jen smůlu a vytvoříte si tak postavu, kterou jste tak úplně nezamýšleli.
Zpočátku to může být vážně zábavné hrát třeba za neobvykle hloupého kouzelníka nebo nešikovného alchymistu, ale pokud s touto postavou chcete vydržet i jen o něco déle než pár jednoduchých dobrodružství, zjistíte, že zábava se může velmi rychle změnit v nadávky a utrpení. Jako hráč jste nakonec skoro až rádi, když to má už konečně za sebou.
Zábavu si však můžete výrazně prodloužit, pokud postavu necháte, aby si své vlastnosti postupně vylepšila. Časem se tak stane právoplatným členem družiny, který má své využití jak v boji tak i mimo něj, a složitá minulost jí zůstane jen jako perlička na charakteru.
Zlepšování základních vlastností však není součástí systému DrD a jediné volné místo pro tuto možnost lze nalézt až u profibodů popsaných v kapitole "Dovednosti" PPP 86.
Proč zrovna tady? Podívejte se na následující příklad:
Mějme kudůka kouzelníka s obratností 11.
Pokud u něj hrajeme s dovednostmi už od 1. úrovně, získá u ní do 6. úrovně celkem 88 profibodů (55 na 1. + 11 na 2., 4. a 6. úrovni).
Jestliže tento kudůk investoval všechny své body do "Akrobacie" (PPP 88), bude ji umět "dobře" až "velmi dobře" (v závislosti na úvaze PJ).
Při nulovém bonusu tak musí být naprostá většina jeho pokusů úspěšná.
Pokud však uvažujeme o jakési obecné akrobacii tak zjistíme, že ji lze velmi úspěšně využít nejen při vystoupeních, ale také např. při útěku náročným terénem (lidově řečeno parkour), k rozptylování soupeře, nebo dokonce i k provádění v celku jednoduchých triků v těch nejnečekanějších situacích.
Přesto se tento kudůk nedokáže vyhnout ráně o nic lépe, než kdyby tuto akrobacii neuměl.
Co ale kdyby všechen ten čas věnoval trénování úhybů, střelectví, protahování šlach, apod.? Nezlepšil by se v nich snad stejně výrazně? Podle níže uvedených pravidel 2a by mohl za stejný čas dosáhnout obratnosti 15 a získat tak bonusu +2, což se sice může zdát na první pohled hodně, ale zcela to odpovídá možnostem akrobacie, pokud by pravidla dokázala využít její skutečný potenciál.
Samozřejmě, každý PJ je jiný a i jeho světy a zahrnutá pravidla se mohou lišit tak moc, že na to vážně nelze použít nějaký univerzální systém.
Např. níže uvedená pravidla 1a jsou nejjednodušší, ale také současně nejvíce přesílená (zvlášť pro hráče, kteří své naučené dovednosti nijak zvlášť nepoužívají, a tudíž se pro ně bonus k vlastnostem stává vlastně bonusem za nic). Pro jiné hráče však mohou být tatáž pravidla dostačující, protože jsou zvyklí naplno využívat svých dovedností a dobře si rozmyslí, jestli se jim je vyplatí obětovat.
A pak jsou tu i hráči, kteří mají vlastní soudnost a sami se dokáží rozhodnout, kdy je čas růst vlastností omezit.
Přečtěte si tedy následující varianty a vyberte si tu, která je pro vás nebo pro vaši postavu nejlepší.
(V některých případech je dokonce možné, aby pro každou postavu platila i trochu jiná pravidla v závislosti na jejím celkovém talentu a zkušenostech hráče.)
Poslední slovo má samozřejmě PJ.
Pravidla 1a
Jak už bylo řečeno, tato pravidla jsou nejjednodušší, ale současně nejpřesílenější.
Při každém přestupu na sudou úroveň se hráč rozhoduje, zda jeho postava dostane do dané vlastnosti profibody, anebo zvýší její stupeň o 1.
(Hráč se rozhoduje u každé vlastnosti zvlášť, takže může např. současně zvednout svoji sílu, charismu a inteligenci, zatímco u obratnosti a odolnosti vylepšit dovednosti, kterých se týkají.)
Na 1. úrovni si může hráč vybrat, zda si do každé vlastnosti přidá pětinásobek obvyklého množství profibodů, anebo zvýší její stupeň o 5, anebo zvolit poměrovou kombinaci obojího.
U tohoto systému je zjevné, že volit si zvednutí jakékoli vlastnosti je o to výhodnější, čím je její stupeň nižší.
Nicméně, poměr cena/výkon je neuvěřitelně výhodný v každém případě, zvlášť, pokud se rozhodnete zlepšovat vlastnosti, které jste měli už v základě nadprůměrně vyvinuté.
Pro pravidla 1a platí, že žádný stupeň vlastnosti nesmí přesáhnout 21!
Pravidla 1b
V podstatě platí totéž, co u pravidel 1a, ale maximální stupeň vlastnosti pro danou rasu udává Tabulka maximální vlastnosti podle rasy (viz níže).
TABULKA MAXIMÁLNÍ VLASTNOSTI PODLE RASY
rasa
síla
obratnost
odolnost
inteligence
charisma
hobit
13
21
18
17
21
kudůk
15
20
19
17
18
trpaslík
19
17
21
16
16
elf
18
20
14
21
20
člověk
18
19
18
19
18
barbar
19
18
19
19
16
kroll
21
15
21
13
13
Pravidla 1c
Platí totéž, co u pravidel 1b, ale postava může na 1. úrovni dostat pouze profibody. Své vlastnosti může zlepšovat až od 2. úrovně.
Pravidla 2a
Tato pravidla vycházejí z předpokladu, že dále vyvinout jakoukoli vlastnost je o to náročnější, čím dál od průměru se v současné chvíli nachází (využívá tzv. Gaussovo rozdělení).
Tento systém se obecně se hodí k průměrným jedincům, kteří se vše učí obvyklými způsoby, a proto u nich dochází jen k malému zlepšení a jen v určitých oblastech.
Postava si zvýšení svých vlastností přímo "kupuje" za profibody, které má k dispozici, a každé zvýšení ji stojí jiné množství v závislosti na Tabulce ceny vylepšení vlastnosti (viz níže).
TABULKA CENY VYLEPŠENÍ VLASTNOSTI
stupeň
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
5
7
8
8
8
8
8
9
9
10
11
13
16
19
25
33
45
65
96
148
(* Gaussovo rozdělení není z tabulky příliš zřetelné, protože se rychlost získávání profibodů se stoupající vlastností zvyšuje. Podstatné je, že vylepšit vlastnost ze stupně 2 na stupeň 3 trvá 8 úrovní. Stejně tak vylepšit vlastnost ze stupně 18 na stupeň 19 zabere opět 8 úrovní. Ale k vylepšení ze stupně 9, 10 a 11 stačí vždy jen 2 úrovně.)
Pro pravidla 2a platí, že žádný stupeň vlastnosti nesmí přesáhnout 21!
Pravidla 2b
Jedná se o stejný princip jako u pravidel 2a, ale tentokrát se berou v potaz unikátní předpoklady každé rasy k té konkrétní vlastnosti. Blíže to udává Tabulka ceny vylepšení vlastnosti podle rasy (viz níže). Žádná vlastnost nesmí nikdy překročit uvedené maximum.
TABULKA CENY VYLEPŠENÍ VLASTNOSTI PODLE RASY
hobit
síla
stupeň
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
profibody
11
8
7
6
7
9
12
21
40
89
obratnost
stupeň
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
40
25
18
15
15
17
23
37
68
148
odolnost
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
29
18
14
12
12
14
19
31
58
126
inteligence
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
profibody
28
16
13
14
20
42
118
charisma
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
33
23
18
15
13
13
14
17
22
30
47
79
148
kudůk
síla
stupeň
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
profibody
18
12
10
9
9
11
15
25
47
103
obratnost
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
profibody
36
23
17
14
14
16
22
35
65
140
odolnost
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
34
20
14
13
14
17
30
57
133
inteligence
stupeň
10
11
12
13
14
15
16
17
profibody
28
16
12
12
15
23
42
118
charisma
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
27
18
14
12
11
12
15
21
34
61
126
trpaslík
síla
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
28
19
15
12
12
12
14
17
26
39
68
133
obratnost
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
profibody
25
16
12
11
11
13
18
29
54
118
odolnost
stupeň
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
40
24
16
15
16
19
33
64
148
inteligence
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
profibody
25
15
11
11
14
21
43
111
charisma
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
profibody
23
15
10
10
11
14
24
47
111
elf
síla
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
24
17
13
11
11
11
13
16
23
36
64
126
obratnost
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
profibody
36
23
17
14
14
16
22
35
65
140
odolnost
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
profibody
18
12
9
9
11
18
37
96
inteligence
stupeň
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
40
24
16
15
16
19
33
64
148
charisma
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
profibody
32
22
16
14
13
13
15
19
26
41
72
140
člověk
síla
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
24
17
13
11
11
11
13
16
23
36
64
126
obratnost
stupeň
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
32
21
15
13
13
15
21
33
61
133
odolnost
stupeň
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
30
19
12
12
13
16
28
54
126
inteligence
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
34
20
14
13
14
17
30
57
133
charisma
stupeň
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
9
9
9
8
8
8
8
9
10
12
16
23
31
46
74
126
barbar
síla
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
34
20
14
13
14
17
30
57
133
obratnost
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
29
18
14
12
12
14
19
31
58
126
odolnost
stupeň
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
34
20
15
14
17
26
52
133
inteligence
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
25
18
32
12
11
11
12
14
19
27
42
71
133
charisma
stupeň
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
profibody
4
6
6
6
6
6
7
8
10
12
17
25
39
63
111
kroll
síla
stupeň
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
40
25
18
15
15
17
23
37
68
148
obratnost
stupeň
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
profibody
18
12
10
9
9
11
15
25
47
103
odolnost
stupeň
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
40
23
17
16
19
30
59
148
inteligence
stupeň
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
profibody
8
7
6
6
6
7
9
14
22
42
89
charisma
stupeň
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
profibody
4
5
5
5
6
6
7
10
15
24
44
89
(* Tato varianta pravidel je na všeobecné užívání ta nejvyváženější a mohou ji beze strachu používat i hráči, kteří na profibody jinak vůbec nehrají. I když je budou automaticky všechny investovat do této alternativy, stejně se jejich vlastnosti během hry nijak zvlášť nezmění.)
Pravidla 3a
Krásou pravidel 3a je to, že lze pomocí nich u hráčů snadno odstranit nepříjemné postihy, aniž by to nějak zvlášť přidávalo přesílené bonusy.
(Použitá funkce: exponenciální)
Tento systém se hodí k postavám, které jsou schopni opravdu zabrat, když jim něco nejde, ale zároveň nemají potřebu příliš vynikat, což se projevuje jistými obtížemi při získávání vyšších stupňů vlastností.
"Kupování" vyššího stupně dovednosti funguje stejně jako u pravidel 2a. Ceny opět naleznete v tabulkách níže.
TABULKA CENY VYLEPŠENÍ VLASTNOSTI
stupeň
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
1
1
2
3
3
5
6
9
12
16
22
30
41
56
76
104
142
194
264
360
Pravidla 3b
TABULKA CENY VYLEPŠENÍ VLASTNOSTI PODLE RASY
hobit
síla
stupeň
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
profibody
3
5
8
13
21
33
53
85
135
216
obratnost
stupeň
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
14
20
29
42
60
86
123
176
252
360
odolnost
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
10
15
22
32
46
68
99
144
210
306
inteligence
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
profibody
15
24
40
65
107
176
288
charisma
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
9
13
17
24
32
43
58
79
107
145
196
266
360
kudůk
síla
stupeň
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
profibody
6
9
14
21
32
48
73
110
167
252
obratnost
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
profibody
13
19
27
39
55
80
115
165
238
342
odolnost
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
13
20
30
44
66
98
146
218
324
inteligence
stupeň
10
11
12
13
14
15
16
17
profibody
13
20
31
48
75
118
184
288
charisma
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
9
12
18
25
36
51
73
105
150
214
306
trpaslík
síla
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
8
12
16
23
32
50
44
61
86
120
167
232
obratnost
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
profibody
9
13
19
28
42
61
90
133
196
288
odolnost
stupeň
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
16
24
35
52
76
113
166
244
360
inteligence
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
profibody
11
17
28
43
69
108
171
270
charisma
stupeň
8
9
10
11
12
13
14
15
16
profibody
9
14
21
33
50
76
116
177
270
elf
síla
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
7
10
14
20
28
39
55
78
109
154
217
306
obratnost
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
profibody
13
19
27
39
55
80
115
165
238
342
odolnost
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
profibody
8
13
21
34
55
89
145
234
inteligence
stupeň
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
16
24
35
52
76
113
166
244
360
charisma
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
profibody
10
13
19
26
35
49
68
94
129
179
247
342
člověk
síla
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
7
10
14
20
28
39
55
78
109
154
217
306
obratnost
stupeň
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
12
17
24
35
51
74
107
155
224
324
odolnost
stupeň
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
12
18
27
40
61
91
136
204
306
inteligence
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
13
20
29
43
64
94
140
207
306
charisma
stupeň
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
1
2
3
4
6
9
12
17
25
36
51
73
105
150
214
306
barbar
síla
stupeň
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
13
20
30
44
66
98
146
218
324
obratnost
stupeň
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
profibody
10
15
22
32
46
68
99
144
210
306
odolnost
stupeň
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
15
24
37
57
88
136
210
324
inteligence
stupeň
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
profibody
7
9
13
18
25
34
47
65
90
124
171
235
324
charisma
stupeň
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
profibody
1
1
2
3
5
7
11
16
25
37
55
81
121
181
270
kroll
síla
stupeň
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
14
20
29
42
60
86
123
176
252
360
obratnost
stupeň
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
profibody
6
9
14
21
32
48
73
110
167
252
odolnost
stupeň
14
15
16
17
18
19
20
21
profibody
18
28
43
66
101
154
235
360
inteligence
stupeň
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
profibody
2
3
4
7
12
19
31
50
81
133
216
charisma
stupeň
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
profibody
1
2
3
4
7
12
19
31
50
81
132
216
Společná pravidla
Zvýšením odolnosti se může postavě zvýšit i bonus k počtu životů. To se však týká pouze následujících hodů – předchozí hody se v žádném případě nedopočítávají.
Pokud to není zřejmé z kontextu, pravidla 2a, 2b, 3a a 3b mají postavám pouze teoreticky umožnit své vlastnosti rozvíjet, pokud o to mají skutečný zájem. Přesto to zůstává ve většině případů nevýhodné až nemožné, a to záměrně.
Pro jednoduché řešení jsou tu pravidla 1a, 1b a 1c.
Hlasování
Hlasování u tohoto příspěvku bylo uzavřeno.
Vidět hlasování jednotlivých uživatelů mohou vidět pouze přihlášení uživatelé.
Diskuze
Pro přidání příspěvku do diskuze se musíte přihlásit.
No příjde mi to jako drbat se na pravém uchu levou rukou. Vzhledem k náročnosti práce s čísly, rozdělním gaussovou křivkou a spol, by bylo jednodušší udělat průměrnou hodnotu vlastností pro každou rasu a dát něco jako: Hráč dostane možnost upravit staty pomocí +3, +2, +1, 0, -1 které si rozdělí sám jak chce. Tím se předejde špatným hodům i extra dobrým... Pak se může vlastnost opravit třeba 2x o +1 do dvou vlastností, které jsou "cvičené" v rámci povolání.
No a pak třeba říct na 3; 6 a 12. úrovni si postava může přidat 2 body do vlastnosti (aneb zvýšit bonus o 1) s tím, že nesmí jít přes 21, nebo nějakou hodnotu danou rasou...
Úplně nechápu rozdělení profibodu u jednotlivých variant, ale nezkoumal jsem je až tak dopodrobna. Protože jsem příznivcem systému profibodů (pokud beru že Drd 1.6 jsou ideální, což nejsou, tak systém profibodů umožňuje rozšiřovat možnosti postav).
Dříve jsem na ně nehrál, ale několik let nazpět jsem pochopil, že je to vlastně jednoduchý systém s čímž tento komplexní příspěvek úplně nekoresponduje. Tak nějak se přikláním k variantě 3b a celkový nápad se mi líbí, ale zaráží mě, že tě nenapadla jednoduchá aplikace a sice konkrétní dovednost ma konkrétní vlastnost...zjednodušeně:
Dovednost "Síla" obtížnost "těžká...."
za každý stupeň by se zvýšil daný artibut o 1
spotřeba profibodů je daná, náročnost je daná.... maximum by mělo být určeno maximem rasy/povolání
eventuelně mě napadlo, že by náročnost odpovídala hodu kostkou
př. Kroll Válečník si na sílu hodil 1 tedy má 15/+2 (menší mít nemůže pokud nebereme veverku nebo tak něco)
zvýšení o 1 by byla obtížnost lehká (a dosáhl by tedy výsledku hodu 2 = 16/+2)
zvýšení o další 1 by už ale byla střední (17/+3)
zvýšení o další 1 by byla těžká (18/+3) atd.....
jiný krol si hodil hned 4, má tedy 18/+3
zvýšení na 19/+4 bude pro něho jako obtížnost velmi těžká
chtělo by to ještě trochu promyslet, ale nepřijde mi to nereálné....
Dílo dělá přesně to, co je v jeho názvu. Roubuje systém zvyšování vlastností na systém profibodů. Čili místo investice profibodů nabízí hráčům investici do vlastností a to mnoha způsoby. Tedy si každý může vybrat, co se mu líbí nejvíc.
Není co kritizovat. Doslova. Příspěvek nabízí přesně to, co si předsevzal, nabízí to komplexně a nenabízí nic víc ani nic méně.
Jediné, k čemu bych se mohl vyjádřit je tedy jen samotný princip toho, co je nám předkládáno. Rozumím totiž předpokladu, že aby bylo možné něco z pravidel získat, bylo hledáno místo, kde by pro zachování vyváženosti bylo možné ubrat. A profibody jsou velká čísla. Dostatečně velká na to, aby se s nimi dalo pracovat. Ale to je z mého pohledu přece jen určitá slabina. Totiž je to založeno na principu, "jsi omezen pravidly a proto tě omezíme v jiné oblasti, abychom původní omezení nahradili." Jakkoliv je chválihodné nesnažit se získat výhodu zadarmo, zároveň si myslím, že pokud někdo chce pracovat s nadpravidlovým zvyšováním čehokoliv, není podle mě důvod si to snažit nějak omlouvat. Protože i o tom je částečně příspěvek. Tedy o tom, že čísla jako taková by neměla bránit zábavě a té je lepší upravit hru. Proto se mi zdá daleko vhodnější "neukrajovat" z profibodů, ale zkrátka si jen přiznat, že zvyšování vlastností bychom chtěli a použít jednoduše mechaniku navíc - třeba zvýšení stupně každou druhou či třetí úroveň.
Proto je pro mě otázka, jak pracovat z hodnocením. Nehodlám zastírat, že přínos díla se mi zdá spíše nižší, ale zároveň si myslím, že plně dostál tomu, čemu chtěl a to bych neměl opomíjet.