Rozvoj DrD

Přeprava lidskými silami: Hodnocení: Vítěz soutěže Vítěz ZD

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 6

Přeprava lidskými silami:

Nosiči:

Nejjednoduší způsob jak něco někam dopravit, je naložit to někomu na záda. Následuje tabulka nosných schopností průměrných zástupců jednotlivých ras:

Tabulka nosičů

  • Rasa / Pohyblivost / Nosnost / Vytrvalost / Ujde / Čas na 10 mil hod:min
  • Hobit / 5 / 270 mn / 10 / 18 mil / 2:50
  • Kudůk / 5 / 300 mn / 12 / 21 mil / 2:50
  • Trpaslík / 5 / 330 mn / 14 / 25 mil / 2:50
  • Elf / 10 / 330 mn / 8 / 17 mil / 2:20
  • Člověk / 11 / 360 mn / 11 / 27 mil / 2:00
  • Barbar / 13 / 360 mn / 13 / 32 mil / 2:00
  • Kroll / 11 / 390 mn / 15 / 35 mil / 2:00

Vliv obuvi:

Nezanedbatelnou úlohu při dopravě "po svých" hraje obuv. Následuje přehled základních typů bot, společně s jejich vlivem na náročnost terénu. V jejich popisu je uvedeno, na jaké typy terénu se vztahují. Pokud není, znamená to, že se vztahují na všechny typy.

Z hlediska pravidel je úprava náročnosti podle obuvi aplikována na náročnost daného povrchu, a teprve na výslednou hodnotu je aplikována úprava náročnosti podle terénu

př.: náročnost povrchu = 11, úprava podle obuvi = -2, úprava podle terénu = ×1,5, výsledná náročnost: (11-2=9)×1,5 = 13,5, po zaokrouhlení 14)

Boty:

Žádné
- Náročnost povrchu +5

Domácí
- Náročnost povrchu +3
(týká se všech, kromě "dobré cesty")

Městské
- Náročnost povrchu +2
(týká se všech, kromě "dobré cesty")

Cestovní / Pracovní (Boty do roboty)
- Náročnost povrchu: 0
(standartní boty)

Pohorky
- Náročnost povrchu: -2
(nekvalitní cesta, skalnatý / kamenitý povrch)

Sněžnice
- Náročnost povrchu: -3
(sníh, zasněžený led)

Botky Samochodky:

- Jedná se o trvalý alchymistický předmět, jaký alchymisté dovedou připravovat od první úrovně.

magenergie: 15 magů
suroviny: 70 zlatých
základ: cestovní boty
trvání: 10 let
výroba: 3 dni; doma
sféra: 1
  • Botky samochodky jsou velmi pohodlné a díky magii ulehčují chůzi.
  • Náročnost povrchu: -5

Dopravní prostředky:

Zjednodušeně řečeno, jedná se o dopravní prostředky, které využívají "Nosičů" z výše uvedené tabulky coby pohoných jednotek.

Nosítka

Nosítka mohou být různá - Může se jednat o ten typ, na němž jsou přenášeni ranění ale zároveň to mohou být luxusní sedačkové modely, jakých využívá šlechta, když si chce šetřit nohy své, na úkor nohou jiných. V některých případech mohou nosítka dosahovat i poměrně úctyhodných velikostí - nutno však dodat, že jejich majitelé mají většinou také dost otroků na to, aby je unesli.

Jejich cena a váha značně závisí na jejich konstrukčním provedení a luxusu, jaký poskytují. Nosítka jsou minimálně dvojmužná, poměrně běžná bývají i čtyř- a osmimužná. Vícemužná nosítka bývají výsadou rádžů, sultánů a podobných vysoce postavených osobností.

V závislosti na pohodlnosti nosítek, na které se podílí jejich výbava a počet nosičů (čím více nosičů, tím méně to hází), získává nesený 1 bod únavy za 4 až 15 bodů únavy jednoho nosiče.

Nosítka nijak nešetří práci svým nositelům - váha se rovnoměrně dělí mezi všechny nosiče v plném rozsahu. V podstatě se postupuje stejně, jako u kteréhokoliv jiného předmětu, který najednou nese více bytostí.

Trakař

Jednoduchý jednomužný, jednostopý a jednokolý dopravní prostředek určený k přepravě menších nákladů. V závislosti na velikosti může vážit 100 až 800 mincí, uveze jedenapůl- až trojnásobek své váhy. Nosnost "nosiče" obsluhujícho trakař se počítá jako dvojnásobná. Bytost převážená na trakaři získává jeden bod únavy za každé dva "nosičovy".

Dvoukolák

Jednoduchý dřevěný vozík. Mezi jednotlivými dvoukoláky mohou být různé konstrukční odlišnosti - velikost kol, přítomnost "ohrádky" kolem nákladního prostoru... V závislosti na velikosti může vážit 300 až 2000 mincí, přičemž uveze až dvojnásobek své váhy, nosnost "nosiče" se bere jako trojnásobná. Ohledně únavy přepravovaných osob platí stejná pravidla jako u trakaře.

Rikša

V podstatě se jedná o křížence mezi dvoukolákem a kočárem: Jedním člověkem tažený malý dvojmístný vůz, se střechou i bez. Váží 2000 až 3000 mincí (bez střechy polovic). Díky dokonalejší konstrukci než u dvoukoláku je pohodlnější (přepravovaní získávají 1 bod únavy za každých 8 "nosičových") a šetří "nosičovy" síly (nosnost počítá jako čtyřnásobná).

Otroky tažené vozy

V zemích, kde je otrokářství běžné, se může stát, že i vozy, které jinak táhnou zvířata, potáhnou otroci. Potom použijeme tabulku nosičů a s využitím zákonitostí pravidlové tabulky pro "spřežení" si snadno dopočítáme příslušné hodnoty pro "otrocká spřežení".

Diskuze

 Uživatel úrovně 5

Tak trpaslíci mají sice krátký nohy ale mají takovou odolnost že by možná i stálo za zvážení přidání pohybové vlastnosti "kutálení se z kopce" :) což by jejich kulatému tvaru docela odpovídalo :)))


 Uživatel úrovně 0

no koukám že i pohyblivosti sou jiný: trpaslíci mají stejnou jak hobiti a kudůci (zbytečná rasa, pouze účelová)


 Uživatel úrovně 0

Falhir: a tím že se víc zpotí tím ujde míň co? :-D


 Uživatel úrovně 1

Mezi hrdiny to asi nehrálo tak velkou roli, vzpomeňme trojici Aragorn, Legolas, Gimli, jak pelášili takovou dálku za skřety, přičemž Gimli sice funěl, ale stíhal slušně.
U otroků a prostého lidu to už roli hrát bude, souhlasím s UnknowNem, trpaslíkovu výdrž a odolnost znevažují jeho krátké nohy.


 Uživatel úrovně 8

Bosorák: Pravidlově proto, že má sice větší výdrž, ale je pomalejší.


 Uživatel úrovně 0

Bosorák: Trpaslík je možná odolný, ale kvůli krátkým nohám a obvykle širšímu pasu (což však nemusí být pravidlem, neboť ne každý trpaslík je tlustší neč člověk) si nemůže dovolit namáhavý pochod. Po delším putování se vzhledem k tlouštce (a možná i vousům, pakliže je má?) více zpotí.


 Uživatel úrovně 0

proč trpaslík ujde jen 25 mil? když má v průměru vyšší odolnost než člověk i barbar?


 Uživatel úrovně 8

Legar: Víš, o bruslích, lyžích a sáních jsem uvažoval. Ale brusle se mi tak nějak nehodily do krámu z přepravního hlediska, takže jsem si říkal, že bych brusle popsal v rámci dovednosti "bruslení", a lyžování a sáňkování ztroskotalo právě na té jízdě z kopce (a vlastně i chůze do kopce)... (rychlost a únavazávislá na sklonu svahu v závislosti na stupni dovednosti "lyžování", jízda "šusem" versus jízda krátkými/dlouhými obloučky, boule, pády, úrazy...), takže jsem to nakonec pojal jako ryze pěší záležitost a lyžování apod. jsem raději nechal pro samostatný příspěvek.

Co se obuvi týče, navrhovaný systém je dle mého dostatečně flexibilní, aby bylo lze přidávat další druhy obuvi, takže klidně i mačky...

Jinak úprava náročnosti se týká všech druhů pohybu... I když je pravda, že některé terény pohyb omezují... To však dělají i bez různých druhů bot a pravidla to nijak neřeší, takže nějaká revize v tomto směru by určitě byla na místě...


 Uživatel úrovně 0

Docela pěkné dílko. Výborné pro ekonomické nebo válečné tažení. Všichni tu mluví o otrocích, ale normální (placení a pracující dobrovolně) dělníci nebo vojáci jsou na tom v tomto ohledu prakticky stejně. Navíc botky a dopravní prostředky se mohou hodit i normálním dobrodruhům (třeba na transport raněných, který se většinou zas tak moc neřeší).

K jednotlivým částem bych ale několik výhrad měl.

- Chůze naboso: Tady hrozně záleží na tom, jak je na to člověk (elf, trpaslík, hobit...) zvyklý. Pohodlný člověk z města má problémy jít i po dobré cestě (tady bych byl ještě tvrdší a dal náročnost cesty klidně dvojnásobnou vzhledem k původní náročnosti terénu), ale různí divoši všech ras nebo i zmínění hobiti by s tím žádný problém mít nemuseli (minimální postih, který by se dal i zanedbat). Otroci se pak většinou dají považovat za divochy a není třeba utrácet horentní sumy za jejich boty. Samozřejmě také závisí na počasí, v zimě se dá o nohy velmi snadno i přijít.

- Samochodky: Funguje to i na běh? Nejspíš ne ("...ulehčují chůzi."), ale pokud ano, je to velmi silná věc. Je silná vlastně i takhle, protože zvýšení rychlosti na cestě o polovinu, je docela dost. V těžkém terénu zas tak užitečné přece jenom nebudou.

- Nosítka (a ostatní dopravní prostředky): Ono je to spíš problém pravidel jako takových. Ta jsou psaná pro jedno jízdní (tažné) zvíře a jednoho či více nesených (tažených) tvorů. Vtip je v tom, že koni (nebo otroci, to už je jedno) zapřažený do těžkého vozu budou velice rychle přibývat body únavy (musí se pohybovat spěchem, aby měl alespoň trochu rozumnou rychlost) a tím pádem budou rychle přibývat body únavy i posádce vozu. Když zapřáhneme čtyři koně (otroky), bude jim na stejnou rychlost stačit třeba jen procházka a jak tahounům tak taženým(!!!) budou body únavy přibývat čtvrtinovou rychlostí.
Zde by to asi chtělo trochu hlubší revizi pravidel (třeba sčítat body únavy všech tahounů a ty pak v nějakém poměru převádět na tažené). Je však pravda, že pak by dvojnásobně těžké vozidlo stejného typu muselo mít jiný "koeficient pohodlnosti" (poměr mezi únavou tahounů a tažených) něž menší vozidlo, ve kterém se sedí stejně pohodlně.

A pár nápadů navíc (když je ta zima...):
- Mačky (stoupací železa) - usnadňují pohyb po zledovatělém terénu (náročnost -5 na led/ledovec).
- Brusle - možnost dosažení extrémních rychlostí na rovném ledě. Existovaly i ve středověku a například Sapkowski v sáze o Zaklínači skvěle ukázal jejich využití pro boj v zimě (rychlost trojnásobná (náročnost třetinová), čistý led se počítá za cestu, ale nejde použít procházku ani sprint).
- Lyže - Na rozdíl od bruslí ve středověku nebyly, ale kdyby je někdo ne svém příběhu chtěl mít, technika na to v podstatě existovala... (náročnost -5 až -10, + nějaké bonusy a pravidla pro jízdu z kopce). Pro lyže i brusle by to ale chtělo nějaké dovednosti.
- Saně - Asi by se daly použít parametry pro dvoukolák s tím, že z kopce by to mohla být mnohem větší zábava.


 Uživatel úrovně 1

Dílo přidává nové, funkční a originální pravidlo. Brilantní ukázka toho, k čemu má sloužit Rozvoj DrD.
Rozepsat to jde vždy. Nicméně tady je vše, co je v základu potřeba. Já už nic víc nepotřebuju.