Články&Eseje

Dračí doupě 1.6. Proč proklínat? Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 5

Všechno to začalo, když jsem odcházel ze školy. Procházel jsem atriem, abych se co nejrychleji dostal ke skříňkám. Procházel jsem kolem jednoho stolu, kde seděli dva terciáni (cca 13-14 let) a měli na stole roztahané papíry s mapou a osobními deníky. Měli v tom docela zmatek, ale jednu věc jsem nemohl přehlédnout. Že má každý druhý člověk pravidla 1.6 pro začátečníky je normální, ale ležely tam dvě příručky, které jsem v životě neviděl. Ten obrázek mi nic neříkal. Přisedl jsem si k nim, pokecali jsme o banalitách, jako je pobíjení skřetů.

Celou tu dobu jsem z asi půl metrové vzdálenosti kontroloval a zrakem zkoumal ty příručky. Zeptal jsem se. „Moh bych si to půjčit?“
„Jasně, že jo,“ odpověděl jeden ze dvou sedících. Podle toho, že měl před sebou osobní deník jsem bleskurychle poznal, že se jedná o hráče a protože mi to dovolil jako první a s tím druhým to ani nehlo, tak jsem konstatoval, že on je vlastník.

Opatrně jsem k sobě přitáhl obě knížky a přečetl nápisy na dolním okraji. Stálo tam, pravidla pro pokročilé postavy a příručka pána jeskyně. Zvědavě a s napětím jsem otevřel pravidla pro hráče a hned na první stránce mě čekal šok. Tohle, že je nové, vždyť je tam ještě ten blbej obrázek z 1.3 (ti, jenž mě znají ví, že bych nakreslil lepší) a začíná to obvyklým senilním textem: Vítek dobrodruhu (nebo tak nějak). Už jsem nedoufal v lepší zítřek a otáčel jednu stránku za druhou. Po půl hodině pročítání jsem příručky vrátil “původnímu“ majiteli se slovy, to si ještě někdy půjčím.

Teďka sedím doma a přemýšlím nad tím, jak nejlépe urazit Altar. Nebo lépe řečeno, mohl bych nad tím přemýšlet, ale proč bych to dělal? Obvykle věci kritizuju (a to především záporně, takovej prostě sem), ale na to, co jsem asi před pěti hodinama držel v ruce nemůžu nadávat a není moc věcí, které bych tentokrát Altaru vytknul. Ano je tam několik chyb (převážně pravopisných a bez pořádných errat je to docela zmatečné, ale to se stává) a pořád nejsou ty povolání “úplně“ vyvážená, ale vůči 1.5 je to pokrok nejméně o kilometr vpřed.

Podotýkám, že jsem je držel v ruce asi jenom půl hodiny, takže mé hodnocení může být povrchní, ale i tak si myslím, že ty pravidla jsou fakt skvělé. Co vlastně noví pokročilí skýtají?

Prvních několik stran je téměř stejných. Jak se povolání rozdělují na šesté úrovni, krátký popis (napřed jsem si myslel, že grafici použili větší písmo, aby to navodilo dojem většího objemu, ale tím to není – je tam toho opravdu o něco více) a obvyklé pravidla o fatálním neúspěchu apod.

Začíná válečník. V začátečnících 1.6 měl dost schopností z původních expertů a tady tomu není jinak. To samo by ovšem nestačilo a tak u válečníka (a později u lupiče) najdeme nové schopnosti jako je výpad a kryt, která umožňuje válečníkovi buďto silněji útočit a slaběji se chránit nebo naopak (napřed bonus +1 a postih –2, na vyšší úrovni +2 a –4), chladnokrevnost (původně v expertech, ale tady je dříve a je to dobře) a další. Nové věci týkající se odhadu soupeře, zbraně, berserku a hlavně, jak postupuje v úrovních, roste válečníkova síla. Šermíř je na tom stejně dobře jako bojovník, ale moc jsem ho nepročítal. Nic naplat, pořád mi chybí povolání Střelec, které by mohli do pravidel zařadit jako válečníka specializujícího se na střelné zbraně. Válečník je OK, konečně.

Hraničář (druid a chodec), no abych se vám přiznal, tak hraničáře jsem si nečetl vůbec, ale mám pocit, že o některých jeho schopnostech je tam více stránek. Hlavně jsem se zapomněl podívat na cenu chodcova meče, jestli se nezvedla nebo neklesla.

Alchymista. No ano, pyrofor má tolik nových hračiček, jedů a pastiček. Theurg se asi moc nezměnil, ten mi taky moc unikl. Ale zaujalo mě, že jsou tam konečně popsány obyčejné útoky elementálů a jejich podrobnější popis. Tak například, gnóm má pohyblivost 5 (nebo 7, teď nevím) a vždycky ztrácí iniciativu. Sylfa je naopak hodně rychlá a má více útoků (útočí tlakem a postavu může porazit, tak samo undina). Salamandr může po úspěšném útoku spálit za 4-14 životů. Pro oba alchymisty ale platí, že jsou o něco hratelnější (už třeba jen proto, že na vidění magenergie mají daleko lepší procenta). Myslím, že si asi zahraji pyrofora.

Kouzelník. No na to jsem taky čekal, rozdělení všech kouzel ze začátečníků do magických skupin (vám všem známým, např. časoprostor, materiální, ochranná apod.), u každého kouzla z pokročilých je navíc údaj ke které skupině kouzlo patří. Je tam několik nových kouzel (možná jenom jedno, ale dobré – Ochrom bleskem, iluzionární blesky zraňující za stínové životy) a úpravy kouzel starších. Čaroděj moc rozepsán není. Mág má novou schopnost, která mu zvyšuje obranu vůči psychickým kouzlům (+1 bonus proti pastem) a svá kouzla ovládá tak dobře, že je past o 1 větší (samozřejmě pro oběti kouzel). Pořád ho ale oslabují dveře. Mentální souboj jsem si nečetl, protože nejsem jeho zastánce, ale určitě tam budou taky změny. Málem bych zapomněl, konečně někdo napsal pravidlo na únavu kouzelníků po sesílání kouzel, takže záleží na odolnosti kouzelníka, kolik kol může nepřetržitě kouzlit. Je sice ještě slabější než byl, ale aspoň se lépe hraje (bude se hrát).

Největší radost mi udělal zloděj. Vždycky jsem říkal, že nic neumí a to je IMHO pravda (už jsem si zvykl Alme). Ale teď je zloděj, lupič a dokonce i sicco hodně hratelný. Začneme schopností vrh, ta se objevila už dříve a dovolovala tasit a vrhat v jednom kole. Kdysi pouze u lupiče nyní celkově pro zloděje, navíc +2 na iniciativu a pokud není zloděj překvapen, tak vždycky získává iniciativu (myslím). Navíc je tam taková krásná nová schopnost – Střelba ze zálohy, na tohle jsem čekal celý život. Už se budou konečně stávat typické filmové situace, kdy skrytý sicco vystřelí strážnému mozek z hlavy a bude mu stačit jen obyčejný dlouhý luk. Lupič má nějaké nové otočky o 180° a 360°, řekl bych, že je celkově silnější (ale nejsem si jist). Ještě má další schopnost vrh, která zvyšuje útočné číslo jeho vrhacích útoků (napřed o 1 a potom o 2). Sicco mě strašně potěšil schopností ovládat dýky a lehké zbraně a jejich kombinace (+1, +2) a taky může od osmé úrovně ÚTOČIT 3x ZA DVĚ KOLA, což je totálně super. Navíc se trochu zlepšily ceny jeho sítě (levnější = použitelnější) a nevšiml jsem si omezení, že musí být jen neutrální nebo zákonně zlý, aby mohl mít vlastní síť.

Po povoláních je něco o souboji, nějaké všeobecné poznatky – no prostě věci do normálního života. Ještě jedna věc, zaujala mě sekce Dovednosti, je jich tam požehnaně a vybere si každý hrdina i antihrdina.

Teď k PJ. Ti jsou taky dobře zpracovaní (ale ty obrázky, fuj). Je tam mnoho užitečných věcí, na které si teď nevzpomenu, leda jen na to, že je tam nová tabulka pro zranitelnosti (větší lepší, důkladnější) nové typy zranitelnosti jako je O (podrobování) nebo P (mentální souboj) a P+ (nestvůry mohou mentální souboj vyvolat. Potom ještě C+ (nestvůry jsou zranitelné jenom démonem proti jejich druhu), D+ (zlato, stříbro a ušlechtilé kovy).

Tentokrát může s klidným svědomím prohlásit, že Altar IMHO odvedli výbornou práci (jenom ty obrázky). Kupovat si je asi nebudu, ale už se těším, jak si na ně zítra zase šáhnu (ten dobrý pocit).


- Zelgaris
PS: Jsem to já, takže kritika bude. Mohlo to být ještě o něco lepší.

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Nie je až také zlé...


 Uživatel úrovně 0

Změny tam jsou,ale jen malé a téměř bezvýznamné(Ty staré mohly klidně zůstat),ale není tam rozpracováno to hlavní,co by potřebovalo změnu,nebudu to vypisovat,to tam nechali,s tím by měli hodně práce.Na conech se hraje podle těchto pravidel,takže mi nezbývá nic jiného,než zainvestovat,o což altaru jde.


 Uživatel úrovně 0

Článek opravdu shrnuje to, co člověk zmerčí právě na první pohled. Mě osobně se ale DrD 1.6 moc nelíbí, přijde mi to jen jako další ždímání peněz za stále to samé.


 Uživatel úrovně 0

Ale nemaj úplný errata - mimochodem, nezdá se vám divná následující věc ve zranitelnosti? D - stříbrná zbraň; D+ jen ušlechtilý kov (stříbro, zlato). Zranitelnost D+ je nanic. Pravidla jsou ale celkově dobrý, jenom doufám, že Altar začne vydávat pravidla pohromadě (jako to chystá v DrD+)


 Uživatel úrovně 0

jo, s tím celkem souhlasím, ale naštval si mě že sis nepřečet toho hraničáře. taky nevím proč všichni (myslím to obecně nic osobního) nadávají na Altar a pravidla 1.6, mně se to zdá dobrý :-)


 Uživatel úrovně 5

Elleniusi, až tě ve škole potkám, tak tě zabiju :))) (Sekunda A nebo B, a jak se vlastně jmenuješ ... jako normálně v civilu)


 Uživatel úrovně 5

Elleniusi, až tě ve škole potkám, tak tě zabiju :))) (Sekunda A nebo B, a jak se vlastně jmenuješ ... jako normálně v civilu)


 Uživatel úrovně 5

Red CO?


 Uživatel úrovně 0

Irenicus: Takovýhle věci patřej na chat, a ne do diskuse o článku!!!


 Uživatel úrovně 5

Já jsem taky z Gymplu Hajdy vole, ze Sexty A