Články&Eseje

Taria - Pohraničí Hodnocení: Geniální

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 7

Na sklonku minulého roku se objevila nová, v pořadí již čtvrtá, kniha se svět Tatrie. Ze severních krajů Záhvozdí a Severní Tarie se přesouvá na jižní okraj poloostrova, do pohraničí. Na místo, kde se Taria střetává s okolním světem, kam se snadno dostanou cizinci a kde je šlechta chránící hranice silná a nezávislá.

Tarijské pohraničí je líčeno jako temné místo, kde stále ještě doznívá válka proti drakům i strach z útoku zvěnčí. Po bojích s draky zbývají území spálená jedy a znetvořená magií. Po povstání druidů se objevil strach z lesů a tvorů, kteří se v nich mohou objevit. A díky pozici na hranici je zde dost cizinců a tedy i místa pro xenofobii, nenávist a staré křivdy. Navíc se zde mísí místní kulty s vírou okolních zemí. Prostě ideální prostředí pro temně laděné, až hororové hry.

Příznivce Tarie jistě nepřekvapí struktura modulu - je dělen do pěti částí, zaměřené na různé aspekty života v pohraničí. Každá část je doplněna obsáhlým dobrodružstvím. Tentokrát je ke knize přiloženo i CD, na kterém najdete především dalších asi 70 stran textu - jedno nové dobrodružství a rozsáhlé povídání o teorii RPG. Je škoda, že se nepodařilo i tehle materiál vytisknout, rozhodně stojí za to, abyste tak učinili sami.

Podobně jako v předchozích modulech se nedočkáte příliš košatého popisu Pohraničí. Autoři sami tvrdí, že se snažili vypsat jenom to skutečně podstatné, což znamená to, co můžete okamžitě použít při hře. A musím říct, že se jim to skutečně podařilo. Při čtení všech kapitol jsem si v hlavě sumíroval, jak by se daly uvedené informace využít k tvorbě zápletky. Co na tom, že neznáte detaily o každé vesnici a jen velkým městům je věnováno pár odstavců. Důležité je, že najdete mnohem víc než deset zápletek slibovaných na zadní straně modulu. A pokud je opravdu využijete všechny, zabaví vás Pohraničí na opravdu dlouhou dobu. K tomu všemu je přidáno i deset připravených zápletek, dvě před každým dobrodružstvím.

Hned první část vás seznámí s historií Pohraničí, kterou snad rámcově znáte z hlavního modulu Tarie. Dozvíte se něco víc o tom jak probíhalo osidlování a vyhánění draků, ovšem v podobě zbavené veškerého hrdinského patosu. Je jasné, že autoři mají mnohem blíž ke světu Zaklínače než k high fantasy z Tolkienova pera. Trochu zamrzí snad jen to, že i citovaný "dobový kronikář" má na středověkého písmáka podezřele multikulturní pohled na věc a spíš lituje zásahů do života domorodců, místo aby horoval pro jejich cestu do náruče civilizovaného světa nebo očerňoval barbarské zvyky. Hospodářství je pro hru mnohem užitečnější kapitola, zejména díky uvěřitelnému a věrnému popisu středověkých hostinců a krčem. Čtěte a využijte, ať už se nebohému PJ nikdy nestane, že si postava objedná "salát a bílé víno" (nevymýšlím si, i takové věci se stávají). Potěší i zmínka o různých měnách a jejich převodech.

Náboženství a magie se snaží ukázat, že magie má svou cenu, vyšší, než by mnozí lidé byli ochotni platit. Je to další krok k vyvážení kouzelníků proti okolnímu světu, bohužel není doplněn o druhou stranu věci. Je pěkné číst o tom, jak moc je skutečná magie vzácná, ale nebylo by od věci zmínit i to, jak silně pak musí působit na každého, kdo nějaké kouzlo vidí. V části o lidech se dozvíte něco málo o obyvatelstvu a druidech a hlavně najdete několik zajímavých nehráčských postav pro setkání na cestách. A konečně diplomacie a politika vám ukáže, že i v Pohraničí se dá jeskyně postavit na intrikách a vysoké hře těch mocných. Ještě dvě kapitoly najdete na přiloženém CD. První se věnuje teorii hry - od tvorby postav přes tvorbu přípravu dobrodružství až po jeho vedení. Obsahuje spoustu užitečných rad a je příjené přečíst si je v tak ucelené podobě. A poslední část vám ukáže několik velmi podrobně zpracovaných postav, použitelných jako CP.

Dobrodružství jsou již tradičně zaměřena hlavně na příběh, atmosféru a možnost zahrát si v uvěřitelném příběhu. Dobrá zpráva pro milovníky takové hry, stratégové s figurkami a hexovým papírem by se jim ale měli vyhnout obloukem (pokud nechtějí zkusit něco jiného, než na co jsou zvyklí). Autoři sice od začátku plameně obhajují hraní rolí jako jediný správný přístup k RPG, ale v mých očích je to cesta do stejných pekel, ve kterých jsou dnes film nebo literatura. Na jedné straně kritika, rozplývající se nad věcmi, které běžný člověk raději hned zahodí. A na druhé straně "brak", který se těší popularitě široké veřejnosti, ale je kritikou popliváván. Dračí doupě zatím naštěstí není od demonstrace intelektuální vyspělosti, je hlavně o zábavě. Skutečně hraní rolí má rozhodně něco do sebe, ale není pro každého a nemyslím, že by to byl "jediný a správný způsob".

To ale rozhodně neznamená, že by dobrodružství nebyla pěkná, právě naopak. Zápletky jsou podařené, zvraty doopravdy nečekané (tedy, pokud vám hráči Pohraničí nevyfouknou a přečtou si to předem) a zážitky mohou být silné. Osobně jsem zatím hrál jen dvě, takže nemůžu jistě tvrdit, že všechna jedou jako po másle, ale Noc v Korledu a Čarodějka rozhodně fungují, jak mají. Jen to chce jak zkušenější hráče, tak pána jeskyně. Při hře je třeba mít na mysli, že cizí postavy jsou také "lidé", ne jen potrava pro meče. Že souboje nekončí vždy smrtí, spíš by to měla být výjimka. Že lidé nemusí být ztělesněním zla na to, aby se chovali naprosto odporně a zavrženíhodně (podle našich měřítek). A že dobrodruzi tu nejsou od toho, aby soudili všechny kolem nebo přinesli spasení. A hlavně že pokud si to hráči neuvědomují, není chyba jen u nich, ale také (a možná hlavně) u pána jeskyně, který je dosud stavěl jen do příliš jednoznačných situací. Pána jeskyně určitě potěší, že každé dobrodružsví má sepsaný "skutečný příběh", takže je vždy v obraze a nemusí v textu lovit co se vlastně doopravdy stalo. Také seznam důležitých CP a popis jejich vzathu k dobrodružství je skvělý nápad.

První hra, kterou vám kniha nabídne je spíš veselá, příjemná a odpočinková. Hned na začátku autoři radí zařadit ji po některé z těch drsnějších a rozhodně mají pravdu. Přece jen, od hobití vesnice se nějaké skutečně vážné drama nečeká, tak moc se zběhnutým RPG klišé ani Taria nevzpírá. Zato druhá hra, Noc v Korledu je parádní jízda. Během jedné noci se postavy stanou svědky něčeho, co nemá daleko k apokalypse. Předpokládá se, že nebudou příliš mocné, aby běh hry nenarušili nějakou extrémní akcí, ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že i velmi silné postavy si mohou užít. Konec konců, pravidlová síla postav se projeví hlavně v soubojích a o ty tady nejde. Třetí hra mi přišla nejslabší, sice má ilustrovat sílu magie, ale ke skutečnému využití magie se postavy moc nedostanou. Spíš mají možnost si zabojovat a zahrát na zloděje.

Čarodějku, čtvrtou z her, osobně považuji za nejzdařilejší. Atmosféra honu na čarodějnice získává na působivosti s počtem postav ovládajících magii. A stejně jako u Noci v Korledu hra získá úplně jiný nádech v okamžiku, kdy jsou postavy opravdu mocné a mají možnost postavit se domnělému bezpráví. Na druhé straně, v této hře jsem narazil i na největší nedostatek. Hlavním úkolem postav je detektivní práce a důkazy, které jim autoři nabízí jsou tak zoufale chabé, že je ani hráči za důkazy nedokázali považovat - nikdo by jim přece nemohl věřit. Je třeba je přesvědčovat, že soudci budou mít mnohem benevolentnější názor. Poslední jeskyně v tištěném textu je jeskyní v pravém slova smyslu. Setkáte se s "netradičními trpaslíky" - čestnými, sveřepými, krásu šperků milujícími - tak nějak si říkám jak vlastně vypadá ten tradiční trpaslík, protože takhle jsou pojatí prakticky všude. Zato má hra nádhernou, takřka verneovskou atmosféru s dokonale sympatickými "záporáky". A konečně na CD najdete šestou hru, detektivní dobrodružství ve městě pod vládou zlodějské gildy.

Byla by škoda nezmínit se o povedených ilustracích a mapkách. Zejména hrady tu skutečně vypadají jako hrady, pryč je doba pevností, ve kterých většina místností ani nemůže mít okna. I města jsou velmi pěkná, byť je stále podceněno spojování domů do bloků. Trochu zamrzí snad jen to, že mapka a doplňkové materiály, v předchozích modulech přiložené, jsou nyní jen na CD. Ale dnes snad není pro nikoho problém dostat se k tiskárně a tuhle drobnost napravit.

Pro příznivce Tarie je tenhle modul povinnost, ale ti už ho jistě dávno mají. Jeho velkou výhodou je samostatná použitelnost, v hlavním modulu Tarie je jen málo informací a všechno, co pro hraní v Pohraničí potřebujete je v něm napsané. Rozhodně si ho ale neužijí naprostí začátečníci, hra uvedených dobrodružství vyžaduje alespoň nějaké zkušenosti. Pak by bylo lépe podívat se po Záhvozdí, které jsou pro začínající hráče určeny. Zato zkušení hráči tu mohou najít spoustu užitečných rad i zápletek, které jejich hru jistě obohatí.




Taria - Pohraničí
napsali Karel Černín, Tomáš Daněk, Tomáš Oreský, Martin Švehlík
obálka David Spáčil, ilustrace a mapy Marcela Sovadinová
Vydal Altar, 2008. 155 stran + 76 stran na CD, 295,- Kč

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

No mna si tým celkom navnadil. I ked ja si najradsej dobrodruzstva pisem sam, potom sa do toho dobrodruzstva viem vcitit lepsie a aj lepsie zodpovedat otazky alebo pripadne pozmenenia deju...


 Uživatel úrovně 5

Ještě jsem se nedostal k pořízení, dík za shrnutí - ono teda prakticky vše co z Charlese vypadne stojí za přečtení :o)


 Uživatel úrovně 5

Morter: Už jsem byla i poštou upozorněna na svůj omyl, omlouvám se za nepřesnosti ve svém komentáři. Měla jsem spíše napsat, že i když nehraji podle modulů, tenhle bych si koupila, protože recenze mě velmi navnadila.


 Uživatel úrovně 5

Shelagh: Nechci být pichlavý, ale tenhle modul nemá s Asterionem nic společného (mimo vydavatele Altar). Tarie je (jak zmínil Corwin v předmluvě) zcela jiný svět.


 Uživatel úrovně 5

Perfektní recenze, není co dodat. Snad jen, že i když Asterion nehraju, asi si půjdu tenhle modul koupit.