Články&Eseje

Sonet počítajícím kritikům Hodnocení: Geniální

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 11

Stalo se v této rubrice železným pravidlem, že každá báseň projde tvrdou kritikou ostatních bardů, kteří ji rozeberou ze všech stran. Tedy téměř ze všech. Co mi u většiny těchto kritických připomínek chybí je určitý komplexní pohled na dané dílo. Uvedu nejčastější výtky, které se v kritických glosách objevují: báseň nemá rytmus, rýmy jsou chabé, nebo chybí úplně, báseň je krátká, vyskytují se neobvyklá slovní spojení, počet veršů (slabik) neodpovídá skladbě sonetu (verše) atd. Za absolutně nehorázné považuji pohanit skvělou báseň z důvodu, že jsem jí nerozuměl, protože je ve slovenštině.

Ke zmíněným výtkám kritiků bych se nyní rád detailně vrátil a pokusil se kritikům nastavit pomyslné „zrcadlo zamyšlení“, které by jim jejich pohled na poezii představilo v novém světle.

Báseň není krátká nebo dlouhá – buď je úplná, nebo není. Kvalitní poezie se dá vytvořit i pomocí pouhých dvou veršů, naopak dlouhé skladby po čase začnou nudit (což mi jistě potvrdí ten, kdo četl Homérovu Ilias a Odyssea v původním veršovaném znění). Nelze proto báseň kritizovat stylem: „Je dost krátká, srazím *.“ Smysluplná a objektivní kritika se v tomto případě zaobírá tím, zda je v básni vyjádřeno vše, co chtěl autor říci, a zda myšlenka není neukončena. Skutečný kritik pak napíše: „Báseň je neúplná, nedokončená, chybí v ní myšlenka ….“ V básni je tedy buď vyjádřeno vše, nebo není a nerozhoduje jak dlouhé dílko je. Měli bychom smekat před básníky, kteří dokáží svou obsáhlou myšlenku vměstnat např. do čtyřverší.

Častým kritizovaným faktorem bývá rytmus, popř. počty veršů ve slokách či celkově, chabé rýmy nebo vůbec se nerýmující poezie. Kritiků, kteří nahlížejí na poezii tímto způsobem, je na těchto stránkách většina. Jejich pohled na věc je poněkud zkreslen středoškolským výkladem, či lépe rozsahem středoškolské výuky poezie, kde je pouze stručně vysvětleno, jak vypadají základní rytmy, co je střídavý rým apod. Uvědomil si některý z kritiků, že výčet básnických stylů v tomto rozsahu končí někdy v době Shakespeara a že modernějším stylům již v osnovách není prostor věnován? Dogmatické lpění na rytmu, dokonale vysoustruhovaném rýmu je svým způsobem archaismus, kterým se moderní poezie nenechá spoutávat. Je také nutné si uvědomit, že existuje volný verš, který (alespoň za mne) na střední škole ani zmíněn nebyl. Všem lidem setrvávajícím v uvedeném chápaní poezie bych doporučil k četbě výborné verše G. Apollinaira, které by je v tomto ohledu mohly poučit.

Rozhodně nejsem proti pevné stavbě veršů s dokonalými rýmy a rytmem, s pevnou stavbou (jako jsou např. sonety). Je krásné psát tímto „archaickým“ stylem, autor se tak procvičuje v používání jazyka, ale nelze ji stavět jako jediný vzor. Mnohdy je (např. u reflexní lyriky) pro zachycení pocitů autora vhodné používat volný verš právě z důvodu, že normální člověk v rýmech obvykle nepřemýšlí a jakékoliv spoutání myšlenek do veršů s pevnou stavbou působí křečovitě, neosobně, chladně až falešně. Jak tedy přistupovat k hodnocení poezie?

Již v úvodu jsem naznačil, že je poezie v této rubrice rozebírána ze všech možných úhlů pohledu – až na jeden – ten nejpodstatnější. Opravdu málokdo se totiž pokusí udělat si rozbor básně (brrrr, jak jsme tuto činnost ve škole nenáviděli) a pochopit, o čem vlastně básník píše a co chtěl svými verši říci. Není důležitý styl básně, ale její myšlenka. Proto apeluji na kritiky – chcete-li být skutečnými kritiky a ne jen sčítači slabik, musíte napřed pochopit autorovu myšlenku, posoudit její kvalitu, a pak teprve hledět na styl, který autor použil. Pokud potom usoudíte, že styl (rytmus, chabé rýmy) je natolik otřesný, že zcela sráží skvělou myšlenku, pak s klidným svědomím kritizujte stylistické nedostatky. Na závěr bych se jen pozastavil nad kritikou slovenštiny. Chápu, že někdo nerozumí slovensky, protože se ji na škole nikdy neučil, ale jak potom může báseň napsanou ve slovenštině hodnotit? Jako vhodné mi připadá napsat v diskusi, že neporozuměl básni, a je možné, že mu někdo podá výklad v češtině. Bylo by dost podivné, kdyby stejným způsobem kritizovali naši bratia české příspěvky s nulovým hodnocením, protože neumí tak dobře česky, aby je pochopili. Připadá mi v principu dost drzé hodnotit něco, čemu nerozumím, to je to samé, jako bych se pokoušel kritizovat Ovidia v originálu se slovy, že jsou jeho verše bláboly, protože jsou psány v cizím jazyce.

Následující Sonet počítajícím kritikům je věnován všem, kteří se cítili tímto článkem dotčeni – po jeho přečtení se budete cítit dotčeni ještě více.



Sonet počítajícím kritikům
Básníci bez rytmu a rýmů jsou tak skvělí,
Když verše nekřiví svou snahou dát jim řád,
Bez falše, přetvářky svůj názor světu sdělí
A to je mnohem víc, než rýmy mohou dát.

Všimneš si rozdílu, když kritik sčítá chyby,
Když touží slyšet rým a hledá v básni řád?
Je schopen rozlišit, zda se mu verš líbí,
Nebo jen zvažuje, zda umíš počítat?

Já umím počítat – jedna, dva, tři, čtyři –
Všimni si, kritiku, můj sonet čísly hýří
I rytmus uhání – tak co víc bys chtěl.

Soudní snad namítnou, že smysl vytrácí se
Je přebit hromadou nesmyslných čísel
I kritik – počítač – hrůzou oněměl.
S takovou kritikou jděte do pekele.

Diskuze

 Uživatel úrovně 8

Aazyiah) že bych se pozvolna stával pisálkem a moudrým kritikem... No sám jsem si říkal, jestli to projde redakčním sítem...
Ale prošlo :o)


 Uživatel úrovně 0

Velmi zajímavé a originální dílo... S mnohým souhlasím, ale prece jen je na básni dulezity i obal, ve kterem je ona myslenka zabalena... Basnik obvykle ziska pozornost tim, jak je basen napsana, jestli je ctiva.
Ale jinak naprosto souhasim a jen chci jeste upozornit, ze tohle neni web pisalku a moudrych kritiku, ale lidi milujicich fantasy.


 Uživatel úrovně 5

no mně se tento pohled na věc líbí..vlastně máš pravdu..většina lidí se snaží na to dívat jen tak jako že je to bere na první pohled..většinase neobtěžuje rozborem a většinou ani pochopením a zdá se, že nechce ani do hloubky jít...je to povrchní.
Myslím, že by se měli lidé zamyslet.
Ale jak tady už někdo psal, kvalitní autoř se většinou líbí a většina lidí se na ně dívá tak, že vše od nich musí být dobré..takže nevím...ale myslím, že kvalitním autorům zase moc kritizovat nemusíš, protože jejich dílka jsou hodně kvalitní..těch autorů je mnoho a kdybych měl jmenovat tak asi Aazy, Makri, kepy, Kais, terátor, Deshi, roland+++,Roland Krnovský a celé řady dalších, takže jde jen o pohled člověka.


 Uživatel úrovně 0

Jelikož je na světě mnoho lidí a každý má svůj jediněčný rozum, musí se tedy předpokládat, že při úvaze nad určitou věcí, se na ni bude dívat ze svého pohledu a tak ji i hodnotit, proto tu máme tak velké množství různých názorů. Někdo hodnotí tak, že se v tomto případě podívá básni až na její dno, někdo zas davá ohled na to jestli je vše v pořádku početně, další si ji pročte jen tak zběžně bez zamyšlení. Ale všichni mají společné to, (alespoň já si to myslím) že si tu báseň prostě chtějí přečíst a pak ji tedy ohodnotí způsobem, jakým to dokážou a takovým, který považují za správný. Tak dostáváme různá hodnocení ať už smysluplná a rozumná, nebo hloupá a nicneříkající, takový je ale pohled lidí na tu báseň, tak jim ho neberme. Kdyby básník chtěl, aby mu jeho báseň ohodnocovali jen z určitého hlediskä nebo jen určitý druh lidí, pak by si měl někde napsat cedulku s nápisem: "Jen pro profesionální kritiky básní... nebo...Pro lidi se schopnodtí pochopit smysl básně....atd. Já osobně rozhodně nejsem žádný super básník ani kritik, dokonce bych řekl, že básně ani moc nemusím, ale někdy si něco přečtu a pak tedy i hodnotím, jestli se mi to líbí nebo ne.

Jedna věc na konec: Jeslti je básník schopný, tak se jeho básně budou líbít i lidem, co hledí na správnost básně a ne na to, co báseň říká. (nebo alespoň většině z nich :-))

S přáním nekonečné inspirace ObrLuda


 Uživatel úrovně 8

Terátor: Asi to na podzim udělám, pokud budu mít dost času...
Tam si můžeme kritizovat a rozebírat do alejujááááá.


 Uživatel úrovně 0

Naprosto souhlasím s myšlenkami obsaženými v tomto příspěvku.
Sám jsem se zde kdysi pokoušel pomocí básničky vyjádřit názor, že důležitá je především myšlenka básně a ne jen její forma. Byl jsem ovšem většinou kritiků poslán do...
Vám se ovšem zjevně podařilo nalézt právě vhodnější formu, která čtenáře více oslovila. Dávám rovněž 5 hvězdiček.


 Uživatel úrovně 0

Hm, nějak ti ujel počet řádků v tom sonetu. Máš tam o jednu řádku navíc. Styď se. Za to ti strhnu 3 hvězdičky.


 Uživatel úrovně 5

Dobrá a potřebná úvaha. Já osobně jsem si z ní vzala poučení, protože mám sklon při čtení text hltat, což u básní je jen na škodu. Pak pochopitelně vidím ty nejzjevnější nešvary (rytmus a rýmy) a často mi uniká to méně zjevné - touha vyjádřit myšlenku, která se dá vyjádřit právě básní. A pokud mi ty zjevné věci víc nesedí, nepřemýslím nad tím pod povrchem - a to je chyba.
Ovšem napsat dobrou kritiku je skoro tak těžké jako dobrou báseň.


 Uživatel úrovně 0

Mgr.Holger

nejlepšejší by bylo otevřít na toto téma nějaký stůk v putyce, ale s nadcházejícím novým level systémem, bych to odložil až na září a vložil tam všechny tyto příspěvky, samosebou, pokud budou jejich autorové souhlasit.

S pozdravem Sir Aznoh Terátor.

Ps - když už píšeš několika lidem, zkus je oddělit řádkem, nebo jinak, špatně se to čte. Q-)


 Uživatel úrovně 8

Zdravím všechny zúčastněné,
Jsem rád, že se mi podařilo otevřít ostrou debatu o poezii. Je mi samozřejmě jasné, že poezii zde nebudou hodnotit profesionálové, a je mi zároveň jasné, že ji ani profesionálové nepíšou. Chtěl jsem spíš říct, abychom se ve svých kritikách více než nad formou poezie zamýšleli nad jejím obsahem - právě proto, že její autoři často nebývají profesionálové, a tak pro ně tvorba v jasně konstruovaném stylu bývá dost obtížná.
Jinak vám všem děkuji za podnětné myšlenky (budu se muset nad sebou zamyslet).
tolwyn: neřekl bych, že skvěle rozumím poezii, můj pohled ny věc vychází z vnitřního přesvědčení, jak by měla poezie vypadat. Myslím si, že na obsáhlou kritiku literatury jako takové nestačím - zde bohužel nemám ani ty minimální znalosti, proto se spíš věnuji poezii.
Lightangel: myslím, že bych to líp říct nedokázal, přesto si myslím, že by se kritici neměli zabývat jen formou, ale i obsahem.
Terátor: rozhodně netoužím po tom, abychom byli všichni profesionály, chtěl jsem jen vyprovokovat diskusi, která by dotčeným mohla ukázat i jinou cestu, ale máš pravdu, že právě ti si z toho nic nevezmou, resp. ani to číst nebudou.
kaiserin: máš opravdu pocit, že píšu o Tobě? To jsem to asi blbě napsal.