Články&Eseje

Házení kostkou Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 17

    Tento článek je reakcí na dotaz v moudré sově , kde se jeden PJ ptal, jak to ostatní řeší s kostkama a zvláště těma, co hází šestky. Rad bylo spousta, dokonce jeden hráč má kostek více a pokaždé když jedna hodí šest, bere automaticky další, nebo jiný má zase systém hodu se dvěma kostkama najednou, a ty se nějak střídají, jednou platí jedna, pak druhá, někdy obě… Tento systém se mi nepodařilo pochopit. Čtěte následující radu, jak tyto problémy zcela vyřešit. 

    Určitě víte, že součet protějších stěn k6ky je 7. Jednička a šestka jsou tedy naproti sobě. Když jsou oka na stěnách vyvrtána, nelehčí je šestka, protože na její stěně je toho odvrtáno nejvíce, a naopak nejtěžší je samozřejmě jednička. Takže když kostku hodíte, gravitační síla přitahuje největší silou jedničku a nejmenší šestku. To znamená že vlastně skoro každá kostka má tendenci házet spíše šestky, takže teorie o pravděpodobnosti 1:6 Blaise Pascala platí pouze někde ve vakuu za stavu beztíže. U klasické malé kostky to není až tak hrozné, ale já jako PJ jsem měl kostku o hraně 2 cm a vrty 2x2 mm, a to už bylo opravdu znát. Úplně nejhorší je když kostka ještě ke všemu nemá ostré rohy, ale zakulacené. To má pak ještě větší tendenci dostat tu jedničku dolů a šestku nahoru.

    Co z toho vyplývá: Je třeba používat k házení kostkou strojů, které podobné neduhy namají a teorie 1:6 je u nich realitou. Zkušení elektrotechnici si mohou postavit elektronickou kostku s LED diodami, ale jako lepší volba se mi zdá koupit si programovatelnou kalkulačku nebo kalkulačku se dvouřádkovým displejem. Úplně nejlépe pak Casio. Nejsem nějaký dýler téhlenc firmy, ale jejich kalkulačku mám a její používání se mi zdá pro tyto účely nejlepší. Nejenže si na ní můžete naprogramovat k6, k10, k12, k%, ale taky všelijaké intervaly (24 - 35, 27 - 52), které prostě kostkou moc rozumně nejdou. Já mám Casio FX-82TL. Je to levnější, dvouřádková mašina s 229 funkcemi a se základními prvky programování. Před rokem mě stála 329 Kč. Hlavní předností je to, že má 9 na sobě nezávislých pamětí (proměnných), které se ale i po vypnutí uchovají. Takže v jedné je možné mít zkušenosti, v druhé zlaťáky a vůbec všechny číselné hodnoty, které se během hry mění. Ale pozor, pokud stisknete zezadu špičkou tužky tlačítko reset, všechny paměti se vynulujou a s tím i vaše zlaťáky a další drahocenná data. Pro případ, že kalkulačku budete požívat i ve škole (což je případ i mně), je lepší ji rozebrat a ze zadu pod tlačítko reset nalepit malinký kousek papíru. Vždycky se totiž ve třídě najde nějaký rádoby vtipný mamlas, kterého stisknutí tohoto tlačítka přímo přitahuje. Samozřejmě nejlepší variantou je notebook. Pokud máte nějaký nový nt , nebo je tatínek byznysmen, má firemní atd. a je ochotný vám ho půjčovat, tak máte vyhráno. Pakliže toto není váš případ, nezoufejte ani nemusíte pořizovat takle drahý stroj, pro potřeby kostky a hry vám bude stačit čb 386, který se dá sehnat za symbolickou cenu. Pokud umíte programovat (pascal, basic…), nebude žádný problém nějaký "kostkový" a program na řízení hry stvořit. Pokud však do toho zainvestujete trochu více, dá se sehnat 486ka se 256 barvami, a to bohatě stačí pro Windows 95 a všechny ty editory postav, generátory hodů, map editory a generátory potvor, kterých je plný net. Z nich bych doporučoval pro hru postavám zejména program Heroes od firmy Sea-gull, který je zdarma ke stažení na www.sea-gull.wz.cz a zdá se mi všech nejlepší, škoda že je pozue pro hráče, chtělo by to podobný program pro PJ. Tak, a problémy a kostkama, haldami papírů a koukání hráčů do nich odpadají…

    Napsal LK, PJ družiny Farina, Calina, TVEho a Středy.

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Osobne si k DrD beru kalkulacku temer vzdy (clovek nikdy nevi), ale PC? To silene svadi ("Hele, podte se juknout, co tady mam.." a hodina je v tahu).

Ke kostkam:
Sme jednou hrali a pri pauze na jidlo (hracu, ne postav) sme hazeli kostkama: 4 hody (k%): 00, 02, 00, 02. A jindy 6k6: 6,6,6,6,6,5 (tohle padnout pri tvorbe postavy...). Radsi teda hodim tou kostkou...


 Uživatel úrovně 0

Je to celkem zajimavy cteni, ale abych pravdu rek, tak zustanu u tech kostek (a jetse drobnost, u nekterych kostek je znaceni udelano bravou.... to je pak nejtezsi strana s s seseti puntikama) tak ted konecne chapu, proc mam porad takovou smulu :-)))
Sory ale na magy a na zivoty pouzivam kacelarskou sponku na okraji papiru. Zlataky se holt gumujou. Ale myslim ze u nekterych clenu nasi druziny bys uspel, protoze si pisou denik na pocitaci a vdzy pred hranim si ho vytiskou se vsema zmenama (ale ja rikam, ze neni nad papir, tuzku a gumu :-)


 Uživatel úrovně 0

Šobri: No já to taky nepoužívám, ale dá se... Ten článek není nadarmo v sekci úvaha...


 Uživatel úrovně 0

Lucky:To myslíš važně s tim PC?To je uplná zbytečnost!


 Uživatel úrovně 0

No je to zajímavý nápad a zajímavé řešení některých otázek. Slohově to také není špatné a nápad to má.
Ovšem asi to je hodně velký kazič atmosféry. My jsme měli v naší minulé herně (místnosti kde jsme hráli) jen jeden Pc a co dokázal napáchat neplechy. Navíc, Počítání zas není tak důležité. Za tu dobu, co hraji Drd jsem se ještě nesetkal s "otravným" počítáním. Samozřejměě, někdy se nad tím člověk zasekne, ale je to taky zábava si přepočítávat co a jak postava zvládne, než aby to za mě dělal počítač.
Kalkulačka je také dobrá, ale zase bych si na ní nepočítal vše. Typ je to ale velice dobrý.
A házení kostkou ? K tomu se snad ani nebudu vyjadřovat.
Ale celkem pěkné.


 Uživatel úrovně 0

Lucky PJ: Není, prostě nemá den, to se stane.


 Uživatel úrovně 0

KILLMAN: Já taky s házením problémy nemám, já sem zpokojenej. Přešti si znova 1. větu... A šestky mi taky nějak zvlášt nevadí... Ale když koromlask hodí na obranu 18 a trpaslík s válečnou sekerou ho ani neškrábne, to uže troch divné, é?


 Uživatel úrovně 0

KILLMAN: Suhlas...


 Uživatel úrovně 0

No já si myslím, že žádný "problém" s kostkami neexistuje.
Prostě pro mě není RPG hra o kostkách a jejich nutné přesnosti!
Je to prostě věc zcela podružná.
Ani by mě nenapadlo hlídkovat jak čokl, jestli si někdo náhodou nepřilepšil ke svému hodu.
Hráčům důvěřuji.
Ono nějaké podvádění s kostkama v RPG hrách je úplně mimo mísu. Jak se pak takový člověk může bavit? Co z toho vyhrát podvodem. Nejde přeci o prachy a v RPG není ani nějaké "vítězství" Nemůže přeci nikdo porazit PJ tím, že mu budou padat 6ky.
Jediné co může je pokazit atmosféru hry...


 Uživatel úrovně 0

Kostka je kostka, ale na životy, magy a zlaťáky, který se zapisujou na x množství papíru, by ta kalkulačka mohla být dobrá.