Články&Eseje

Cena žoldu Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 6

„Šílenství sídlící v lidských duších je naše druhá přirozenost. Někdy i silnější než si můžeme myslet.“


Unavený vraník se sklopenou hlavou se bezcílně potuluje spáleništěm lesa. Na hřbetě jej tíží břemeno v podobě zamračeného muže. Pod kopyty zvířete se zuhelnatělá vegetace mění v beztvarý popel. Zvířata, která nestihla před živlem utéct, zde nyní leží a odporný zápach linoucí se z jejich sežehnutých těl dusivě dráždí v nose. Pokřivené pahýly zbytků stromů se za doprovodu proužků dýmu tyčí k nebi, jako by spílali samotným bohům za to, že je nechali takto zemřít. Celou oblohu halí těžký hustý opar, jako by to byla duše lesa, která právě opustila své fyzické tělo a vydává se vstříc záhrobí. Paprsky slunečního svitu se přes opar nemají šanci probít a tak je ze zářícího kruhu na obloze jen nezřetelný flek dávající tušit jinak pěkný a slunečný den. Vzduch se až na četné proužky dýmu ze spáleniště vůbec nehýbe. Zápach a dusno jsou demoralizující i pro obyčejnou chůzi a celkový pohled na zpustošenou krajinu v šedočerných barvách působí pochmurně. Jediný zvuk, který ruší absolutní ticho je cinkot jezdcovy zbroje a líně dopadající kopyta jeho koně.

Jezdec na koni se i přes dusno a vedro neobtěžuje sundat ani potlučenou helmici ani těžkou kroužkovou halenu, která je potrhaná a prorostlá minimálně z poloviny rezavými fleky. Tvář jezdce nevypadá o moc líp. Několikadenní strniště již místy zdobí šedivý chloupek a vrásky a jizvy jsou důkazem divokého života. Zpoza pravého ramene vyčnívá jezdci jílec starého používaného meče, o který nebylo moc dobře staráno, zuby na čepeli a nesetřená zaschlá krev jsou toho němým důkazem. Sklopená hlava a unavené oči prozrazují dlouhotrvající hluboké zamyšlení, boj odehrávající se ve vlastní mysli.

PROČ? To je ta správná otázka? Nebo KDY? KDE? JAK? Existuje vůbec nějaká správná otázka? Asi ano, když existují jednoduché odpovědi, jako je smrt. Bylo nám tak dobře, bavili jsme se… Můžu za to snad já? Léta vraždění, plenění, šoustání, chlastu, co proteklo. Dělali jsme dobrou věc. Snad. Pomáhali jsme lidem. A byli jsme fakt dobří. Každý potřebuje někdy pomoc. A proto jsme tu byli my, žoldáci. Co to je za život, když máte přátele jen proto, aby umírali. Dennodenně vedle mě někdo umíral, někdo z mých přátel. Večer si s ním připíjíš a vyřváváš sprosté odrhovačky a ráno tě zkropí jeho teplá krev a hned na to šlapeš ve vnitřnostech dalšího. Tak co… Však později naverbujeme dalšího muže schopného držet meč. Naverbujeme další meč. Krvavé pěsti, tak jsme si říkali. Motivační název pro žoldáky je důležitý stejně jako pro děvku klín. Ten název jsem vymyslel já. Já založil i celou tuhle naši skupinu, do které jsem později nabíral víc a víc lidí, další a další měšcové vojáky. A další a další umírali. Odměny byly vysoké, pouštěli jsme se do zakázek, které nikdo jiný nechtěl. Nabízeli jsme svou krev za zlato. A taky jsme dostávali obojího v obrovské míře.

Jak to vůbec všechno začalo? Je to tím, že jsem se již jako mladík nechal neverbovat ke skupince žoldnéřů? Lákaly mě peníze, dálky, dobrodružství. Dostalo se mi špičkového výcviku a zkušeností. U všech ďáblů, kolik krve proteklo mýma rukama… Byl jsem setsakra dobrý. Nebo už to byla záliba? Lačnost po krvi, po zabíjení jako takovém? Peníze jako záminka, lež, zástěrka pro mou krvelačnost. Kdo tohle může posoudit? Nikdo. V tom případě bude pravda to, čemu sám uvěřím. A čemu chci věřit?


„Za stromy! Kurva, zalezte za ty zasraný stromy! Ti zkurvysyni po nás střílí…“ ozvalo se z Rotharova hrdla.

Šípy svištěly kolem a zabodávaly se do okolních stromů a štítů překvapených válečníků. Koně zděšeně ržáli a vzpínali se. Seskočil jsem ze svého vraníka do vlhkého lesního podrostu. Šíp se mi svezl po helmici a dopadl o kus dál do křoví. Nedbal jsem toho, přitiskl se zády k nejbližšímu stromu, tasil meč a na tváři se mi rozhostil potěšený výraz.

„Vybrali jste si sami, vykoupu se v krvi vašich umírajících těl…“ procedil jsem skrze zuby a užíval si pocit ze stoupajícího adrenalinu. Sotva za dva údery srdce jsem už kličkoval mezi stromy směrem k nepříteli. Těžkými botami jsem drtil vegetaci a drobné živočichy. Pohled nalevo – Elbren (vášnivý hazardní hráč a přeborník v kartách) dostal šíp do stehna a padl na koleno, v momentě jej druhý přesně mířený zbavil života, když projel jeho helmicí skrz naskrz. Pohled napravo – Wherford (co ten dokázal vypít vína na posezení) byl doslova přišpendlen k mohutnému kmenu rozložitého dubu. Trčelo z něj minimálně osm šípů zabodnutých až po opeření do jeho těla, hlava spočinula na hrudi a z úst vytékala krev.

Takovou spoušť mohou způsobit jen speciálně kované průrazné šípy v kombinaci s reflexními luky. Přikrčil jsem se a ještě zrychlil. Za okamžik jsem měl na dohled prvního ze střelců. Nevšiml si mě, zaměřoval někoho u našich koní. Neváhal jsem. Tři skoky a než se otočil, jeho hlava dopadla pod mé nohy. Sprška krve z jeho krku ze mě udělala děsivé monstrum. Musel jsem si protřít oči, abych aspoň něco viděl. Po levici jsem zahlídl Rothara (žádná dívka v jeho společnosti nezůstala suchá), šíp v jeho levém rameni jej sice zbavil štítu, ale jeho bojovnosti vůbec neubral, možná právě naopak. Pod jeho čepelí padaly končetiny, jako by se zbavoval suchých větví. Vyběhl jsem dál. Hnědovlasému šermíři pod mou čepelí praskl dřevěný štít, druhý nápřah měl za následek otřes jeho pravačky, kde držel meč, třetí nápřah… Opět proud krve, čepel prorazila klíční kost a pronikla až do půli jeho těla. Přišlápl jsem si jeho trup na zemi nohou a prudce svou zbraň vytrhl. Rána do zad mě ochromila. Pálení řezné rány. Čísi meč prorazil mou zbroj a dostal se mi až do masa. Přikrčen jsem se ohnal po útočníkových nohách. Uskočil a praštil mě jílcem do helmy. Ta mi spadla a v očích se mi zatmělo. Naštěstí rána nedopadla úplně podle útočníkových představ. Temnota v očích se mi proměnila v rudý hněv. Zařval jsem a vrhl se na nepřítele celou svou vahou. Porazil jsem s ním malý stromek, ten se zlomil a při dopadu jej probodl. S úst se mu za bublavého zvuku vyřinula krev. To mě neuspokojilo, tímhle jsem přišel o své právo pomsty. Ještě jsem do něj dvakrát z kleku bodl. Rozhlédl jsem se po okolí, všude plno krve, vnitřností a končetin. Jatka. Padali jak nepřátelé, tak mí druzi. Rozběhl jsem se do víru boje.


A teď tohle… Jak jsem to vůbec mohl provést? Ano, vrchol mé kariéry… Co to bylo za nápad? A proč jsem se proti němu nebránil? Kde zmizela čest? Nějaký kodex nebo prostě jen obyčejná důvěra. Některé z těch kluků jsem znal od založení Krvavých pěstí… Možná jsem chtěl, ať nedopadnou jako já. Cítil jsem se povinen to ukončit, když jsem s tím začal. Nešlo prostě říct, že chci skončit? Ne, „spolu až do smrti“ to jsme si slibovali. A já je teď všechny zabil. A spálil naši nynější základnu… Jediné možné řešení. Jsem zrůda?

Slezl jsem z koně a tasil svůj meč.

„Promiň, Ravene,“ promluvil jsem na svého koně, „když všichni, tak všichni…“ položil na něj dlaň a druhou rukou namířil hrot meče proti jeho srdci. Prudký bod. Raven se vztyčil na zadní a vytrhl mi meč ze sevření. Ve chvíli se skácel na zem a vytékala z něj životadárná tekutina. Pomalu dodýchával. Plynule jsem z něj vytáhl zbraň a namířil ji proti sobě.

„…když…všichni…tak VŠICHNI!“

U Kyrthových koulí, tak takhle ne… Přece bych nezabil svého koně, svého Ravena! Poplácal jsem ho po šíji a pohladil mu hřívu. Pozvedl hlavu a podíval se na mě. Usmál jsem se. Mé ostruhy se mu zabořily do slabin a Raven se dal do mírného klusu. Já se podíval na zpustošenou krajinu před sebe.

Tak jsem trochu odlišný… Ale zrůda? Jen mám jiné priority. Ještě mám světu co říct…

Diskuze

 Uživatel úrovně 4

Hamster:
Předpokládám, že část, kdy žoldák zabije koně Ravena, je rovněž součástí pouhé představy jak to vše "morálně" ukončit. Tedy po pobití ostatních žoldáků odpravit vzpomínku na to vše a to tak, že zemře hrdina sám spolu se svým koněm. Tento absolutní konec je ale pro hrdinu příliš těžký, neodhodlá se k němu. Mohlo by to v textu být jasněji oddělené od děje, který skutečně proběhl.

Líbí se mi představa příběhu, kdy je líčen moment zlomu v žoldákově životě. Takový ten okamžik, kdy mu "hrábne" a rozhodne se to vše ukončit. Je to zajímavé i z pohledu dnešní doby, vzpoměňme na vyhořelost a záchvaty násilí například u veteránů současných válek.
Tady mi ovšem chybí drama nebo tragika nějakého toho klíčového okamžiku, přijde mi, že se vše stane příliš "jen proto, aby se to stalo". Podobných bojů hlavní hrdina musel prožít/přežít více, musel být zvyklý na smrt kamarádů po jeho boku. Proto bych pro tak zásadní zlom v jeho myšlení vítal lépe popsaný moment, například zradu spolubojovníka, kterou by tento bývalý kamarád popřel principy bratrstva žoldáků nebo tak něco. Tehdy by velitel mohl usoudit, že muže vedl špatně a chtít to vše ukončit.

Líbí se mi bojové scény, nelíbí se mi popis uvažování a vnitřní monology hrdiny. A nelíbí se mi závěrečná promluva.

Autentické hrubé vyjadřování hrdiny kazí slovní zásoby spíše z HR oddělení firem, jako například "kariéra", "adrenalin", "motivace" atd. Je mnoho způsobů, jak se těmto novým výrazům vyhnout.

Závěrem bych ještě navrhoval nepředstavovat vedlejší postavy v momentě jejich smrti, čtenář si k nim nevytvoří vztah. A přemýšlení a představování si přeborníka v kartách nebo svůdníka mezi rychlými sledy úderů ruší dynamiku celé akce. Možná by bylo lepší kamarády lehce představit třeba vnitřním monologem hrdiny, když přemítá o tom, co jsou jako žoldáci vlastně zač, než dojde k finální katastrofě.

Jinak to docela jde a jako čtení na léto to neurazí:) Jako literární útvar by to ovšem chtělo přece jen v mnohém vylepšit.

S pozdravem
Shadowmage


 Uživatel úrovně 8

Povídka mi přišla dobře napsaná, jazyk je celkem bohatý, popisný, rozhodně to bylo čtivé. Jsem z toho ale zmatený. Nejvíce mě rozsekal závěr, kde nejdříve Ravena zabije a vzápětí na něj nasedne a odjede na něm...??? Ty tři části na sebe nenavazují a prostřední boj je sice napínavý, ale mě se tam nelíbí. Rozrušuje hloubání hrdiny jakous vzpomínkou, která ale problému vůbec nepřidává, pouze ukazuje, že hrdina umí bojovat, je tam taková strojená. Už to, že Rothar (kdo to je?) mluví spisovně mi rozhodilo vše, co jsem do té doby přečetl.
Nejvíce se mi líbil první odstavec, na kterém si autor dal záležet asi nejvíce. Zbytek se četl hezky, ale musel jsem se vracet a číst některé odstavce vícekrát, což mi stejně nepomohlo v orientaci v povídce.


 Uživatel úrovně 5

Moc nevím, co si mám o povídce myslet. Je rozdělená na tři zcela nesourodé části. První uspávně pomalé líčení nepříliš obratným jazykem (popravdě se tato část čte dost špatně, uklouzla i nějaká chybka, věty jsou nešikovně skládané v dlouhá souvětí - méně je někdy více. Jednotlivé části souvětí skřípou, slova by šla uhladit daleko lépe, aniž by se ztratil smysl.). Následuje zběsilá akce, která díky šikovně pojatým seznamováním s hrdinovou partou vtahává do světa, dává pocítit atmosféru, ochutnat pach krve. tato část mi připadá nejzvládnutějí. Třetí část je opět dumavý závěr, přemýšlení nad smysly a nesmysly života, morální aspekty.
Jsem ráda, že hrdina nedokázal spáchat sebevraždu, bylo by to poněkud klišovité, takto je to lidské a jsem zvědavá, co s ním bude dál, jak se se svými činy vyrovná, jaké to na něj bude mít následky.
Jenom podobně jako Sccion nevidím na jednání hrdiny nic šíleného, naopak. Úvodní větička mi přijde poněkud nepatřičná. To, že se v drsném žoldnéři probudí člověk, který již neunese svůj dosavadní způsob života a vyřeší to tak, jak umí, přestože od finálního kroku couvne, ne, to není šílenství.
Co mi nesedí je používání příliš moderního výraziva (demoralizující ku příkladu), ale to je věc vkusu. Když středověká fantasy, tak se podobných slov vyvarovat, i čeština nabízí mnoho vhodných alternativ, které nebudou působit v textu rušivě.
Kladně hodnotím myšlenku, osobnost hrdiny, závěr povídky, pointu, tedy věci obsahové. Horší je to s podáním, strukturou textu, jazykem. Přikláním se ke dvěma hvězdám a doufám, že se od autora dočkáme další práce. Nová povídka v rubrice potěšila.


 Uživatel úrovně 8

Třebaže povídka nepadá do mnou preferovaného stylu, jsem poměrně rád, že ji tu máme. Představuje nám hrdinu na pomezí životního rozhodnutí a jeho tři kroky, které činí na útesu šílenství.

Přiznám se, že jsem trochu na rozpacích, protože právě šílenství, které pravděpodobně (soudě dle úvodní věty) mělo vesměs celým dílem pronikat a být jeho spojnicí, jsem nenalezl. Naopak ve mě narůstal pocit, že jsem svědkem činů nezkaleného rozumu vypočítavé povahy.

Ale popořádku. První a druhá část povídky, tedy vnitřní rozmluva o problému a akční flashback, se mě příliš nedotkly. Úvodem se táhne množství nakupu nastřádaných otázek bez řádných odpovědí, tempo textu je velmi pomalé a informačně nepříliš bohaté. Akce přichází velmi rychle, je bohatě střevnatá a nahrazuje úvodní šílenství mezi dobrým a špatným šílenstvím boje a války. Třetí část pak konečně spojuje oba předešlé celky, dává jim smysl a třebaže tempo ustupuje, obsahuje nejsilnější moment celého děje. Vše se podle mě vydařilo, dílo má tímto způsobem velmi dobře vystavěnou gradaci i myšlenku. Rozhodně je to dobrá cesta.

Myšlenka je v díle obsažena. Osobně jsem ale dospěl pocitu, že je jiná, než jakou jsem ji rozklíčil. Nemohu se zbavit dojmu, že hrdina se měl v průběhu svého zážitku prodrat několika typy šílenství, ze kterých se marně snaží vymotat, aby nakonec opět skončil polapen vlastním nenormálním jednáním. Jako možný problém se mi jeví, že celou dobu ale pracuje nesmírně racionálně, je schopen si odůvodňovat své činy a rozmýšlet o nich - v tom se mi zdá, že o šílenství mluvit nelze.

Nelze však upírat, že hrdinův svět je popsán velmi dobře a uvěřitelně. Vlastně bych si mohl snadno připadat polapen v osidlech autorovy hry, ve které ukazuje, jak právě ono šílenství, které se mělo stát vysvětlením celého toku událostí, je ve skutečnosti jen naší "výmluvou" pro vysvětlení jevů, které se zdánlivě příčí zdravému rozumu.

Člověk, který dojde uvědomění, že v životě nepřinášel to, co si myslel, je vystaven vlastní odpovědnosti a vlastnímu soudu. Zničit sebe sama a stáhnout vše sebou z hlediska zachování vyššího principu je čin, ke kterému velí logika, tedy provést oběť, aby ostatní mohli produktivně žít a ne nesmyslně umírat.

Ať tak či tak, ve výsledku podléhá vlastní "slabosti", která ho nutí přežít. A právě ona neschopnost položit svůj život za cosi, o čem sám nebyl dokonale přesvědčen, z něj dělá skutečného člověka s lidskostí samou. A právě díky tomu si v závěru získal mé sympatie.