Články&Eseje

Jedna noc ... Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 20


Búrna noc, tmavá noc,
vietor fúka, stromy šumia,
mesiac žiari, hoc
nebesá slzy ronia.

Strach je tu, smrť sa blíži,
na čistine,dve postavy súboj kríži.
Náhly výpad, bystrý výkryt,
ďalší úder, potom výkrik...

Temný rytier v čiernej zbroji,
na rukách znak ľudskej bôli.
Stojac v daždi na pláni,
krv mu steká po dlani.

V mysli pocit blažený, nenávisť v duši,
pohľadom sa pýši víťaz noci.
Tam na zemi muž ranený, vie a tuší...
nemal sa vzoprieť temnej moci!

Kruté muky, dlhá chvíľa,
strach v duši, v mysli samota
bolesť však už ustúpila,
pomaly prichádza prázdnota.

Strácajú sa myšlienky,
strácajú sa spomienky,
strácajú sa ideály,
stráca sa cit,
stráca sa čas,
stráca sa život ...

Prichádza smrť.

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

mě to úříjde o člověku co se bojí smrti
podle mě je to pěkné *5


 Uživatel úrovně 0

Tahle básnička mi přijde rytmická, žádné vynucené nebo nevhodné rýmy, akorát ten konec mi nesedne. Taky si myslím, že tahle báseň by měla bý asi o smrti, ale necítím tam tu atmosféru a napjetí. Také nevidím spojitost mezi slokami. Jinak nerozumím moc dobře slovensky, ale to snad tolik nevadí. 3*

MW


 Uživatel úrovně 0

Huh davám 4*!
Proč?!

1-Dobře se rýmuje
2-Má smysl
3-Jen s ní necítím tu atmosferu proto nedávám 5*

Alcator:
Myslím že je celkem jedno jakou skladbu používáš když píšeš básně!Myslím že není špatné používat ABAB a potom to změnit.Tedy pokud to autor dokáže udělat tak že to báseň přežije.


 Uživatel úrovně 0

Mne osobne sa to moc páčilo, najmä námet ... Hezky hezky.


 Uživatel úrovně 0

Alcator
To, že první čtyři verše jsou ABAB rozhodně nijak nepředznamenává půdorys zbytku básně, sled rýmů se ti bude měnit dokonce i v tak klasické formě jako je villonovská balada a dokonce se může pohybovat i v rondu či tercině. přechod k volnému verší v šesté sloce je v případě Jedné noci funkční, bohužel se autorovi rozpadl rytmus ( tady má Maris pravdu) a verš "strácajú se ideály" je po všech stránkách formálně něšťastný, vybočuje bohužel i poslední verš "stráca sa život", tady by pomohla změna důrazu a vázat dvojici:
"život sa stráca//prichadza smrt",
ale i při těchto škobrtnutích (on je volný verš pochopitelně těžší) bych se vyvarovala tak ostrého odsudku jakýs napsal ty.


 Uživatel úrovně 3

Daevorn: Netvrdím, že musíš dodržovat typ rýmu. Ale jestliže se rozhodneš pro typ rýmu ABAB, tak je zvláštní to pak soustavně porušovat. Vzníká pak kočičko-pejskovský dort, kdy bohužel nedokážeš ani využít potenciálu rýmovaných básní, ani potenciálu básní s volným veršem...


 Uživatel úrovně 0

Chcem všetkým poďakovať za to,že hlasovali a vyjadrili svoj názor. Chcem dodať len toľko ... určite sa táto báseň páčila každému inak, ako aj každá iná ... ale ona je presne taká ako má byť, keď sa niekomu nepáčil rým alebo rytmika tak mu nemám právo odporovať. Vytvoril som ju totiž tak ako prišla, netrápil som sa zo slovami, rýmami, s tým čo v nej zmeniť aby to bolo lepšie, lepšie vyznelo, pretože niesom žiadny básnik, iba som na to mal jednoducho chuť a myšlienku.

Dilvish: Ja v tom vidím svoje ... a každého koho aspoň trochu zaujala, v tom tiež vidí niečo alebo aspoň náznaky niečoho ... môže to byť však aj naopak. Báseň zaujme, lebo má myšlienku\báseň nezaujeme lebo je povrchná bez myšlienky ... Metafora to v tomto prípade je, ale nie nijaká veľká ... je jednoduchá. V celej básni je čosi z mojej mysle, inak by som ju určite nepísal ... prvky rebélie si si určite povšimol ...

Alcator: Kde je napísané,že báseň musí byť v forme ABAB ABAB ABAB ABAB?


 Uživatel úrovně 5

Dílko mi připadá slabé, nevýrazné, bez nějakého výrazného neobehraného obrazu. Ztotožňuji se s hodnocením Maris, která popsala vše, co jsem vesměs měla na mysli (i když mé celkové hodnocení není tak přísné).


 Uživatel úrovně 0

Maris
Ad 1)
Kromě Alccatora asi nikdo jiný u žádné předchozí básničky neuplatnil kriterium použitelnosti pro hru - ostatně oproti Alcatorovi si neumím představit, jak právě tohle hodnotit. Ppopravdě nechtěla bych hrát doupě, ve kterém by někdo používal cokoli z této rubriky.

Ad 2)
Kritika by měla používat alespoň trochu konzistentní kriteria. Tvůj příklad s Jičínem ( určitě to není VaS, tato dvojice rozpadla mnohem dříve, než mohla být napsána tato hříčka) kulhá, tam totiž verše i rytnus firmálně sedí a provokativní využívání fragmentizace vět pro verš není nic, co by v romantické poezii neobstálo. Chceš-li autorovi vyčítat kulhavý rytmus, příkladů najdeš spoustu, ale tu analogickou rymovačku budeš muset najít jinou (jo, a "soukromý" je ten zámek či ten volající, tak i tak s tvrdým a dlouhým :-)).

ad 3)
V závěru básničky si mohl autor ušetřit dva, tři verše, ale kupodivu právě ta zámlka mezi "stráca sa život...přichádzá smrť" vytváří dost plasticky dojem odplývání, pomalého přijetí nevyhnutelného, tam bych si s opozity nehrála. Vůbec v tom rýmování jsou dvě, tři místá, která ukazují nápad a talent, je to celkově hodně nevycválané, ale pro ta dvě, tři místa by byla škoda to jen strhat bez dalšího.

Alcator
Není příliš velkých básníků, kteří by obstáli, kdybys na jejich díla uplatnil podobné požadavky - nemyslím pochopitelně použitelnost pro DrD, ale tu shodnost rozvrhu veršů či soustavnou invenci v nalézání rýmů. Ono je možná někdy lepší napsat: "Mně se to nelíbí, neoslovilo mě to a zdá se mi to trošku banální", než si hledat ospravedlnění pro pseudoobjektivní strhání nějakého textu (zvlášť, když to ospravedlnění neznaje teorii hledat neumím :-)

Původně jsem nechtěla hodnotit, ale po přečtení diskuse:
a) Nejméně dvě povedená místa
b) Sevřený tvar, s jasnou linkou
c) Nevystupují tam "andělé"
d) Poctivá snaha o hledání výrazu
V součtu 4


 Uživatel úrovně 5

Ano pokud by se měla v článcích oběvovat použitelnost ve hře v poezii či povídkách, tak bych musel jít shodnocením na jednicku az nulu... Vysvetlení bych samozrejme dolozil u daných příspěvků.

Dle mne by č&e měly být o článcích ne o pravidlech a použitelnosti do hry.