Články&Eseje

A přišel bůh....aneb teologie ve světě DrD. Hodnocení: Geniální

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 25

Nejtěžší je pro PJ určit, kde možnosti božstev končí. Jak moc mohou ovlivňovat hru a svět.
Každá církev se něčím vyznačují, někteří bohové jsou nesmrtelní, jiní ne... Je rozdíl uctívat CHAOS a třeba Thora.Chaos dává určitou jistotu ( v určitém smyslu).Bojovník Chaosu narušuje pořádek a Rovnováhu a podporuje Chaos. Ale čeho se může dočkat od Thora. Že ho Thor pochválí nebo že se vtělí do lidské podoby a rozbije mu hlavu??? A je možné, aby člověk viděl Thorovo spřežení? Spřežení Hélia (boha Slunce) atp.???

Základní systém DrD (jak je uvedeno v PPE) je takový, že existuje jakési nebe.To je tam kam postavy odchází po smrti (tzn. Astrální sféry) a tam se duše spojují. Jakýmsi protipólem je Peklo a ďáblové. Řekněme tedy, že základní systém je velmi podobný křesťanství. V nebi je řekněme nějaký Bůh a v Pekle jakýsi Antikrist, Satan... Tady se snaží jen peklo a Bůh je prakticky nečinný. Můžeme však za božskou stranu do hry nasadit avatary...tzn. anděly. Ale je možné, aby andělé pomáhali postavám? Řekněme, že poustevníkovi donese chléb a vodu (asi tak jako v pohádce Hrátky s čertem). To je přípustné, ale myslíte, že může bojovníkovi, který se před bojem pomodlí zvýšit SZ o 10 ??? To je myslím nepřípustné. Tak to je asi základní systém (zhruba).

Nyní můžeme vzít v potaz jiné náboženství, kde jsou bohové smrtelní. Vemme tedy Odina a tedy vikingské bohy. Ti jsou smrtelní a zemřeli při Ragnaroku. Měli schopnost brát na sebe lidskou podobu a vcházet do světa lidí ( přimíchejme do toho keltská a egyptská božstva, která fungují zhruba na stejném principu). Jejich možnosti jsou značné a můžou poskytnout lehkou pomoc. tzn.nějakou kouzelnou nepříliš silnou zbraň popřípadě nějaký zvláštní předmět. Ale bylo by moc, aby se Odin vrhl do boje v doprovodu svých válečníků (tedy jejich nemrtvých podob) a Valkýr. Nebo snad přijde Hor ( zjeví se v podobě sokola a pak se promění v humanoida se sokolí hlavou a magickými zbraněmi). Myslím si , že takové zásahy hru kazí nikoli zlepšují.

Dalším problémem u těchto božstev je pojetí posmrtného života, a hele ... tady jsme bez pekla a ďáblů... to je překvapení. Kam tedy putují duše mrtvých??? Řekněme, že tady můžeme použít i astrální svět. Za svět mrtvých duší a Valhalu (popř. Zahrady štěstí) za jakési nebe, kde postavy existují fyzicky.
Dodatek: jak lze pochopit Valkýry a Ódinovy bojovníky??? Valkýry jsou krásné ženy, které když se zjeví někomu, zvěstují mu tak brzkou smrt,a nelze z toho vykličkovat.
Bojovníci jsou ve své podstatě Ghúlové se schopnostmi původního majitele těla a smí používat zbraně.

Nyní je na řadě systém Řeckých (římských) božstev.Ty jsou z mého pohledu zřejmě nejrozšířenější. Žijí si v klidu na Olympu a jsou nesmrtelní a zasahují do osudu lidí skutečně obrovským způsobem. Nemělo by se stát, že by hrdinu svedla bohyně, nebo, že by byla postava bohovým synem (dcerou).

Nebylo by spravedlivé kdyby se jednu postavu snažil utopit Poseidon a druhou by chránila Athéna. a jaké by bylo, kdyby Hefaistos daroval boží zbroj hrdinovi a ostatním nic???
Opět narážíme na problém co bohové smí a co ne???

Tak tedy bohové by neměli postavám nadržovat. Jistá pomoc (jako u Tróje). Ale měla by to být pomoc rovnocenná. Jak družině tak nepříteli (bohové jsou rádi proti sobě, a tak stojí vždy na dvou stranách). Zbraně a zbroje je možno rozdávat, stejně jako magické zbraně ovšem jen omezeně (tak jako bohové Achilleovi a Perseovi). Bezprostřední zásahy jako Diovy blesky vrženy do řad nepřátel popřípadě Poseidonem potopená flotila. To samozřejmě nepřichází v úvahu.

Pak jsou zde bohové stylu Dragonlance. Tedy Thakkis a Paladin. Paladin se do hry může zapojit jako platinový drak nebo Fišpán. Jako takový mnoho škod nenapáchá. Thakkis je omezena pobytem v propasti a tak je její působení spíše psychické. Tak působí značné škody a získává nové stoupence. A pak je tady starý Reorx...kovář světa. V jednom příběhu zasahuje přímo do světa. V té povídce to vypadá hezky, ale převeďte to do hry..to není sranda.

Jisté možnosti uplatnění těchto bohů tady jsou. Hraje-li postava klerika , tak se předpokládá, že schopnost léčení získává od boha- ať už od Paladina nebo Thakkis. Stejné je to u kouzelníků. Ovšem ne Krynnu budou mít těžký život alchymisté - zvláště theurgové. Jak ale oddělit Propast od astrálních sfér? vždyť jedno s druhým úzce souvisí. nejjednodušší je ztotožnit je. Ale pak je tady nebezpečí, že se Thakkis pokusí ovlivnit theurga anebo se dokonce pokusí skrze theurga dostat na svět a páchat i zlo ( a tady to skutečně jde bez portálu). a tohle ponesou značně nelibě nejen kouzelníci...

Krásný systém božstev a jejich zásahů do světa (aspoň mě se takový zdá), naleznete v Dechu draka 3/2001 v jeskyni Modrá horečka. tady jsou bohové aktivní a do světa zasahují za pomoci avatarů. avataři mají značné schopnost a to nejen v oblasti magie. Jsou silní, a vždy sebou mají nějaký artefakt. Ovšem každý bůh smí mít jen jednoho avatara. A co je podstatné, avatar se dá zabít. Je to sice dřina, ale nemožné to není.

Krásný systém je také na Asterionu, kdy má sedmnáct bohů své hrdiny, které může obdařit zvláštními schopnostmi. Postav se to z 99% netýká. Bylo by zde zbytečné rozepisovat celý systém a tak ti co mají Asterion pochopí a ti ostatní bohužel ne...

Dalším problémem je rozdíl mezi démonem a bohem. Démon (ne z astrálních sfér, ale takový jako třeba Ratwolf z knihy Olgerd Scalborn) má značnou moc a do děje zasahuje přímo. Jen by bylo dobré uvědomit si, že démoni jsou veskrze zlí, a protože DrD je založeno na principu boje dobra se zlem předpokládá se, že postavy budou hrát za tu dobrou stranu.

Démoni tedy budou zasahovat. To je asi něco jako podpora Chaosu. Zde mohou démoni svým lidem poskytovat mag. zbraně, zbroje a předměty. Krátkodobě může zvýšit i základní vlastnosti.Moc démonů je omezená a proti moci bohů mizivá, ale pro postavy obrovská.

A i sami démoni mohou přijít na pomoc. přijedou ve své démonické podobě na ohnivém oři, nebo přiletí na svých blanitých křídlech. Démoni jsou smrtelní, ale to co je zabije nejúčiněji je sluneční světlo.

Poté zde je uctívání zvířat. Když se uctívá kůň tak prakticky o nic nejde. Ovšem je-li uctíván drak nebo jednorožec. Jsou tedy bráni jako božští tvorové, a tito mohou zasahovat do děje přímo. Je škoda, že jsou smrtelní. Postava uctívající draka se určitě nestane členem drakobijecké bandy, a naopak bude draky bránit. Tady může dojít k zásahu do hry , kde je zásah brán jako zasah nestvůry nikoliv boha. pro postavu to ovšem zásah boha je.

Co s uctíváním kultu smrti??? A je vůbec smrt??? To záleží na každém PJ. Je ale dosti sranda, když do boje zapojíte Pratchetovského Smrtě. Toho vidí jen kouzelníci, kočky...no a všichni ti jimž nastane čas. Hra bude zajímavá, ale nelze očekávat , že Smrť přijde postavě na pomocx a ukončí život jejího protivníka. Smrť je symbolem rovnováhy.

Další místa jsou místa, kde se setkávají vlivy více náboženství. Vzniká mix a uctívání magických tvorů. Fextů, vlkodlaků a upírů. To je značně nebezpečné.

Východní náboženství jako buddhismus, hinduismus a bráhmaismus nemám nastudována.
Islám je značně podobný křesťanství. Jen chybí ďáblové a Peklo.

To je o náboženských systémech vše. Takže zase něco skutím o tom východě (ale chce to čas).

Diskuze

 Uživatel úrovně 8

Marigold: já osobně bych velké zasahování bohů do lidského života nezavrhoval. Pokud vím, tak jsi to uváděl u řeckých (potažmo tedy římských bohů). Jestli si ještě dobře vybavuju Homéra, tak to celé stálo na tom, že bohové zasahovali opravdu dost a svět byl plný jejich dětí. A třeba Heráklés mi přijde jako vzor skutečného hrdinství.
Tenhle systém není principiálně špatný, ale PJ se musí sakra snažit, aby to nepřepískl


 Uživatel úrovně 5

Maglor: potřeba se zadívat na datum, potřeba říct že je to můj první příspěvek an tomto serveru...před dvěma lety, potřeba říct, že se yvíjím..potřeba říct, že mě znáš jen půl roku.-))


 Uživatel úrovně 0

Pekna, uvaha pro mne sice take neprinasi nic extremne noveho, ale najde se jiste mnoho tech pro ktere to bude prinosne (a tech pro ktere zhoubne ;-))

Ja osobne za mych mladych let :o))) Kdy jsem se jeste pokousel PJ-ovat tak jsem jel prakticky stredoveky system s tim ze jsem si udelal nejaka bozstva s chramy a uctivaci, hracum jsem nechal naprosto volnou ruku zda budou chtit nejakeho boha uctivat (popr moznost nechat se i zasvetit, pak to meli trosku slozitejsi), tudiz znali boha jeho cile a principy pokud se chovali tak jak by se danemu bohovi libilo a prinaseli mu rekneme "obeti" mysleno tak ze jednali v jeho zajmu, mohli se dockat i pomoci v kritickych situacich (vyreseni problemu co se ma kua PJ delat kdyz blbe padnou kostky a nechce postavu zabit) horsi to meli ti zasveceni, jejich sluzba bohu byla brana jako povinnost a tudiz se vyhody nemuseli tak projevit (trosku paradox ze? :o)) zato byly v urcitem hierarchickem systemu coz jim prinaselo vyhody svetske a casem se u nekterych bohu mohli naucit nejakym spesl vlastnostem. Zato ti co byli zasveceni a "nezili" pro sveho boha sice stale meli svetske vyhody (pokud se nestali heretiky) ale za to dostavali casto prokleti typu: v bojich si prisery vybyrali za utok zasadne je, selhavala lecba, nesikovnost apod... (dle boha samozrejme :o)
Naprosto jsem se nezabyval tvorbou legendy o vzniku bohu a zeme, stejne to 90% hracu ani neoceni.

Marigold nevim jak te ohodnotit (vzpomnel jsem si na jednu vetu, nevim jestli jsi ji rikal ty nebo Dart, jelikoz te znam vis ze mas na vic :o))) ale to by byl nehorazne namysleny a drzy blud. No po dlouhych uvahach a konzultaci se svedomim jak bych si to predstavoval aby to bylo na 5* (kdybych ti ted dal 4*) jsem se rozhodl ti tech 5* dat


 Uživatel úrovně 5

Tyr: to je zajímavá myšlenka..tím pádem mi dejte mého hráčedo ruky ať mu můžu zakroutit krkem, zase na druhou stranu PJ bych rád poděkoval za šikovné naházené:-))


 Uživatel úrovně 0

No, v nasi druzine to ani nejak moc vyraseny nemame. Postavy v zadne bohy neveri a jenom na cestach se setkavame s ruznymi kulty a sektami a jestli jejich buh existuje to vi snad jenom buh :-)
ja bych to videl asi jako stedovek. (ale bez prevahy krestanstvi). Lidi zijou svy zivoty a jestli do sveta zasahuje Buh, tak jenom skrz lidi (ruzna zjeveni a podobne) a protoze je kultu mnoho muze byt i mnoho bohu. Jenze kdo opravdu vi jestli jsou ti bohove skutecni.
Ani se mi moc nelibi predstava ze by bohove meli zasahovat primo do zivotu postav. Bral bych kdyby se jim buh ukazal v podobe CP a hraci a postavy by to netusli, ze je to buh.
Myslim, ze hlavni problem s bohy v DrD je ze, ani my sami jako hraci nebo PJove poradne nevime jak to vlastne funguje a chceme aby neco takoveho fungovalo v DrD.
Co se s postavami deje po smrti to uz neresime (asi jako kdyz clovek umre v tomhle svete.... nidko jiny krome toho zemreleho nevi co se deje) a okamzikem smrti postavy ji hrac oposuti... dalo by se rict, ze vlastne cast duse se vratila ke svemu stvoriteli :-)

Parkrat me napdalo, co kdyz tenhle svet ve kterym zijeme je vlastne jenom taky neco jako DrD a nekdo si s nama jenom hraje....

Jinak Marigolde dobry shrnuti.


 Uživatel úrovně 0

No já sem to vyřešil při vzniku světa.:

Kdysi existovala jenom prázdnota a v ní žili bohové. Bohům se jednou začala prázdnota okolo nich zdát příliš prázdná a děsivá a proto stvořili duše a pro ně svět, kde by mohly existovat. Tento svět nazvali astrální sférou.
Později však duším přestala jedna sféra stačit a tak bohové stvořili další a potom zase další, až jich udělali dvacet sedm. Při jejich tvorbě se stále zlepšovali. Ovšem při tvorbě sféry dvacáté osmé se něco zvrtlo a bohové stvořili Toliran.
Toliran byl vlastně sféra bez začátku a konce, kde duše nemohla žít sama o sobě, ale musela mít hmotné tělo.
Proto bohové stvořili v Toliranu moře, louky, hory, stepy, řeky, jezera a rybníky. Nakonec jako završení svého díla stvořili stromy a otevřeli je tak, že v nich duše mohly přebývat. Ve stromech však mohly přebývat pouze slabé a málo inteligentní a tak bohové stvořili moudré, neboli elfy. Ale elfové byli příliš moudří a stromy příliš hloupé, proto bohové podle elfů vytvořili ještě další rasy. Byli to lidé, barbaři, krollové, trpaslíci, hobiti a kudůci.
Bohové neměli neomezenou moc, protože svět mohli ovlivňovat pouze pomocí astrálních sfér. Ovšem všichni chtěli zasahovat do všeho a tak se často hádali. Až jednou ten nejmoudřejší navrhl, aby si své práce rozdělili a každý vládl nad něčím jiným. Ostatní souhlasili a rozhodli, že ten nejmoudřejší bude jejich vládcem.
To se ovšem nelíbilo tomu nejzlejšímu z nich, Ogrovi, a proto na sebe vzal podobu obřího ještěra se zlatými šupinami, který chrlí oheň.V této podobě se vydal do Toliranu a začal rozsévat zlo. Tvořil zlé stvůry, aby útočily na nevinné obyvatele Toliranu. Bohové však zakročili a vyslali do Toliranu ve stejné podobě boha dobra Riada, aby proti Ogrovi bojoval.
Ani to ovšem nestačilo, proto bohové přenesli část moci astrálních sfér do Toliranu a tak v něm začala fungovat magie. Potom bohové stvořili pět povolání; každé mělo dva obory. Potom stvořili od každého oboru dva mistry a vyslali je do Toliranu.
Bohové po nějaké době existence Toliranu zjistili, že těla, ve kterých duše přebývají, nejsou nesmrtelná; že duše z nich po smrti odcházejí do astrálních sfér.
To zjistil i Ogro a stvořil svoji vlastní sféru jménem Orgoar, odkud do Toliranu přicházeli ďáblové, kteří obyvatele sváděli a po jejich smrti jejich duše stahovali do Ogroaru, kde je příšerně mučili.


 Uživatel úrovně 5

tintin: no jistě ale je tady nastínění...jak problém řešit..


 Uživatel úrovně 0

Je to dost solidně zpracovaná problematika. Ale připadá mi to jako konstatování faktů než jen taková úvaha. 4*


 Uživatel úrovně 0

Marigold: Wow! Dokonalé rozebrání problému s bbožstvy v DrD ( A nejen v DrD. )


 Uživatel úrovně 0

Marigold:Mně to docela vyhovuje