Tak se také konečně dostávám k velmi zpožděné úvodní kritice, čímžto se musím autorovi omluvit, ale protože to budu dělat pravděpodobně čím dál tím častěji, prosím jednoduše o pochopení, že hodnocení dlouhých děl vyžaduje využití spousty času vcelku, který si obvykle raději uvolním na jiné aktivity. Důvodem nejvyššího hodnocení z mé strany je, podobně jako v případě Strážce, kvalitní kompletní zpracování povolání zcela v souladu s pravidly, které se záměrně snaží vytvořit spojovací článek mezi jednotlivými základními povoláními. Některé dovednosti a mechanismy jsou převzaty, jiné zcela nové a zároveň je evidentní snaha nastavit tuláka tak, aby byl vyvážený oproti základním pravidlům, což je jedině dobře. Příspěvek obsahuje, pokud ne všechny, tak alespoň naprostou většinu náležitostí a ve své podobě je možné ho okamžitě převzít a hrát s ním. Není, resp. nebylo tu nic, co by mi tedy výrazně bránilo upřít nejvyšší hodnocení. Můj komentář se proto stočí opět jen k řešení jednotlivin. Pozitivní ovlivňování spolubojovníků Soubor těchto povolání je zaměřen jako podpora dalších spoludružiníků. Dokonce si osobně myslím, že to je základním účelem přinejmenším barda. V souvislosti s tím je představen i docela neokoukaný mechanismus, kdy je zájmu dotyčných neuspět v pasti, namísto úspěchu. Ať už se to týká bardových písní, nebo lichocení. To vše je v pořádku, ale osobně mi přijde, že je těch kontrol na úspěchy a neúspěchy přece jen už příliš. Například právě u lichocení bych se vůbec nebránil úplnému zrušení pasti. Bonus, který poskytuje, je sice kontroverzní (opět zmíněno u strážce, zvyšovat vlastnosti není běžnou součástí pravidel), ale vlastně ne až tak vysoký, aby významněji ovlivňoval vyváženost hry. Proto ověřování každý den se mi zdá skoro zbytečné. Vzhledem k většímu počtu členů družiny se musí bard rozhodovat, komu jaký bonus přidělí, a hráči by jistě nebyli proti, nebál bych se denní ověřování hodem na past úplně zrušit. Navíc lichocení, které útočí na ješitnost, se podle mého názoru nelze příliš bránit inteligencí - abych citoval z jedné divadelní hry, "jste velmi inteligentní muž, ale jako každý génius máte slabou stránku. Jste až pyramidálně ješitný." Zkrátka, ale to je moje všeobecná herní politika, pokud má nějaké povolání schopnost, kterou může využívat, jsem pro co nejmenší bránění v tom tak činit. Tulák K tulákovi nemám připomínek, je skutečně více univerzálním kouzelníkem se slabší dovedností využívat kouzelné schopnosti, ale zato s pěkným bonusem k přežití. Opět proto jen zmíním, stejně jako u strážce, že Pouliční dovednosti bych spíše rozdělil na tři okruhy místo čtyř, to už se mi zdá zbytečně mnoho. Bard < ;b>Lichocení Zde jen ještě malou poznámku, že by bylo vhodné též uvést, zda může postava lichocením překročit udávané pravidlové maximum hodnoty vlastnosti nad 21. (a myslím, že by nemělo) Pomocníci<p& gt;Zvířata v podstatě hodnotím velmi kladně, jejich použití je velmi konkrétní a snadno si lze vybrat podle toho, který lépe rozšiřuje možnosti barda. Snad jen u straky by mohl chybět údaj o šanci na vybrání kapes, ale za mě bych řekl, že takové případy budou velmi specifické a i tak k nim bude zapotřebí herně přistupovat. Pěvecká kouzla Všeobecně mě zarazila jedna věc a to přítomnost pasti Int ~ 10, u většiny kouzel. Je to poměrně vysoká hodnota a třebaže je to mechanismus zajímavý, nepřipadá mi úplně odůvodněná penalizace inteligentnějších členů družiny na efekt, kterému by vlastně sami rádi podlehli. Skoro to vlastně vypadá, že čím inteligentnější je posluchač, tím větší má šanci odolávat "umění". (byť se samozřejmě jedná o doprovodný kouzelný efekt, takže smysl v tom je, ale jak už jsem zmínil, pokud jde o spolubojovníky, připadá mi skoro zbytečný) Konkrétně k písním: • Krásná píseň Pokud jsem pochopil správně účel kouzla, tak poskytuje bonus k hodu při použití dovednosti hra na hudební nástroj. Takovou informaci by se hodilo uvést, protože nevím přesně, k čemu se vztahuje poslední část popisu kouzla, "Záměrem je, aby uspěl dokonale, tedy o 6 a více přehodil past." Osobně bych si představil popis spíše takto: "Bardovo kouzlo Krásná píseň se sesílá jako součást použití dovednosti Zpěv či Hra na hudební nástroj. Při ověřování této dovednosti si Bard může přičíst bonus +3 k hodu proti pasti." • Píseň uzdravení Toto je jediná píseň, ke které bych přistoupil velmi váhavě. Vedou mě k tomu dva důvody. Prvním je fakt, že bard využívá kouzelnickou magenergii, které je obecně uzdravování jako takové zapovězené. Druhým je podle mě značná síla této písně oproti ostatním. Vyléčení všech posluchačů za hodnotu 1k6+3 je v porovnání s hraničářovým léčením lehkých zranění (3 magy, 1k6+1) přece jen ne zcela vyvážené. Řešení léčení přes ukolébavku se mi naopak jeví daleko zdařilejším počinem a píseň uzdravení bych, pokud vůbec, směřoval také zásadně přes spánek. Ke zbylým schopnostem barda, slávě a šarmu nemám, co bych dodal, jen ocenil. Lovec odměn K lovci odměn nemám vlastně konkrétní připomínky, jeho soubor schopností je jasný a stručný, snad pochopitelný. Je potěšitelné, že stejně jako tulák pokračuje v rozvíjení své univerzálnosti. Též se ale přiznám, že mi připadá ze všech zatím uveřejněných povolání jako nejméně povedené. Specializace je pěkný prvek, ale jen zlepšuje schopnosti, které jsou jinak omezené oproti ostatním povoláním a zrovna u Lovce odměn vlastně nenacházím žádnou nosnou schopnost, kvůli které bych si ho vybral. Svým způsobem je to správně, obecně jsou i zde právě lovci odměn zpracováváni stylem samostatných dobrodruhů, ale systém "od všeho něco" mi ke zbylým povoláním a jejich možnostem v dračím doupěti upřímně moc nesedí. • Štěstěna Tu zmiňuji jen jako potenciální příliš silnou schopnost. Je to, jako by se najednou lovci všechny vlastnosti zvedly o dva, protože vyjma boje se na pasti hází prakticky všude. Protože lovec, jak jsem zmínil, nemá příliš schopností, které by byla nosné, asi by nebylo vhodné ho v tomto směru omezovat, ale možná bych se pro podobné situace spíš zaobíral myšlenkou, jestli štěstěnu nejvyjádřit například tak, že pokud by v hodu na past daný charakter neměl uspět pouze o jedna, mohl by si k výsledku přičíst jedničku a z neúspěchu učinit úspěch. Tolik ode mě. Když se zamyslím, není opravdu moc co kritizovat, takže jde jen o formulace a semtam češtinu. |