Jak bývá u mě poslední dobou nepsaným a ne zcela přívětivým zvykem, dodávám své redaktorské slovo i zde se značným časovým odstupem. Abych zachoval i já jistý formální postup, tak začnu důvodem hodnocení: Zvolil jsem nejvyšší možné. Učinil jsem tak z důvodu, že povolání je kompletní, spolupracuje s původními pravidly, je možné ho vzít a okamžitě hrát a formální stránka je naprosto v pořádku. Pravidlově jsem nenarazil na žádný větší zádrhel a pokud by snad u některého popisu nebylo vše jasné, přišlo mi, že se jednalo jen v podstatě o kosmetické závady. Jednou z výtek po této formální stránce díla je jistá absence příkladů, která chybí v místech, kde pravidla nutí hráče s nimi pracovat volněji a kde by se tedy hodilo naznačení, jak se s nastalou situací lépe vypořádat. Všeobecně je divoch povolání na pomezí válečníka a hraničáře s omezenými kouzelnými i bojovými dovednostmi, což je vynahrazeno možností ovládat zvířecího společníka, který naopak ve svých vlastnostech vesměs překonává (či by měl překonávat) psa hraničářského. V ohledu vyvážení válečnické cesty je kladen důraz na používání "necivilizovaných" tupých zbraní, což je jistě zajímavý koncept. Všeobecně nemohu říct, že bych považoval povolání za nepovedené, o tom ostatně svědčí mé hodnocení, ale je tu i několik drobností, které bych rád naznačil a které by bylo možno vzít do úvahy. DivochJak je u podobných crossoverů očekávatelné, divoch je trochu od všeho a u ničeho dokonale. Politika povolání je zřejmá, divoch se má umět postarat sám o sebe, protože funguje odděleně od civilizace a na situace, na které nestačí, má svého pomocníka, který mu může nejednou zachránit život. Jedná se tedy o vyvážené povolání, které ovšem zároveň v podstatě jen klouže po povrchu a nerozvíjí některé oblasti tak, jak by snad mohlo - ať už se jedná o větší práci s tupými zbraněmi, nebo se zvířecím společníkem. Ovšem postupně: • Dovednosti Irelevantní poznámkou je, že spíš než procenta bych osobně použil raději termín "čtvrtina". Toto je ovšem případ, kde podle mého názoru chybí příklad. Spousta a spousta dovedností je na pomezí oné pomyslné "civilizovanosti" a použít právě tento nejednoznačný termín jako hranici toho, kdy už hráč získává bonus a kdy postih není podle mě úplně nejlepší přístup. Zdálo by se mi nejvhodnější jednoduše vybrat několik konkrétních dovedností a k nim přiřadit příslušný bonus/postih a dále dopsat zmínku, že všechny ostatní dovednosti se učí podle běžných pravidel. • Tupé zbraně Toto je velmi diskutabilní dovednost. Diskutabilní ne v tom, že by takto nastavená byla špatně, ale v tom, že existuje více variant, jak ji uchopit. Jakožto kritik proto zmíním alespoň jednu z nich, což ovšem neznamená, že bych ji nutně považoval za ten správný krok. Podle mého názoru lze předpokládat, že tupé zbraně mají obecně tendenci mít nižší útočné číslo a vyšší útočnost, tedy že je s nimi těžší zasáhnout, ale způsobí při zásahu o něco větší zranění. Trochu jsem proto očekával, že toto povolání se bude věnovat právě rozvíjení spíše útočnosti, což se nakonec nestalo. Namísto toho bylo vyvážení dosáhnuto tím, že byl určen postih pro používání určitých jiných zbraní. Upřímně, stabilní postih pro použití určitého typu zbraní u bojově zaměřeného povolání mi moc nevyhovuje. Důvody toho chápu, ale osobně bych neviděl problém v tom dát divochovi skutečně jen bonus pro používání tupých zbraní a nijak neomezit ty meči podobné. A pokud by se zdálo, že zvýšení útočného čísla je příliš vysoké, stačilo by dát bonus +1 k útočnosti, která není až tak výhodná jako číslo útočné. • Jedy a nemoci Zde jen musím ocenit snahu o jistou realističnost povolání navozenou náchylností na nemoci, která sice podle mě snad ani nebude mít vliv na hru, ale je to takový hezký detail. • Plížení Zde musím vyzdvihnout malou tabulku dodatečných oprav, která je hezky zvládnutá a soudím, že by klidně mohla posloužit velmi dobře i pro zloděje. • Totemové zvíře To by se snadno mohlo ukázat divochovou jak silnou stránkou, tak slabinou. Předně však technickou poznámku k vyvolání. Základní šance je 25% a stoupá o deset procent na každé další ověření. To ale může i znamenat, že například takový Pán šelem, který je na totemová zvířata de facto specifikován, nemusí při velké smůle zvíře získat, což je podle mě už chyba. Herně si nemyslím, že by taková situace nastala, ale pravidlově může, takže místo nárůstu o 10% by se mi zdálo logické, aby to bylo o 20%, což znamená, počítám-li správně, 105% šanci při přestupu na 6. úroveň. Souvisí s tím i fakt, že přestup na úroveň je vlastně jedinou možností, jak i zesnulé zvíře nahradit. Ale zatímco u hraničáře i kouzelníka nejsou pomocníci pro povolání až tak zásadní, zde si troufnu říct, že tomu tak není. Proto mi opravdu poněkud chybí trochu více práce se situací, kdy divoch o totemové zvíře přijde - přirovnal bych situaci trochu k čarodějovi a jeho holi. Jinak o výběru zvířat a jejich hodnotách nehodlám tvrdit nic špatného. Potěšila mě existence opice a snaha každé zvíře něčím odlišit. • Omráčení ze zálohy Malá výměna názorů na tuto schopnost již proběhla. Nebudu do ní proto moc zasahovat, jen dodám další možnou variantu, jak se vypořádat s tím, že ponechat divochovi neupravené "probodnutí ze zálohy" by bylo moc silné. Jak jsem zmínil, dalo by se více pracovat s útočností a v tomto případě se nabízí jednoduchý malý bonus, který by spočíval v tom, že v momentě, kdy by divoch útočil ze zálohy, počítal by si jednoduše nějaký násobitel útočnosti. Ne tedy celého útočného čísla, ale třeba jen dvojnásobek útočnosti, což by zvedlo výsledné zranění o 2-4 životy, nebo o 4-8, kdyby šlo o trojnásobek, což by mohl získat na vyšší úrovni. Zkrátka, jen malý věrnostní bonus, nic víc. Dalo by se tak poté vyhnout i nutnosti používat stínové zranění (a upřímně, ono působí trochu podivně věta "útočím kyjem *naplocho*") Pán šelemPán šelem má podle mého názoru jen jeden problém a ten jsem popsal výše - jeho nedílnou součástí je vlastnictví totemového zvířete, ale zároveň se pravidlově může stát, že nebude mít ani jedno po několik úrovní. Jinak musím přiznat, že mít slona jako totemové zvíře je vskutku zajímavý počin. :) Pak mi také číselně přijde pavouk poněkud slabý, minimálně životaschopnost bych u 6. úrovně zvedl tak na 4. Velký lovecU něho se má kritika také jen omezí na několik bodů. • Dominance v boji Zde jen drobnou výtku: Chybí jasně definovaná pravidla toho, jak se má ta která útočná technika deklarovat. Tedy podle jakých pravidel se má zahlásit, zda to stačí po úspěšném hodu na iniciativu, nebo po hodu na útok, atd. Též mě trochu mrzí, že se víc nepracuje s technikami, které by rozvíjely právě ony tupé zbraně, na které se vlastně svým způsobem specializuje. • Oblíbená zbraň Zde jen technickou poznámku, opět totiž chybí jasná specifikace toho, za jakých podmínek si lovec může zbraň oblíbit a případně zda to může změnit. Tolik ode mě. :) |