www.Dracidoupe.cz



Panoš/Rytíř/Paladin

Příprava pro tisk (tisknuto 2723x)
Autor: Akiros
Přidáno: 12:59:11 06.02.2015
Hlasovalo: 7
Průměrné hodnocení: 4.86


Hlasování

Hlasování u tohoto příspěvku bylo uzavřeno.

Vidět hlasování jednotlivých uživatelů mohou vidět pouze přihlášení uživatelé.

Diskuze

Pro přidání příspěvku do diskuze se musíte přihlásit.

příspěvků. Řadit podle .
Počet zobrazených příspěvků: 1-8 / 8
Ikonka uživatele Akiros    [pošta] reputace: 1
Nathaka: +1
NEW     8:53:19 16.02.2015
Název "Panoš": tady v tom případě chápu způsob uvažování a zároveň i souhlasím s tím, že Panoš je jakási začátečnická forma povolání. Ale beru samotný název povolání spíše jako zevšeobecňující formu. Jestliže se budu učit u mistrů meče na paladina, nikdo mě nebude nazývat panošem, ale spíše Novicem nebo tak. U trpaslíků by to mohl být Štítonoš, takže to beru čistě jako pravidlový název, který má co nejlépe vystihnout charakter povolání a ten podle mě splňuje.

Inspirace a vzbuzení respektu uvažuji zachovat spíše pro rytíře. Na nižších úrovních je to slabé, to je pravda (a vycházeli jsem opravdu z tabulky zloděje), podle mě by bylo rozumnější dát to rytíři až později s vyšší počáteční hodnotou, takže se ztotožňuji s vaším názorem. U inspirace je to myšlené na začátku souboje resp. před ním, s tím, že během souboje už nelze měnit (to by sice otevíralo mnoho dalších možností ale zároveň by to mohlo i zdržovat)

Cvik ve zbroji je myšlený podobně jako jistá specializace na zbraň. Každý "panoš" se logicky hned na začátku snaží dostat k co nejdostupnější a nejlepší zbroji (rytířská, plátová) aby si počítal úrovně. Snížením úrovní na 3, což mi dochází až teď, se pravděpodobně tato schopnost stane méně mocnou, protože si bude moct dovolit chodit několik úrovní např. v krožkovce a až později oblékne pláty....

Sílu úderu štítem se snažím si uvědomit a pokoušel jsem sám o modelové případy. V praxi jsme ale zatím nepoužili. Je možné, že později implementuji nějaké omezení (např. postih nejvýše -5 a pod...) Hlavně nesmí být těžké k dopočítání a hlídání....příklad nejspíše doplním.

Svatá pouť se mi jako nápad líbí. Rytíř, který si za každé situace zachová tvář. Sleze z koně a uklouzne na bahně. Spadne do vody a neumí plavat. Snaží se sundat si zbroj a nedosáhne na řemínky. Prohlíží si mapu a popisky, ale neumí číst......přesto vzbuzuje respekt a tak nějak se dovtípí co to je, uklouzne elegantně, topí se s grácií:) tak nějak
Je ale pravda že na příkladu záporného atributu zaměněného za kladné charisma je efekt velmi silný a budu ho muset ve světle argumentů přehodnotit. Samotná vlastnost se mi ale líbí, takže ji pravděpodobně zmírním a dost možná dám toliko paladinovi... (podobně jako má předešlý tulák / lovec odměn štístko +1 k pastem, což považuji za poměrně zajímavou schopnost, pojmu to tedy nejspíš podobně)

Paladin a odvracení nemrtvých - ano měla by být charisma, inteligence je u kněze. Nízké hodnoty jsou pro to, že to prostě zkusí. Aby odvrátil nemrtvé mávnutím ruky často by bylo přesílené. Je ale pravda, že to družina na nižších úrovních využila a vždy bez úspěchu, pravděpodobně to tedy navýším.

Léčivá aura trvá 2k6 kol, kdy se vyléčí 1 život každému v dosahu během každého 1 kola trvání kouzla. Pokud kouzlo trvá např. 5 kol, vyléčí si všichni v dosahu 5 životů. Napsáno moc zkráceně.

Doufám že jsem odpověděl na většinu nedostatků dotazů a poznámek (i Nathakových)
A.

Ikonka uživatele Akiros    [pošta] NEW     13:20:33 14.02.2015
k reakci se dostanu později, ale chtěl jsem poděkovat za velmi kvalitní kritiky a názory, kde je evidentní, že to čtete pečlivě a uvažujete nad možnými důsledky, variantami apod. Což byl důvod, proč jsem se původně přihlásil na dracidoupe.cz, protože dostat tak kvalitní zpětnou vazbu od hráčů v mé skupině je asi nemožné:) takže díky. Povolání momentálně nazývám verzí 1.2, některé návrhy následně budu implementovat do verze 1.3, kterou sem později určitě umístím. Následující 2 povolání (mnich a divoch) jsou pro mě celkem náročné, obě už jsem kompletně předělával i testoval, ale stále nejsem spokojen. Chvilku to tedy potrvá...a ohledně nabídky korektury, děkuji, vážím si toho, ale čekám na fázi, kdy budu povolání považovat za dokončené (a pak si to nechám pěkně vytisknout do desek:) Pak to nechám projít gramatickou korekturou...

Ikonka uživatele Sccion    [pošta] reputace: 2
Akiros: +1
Nathaka: +1
NEW     23:18:55 13.02.2015

Tak tedy taktéž se zpožděním dodávám úvodní slovo.

Důvod hodnocení:

Nerad se opakuji, nicméně stejně jako v předchozích dvou případech, dílo je rozhodně pečlivě zpracovaným rozšířením povolání původních pravidel, u kterého se není třeba stydět ho zařadit vedle základní pětice. Snahu o vytvoření mezičlánku povolání lze hodnotit jednoznačně kladně, tento přínos nelze pominout. Stejně tak je i vcelku zvládnutá snaha o vyváženost a střízlivost. Možnost okamžitě převzít povolání a hned s ním hrát sice už opakuji po několikáté, nicméně i tak je to přednost, kterou dle mého názoru stojí za to zaznamenat. Výtky pak mohu směřovat v podstatě pouze k jednotlivým bodům, ale protože jsem nenarazil na zásadní potíž, která by znemožňovala využití povolání, je spousta věcí spíš otázkou formulací či snad vkusu. Po formální stránce nacházíme všechny podstatné informace, takže až na drobnosti jsem opět nenašel důvod nehlasovat nejvýše.

Začnu v podstatě banalitou, protože se jedná jen o styl zápisu a byl zmíněn Nathakou. Nadpisy jsou zde naprosto v pořádku. Stejný způsob je použit i v pravidlech, to znamená, že pro úrovně 1-5 je velký nadpis "panoš", a pro vyšší úrovně, kde se povolání dělí, se pod stejnou hlavičkou "panoš" nejdříve vypíšou společné schopnosti a pak až ty, které se odlišují. Takže pokud by šlo o mě, jsem za zachování tohoto stylu.

Čím povolání může trochu trpět je možná samotný název. Podobně jako "zloděj" je povolání, pod kterým si většina pravděpodobně představí osobu, jejímž základním živobytím je kradení, tak stejně je "panoš" tak nějak odsouzen k té představě chlápka, co stojí u koně a drží rytíři jeho kopí. Název zkrátka nenapovídá, že je to plnohodnotné povolání, ale teprve někdo, kdo se jím má stát. Opět rád využiji Nathakova komentáře, kde i on zmiňuje, že "panoš není zrovna vůdcovská role". Je to zkrátka tak, že i název je opravdu důležitý a těžko se od něj oprošťuje. Možná by stálo za úvahu nazvat panoše jinak. Bohužel to samozřejmě není tak jednoduché, protože jak rytíř, tak panoš svým způsobem patří do uzavřené skupiny výrazů, ze které se dá těžko vystoupit. Napadají mě dvě varianty, jednou z nich je jednoduše "velitel", druhá pak "důstojník". Důstojník má pochopitelnou nevýhodu v tom, že si ho člověk okamžitě spojí s armádou, ale v teorii s panošem sdílí též vojenský výcvik v určitém prostředí, ale zároveň je jakoby na vyšší pozici.

PanošVšeobecně není co vytknout. Je jasný záměr postavit ho vedle válečníka, jen trochu jinak zaměřeného, s velitelskými dovednostmi dostupnými daleko dříve a s větším bonusem k obraně na úkor slabšího samostatného léčení a omezení vícenásobných útoků. Zastrašení je nahrazeno prakticky opačnou formou téhož, která je podle mého názoru herně daleko přínosnější a i oživující. Svým způsobem není problém hrát vůdcovský styl válečníka, ale pokud má panoš v tomto směru i pravidlovou podporu, je to určitě krok dobrým směrem.

• Inspirace

Jen pro úplnost také uvedu, že by bylo vhodné zde mít informaci o tom, jak a na jak dlouho je možné rozdělovat body (zda uprostřed souboje lze změnit priority, apod.).

• Vzbuzení respektu

Chápu, že se vychází ze zlodějovy tabulky, ale i tak mi připadají původní hodnoty tak malé, že bych přinejmenším na prvních úrovních vůbec neuvažoval nad tím, zda tuto schopnost použít, což se mi zároveň zdá tak trochu v rozporu s tím, jak lze povolání uchopit. Prvotní procenta bych osobně postrčil alespoň na 30% šanci, klidně s pomalejším růstem, ale to vše je opravdu jen za účelem, že jsem všeobecně pro podporu častého využívá schopností (když už ta možnost je).

• Cvik ve zbroji

Zde jsem měl rozepsáno, že by mi přišlo lépe, kdyby se tato schopnost vůbec neřešila přes úrovně a bonus dostal rovnou, ale čím více jsem o tom uvažoval, dospěl jsem k závěru, že se jedná o takový malý přívětivý věrnostní bonus, který ničemu neškodí. Jen bych snad snížil počet potřebných úrovní na 3.

Úder štítem

Zde by se hodil nějaký příklad, protože podle mě by z něj vyplynulo, že je to dovednost příliš silná. Protože si protivník počítá pouze bonus za obratnost, může mu panoš s trochou štěstí snížit pro příští kolo útok i obranu o opravdu vysokou hodnotu (proti protivníkovi se zápornou hodnotou obratnosti a bez štítu třeba i -10), což už se mi jeví jako problematické. Jinak bych proti schopnosti nic neměl, je to jednoduché a jasné, žádné složité hody. Jen bych byl spíš pro fixní snížení hodnot, například -2 pro útok, obranu a iniciativu do dalšího kola. Tak jako tak je obvykle výhodnější zpříma zaútočit, takže i zde by šlo jen o drobnou výhodu použitelnou ve výjimečných případech. Je tu ještě drobný zádrhel ve formulaci - je psáno, že je zapotřebí využít alespoň jedné útočné akce pro úder štítem, ale zároveň že se postih projeví až příští kolo. Protože při vícenásobných útocích (nebo útocích spoludružiníků) je možné znovu zaútočit po úderu, myslím, že by se postih měl projevit okamžitě a být platný po celé následující kolo.

Rytíř

Obe cně se mi rytíř zamlouvá. Přiznám se, že s jezdeckým povoláním, nebo obecně hrou s velkým využíváním jezdeckého boje nemám skoro žádné zkušenosti, takže k jeho schopnostem vztahujícím se ke koni nemám moc, co bych dodal. Vlastně jediná má připomínka je ohledně svaté pouti.

• Svatá pouť

Přiznám se, že mě překvapilo, že jste se oba shodli na tom, že je její popis matoucí. Nevidím tam moc možností, jak by se dalo splést. Co už mě nepřekvapuje je fakt, že jste se oba shodli na tom, že je to jeho nejsilnější schopnost. K tomu se přidávám, ale zároveň musím říct, že pokud u všech předchozích povolání byla zachována vyváženost oproti původním pravidlům, tak díky svaté pouti veškeré takové snahy padly. Přesílené. Naprosto jednoznačně. Pokud by nějaký nejmenovaný rytíř měl bonus k charisma +3 a bonus k inteligenci například -2 (a inteligenci využije prakticky jen na hody proti pastem), tak náhle se získáním schopnosti Svatá pouť se jeho možnost přehodit past na inteligenci zvýší oproti předchozí úrovni o 5. Takže o síle této dovednosti jsme sice přesvědčeni všichni, ale za sebe už říkám, že bych ji v této podobě zcela vypustil.

Paladin<p& gt;U paladina vyjadřuji svou spokojenost. Paladin coby válečník s předmětem, který je slabou obdobou chodcova meče působí na první pohled jako dobrý doplněk mezi zbývajícími bojově zaměřenými povoláními. U odvracení nemrtvých mě opět zaujala velmi malá šance na úspěch a použitá vlastnost inteligence, ale to už bylo probráno. Takže nakonec jen drobný doplněk ke kouzlu:

• Léčivá aura

V popisu zde chybí údaj "každé kolo vyléčen za 1 život." Takto to znamená, že každý v dosahu bude vyléčen za 1 život celkem.


Závěrem tedy je, že opravdu až na "Svatou pouť" se jedná o povolání vyvedené a použitelné. Už teď jsem zvědav na další dva přírůstky.

Ikonka uživatele Nathaka    [pošta] NEW     15:23:50 13.02.2015
Sccion:
Zas tak nepříjemné rýpnutí to nebylo - nakonec to byla jen celkem věcná poznámka. :-)
A to s těmi schvalovacími kritikami taky neber moc vážně - osobně třeba vím, že se snažíš schvalovat co nejrychleji a podrobnou kritiku přidáš až později, a často je to tak dokonce i lepší, takže nic ve zlém.

Akiros:
Tak věk koně by mě opravdu nenapadl. Ale vlastně proč ne. :-)

Co se týče vyšších úrovní, není to samozřejmě chyba - nová povolání jsou jednou z nejnáročnějších rubrik a co já pamatuji, tak se nikdy autorům nevytýkalo, že povolání zpracovali jen pro nižší úrovně. Tak snad jsi to nepochopil jako výtku, mě jen zajímalo, kam by podle tebe toto povolání směřovalo. Pokud se (spolu s druhým autorem) podělíte o své nápady tady v diskuzi, tak budu rád.

Hrubky jsou jen taková formalitka, do hodnocení je obvykle nezahrnuji. Nicméně pokud víš o tom, že takové věci děláš, nebylo by na škodu příště poslat dílo ke korektuře. (Pokud o nikom nevíš, klidně dej vědět mně, rád vypomůžu, seč mi mé znalosti budou stačit.)

Takže jsem svatou pouť pochopil špatně... Dobře, pak s tebou souhlasím, že je to jeho nejsilnější schopnost, což nevadí, ale taky mi přijde, že je někdy trochu nelogická. Občas to jde, ale zdaleka ne v každé situaci můžeš nahradit jiný atribut silou své vůle. Kdyby se tam nechala ta podmínka, že musí jít o nějaký důležitý úkol a že to hráč musí vysvětlit a správně podat, tak by to bylo vyváženější a podle mě i herně zajímavější (kdykoliv musí hráč přemýšlet, jak přesně mu jeho schopnosti pomáhají a proč, je to ku prospěchu věci).

S těmi vůdovskými schopnostmi se zkus vydat směrem, který jsi naznačil v reakci. To se mi zdá přirozenější.
(Jinak to, že "vůdcovské" postavy často hrají hráči, kteří paradoxně nemají žádné vůdcovské vlastnosti, je častá potíž. Někdo by třeba dokonce řekl, že takové povolání nemají hrát hráči, kteří na to nemají vystupování a uvažování. Ale podle mě se s tím pracovat dá - jistě i reálná historie znala spoustu zbabělých a sprostých rytířů, kteří titul prostě jen zdědili a ve skutečnosti se jako rytíři vůbec nechovali, tak proč si nezahrát právě takového. :-))

Jinak nemáš zač, já si rád tvé povolání přečetl a přeju, ať se vám ho podaří vyšperkovat k dokonalosti.

Ikonka uživatele Akiros    [pošta] NEW     9:12:35 13.02.2015
Děkuji Nathakovi za příspěvek a hlavně za upozornění ohledně tabulky, které jsem si nevšiml. Tvůj komentář jsem konzultoval s druhým autorem, aby byla odpověď konzistentní. Pominu jednoduchosti ohledně úpravy, zmatenosti nadpisů panoš/paladin/panoš apod. v tom se shodneme a nejspíše to upravím.

Pohyblivost koně jsem si domyslel, a druhý PJ mi ji potvrdil a sice, že ten kůň už není nejmladší, takže mu pohyblivost mírně klesne.

Vyšší úrovně zatím neplánujeme, protože jsme se za mnoho let hraní dostali sotva k 12. úrovním. Pokud by to jednou bylo potřeba, tak by se určitě něco vymyslelo.

Za hrubky se omlouvám, ty jsou moje slabina a i když si dokážu pravopisně zdůvodnit, jaké i/y tam má být, stejně napíšu "výtr" a vůbec mi to nepřijde divné.

Svatá pouť je věru napsána zmatečně. Záměr byl, aby to mohl udělat vždy, jinak by to bylo nepoužitelné. Takto to beru jako jednu z jeho nej. schopností.

K vůdcovským schopnostem.... na nižších úrovních je má, ale např. bod inspirace má až na 5té úrovni, vzbuzení respektu je za prvních úrovních slabé, neviděl bych v tom problém (i když donutit našeho paladina, když chce rozdat body inspirace, aby se projevil maličko aktivněji jako vůdce je docela obtížné) Každopádně toto je více méně 1. verze, která se stále testuje a už mám v hlavě pár drobotin, které by postavu zpestřili pro nižší úrovně, čímž se vůdcovské schopnosti posunou na vyšší úrovně (resp. k rytířovi) a Paladina vyšperkuji zase něčím jiným, ale nejdřív si musím projít připomínkováním, testování při hře atd. (např. mana, síla kouzel, použitelnost v boji, síla koně apod...)

Děkuji za trefné připomínky, uděluji ti první reputaci vůbec:)


Ikonka uživatele Sccion    [pošta] NEW     23:28:12 12.02.2015

Velice se omlouvám za prodlevu opravy, zkaženého formátování u tabulky jsem si všiml včera večer, když jsem chtěl začít psát kritiku, ale pak jsem na to rezignoval a řekl si, že to ještě den počká.

Pokud si ještě někdo všimne nějakého neduhu či nedbalosti, prosím o sdělení. Pokud přitom nebude mít potřebu si do mě rýpnout, bude to uvítáno.


Ikonka uživatele Nathaka    [pošta] reputace: 2
Akiros: +1
Sccion: +1
NEW     14:06:41 12.02.2015
Ještě než se budu věnovat dílu, tak si rýpnu do redaktora - schválit dílo bez kritiky je jedna věc, to se asi překousnout dá, ale taky nechal úplně rozesranou tabulku inspirace, která je v momentální podobě nepoužitelná.

---

Co se týče díla, začnu nejdřív drobnými poznámkami, které mi vytanuly na mysli při čtení:
- U inspirace není vysloveně řečeno, jestli je ten bonus trvalý, nebo jen na jeden hod. Na jeden hod by to bylo asi slabé, takže jsem to pochopil tak, že bonusy platí po celou dobu souboje, ale neškodilo by to napsat jasněji.
- Trochu zmatené nadpisy, to je samý panoš a rytíř a kdo se v tom má vyznat. (To přeháním, vyznat se v tom dá, ale členění mohlo být trochu lepší a zjevnější.)
- Proč je rytířův kůň nejpohyblivější na "prostřední" úrovni a na nejvyšším je zase o bodík pomalejší? Je to záměr ve smyslu něco za něco?
- Z textu to přímo nevyplývá, ale pochopil jsem to správně, že nahradit svým charismatem jinou vlastnost může rytíř pouze tehdy, když je na nějaké "svaté pouti"? Anebo to tam je popsané jen tak pro efekt a rytíř může prostě použít charismu kdykoliv?
- Proč je odvracení založené na Inteligenci, když všechno ostatní tak nějak pracuje s vůlí (a tedy charismatem) a v tomto případě by to i bylo logičtější?

A teď verdikt.
O nápadu se asi nedá mluvit, všechno to jsou stálice her na hrdiny, ale způsob, jakým byla tato povolání pojata, spojena dohromady a popsána, je nadmíru zvládnutý. Dává to smysl, je to vyvážené a zaplňuje to díru, která podle mě v pravidlech je. Hravě si dovedu tato povolání ve hře představit.

Co mi možná trošku vadí, je, že valná většina schopností a dovedností obou povolání je jen sada bonusů k tomu či onomu. Nevidím tam moc kreativity. Po stránce herních mechanik jsou povolání zkrátka trochu nudná (což ale nelze brát jako velkou chybu, zvlášť když porovnáme s pravidlovými kolegy).

Trochu mě zaráží, že skoro všechny vůdovské schopnosti a bonusy dostane už Panoš (což není zrovna vůdcovská role), zatímco Rytíři a Paladinové se v nich jen trošku zlepší, ale nedostanou nic moc nového. Paradox?

Dál by mě docela zajímalo, co bys vymyslel pro vyšší úrovně. U Paladina by to bylo snazší, tam se dají přidat různé mocné aury a kouzla (ale zas aby neměl jen tohle...), ale jak bys chtěl vylepšit pro vysoké úrovně rytíře?

Ještě pochválím zpracování - až na pár chybek (rytířovY schopnosti) a jednu nebo dvě nejasné formulace je to dobře napsané, čtivé, jednoduché, odpovídá to pravidlovému stylu (včetně mechanik) a krom toho to přidává i atmosférické vsuvky, které dají i trochu návod, jak povolání hrát.

Suma sumárum, podařený pokus o zaplácnutí díry v pravidlech a dobré zpracování klasiky her na hrdiny, ale nic světoborně kreativního nebo nového. Výtky by se našly, ale nebudu zlý - 4*

Ikonka uživatele Akiros    [pošta] NEW     13:37:10 06.02.2015
Na úvod jen dodám, že Panoše a Rytíře zpracoval kolega PJ a já jsem ho jen upravil a pokusil se ho vybalancovat a dodělal Paladina. Momentálně máme ve družině Paladina na 7mé úrovni a je příjemně hratelný, vyrovnaný se zbytkem družiny. Při testování konfliktu Válečník vs Panoš vyšel z boje lépe válečník, což byl i předpoklad. Avšak ve družině dokáže zastat funkci válečníka / tanka. Na první pohled se může zdát, že Paladin má málo schopností a Rytíř má skoro všechny vztahující se ke koni. Oba mají mnoho schopností již od Panoše, které se zlepšují s úrovněmi (vícenásobné útoky, modlitba, léčba cizích zranění apod...), dále Paladin jakožto "kouzlící válečník" mi přišel už tak dost silný, zde je variabilita v několika kouzlech a Rytíř má samozřejmě schopností více, ale většina z nich je na koni, kde byl jednoznačný záměr udělat rytíře na koni silnějšího než válečníka na koni...budu se těšit na případné komentáře a postřehy. A předem dodávám, že "Odvracení nemrtvých" znamená, že se pokusí dostat od paladina co nejdále (ti hloupí prchat, ti chytřejší ustupovat) ale v případě, že je na ně zaútočeno, okamžitě přestanou a budou se chovat jako předtím. Odvrátit lze nejvíce tolik nemrtvých, kolik je úroveň Paladina (tyto pravidla jsou u kněze a netrklo mě, že tu nejsou vypsaná)



Soutěže
O Hlavu Zlatého Draka


News
Aktuality
Novinky
Bugfix


Vzhled
Family Silver
Historic
Simple Ancient Dark
Simple Ancient Light
Simple Evolved Dark
Simple Evolved Light
Timmothy Gold


Komunikace
0 přihlášených uživatelů
 
Chat (0 online)
Moudrá Sova
Fórum
Ankety


Control
Registrace
Nick:
Heslo:
 
Zapomněl jsem heslo


Doupě jinde
Na PragoConu
last.fm
Facebook

Vygenerováno za 0.044294118881226 sekund.
© 2002 - 2009 Almad a James Timqui, design © 2002 by Almad.
DrD, Dračí doupě a Altar jsou ochranné známky společnosti ALTAR
Všechna práva vyhrazena. Žádná část těchto stránek nesmí být reprodukována, publikována ani jinak
využita bez svolení Redakce serveru DraciDoupe.cz nebo svolení autorů jednotlivých příspěvků.
Novinky je možné sledovat pomocí RSS kanálu. Toto je verze 1.
Verze 2 je v přípravě a vývoj můžete sledovat na informačních stránkách