Předměty

Luk Duch Hodnocení: Vítěz soutěže Vítěz ZD

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 32

Skupina: Artefakty

Váha: 5 mn

Popis:

Sehnul se, aby si zblízka stopu prohlédl. Nebylo pochyb, že je to to, co hledá. Ten otisk už viděl mnohokrát, ale nikdy ne tak čerstvý. Poprvé po bezmála třech letech se upřímně usmál. Ta stopa není ani hodinu stará a to znamená, že dnes v noci spát rozhodně nebude. Už se těšil na pomstu a hlavně na návrat domů. Násilně se vytrhl z krásných vzpomínek a pokračoval po stopách dál k svému cíli. Už se začalo stmívat, když ho najednou spatřil. Rychle se skrčil a schoval se za křoví. Byl utábořen v menším ďolíku, asi tak 50 sáhů od okraje, kde se schovával jeho lovec. „Bude to snadné“, pomyslel si. Tma už úplně zhoustla a on vše viděl jako na dlani. Teď už nehrozilo, že ho zahlédne a tak se pohodlně rozvalil v podrostu a čekal na svou chvíli. Když muž ulehl k spánku, počal si vše potichu  a opatrně připravovat. Toho, že se prozradí se nebál. Zvuky šramotu, které vydával se hravě ztratili ve zvucích nočního lesa. A i kdyby, lukem by ho zastavil dříve než by se mu ztratil v tmách lesa. Je přeci nejlepším lučištníkem vesnice. Tahle myšlenka ho vtáhla do událostí, které se stali skoro před třemi lety…

…Měl to být jeho den. Měl to být jeho slavný den. Jako každý rok se v tento den konalo lučištnické klání, které mělo na rok určit vůdce vesnice. Ale hlavně mělo také určit vlastníka Ducha. Jeho hlavní soupeř byl dobrý, ale na něj neměl. Od vítězství ho už dělila jen jedna střela. Dokonce stačilo, aby terč zasáhl kdekoli a byl vítěz. To zvládne desetileté dítě. Založil šíp, napjal luk a zamířil. Ten okamžik o chvíli prodloužil, aby všechny napnul. Vypustil sebejistě šíp a už ho viděl ve středu terče, ale téměř současně s tím jak šíp opustil tětivu, udeřil silný závan větru a šíp odklonil z jeho dráhy. Šíp proletěl kousek od terče. Rychlé Oko v tu chvíli několikrát v myšlenkách zemřel. Chvíli nic nevnímal a pak utekl do lesů nestaraje se o nic. Do vesnice se vrátil o dva dny později. Hned jak se objevil na jejím okraji, již se k němu řítil jejich šaman Otevřená Hlava. Když k němu doběhl říká:

„Rychlé Oko, ty jediný nás můžeš zachránit, hledáme tě už od včerejška“

Rychlé Oko si všiml zmatku, který ve vesnici vládl.

„Co se tu stalo?“

„Mrštná huba je mrtvý a Duch je pryč“

„Takže to znamená…“

„Ano Rychlé Oko, ty jsi teď vůdce naší vesnice, ty jediný nás můžeš spasit!“

„Uklidni se Otevřená Hlavo a vypověz mi vše od začátku“

„Ano, promiň mi to, je tu takový zmatek, ještě nikdy se nic podobného nestalo“

„Tak už začni!“

„Vše začalo v podvečer po střelecké soutěži, kterou tak podivně vyhrál Mrštná huba. Za Mrštnou Hubou přijel jakýsi člověk, který si říkal Hlína, ale nevěřím, že to je jeho pravé jméno. Podle toho jak se zdravili to vypadalo, že se delší dobu znají. Zřejmě se znali z nějaké krčmy dole ve městě, vždyť víš, že se Mrštná Huba rád napil a často chodil dolů do města, i když jsme to neviděli rádi. Nějak se mi to celé nezdálo, ale věděl jsem, že Mrštná Huba není hlupák, aby udělal nějakou hloupost. Ráno, když jsem vstal, tak už tu Hlína nebyl, odjel prý při východu Měsíce. Stráže ho správně bez prohlídky neměli vůbec pustit, ale byli opilé, jak slavili nového vůdce vesnice. Dva největší hříšníky jsem už potrestal ročním vyhnáním z vesnice. Snad se z toho ponaučí. Po mojí obvyklé ranní meditaci jsem najednou cítil z příbytku Mrštné Huby něco zlého. Rychle jsem tam šel a našel jsem jeho bezvládné tělo zhroucené vedle stolu. Byl už několik hodin mrtev. Jak správně tušíš Duch tam nebyl, ale našel jsem tam tenhle amulet.“

„Ale ten měl přeci Mrštná huba na krku při soutěži“

„Správně dej si ho kolem krku, pevně ho sevři a pomysli na vítr.“

Rychlé oko to provedl přesně podle pokynů šamana. V té chvíli udeřil silný závan větru a Rychlé oko pochopil proč prohrál.

„Ten tvůj poslední pokus, kterým jsi minul terč nebyla vůbec náhoda. Mrštná Huba se zaprodal, aby vyhrál, ale byl potrestán sám. Za vším stojí určitě ten Hlína. Měl vše výborně připraveno a naplánováno, aby se zmocnil Ducha. Dal Mrštné Hubě medailónek, aby vyhrál a on se k Duchovi dostal. Ostatní už zařídil silný jed ve víně a nedbalé stráže. Musel se vyznat v umění alchymistickém, protože jsem nikdy o takovém medailónku neslyšel. Vyrobil ho zřejmě jen k tomuto účelu. Jediné co se mi zatím podařilo zjistit je, že ten záchvěv jde vyvolat třikrát denně. Teď, když vše víš musíš vyrazit na štvanici. Potrestat toho lumpa a získat zpět Ducha. Já mezitím převezmu správu vesnice místo tebe. Všechno na cestu máš již připraveno.“

Rychlé Oko si mlčky na sebe navlékl veškeré vybavení a pravil:

„Dobře tedy, vše co mělo být řečeno, řečeno již bylo. Najdu ho a přinesu Ducha zpět“

S těmito slovy se otočil od starce a vyběhl na lov…

            …který dnes konečně skončí. Byl ten nejlepší čas to provést. Mohlo být tak kolem třetí hodiny ráno a on se pomalu vydal směrem k spícímu zloději. Došel k němu, sklonil se a přetáhl ho obuškem přes hlavu. Po té ho přivázal ke stromu a rozdělal oheň. Potom se začal přehrabovat v jeho věcech a konečně Ho našel. Byl zabalen v hadrech a dobře ukryt pod pokrývkou. Byl takový jak si pamatoval a byl konečně jeho. Z úvah ho vytrhli vzdechy, které vydával probouzející se lump.

„Výborně, že jsi se probral můžeme tedy začít. Copak jsi si myslel, že ujdeš trestu, když nám ukradneš to nejcennější a zabiješ Mrštnou Hubu?“

„Já nikoho nezabil nic jsem neukradl, vždyť vás znám jen z pohádek.“

„Lži ti nepomůžou, nejdřív tě oslepím za krádež Ducha  a pak tě zabiju za vraždu Mrštné Huby“

„Dělej jak myslíš, stejně mi ten luk nebyl k ničemu akorát mi působil problémy a Mrštná Huba byl hlupák, když jsem ho zabil, prokázal jsem vám službu, že jsem vás ho zbavil“

Rychlé Oko se jen usmíval na jeho slova a když skončil vyndal nůž a opatrně mu vypíchl obě oči.

„ÁÁÁÁÁÁáááááááááááááárrrrrrrrrrrrrggggggggg, tak mě..už.. zabij!!!“

Na ta slova ho Rychlé Oko bodl do srdce. Chvíli tam jen stál a nedocházelo mu, že vše skončilo a může se vrátit do vesnice. Dal opatrně luk do pouzdra a pomalu odcházel k domovu…

            …a netušil, že celou scénu pozoroval starý Druid, který žil ve zdejších lesích. Pozoroval kentaura celou dobu co dělá. Věděl dobře, že se do toho nemá plést, protože kentauři jsou stvoření dobrá a nezabíjí pro nic za nic a navíc věděl, za co se u nich trestá vypíchnutím očí. Pozoroval strnule kentaura, jak se mu pomalu ztrácí ve tmě a smutně vzpomínal na doby svého mládí, kdy mu o kentaurech povídala maminka pohádky…

            Jedná se o posvátný luk, který vlastní a vyrábějí kentauři, konkrétně jejich šamani. Luk je o něco větší než je dlouhý luk a platí pro něj stejné omezení ohledně použití malými postavami. Je velmi lehký a vyvážený. V každé vesnici je jen jeden a vlastní ho vůdce vesnice. Aby se někdo mohl stát vlastníkem Ducha (byť dočasným) musí prokázat svoje mistrovství ve zvládání luku. Samotná soutěž je pro kentaury velká slavnost, která trvá tři dny a každý den je jedna disciplína. První je střelba na letící terč. Druhý den je soutěž v počtu šípů udržených ve vzduchu. A poslední den se střílí na terče na vzdálenost 70 sáhů. Vyhodnocení jednotlivých disciplín je následující:

1)      Letící terč: Jde o vycpané koule z hadrů, které vrhají kentauří mladíci z praků do vzduchu. Každý účastník má 10 šípů a za každou trefu má soutěžící 10 bodů. Past na zásah je 12-Obr. Kentauři mají ještě –2 a šermíř, lupič a chodec –1.

2)      Tato disciplína je jasná, zde je tabulka bodového ohodnocení. Každý má tři pokusy. Počítá se ten nejlepší.

šípů

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

bodů

5

15

30

60

110

170

240

320

420

550

Tabulka základního počtu šípů ve vzduchu:

PovoláníÚroveň

6-11

12-16

17-21

22-30

31-

Bojovník

1

2

2

2

3

Šermíř

2

2

3

3

4

Druid

1

2

2

3

3

Chodec

2

3

4

5

6

Theurg

1

1

1

2

2

Pyrofor

1

1

2

2

2

Lupič

2

2

3

3

4

Sicco

1

2

2

3

3

Kentaur*

1-2

2-4

3-5

4-7

5-7

* - u Kentaurů je to věk, soutěže se zúčastňují do 45 let

* - kouzelník a jeho obory se této soutěže nemůže zúčastnit to je pochopitelné, nepovolují to ostatně ani zvyky kentaurů (jejich šaman se také nesmí nikdy zúčastnit)

K tomuto číslu se přičítá hod 1k6 a ten se dělí dvěma. Toto číslo vyjadřuje počet šípů udržených ve vzduchu. Také je ještě možné počítat vliv obratnosti. A to tak, že se z jeho bonusem (postihem) pracuje jako s rozdílem životaschopností a výsledně se to přičítá. Bonus (postih) 1,2 dává 0, 3,4,dává 1 atd.

(např. Lupič s obratností 19/+4 by měl ještě bonus +1)

3)      Střelba na terč: Terč je rozdělen do 10 soustředných kruhů o stejné tloušťce. Střed je za deset bodů. Okraj za 1 bod :) (tušili jste to, že?!:)  Střílí se na deset terčů. To, jaké pole je zasaženo se určí následovně. K hodu desetistěnnou kostkou se přičte bonus (postih) za obratnost. Hod nad deset znamená také zasažení středu a navíc má dotyčný k dalšímu pokusu +1 za získané sebevědomí, naopak pokud terč netrefí má postih –1.

Soutěž vyhrává ten, kdo má nejvíce bodů po všech disciplínách. Ten je vyhlášen vůdcem vesnice na další rok a jde se slavit. Soutěž se koná každý rok v době letního slunovratu, pokud nenastanou závažné okolnosti (např. silné bouře, vesnice v ohrožení apod.). A teď zpátky k Duchovi.

Jak už bylo řečeno luk má v držení na rok výherce soutěže. Luk má tyto charakteristiky.

SZ:  ÚT:  0  OZ:  -1 dostřely  malý:  25  střední:  45 velký:  70  váha: 5mincí

 Dále luk právoplatnému vlastníkovi přidává +1 k stupni charismy. Také mu přidává jeden útok za kolo (+3 v RSS) navíc. Luk je prakticky nezničitelný obvyklým způsobem. Oheň mu nevadí a nejde zlomit lidskými silami (dračí oheň, či jícen sopky ho však dokonale vymaže z povrchu zemského). V luku je zaklet duch vesnice. Luk umí vyrobit jen kentauří šamani a nikdy  způsob výroby nikomu nevyzradí. Vědomosti se předávají pouze ústně. Také by nikdy luk pod pohrůžkou nevyrobil. Navíc může být jen jeden luk ve vesnici. Výroba je velmi zdlouhavá. Šaman si vyhlédne nějaký pěkný kmínek, nezáleží z jakého stromu. Nejdřív provede zaváděcí rituál, který se dělá o bezměsíčné noci. Pak jen Šaman každý den chodí za stromem a povídá mu o vesnici, o všech obyvatelích a všech jejích předcích. To může trvat i několik let. Tím šaman vlastně přenese ducha vesnice do stromu a až je zaklet, šaman vykoná při úplňku uzavírací rituál, při kterém obětuje svojí krev a žíně. Krví se ztvrdí pouto s vesnicí a žíně slouží na tětivu. Šaman po té co oboje obětuje upadá do transu a nic si nepamatuje. Ráno se probudí a vedle něj je luk Duch. Toť vše k jeho výrobě. Šaman může za svůj život vyrobit jen jeden luk a to jen tehdy, když je ten původní zničen či nenávratně ztracen (darován).

            A teď k tomu jak se k luku mohou dostat cizí postavy mimo kentauří komunitu. Několika způsoby. Začněme od těch nejhorších:

 Vesnice je vypálena a vše je vyvražděno. Nositel takto nabytého luku má při každém vypuštění šípu šanci, že se luk zlomí (duch vesnice vyprchává). Šance je 1% na každý vypuštěný šíp. Takže po 50 šípech vypuštěných z luku je 50% šance zlomení atd. Nositel má navíc smůlu, dokud se luk nezlomí nebo není zničen. Smůla nezmizí i když je luk třeba prodán, nebo někde zahozen (následky smůly si může domyslet každý sám). Je to vlastně kletba, která může být sejmuta (při odstraňování se bere, že kletba byla seslána postavou na 36 úrovni). Když nositele potká jiný kentaur hned pozná jak luk získal. Cítí jak z luku uniká duchovní energie. Záleží na okolnostech jak se zachová, pokud je nositel v přesile, tak je bude  pomalu odstřelovat ze zálohy, případně si dojde pro pomoc. Jestliže je to jeden na jednoho, pak hned útočí a má bonus +3 na útok, je pořádně navztekaný a vydrží dvakrát větší zranění. Jestliže někdo luk získá tak, že okrade nebo zabije (a okrade :) nositele a přitom nemá nic společného s vyvražděním vesnice, nebo ho koupí, tak v tom případě smůlou netrpí, ale šance na zlomení je stále stejná, takže i jemu se jednou luk zlomí. Pokud postavu s takto nabytým lukem potká kentaur, pozná, že postava nemá nic společného s vyvražděním, ale bude chtít luk, aby ho odnesl jejich šamanovi. Bude ho chtít zadarmo! Pokud ho postava nevydá bude s ní jednáno, jako by luk ukradla (viz níže). V případě vydání luku kentaurům, bude cítit a mít po dobu jednoho týdne štěstí (útok, obrana, iniciativa a všechny hody na past +1).

Pokud je luk nějak dovedně ukraden, jako například v našem příběhu, pak zloděj na sebe přichystal štvanici. Stíhá ho buď vůdce a pokud ten z nějakého důvodu nemůže (smrt, zranění…), tak jde ten kdo byl při poslední soutěži druhý, pokud nemůže ani ten, tak jde třetí a atd. Luk se chce vrátit zpět do vesnice a tak má zloděj smůlu (kletba na úrovni 20). Projevuje se tak, že mu ujíždí lodě, dostavníky, neprodají mu koně, ztratí peníze, spadne most, prostě mu ztěžuje útěk od pronásledovatele. V boji se, ale chová tak jak má a nemá žádná omezení. Pokud ho zloděj prodá/je zabit je to stejné jako výše, jen s tou vyjímkou, že kentaur pátrá prvotně po luku a až ho získá, tak po zloději, takže ani prodejem trestu neunikne. Trest za krádež luku je vypíchnutí očí.

Další možností je, že luk darován. To se může stát pokud nějaká postava nějak významně pomůže vesnici. Třeba zabije draka co se jí chystal vyhladit, nebo pomohou kentaurům v širším měřítku. Mohou ho mít také nějací králové co se zasloužili o to, aby kentauři žili v klidu a míru. Pokud Šaman uzná za vhodné, že si ho postava zasloužila, tak provede rituál oddělení. Spočívá to v tom, že Šaman oddělí luk od vesnice a připoutá ho k jeho novému majiteli. Po tomto rituálu může Šaman udělat pro vesnici luk nový, ale až rok po oddělení darovaného. Pouto mezi majitelem a lukem je obdobné jako pouto vesnice a luk. Takže, když je majitel okraden nebo zavražděn je to stejné jak je popsáno výše. Když majitel zemře přirozenou smrtí na stáří, luk se obrátí v prach.

A poslední možností, jak ho získat je ho vyhrát v kentauří soutěži o slunovratu. Aby byl někdo cizí vůbec připuštěn k soutěži musí nejdříve něco pro vesnici vykonat. Stačí něco menšího, je to opatření, aby na soutěž nelezli zástupy cizáků. Poslední slovo má vždy Šaman. Nutno podotknout, že se to v dějinách ještě nikdy nikomu nepovedlo.(I když v jedné staré legendě jsem našel pár stop, že už se stalo, ale důkaz chybí byl to jen jeden list, který mne v mém pátrání nikam nedovedl a navíc po jeho přečtení se list rozpadl). Ale vše je možné. Pokud se to někomu podaří mimo kentauří společenství, pak si zajistí nehynoucí úctu a slávu, ale taky dostane luk do opatrování až do konce věků. V tomto případě přechází luk z otce(matky) na syna(dceru).  Jen těmito způsoby lze luk získat.

 Já si stejně myslím, že někde je schován jeden exemplář o kterém jsem četl tu část legendy než se list rozpadl. Jestli myslím správně, tak ten luk není k nikomu připoután a připoutá se k tomu kdo ho najde a budu to já, vždyť už mi chybí prohledat jen půlku světa…

Tady zápis končí a já už se nikdy nedozvím jak jeho pátrání dopadlo. Neznám ani jeho jméno. Zbytek deníku chybí, i tak se mi podařilo zachránit ze zbytků zápisků maximum. Taky mne to stálo rok života. Ale stálo to za to. S úctou a bolavýma očima

                                                                                                     Hrozen s kamene

PS: Pro úplnost zde ještě uvádím ten amulet, který byl použit v příběhu.

 

Amulet Závan

magenergie: 35 magů

suroviny: 20 zl

základ: jakýkoli zlatý amulet

trvání: 1 rok

výroba: 3 dni; doma

sféra: 2

Amulet musí být na řetízku kolem krku. Nositel ho pevně uchopí rukou a pomyslí na vítr. V té chvíli udeří silný závan větru. Použít jde jen tam kde se vyskytuje vítr normálně, takže v uzavřené místnosti to nepůjde. Toto jde použít třikrát za den.

Přidáno:

Přečteno: 0

Hlasovalo: 32

Autor:

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Mám slabost pro lučištníky a vše co snimi souvisí. Patří sem i luky.
Příběh výborný. Vlastnosti luku vyvážené.
Spokojenost, radost...


 Uživatel úrovně 0

Hmmm Hrozen mas pravdu je to velmi dobre!!!
No proste nemam co vycist...co jinyho nez 5*.


 Uživatel úrovně 0

Po přezkoumání,(důkladném přečtení), jsem šťasten, že mohu tento příspěvek obodovat maximem.
Kdyby v budoucnu byla rubrika unikátů, tento by měl být v prvních místech.


 Uživatel úrovně 5

Pane Hrozne
nemohu pokazit tak krasnou sadu hvezdicek. Vas luk je vskutku velmi dobry.
Vedro


 Uživatel úrovně 0

Našel jsem v textu, že luk přidává jeden útok za kolo a to je (pokud se nemýlím je bonus +6 v RSS. Jinak skvělý


 Uživatel úrovně 0

Dobrý... měls pravdu ;) Amulet Závan - dobrý nápad, hodnotil bych vysoko i kdyby to bylo samostatně, protože konečně něco co není přímo na zabíjení. A příběh, luk... to je asi bez komentáře, jen bych opakoval ostatní.


 Uživatel úrovně 0

Tady neni co dodat... skvele !


 Uživatel úrovně 0

To s tím lupičem se má tak. Jednak já lupiče a zloděje vůbec považuji za velmi platné povolání v boji a za druhé jsem na lupiče zatížen :)


 Uživatel úrovně 0

No, neviem.Je to dosť dobré, snaď sa ani neoplatí dávať hviezdičky.Proste to budem používať aj v mojich dobrodružstvách, inú možnosť nevidím.
Len pri tom udržiavaní šípov mi nesedí to, že to závisí od úrovne.To možno u chodca a bojovníka, ktorí sa so zbraňami učia zaobchádzať, ale napr. lupičovi môže byť jedno, či je na 6. alebo 30.úrovni, aj tak sa učí zaobchádzať hlavne s dýkou.Skôr by som tam dal obratnosť.Alebo pascu, v tom strese pri fat.n. by mu napr. vypadol šíp z ruky.
A potom tých 10 potrebných na trafebie sa mi zdá málo.
Ale inak je to fakt dobré, na takých 4,9, takže po zaokrúhlení 5.


 Uživatel úrovně 0

Krása...

...přesně takovýto přízpěvky se mi nejvíc líbí...

...hned si jdu pro luk postřílet pár kentaurů...

...Os