|
Předměty
Není kuše jako kuše    |
Příprava pro tisk (tisknuto 3379x) |
Autor: |
UnknowN |
Přidáno: |
12:10:15 06.12.2008 |
Skupina: |
Zbraně |
KZ / OZ: |
-2 |
Průměrné hodnocení: |
2.5 |
Popis: |
Terminologie v následujícícm textu pravděpodobně není zrovna přesná.
Používám jí pro odlišení jednotlivých konstrukčních typů.
Kuše
Kuše se oproti představě většiny hráčů DrD nepodobá kříženci pušky a
luku - nemá totiž pažbu a neopírá se o rameno. Také se nenatahuje
rukou. Za účelem natahování je kuše vybavena třmenem umístěným pod
lučištěm, dík kterému lze kuši "přišlápnout" k zemi, a střelec je
vybaven speciálním hákem upevněným k opasku. Střelec se pokrčí v
kolenou, zahákne hák za tětivu a pak využije sílu svých nohou, aby kuši
natáhl. Potom kuši nezvedá, aby ji opřel o rameno, ale zapírá si ji o
břicho.
Samostříl
Samostříly už mají klasickou "puškovou" pažbu a natahují se rukou - a
to buď přímo, nebo pomocí natahovací páky.
Arbalet
Arbalety k natahování tětivy využívají mechanického převodu a dvou
klik. Díky tomu je natahování poměrně ulehčeno, takže arbalety mohou
mít mnohem větší tah než kuše či samostříly, aniž by se tím znemožnilo
jejich natažení. Navíc není natažení tětivy omezené jen na jednu
polohu.
Chu-ko-nu
Chu-ko-nu je opakovací kuše čínské konstrukce. Pracuje na principu
dvoučinného pákového mechanismu. Střelec si zapře chu-ko-nu o břicho a
pohybuje pákou k sobě a od sebe. Při jednom z těchto pohybů natahuje
kuši a nasazuje šíp ze "zásobníku", druhým pohybem vystřelí.
Kulostříly
Stačila inspirace prakem, drobná konstrukční změna a z kuše (případně
jiné, jí podobné zbraně) se stala zbraň, která místo šípů střílela
kulovité projektily - kamenné, kovové, či z jakéhokoliv jiného vhodného
materiálu. Zjednodušeně bychom mohli říci, že všechny výše uvedené
zbraně se dají vyrobit i tak, aby střílely kulovité projektily.
Kušovité zbraně pravidlově:
Kuše:
- 4/+1/15/27/40
- váha: 20 mn
- cena: 32 zl
*Těžká kuše (×):
- 6/+2/19/35/55
- váha: 60 mn
- cena: 44 zl
Samostříl:
- 4/0/10/22/35
- váha: 15 mn
- cena: 27 zl
*Těžký samostříl (×):
- 6/0/17/30/50
- váha: 45 mn
- cena: 38 zl
Pistolový samostříl:
- 2/+1/5/12/20
- váha: 10 mn
- cena: 15 zl
Šipky do pistolového samostřílu stojí stejně, jako šipky do jiných
kušovitých zbraní, ale nejsou zaměnitelné.
Dva pistolové samostříly (×):
3/+2
Nepovinné pravidlo: Jsou li oba nabité, může střelec využít této výhody
a v jednom kole vystřelit na dva cíle (na každý s parametry pro jeden
pistolový samostříl). S tím se ale nepojí bonus k iniciativě.
Dvoušípý samostříl
- jedna šipka: 4/0/10/22/35
- dvě šipky (×): 5/+2
- váha: 25 mn
- cena: 34 zl
V podstatě dva samostříly nad sebou. Horní se nabíjí klasickým
způsobem, do spodního se šipka zasouvá zepředu.
Poznámka ohledně odlišných šipek:
Je-li efekt obou šipek na společný cíl různý, potom se každá šipka
počítá zvlášť, jako by byla vystřelena samostatně (s parametry 4/0).
Poznámky ohledně útočného démona:
A) Démon v samostřílu: Stačí se řídit klasickými pravidly. Při střelbě
jednou šipkou se démon projeví nejvýše bonusem +4 k ÚČ, při střelbě
oběma šipkami se může projevit jako +5 k ÚČ a +2 k út.
B) Démon v projektilech: Rozhodující pro to, jaký největší efekt bude
mít démon, jsou parametry pro jednu šipku - démonovy schopnosti se tedy
v šipce vypálené z dvoušípého samostřílu projeví nejvýše jako bonus +4
k ÚČ. Pro střelbu dvěma šipkami se potom schopnosti těchto démonů
sečtou. I kdyby tak v obou šipkách byli démoni ÚČ +5, bude mít dvoušípý
samostříl (bez démona) při střelbě těchto dvou šipek naráz parametry
jen (5+4+4)=13/+2
Nepovinné pravidlo: Jsou li obě patra nabitá, může střelec využít této
výhody a v jednom kole vystřelit na dva cíle (na každý s parametry pro
jeden šíp). S tím se ale nepojí bonus k iniciativě.
*Arbalet:
- Jednou za kolo: 4/+2/17/30/45
- Jednou za dvě kola: 6/+3/19/35/54
- Jednou za tři kola: 8/+4/22/40/63
- váha: 70 mn
- cena: 62 zl
Pozn: Vliv útočných démonů v arbaletu či projektilech je vázán na to,
jak moc je arbalet zrovna natažen. Je-li v arbaletu či šipce démon
+8/+4 a arbalet natáhnete tak, jakobyste chtěli střílet jednou za kolo,
potom se stejně projeví jen bonusem +4/+2.
Chu-ko-nu:
- 3/+1/15/25/35
- váha: 30 mn
- cena: 39 zl
Součástí chu-ko-nu je neodjímatelný zásobník na šest šipek, který se
dobíjí po jedné šipce.
Nabití a vystřelení jediné šipky trvá jedno kolo (je tedy možné z
chu-ko-nu střílet jako z normální kuše), nabití každé další šipky trvá
1 kolo déle (př.: nabití tří šipek a vystřelení jedné z nich trvá tři
kola)
Za normálních okolností lze z chu-ko-nu vystřelit až dvě šipky za kolo.
Pokud střelec chce využít této výhody, má bonus +6 k iniciativě. Tento
bonus se však vztahuje pouze na střelbu z chu-ko-nu a pouze v případě,
že v zásobníku jsou alespoň dvě šipky, které lze v daném kole
vystřelit. Z dalších bonusů k iniciativě (pokud by byl střelec pod
vlivem kouzla "rychlost" apod.) se ke střelbě z chu-ko-nu započítává
nejvýše bonus +3. To je dáno tím, že mechanismus zbraně má své hranice.
Násilné pokusy o rychlejší střelbu vedou k poškození zbraně.
Kulostříl
- 5/0/9/19/30 (pouze stínové zranění)
- váha: 20 mn
- cena: 30 zl
Lehký kulostříl vychází konstrukčně ze samostřílu a je uzpůsoben pro
střelbu kamenných či kovových kuliček o průměru dvou coulů. Tyto
kuličky stojí stejně jako šipky.
* Takto označené zbraně neumějí používat hraničáři alchymisté a
zloději.
(×) Z takto označených zbraní lze vystřelit toliko jednou za dvě kola
|
Hlasování
Hlasování u tohoto příspěvku bylo uzavřeno.
Vidět hlasování jednotlivých uživatelů mohou vidět pouze přihlášení uživatelé.
Diskuze
Pro přidání příspěvku do diskuze se musíte přihlásit.
Počet zobrazených příspěvků: 1-10 / 14 |
 |
UnknowN [pošta]
|
| NEW 11:17:43 18.12.2009 |
Jen poznámka: O břicho zapírané "kuše" skutečně existovaly - viz. Wiki a heslo "Gastraphetes". Nicméně je pravda, že kuše na úrovni běžného DrD byly nejspíš všechny "pažbového" typu... |
 |
Saharus [pošta]
|
| NEW 14:24:15 18.05.2009 |
Pro Aldena:
Jsem šermíř a jdu tě zkritizovat:-)
Obouruční meč má až 1metr 70 cm. Proti pikovým formacím se používá dlouhý meč (cca. 1-1,5M), který taky používali němečtí rytíři v pěším boji. Takže taky si dávej bacha na terminologii:D
S terminologií u kuší a samostřílu je to následovně... rozlišují se nejsem však odborník na kuše a samostříly takže to takhle nechám :D, Arbalet STŘÍLÍ ŠÍPY je to velmi silná verze kuše, s tím, že se používají při obléhání souhlasím - často ovšem na defenzivní straně.
S hodnocením na Chu-No-Ku absolutně souhlasím.
Se 4. bodem víceméně souhlasím.
Pro Unknowna a ostatní:
dal bych řekněme 4*-5* terminologie je víceméně pořádku Alden tu plete nějáké nesmysly (sám asi neví o čem mluví), které nebudu něják dále rozvádět- kdo by chtěl ať si přečte to nahoře...
Zajímavě a kvalitně vypracované akorát Chu-No-Ku by měla být, jak Alden už řekl slabší a schopná rychlé střelby.
Takže dobrá práce. :-) |
 |
Sephitan z Elisoru [pošta]
|
| NEW 0:35:05 01.01.2009 |
Toto dělení se mě osobně líbí.. Je to zajímavé ro hráče, mají tak větší možnost volby nejrůznějších zbraní.. |
 |
Alden Nahlilairon [pošta]
|
| NEW 12:49:45 16.12.2008 |
No, obávam sa, že nebudem hodnotiť vysoko...
Takže postupne prejdem rôzne oblasti príspevku...
1) Formát. Príspevok máš značne neprehľadný, a to až do takej miery, že treba zložito hľadať čísla pre tú-ktorú zbraň. Pre budúcnosť to skôr urob takto: každý typ kuše napíš samostatne s tabuľkou pravidlových čísel na začiatok a popisom hneď pod tým. Potom pripíš pravidlá pre iné munície do všeobecnej časti a nakoniec hoď pravidlá pre démonov a kombinácie dvoch zbraní, každé so samostatným nadpisom.
2)Terminológia. Tak tu by si si mal dať viac záležať, historickej terminológie by si sa mal držať, inak bude dochádzať k zbytočným zmätočným situáciám. Je jedna vec dozvedieť sa, aký je rozdiel medzi obojručným mečom(dĺžka okolo metra) a claymorkou(tak meter dvadsať a určená len proti pikovým formáciám) a držať sa toho s vedomím, že to tak je, a iná vec úplne prehodiť terminológiu tak, že sa v tom nedá vyznať.
Aký je rozdiel medzi kušou a samostřílom neviem, ale mám taký dojem, že kuše je slovakizmus, ale oba typy sa zapierajú o rameno, inak by sa s tým nedalo mieriť. Arbalet je v podstate kuša, ktorá strieľa guličky, kulostříl neexistuje, a rozdiel medzi ťažkou a ľahkou kušou je vo veľkosti, ja som zaviedol ešte monštrózne kuše, tie sa už musia naťahovať kľukovými mechanizmami a používajú sa iba pri obliehaní. Cho ko nu je nepresná, má malý dostrel, ale nekresťanskú kadenciu.
A malá poznámka, v rannom grécku existovala kuša, ktorá sa opierala o brucho, volala sa gastrapethes ("žalúdočný luk"), ale netrvalo dlho a tento dizajn prestali používať kvôli nepresnosti.
Čo sa týka viacerých polôh natiahnutia, o tom som teda nepočul, ale neodvažujem sa povedať, že to tak nebolo...
3) Čísla. Tu sa mi to zdá v poriadku, nič nie je veľmi presilené ani podhodnotené, akurát cho ko nu má veľký dostrel, ja by som dal 3/+1/5/10/15 a zvýšil kadenciu (bonus +3 k iniciatíve, alebo možno +6, nemal som možnosť vidieť cho ko nu v akcii). A ceny pri kušiach, ktoré sú konštrukčne náročné by som dvihol, prípadne ich dal ako nové predmety pyroforovi.
4) čo sa nezmestilo inam. Cho ko nu by nemalo byť schopné strieľať guľové projektily, ťažko by sa nabíjali zo zásobníka. Keď už, tak to dať ako tuning od pyrofora nad 16. úrovňou.
A mrkni sa na hviezdičkovú poznámku pod čiarou, je tam preklep, chýba tam kúzelník.
5) Zhrnutie. Tak aby som to zhrnul, dielo má naozaj zaujímavú myšlienku, je pravda, že strelné zbrane sú oproti klasickým málo rozšírené, ako luky, tak aj kuše. Dielo by som v prípade lepšej prehľadnosti ohodnotil asi na 3*, a keby bola dodržaná terminológia možno aj na 4*. Ale keďže to je také, aké je, tak 2*. UnknowNovi môžem len poradiť, aby sa trochu pohral s organizáciou príspevku, mrkol sa na wikipediu ohľadne terminológie a možno pridal pár ďalších kusov do popisu(napríklad už spomínaný gastrapethes).
S pozdravom,
Alden Nahlilairon |
 |
Folcwine [pošta]
|
| NEW 15:29:31 10.12.2008 |
Protože uživatel Kibe hodnotil nejníže ze všech, tak jsem jej poštou poprosil o slovní obhajobu svého hodnocení. Protože má problémy s odesíláním příspěvků do diskuze, tak mě poprosil, zda bych jeho, kterou mi poslal do pošty, nezveřejnil zde. Tímto mu jako redaktor děkuji za odpověď na mou výzvu. A zde je slibovaná Kibeho kritika:
Důvodů k nízkému hodnocení mám několik:
Nevím kde UnknowN vzal ty klasifikace jednotlivých zbraní...Arbalet je to, co střílí kulovité projektily, Kušostříl je nesmysl, pažbu mají všechny kuše, jediný rozdíl je ten, že ty moderní mají puškovou-samostřílovou(takže nevím, kde UnknowN vzal, že kuše se neopírají o rameno...to je asi jako kdyby někdo řekl, že luk se nedrží oběma rukama). Dále ohledně natahování záleží na síle nátahu od které se odvíjejí pomůcky pro slabší postavy, nebo pro natahování monstr-kuší silnými postavami(čímž se mění dostřel=přesnost. ale především energie=útočnost).
Chu-ko-nu je velmi slabá zbraň, ze které se lze jakš-takš strefovat asi na 15m, její výhoda je v obrovské kadenci(z normální kuše se dá střílet až 2x za kolo s postihem -2 k ÚČ (rozšířený soubojový systém) a tedy z Chu-ko-nu bych dal 2 normální výstřely a až 4 nemířené za kolo=+6 k iniciativě...)
Dále nechápu, proč je omezení na arbalet pro zloděje a hraničáře...
Z těchto chyb vycházejí i následné chyby v číslech...opět si odvážně dovolím poukázat na svou úpravu zbraňového systému a Luky(v rozvoji), kde se částečně o kuších zmiňuji.
Zvažoval jsem, že kuše zpracuji podobně jako luky, ale nejsem s jejich problematikou natolik seznámen...ale možná si při dlouhých zimních večerech najdu čas. |
 |
Folcwine [pošta]
|
| NEW 10:15:06 07.12.2008 |
UnknowN:
Pokud si vezme dvě zbraně:
a) lehkou kuši s opěrkou na rameno (ty jí říkáš samostříl) a malou rychlostí lehké střely
b) těžkou kuši natahovahou kladkou (ty jí říkáš arbalet), z které se střílí od boku a má těžší šipku s vyšší rychlostí
Tak dle mého se se zbraní a) trefíš na větší vzdálenost než se zbraní b). Pokud je zbraň opřená o rameno, tak můžeš přesně okem zamířit podél šipky, náměr se dá odhadnou podle vzdálenosti, do které má šípka doletět. U zbraně b) sice nemusíš tak moc odhadovat náměr (sklon kuše při výstřelu), ale zase nemáš takřka žádné ponětí o směru kterým střílíš - čili trefit osamocený terč na větší vzdálenost než 10 sáhů, je takřka nemožné.
Šlo by to vyřešit popisem, kdy těžká kuše/arbalet mohou mít "stojan" o který se zbraň opře a tím je umožněno střílet i ve stoje s těžkou kuší u ramene (podobně jako měli muškety) - zvýší se tím rapidně přesnost.
Mnohem lepší pro dílo by bylo, kdyby jsi ke každému typu kuše přiřadil nějaký obrázek - mnohem více by jsi pak splnil myšlenku ukázat uživatelům odlišnosti mezi jednotlivými druhy kuší. A pokud už ne obrázek, tak aspoň odkazy na zdroj, ze kterého jsi čerpal. Zkusím na nástěnku předmětů napsat postup, jak do díla vložit obrázek.
Ještě jsem si teď všiml jedné drobnosti - ceny zvláštních kuší (i když jsou mnohem více konstrukčně náročné) jsou jen o něco málo dražší než obyčejná kuše. U arbaletu, oboustranného samostřílu a hlavně Chu-ko-nu by dle mého měla být mnohem vyšší cena, přes 100zl.
No, zatím jsi mě moc nepřesvědčil, že tvé dílo je nadprůměrné (čekal jsem větší historickou přesnost jednotlivých typů - dle mého to mohlo být hlavním přínosem díla). Hodnocení si nechám projít hlavou a kdyžtak jej dnes večer změním. |
 |
Corwin45A [pošta]
|
reputace: 1
nedohledatelné: +1 | NEW 10:11:37 07.12.2008 |
Někdy před třemi roky jsem posílal něco podobného, tehdy to ale neprošlo s tím, že server je o DrD a ne o historii (pravda, neměl jsem tam nové tabulky do pravidel, takže něco na tom bylo). Rozhodně považuji snahu konfrontovat pravidla s realitou světa za užitečnou, určitě nebude na škodu když se objeví víc podobně laděných článků. Ale neodolám, abych se nevyjádřil k reáliím.
Nejdříve se musím zeptat, z čeho vychází terminologie? Rozdíl kuše-samostříl-arbalet v téhle podobě jsem nikdy neviděl a považuji ho za trochu matoucí. Zejména mi není jasné jak vlastně vypadá to, čemu říkáš kuše? Nikdy jsem nenarazil na "kuši", která by se nedala zapřít o rameno.
Samotný arbalest není moc dobře definovaný, ale hlavní rozdíl proti běžné kuši bych viděl v ocelovém lučišti (nebo lépe, to je jediný o kterém bych věděl). Použití pák, převodů nebo dokonce napínacích lavic se týká všech druhů kušovitých zbraní, v naprosté většině ale byly napínáky samostatné a nemontovaly se na kuši (ani na arbalest). Možnost více poloh natažení mě vyloženě překvapila, tam by mě zdroj (pokud je k dispozici) obzvlášť zajímal, kvůli spouštěcímu mechanismu.
Chu-ke nu (obrázek http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86 /Zhugenu-payne.jpg a ještě jeden http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc /Navalzhugenu.jpg) by snad mohla mít víc nábojů, ale to je možná úlitba systému a pravidlům (když už jsou nereálné dostřely a rychlosti střelby, proč ne tohle). Není bez zajímavosti, že něco podobného, jen ve větším provedení měli i Řekové (zájemci ať hledají polybolos). |
 |
UnknowN [pošta]
|
| NEW 2:15:19 07.12.2008 |
Původní myšlenka byla taková, že by kuše měly nižší sz a vyšší út (hůř se míří, ale je to větší pecka), zatímco u samostřílů tomu bylo naopak (míří se líp, ale střely nemají tak velkou sílu). Pak jsem tam ale u kuší nechal jejich pravidlové statistiky a ze samostřílů udělal "kuše, které jsou lehčí a levnější, akorát nezpůsobují tak velké zranění"... Asi by byla lepší ta první varianta (potom by nejspíš lehká kuše měla sz o 1 a těžká o 2 nižší)...
Jinak co se týče vlivu natažení na přesnost: Rychleji letící šipka by měla letět příměji (nezanášet tolik dolů), tudíž by imho mělo být jednodušší se trefit.
Co se dvoušípého samostřílu týče: Natažení libovolného jednoho patra dvoušípého samostřílu trvá stejně dlouho, jako natažení jednoho obyčejného samostřílu.
Jinak co se obhajoby týče... Co mám říct? Podle mě je dílo dobré, místy mu možná chybí naprostá blbuvzdornost, ale to je tak všechno. Přiznávám, že to není nic úchvatného či epického - ani nemělo být. Prostě jsem jen lidem chtěl říct, že "není kuše jako kuše" a sám jsem to odhadoval tak na 3,15*. |
 |
Folcwine [pošta]
|
| NEW 23:40:23 06.12.2008 |
UnknowN:
Jsem otevřen diskuzi a pokud své dílo obhájíš, jsem ochoten zvednout redaktorské hodnocení.
Zvolil jsi vlastní popis toho, co se pod jednotlivými pojmy skrývá - to mi nevadí. Spíše mi vadí to, že ten popis pak logicky neodpovídá číslům (zvláště u kuší). Altarovské pojetí kuše s opěrkou na rameno mi více sedí k Altarovským číslům pro kuše než tvůj popis kuše zapírající se za břicho.
Dle obrázků v PPZ str. 68 mi přijde lehká kuše jako to, co ty popisuješ jako samostříl a těžká kuše jako co ty popisuješ jako arbalet. Na střelbu a střelné historické zbraně nejsem odborník, mohu se tedy mílit. Ale mě v tuto chvíli přijde, že tvé dílo stav se střelnými zbraněmi místo aby zlepšil, tak zhoršuje - proto podprůměrné hodnocení tvého díla.
Nuž dobrá, dejme tomu že ti uznám tvé logické uspořádání díla (dle mého je trochu matoucí, ale kdo ví, ostatním to tak třeba vyhovuje), stále zbývá stále mnoho nedostatků, abych dílu dal *** (nyní z mého pohledu dílo má lepší**).
P.S.: Se zápisem útočnosti máš pravdu, při schvalování jsem ty nuly nějak přehlédl. Omlouvám se za mystifikaci. |
|
|