Předměty

Scutum Hodnocení: Průměr

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 24

Skupina: Zbroj

Síla zbraně: -

Kvalita zbroje: 1 (

Délka: -

Cena: 10

Váha: 105 mn

Popis:

Popis:

Scutum jest latinský název pro štít. Býval zhotovený ze dřeva, potažený kůží a na okrajích zpevněný kovem. Byl dosti velký, 150 coulů vysoký a asi 50 široký. Důvodem bylo chránit celé tělo, pokud možno od hlavy a k patě. Tvarem šlo většinou o obdélník, jeho strany byly k držiteli klenuty tak, aby se za něj tělo snáze ukrylo. Pohled shora, je-li tít natočen vypadá asi takto ) jestli chápete, co mám na mysli. Stejně tak mohl mít tvar protáhlého oválu.

Není zas tak pevný jako menší celokovové štíty, a proto je i o něco křehčí. Kdyby byl totiž ze stejného materiálu, tak by vůči své velikosti měl i mnohonásobně vyšší hmotnost, co by z něj činilo věc nepoužitelnou k boji.

Scutum v číslech

-Jeho hmotnost je přibližně 5,4 kg (105mn)
-Sehnat se dá v ceně kolem 10zl.
-Drží-li ho v ruce, přidává +1 ke KZ na boj tváří v tvář.
-Při boji tváří v tvář je šance 1:9 na 1k10, že se poničí (není tak pevný). Lze opravit kovářem.
-Zvyšuje kryt o 2. OČ proti šípům a různým projektilům se tedy zvyšuje celkem na 3 (Kryt popsán v pravidlech). Je-li ve štítu obsažen démon, bonus za kryt je i nadále stejný.
-Nelze používat v kombinaci s těžkou jednoruční zbraní.
-Otázka používání druidem je na role-playingu. Respektive na postoji PJ a domluvě s hráči. Osobně tomu nakloněn nejsem.
-Nelze používat při boji v sedle.

V souboji armád

Při bitvě se často obránci snažili šípy a projektily zastavit legionáře chráněné po stranách i nahoře štíty (formace zvaná želva - testudo). Ti mohli relativně v klidu postupovat a dostat se ke zteči nebo se přiblížit ke zdem a branám, aby je podkopali nebo ztekli po žebřících. Tento štít má stejné podmínky při využívání jako velký štít popsaných v PPE. Pokud jeden vojenský útvar (oddíl) utvoří tuto formaci, jeho rychlost se sníží na polovinu, avšak tvrdost se zvýši o 2 (Jen proti střeleckým jednotkám).

Z tohoto postavení nelze podnikat bojové výpady. Oddíl může popojít určenou vzdálenost, ale hráč musí nahlásit, že ruší formaci. Pokud ovšem chce v dalším kole provést normální útok. Pokud někdo zaútočí na jednotku ve formaci testudo, neskončí to jen jejím rozpadem, ale může i pořádným masakrem. Proto se při prvním útoku na ni počítá, jako by měl oddíl v želvě postih -1 k BS a Tvrdosti.

Slovo autora:

Štít je podán tak, aby bylo zřejmé, že je výhodný především proti lučištnictvu, méně už proti vyzbrojené pěchotě. Zato v krajích a dobách, kde je jiná filozofie válčení (a hlavně prostředky) může být nepotřebný. Při porovnání s klasickým štítem je proti těžké jízdě určitě scutum zátěží. Ta ovšem je také závislá na vhodném prostředí jako je relativně mírné podnebí a pevný, rovný povrch. No a zase hlavně ty prostředky... Nejsnadněji se scutum zasadí do světa s prvky antiky či pozdní antiky. Často byli vojáci ozbrojeni i malým štítem, jen nazývali clipeus. Pravidla jsou pro něj stejná, jako pro klasický štít z pravidel.

Přidáno:

Přečteno: 0

Hlasovalo: 24

Autor:

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Vzhledem k tomu, že se doba výcviku v pravidlech počítá na týdny, tak věž tomu, že ve výsledku to znát je (Potřebuješ cvičitele, každý cvičitel může cvičit jen jisté maximální množství skupin, kažtý týden vícviku něco stojí...)
Ekonomika je v DrD překvapivě propracovaná.


 Uživatel úrovně 0

Nejdřív jsem si myslel, že to zvládne každý, co používá Velký štít, nicméně minimální úroveň oddílu pro výcvik není špatný nápad. V pravidlech pro armády ztráta herního času není tolik znát. Takhle je mi líto, budeš muset si ten údaj případně udělat sám. Ale ty to zvládneš :) Díky moc, tvá diskuze je užitečná.


 Uživatel úrovně 0

A, to jsem přehlíd. sorry. Ovšem dáváš možnosti jako formace želva, a u těch by měly být uvedeny hodnoty, o které jsem žádal (minimální úroveň oddílu pro speciální výcvik a doba výcviku)


 Uživatel úrovně 0

Všechny veličiny jsou stejné jako u Velkého štítu popsaného v těchto pravidel. Mám to v díle zmíněno. Jedině to, čím se to liší jsem napsal.

Kryt - Neobcházet, herní výsledky jsou přesně takové jaké mají být.

Hodnotíš neadekvátně, přesto děkuji za přečtení.


 Uživatel úrovně 0

K souboji armád chybí hodnoty ZZ (zpomalení zbroje) a výcvik (nutný vícvik pro ovládání štítu). bez těchro (a možná ještě dalších veličin - např výcvik + minimální úroveň pro naučení želvy - speciální manévr) je tato kapitola nekompletní a musím ti strhnout.
Lze opravit kovářem je drobná chyba, která těm co dojde, nevadí, a těm co nedojde snad taky ne.
použití terminus technikus kryt je poněkud nešťastné - ale nevím jak to rozumě obejít.


 Uživatel úrovně 0

tisková chyba, za kterou se omlouvám. Stejně se s tím bojuje obtížněji než s klasickým štítem. Už kvůli váze, už kvůli objemu.

Detailní vzhled tohoto scutumu je na názoru autora.

Zbrojí je zatíženo tělo, zatímco ruce drží štít. Tudíž i když je těžší zbroj, těžký štít v ruce je dost znatelný.

viz. Kryt a to co jsem ti k němu z mé strany chtěl sdělit jsem již celkem provedl dříve. Těžkou zbroj držíš na sobě, tudíž se jí nijak nekreješ, ale pokud ji na sobě nemáš a jsi za ní schovaný, kryt se zde vyskytuje.
Nikoliv bráníš? Překážka? Ke krytu to nemusí být pevná překážka. Přímo v pravidlech (kterými se často tak zbytečně oháníš) je za příklad například uvedena váza, talíř. A to zřejmě držíš v ruce, tudíž ano, má to co společného s tímto štítem. Téměř i se zbraní, jíž se ale kryt netýká...

Děkuji aj ostatním diskutujícím a upírek v tomto případě vystihl má slova.


 Uživatel úrovně 5

Snorch: štít podle tabulky váží 105 mincí, což je 5,25 kg, nikoli 100 kg - chtěl bych vidět zdroj, který tvrdí, že se bojovalo 100 kilogramovými štíty.
Originální scutum, stejně jako románský mandlový štít, se nosily zavěšeny popruhem na rameni a nepoužívaly se k aktivnímu odrážení zbraní na způsob lehčích štítů právě proto, že byly masivní a tedy i těžké, kryjící bezmála celé tělo.
Co se týče zátěže, mrkni se na moji úvodní kritiku (za předpokladu, že když používáš starověký antický štít, tak budeš používat i zbraně a zbroje té doby) - málo kovu -> málo kovových zbrojí, hodně kožených -> nutnost kvalitní obrany (z dřeva a kůže). Na jedné straně nejsi zatížený zbrojí, na druhé straně jsi zatížený těžším štítem. Zbroje váží daleko více, než štít.
Co se týče únavy, neodporuji si (asi jsem to podal příliš stručně) - při individuálním boji bych zvednul únavu na cca dvojnásobek, při štítové hradbě bych ji nezohleňoval vůbec, jak sjem psal, šít bude opřen o zem (a čát energie úderů nepůjde do paže obránce, ale do země).

Kryt z pravidel je pojat jako překážka mezi tebou a tím druhým, nikoli to, čím se bráníš - tuhle pasáž pravidel neohýbej, to pak můžeš tvrdit, že i těžká zborj je kryt a vlastně i zbraň, kteru držíš před sebou ... (záměrně přeháním, ale ne zas až tak moc).
Je něco jiného změnit jedno dvě čísla třeba u zbraní proti změně soubojvého systému (což by pak museli akceptovat všichni, kteří použijí tvojí úpravu).


 Uživatel úrovně 0

Sheil: to o čem mluvíš již Snorch celkem jasně vysvětlil v příspěvku přesně pod tvým. Že tedy je štít tvořen z velké části ze dřeva a to neni žádné drahé mahagonové či ebenové, tudíž cena vyšší být nemůže. Jinak je dílko povedené, a to tak že velmi


 Uživatel úrovně 0

Zdravím, dílko je velice nápadité, i pěkně zpracované.
Mám jen pár výhrad,
Myslím, že by bylo vhodné udělat štíty všech velikostí(přece jen, když se tam schová kudůk, tak nebude vidět a když kroll tak bude zas vidět až moc. Udělal bych to pro velikost A, B a C

Také mám připomínku k ceně, když je z kvalitního dřeva a celkem silný a okovaný, myslím, že by měl stát více než 10 zl. Alespon 35.

Dávám tedy ****

No, tot vse, dílko se mi velice líbí. :-)
S pozdravem S.


 Uživatel úrovně 0

Jelikož se sem dostanu jednou za čas, byl bych rád, kdyby se ostatní pokusili najít odpovědi na své otázky v tomto příspěvku. Děkuji.


Teď jsem se teprve dostal trošku k PC a obhájil své dílo, neboť mi přijde, že nebylo některými zcela pochopeno, nebo to nechtěli. A taky vím, že nedostatky se prostě vyskytují a ještě víc se potápím tím, že tvořím vesměs předměty obyčejné, neartefaktové, takže je mnohdy schůdná cesta pro všechny nemožná, zvlášť, když mi Zombie tvrdí, co by tam do realističnosti ještě dodal. Já ale věděl proč to tam nedát a proč upravit zase jiná čísla oproti normálu, byť je to neobvyklé. Protože v opačném případě by to bylo dle mého přemrštěné čísly.
A ti, kteří čekají ode mě nějaký artefakt musím zklamat (nebo potěšit, prostě se na ně nechystám, neboť je nevidím vždy jako využitelné).

Zombie: Ne dvojí započtení bonusů. V příspěvku je napsáno, že se ve formaci želva zvedne tvrdost o 2. Klasický výpočet zůstává stejný.Nbo jsem psal něco jiného? Zvednutí tvrdosti o 2 není, tuším aspoň, postih a ten jsem logicky kompenzoval postihem při boji tváří v tvář.

Dále se zamysli nad tvrzením, že těžký štít není zátěží. Je rozhodně obtížnější v ruce držet štít vážící přes 100 kg, než štít o polovinu lehčí.

Poškození 1:9 jsem určil jako shůdnou variantu a jestliže bych podle tebe ke každé podobné vlastnosti měl přidat další, byť upřesňující, ale bez které se jde obejít, je to zbytečné pryznění a zhoršování díla nehratelností.

Žádáš mě o zvýšení únavy z boje a kousek před tím tvrdíš, že štít není zátěží? proč tedy? Aby se ostatní mohli víc zamotat? Štít je těžší, tedy se zvyšuje naložení a k naložení je v pravidlech tabulka únavy. Zapadá to do sebe celkem logicky. Těžší naložení (víc věcí), větší únavy podle tabulky, větší postih za iniciativu.

Přidáváš pravidla bez kterých se jde obejít a kritizuješ, že já přidávám pravidlo, se kterým se obejdeš bez dalších.

Štít používá válečník o kterém se očekává, že nějaký výcvik má. Hraničář se k němu dostane těžko. U něj bych onen výcvik pochopil.

V pravidlech jasně stojí, že štít kryt neposkytuje – kryt je bonus za překážku mezi obráncem a útočníkem (stůl, balvan ...). Tato pasáž odporuje pravidlům.

Tento tvůj komentář se pokusím obhájit, ba jsem na toto byl dokonce připraven, neboť je to jakýsi pravidlový obrat, na kterém v podstatě celý předmět stojí.

Takže, za prvé v pravidlech stojí, že pravidla jsou volná, můžeme si je upravovat pokud potřebujeme. Tudíž pokud si lehce upravím pravidlo a bude se mi hrát lépe, udělám to. Se slovy o odporování si pravidlům mě už hezkou dobu irituješ.

Tedy, proč jsem to udělal: Štít je sice velký, ale manévruje se s ním hůře. Proto je OČ při boji tváří v tvář stejné jako s obyčejným štítem. Šíp má daný směr, díky velikosti štítu se za něj dá lehce shovat a tudíž poskytuje jakýsi úkryt. To jde snadno vyřešit krytem, nestabilní veličinou, které se netýkají démoni, což je také správné.

Kryt je bonus za cokoli, co tě může svým objemem ochránit proti projektylům, v pravidlech je jako příklad uvedený například talíř, velká váza....(Pravidla 1.6 D).

Tudíž toto řešení vydím jako správné, pochopitelné a jednoduché. Za tento velký štít se v obraně proti projektylům v podstatě schovám, nikoli odrážím.

Šířka 50cm se zaoblením (vzdušnou čarou od jednoho kraje k druhému). Jinak je to pochopitelně o něco širší, bereme-li to po obvodu. Nevím jak jsi od pragoconu přibral, ale skoval by se za něj i člověk mohutný, tvé postavy.

Shrnuto: Hledal jsem střední cestu, blízkou skutečnosti a přesto hratelnou, abych předmět nezatěžoval dalšími čísly, kteří se v konečném důsledku projeví minimálně ve hře, ale znatelně při času zanedbaném házení. Asi ve dvou tvých větách jsem logiku viděl, případně návrh, který by šel také zpracovat. V drtivé většině mi ale můj štít shazuješ a ubíráš na práci, kterou jsem na něm udělal. Třeba se pletu, ale myslím si, že nechceš pochopit pravidlové obraty druhých, byť jsou přínosné, ale tobě narušují zažitý systém.

Přesto je slušné ti poděkovat za čas nad tím strávený, byť mě mnohem víc těší, že se již tvůj názor nenásobí číslem tři.

Krtecek: Štít je těžší, tudíž s ním budeš mít větší naložení. Pro to je potom tabulka. Podle naložení určený postih k iniciativě. Dokážeme se obejít bez dalším, poměrně zbytečných čísel ne?

Celkové zničení by byla další věc navíc. Ber to tak, že je to pevnější než dřevěný štít a o něco slabší než kovový.

found: Toho se týká spíše formace želva, těch pravidel PPE. V klasické hře podle pravidel postav se bez té části lze obejít.

Jinak bych docela řekl, že cena vyšší nebude. Už třeba pro to, že klasický štít je železný a tento má jen kovové okraje a střed, dřevo již tak drahé není.

Váha je správná, vyhledal jsem si to v důvěryhodném zdroji.

Ano, štít je určen je pro velikost B, jak byl stvořen. Proč uvádíš trpaslíka jako příklad? Ať to tedy nepoužívá, když to pro něj je nakonec nevýhoda, ať to nepoužívá ani hobit. V pravidlech se také neřeší, má-li trpaslík štít pro velikost C.
A pokud skutečně věc s tímto spjatá někomu dělá problémy, není problém si to pořešit individuelně. Je tu veličina kryt...

Jan Ukrutný: Těžká kuše ve starověku nebyla a i tak si myslím, že by neprošla celá. V pravidlech DrD je také zmíněn dřevěný štít a tuto "věc navíc" tam také nezmiňují. Záleží na vašem pojetí RP: Hodí-li nějaký hráč tři šestky na útok, může PJ klidně říct, že to projelo.

Ta tabulka o které mluvíš je dle mého nerealistická. Už někoho vidim, jak podle ní jede. Zase zmíním dřevěný štít v pravidlech. Je u něj prostě a jednoduše napsáno, že je šance 1:5 na k6, že se zničí. Tady je šance 1:9 na k10.

Nemůžu najít na každé slůvko vhodnou odpověď. Snad jsem někomu pomohl a děkuji stejně tak za poznámky, jako za slova chvály. I Lorenovi a Amrasovi.

PS: Kam se podělo Krtečkovo hodnocení a některé diskuze? (Případně do pošty)