Kouzelnická Kouzla

Vyšší Lazebník *Periosapar* Hodnocení: Kvalita

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 12

Skupina: Materiální magie

Past: Roz~7~!

Dosah: 1

Rozsah: 1

Vyvolání: 1 kolo

Popis:

  • Jméno kouzla: Vyšší lazebník
  • Kouzelná slova: Periosapar
  • Magenergie: 2x životaschopnost cíle
  • Past: Roz~7~!
  • Dosah: 1 sáh za úroveň sesilatele
  • Rozsah: 1 humanoid
  • Vyvolání: 1 kolo
  • Trvání: ihned
Mnozí se domnívají, že nejsilnějším citem je láska. Mýlí se, to nenávist přenáší hory.
-- Mistr Eraxanto

Toto kouzlo, jak název sám napovídá, je co do účinků podobné kouzlu Lazebník (PPE Nová kouzla kouzelníka). Při seslání si kouzelník v mysli vybaví, jak chce terč kouzla ostříhat a/nebo oholit a kouzlo to provede. Vyšší lazebník nekoupe ani nečistí. Velký rozdíl mezi původním Lazebníkem a Vyšším lazebníkem je v tom, že příjemce kouzla s tím nemusí souhlasit. Nová vizáž terče je pouze v představě kouzelníka. Pokud terč kouzla uspěje v hodu proti pasti, oholen/ostříhán bude sesilatel kouzla.

Přestože ve všech kouzelnických knihách je tohle kouzlo vedeno jako Vyšší lazebník, málokdo ho nazve jinak než Eraxantiho smír. Při výuce učitelé kladou velký důraz na to, že Vyšší lazebník se svou strukturou mnohem více podobá kouzlu Zesměšni než kouzlu Lazebník, tedy toto kouzlo spadá do oboru magie materiální, nikoli časoprostorové.

Pozn.:

  1. Kouzlo patří do PPE mezi čarodějova kouzla a mág je může seslat prostřednictvím svých pomocných kouzel.
  2. Vyšší lazebník neumí nic jiného než stříhat a holit. Tedy pokud má například cíl kouzla upletené copánky, kouzlo je pouze zkrátí nebo ustřihne. Rozhodně je ale nerozplete. Stejně tak kouzlo nedokáže vlasy „nastavit“ ať už přirozeně (nechat dorůst) nebo uměle.
  3. Z popisu by mělo být jasné, že kouzlo je svým využitím podobné kouzlu Zesměšni (PPP Nová kouzla kouzelníka), ale má výhodu v tom, že jeho účinky jsou trvalé a nedají se zrušit kouzlem Rozptyl kouzla (PPP Nová kouzla kouzelníka).
  4. Na klasickou úpravu vzhledu je mnohem výhodnější kouzlo Lazebník.
  5. Jsou zprávy, že několik teoretiků pracuje na úpravách tohoto kouzla. Jedná se o zvýšení rozsahu na živé tvory (zejména zvířata) a rozšíření škály holičských schopností, tedy ne jen stříhání. Mecenášem tohoto výzkumu je prý hraběnka Vivienne Delphanque, zámožná milovnice pudlů.

Na závěr nabízím k přečtení jeden příběh, jak kouzlo Vyšší lazebník vzniklo. Založen je na zápiscích Asuryana Sapheryho - studenta a později učitele na Vysoké akademii v Lileathu.

Mistra Eraxanta Asuryan neviděl už dva týdny. I teď, když spěchal do jeho komnat po schodech, si přesně vybavil chvíli, kdy se akademií roznesla zpráva o předjednaném příměří. Eraxanto se právě domlouval na termínech zkoušky se skupinou studentů před svým kabinetem. Když přiběhl Ellyrion a udýchaný ze sebe vychrlil tu novinu, mistr se zarazil. Jedinou sekundu se dalo v jeho obličeji číst jako v dětské knížce. Příměří pro něj bylo prohrou, ponížením, popřením všeho, čemu v životě věřil a pro co se kdy obětoval. Znevážením jeho talentu, umu a úsilí. Zahozením mnoha let studia a práce. Náhle se objevila rozhodnost, vzdor, odpor vůči všem okolo. Probudil v sobě tisíciletou nenávist, kterou získal od svých předků, tak silnou, že se nedá zdědit jinak než krví. Pak jeho tvář zvážněla tak, jako vždy. „Domluvte si termíny s mými asistenty, já mám důležitou práci.“, řekl okolo stojícím studentům a s rozhodným výrazem ve tváři odešel do svého kabinetu.

Mladý elf chvíli váhal, ale nakonec rozhodně zaklepal na dveře. Možná až příliš hlasitě, napadlo ho. Slabé: „Vstup, Asuryane!“ ho přimělo otevřít dveře. Chvíli se nehýbal, aby si jeho oči přivykly šeru v místnosti. Pak vkročil do mistrovy pracovny.

„Dobrý den, pane. Mám pro Vás jídlo a informace, které jste si vyžádal.“

Eraxanto rychlým trhnutím odhrnul těžký brokátový závěs a do prostorné místnosti se nahrnulo světlo. Asuryan uviděl neskutečný nepořádek – poházené špinavé talíře, misky, korbele a sklenice, dva přeplněné popelníky, několik prázdných stojanů na svíce, opravdu velké množství různých svitků, malých brožur i velkých mnohasetstránkových svazků.

„Tak nejdříve ty informace.“ ozval se Eraxanto a posadil se do jediného prázdného křesla. Mistr vypadal ztrhaně, ale zároveň spokojeně. Oči měl unavené, rudé a pod nimi velké „pytle“ způsobené nedostatečným (nebo žádným!) spánkem v poslední době. Ale jeho tváři dominoval úsměv, na první pohled bylo vidět, že uspěl, ať už šlo o cokoliv.

„Tedy oficiální setkání našeho a trpasličího emisara budou pozítří na neutrální půdě ve vesnici Skočná. Za nás smlouvu podepíše první rádce Cishpi Amakar, za ně generál Tobias Liv…“

„…zvaný Krvavý Liv. Ostří jeho sekery ukončilo život stovek dobrých elfů…“ dokončil větu mistr Eraxanto tiše, spíš pro sebe. Energicky a nahlas však pokračoval: „Dobrá, chlapče, děkuji za jídlo i zprávy. Poslední věc, kterou od tebe potřebuji, je, abys mi u našeho štolby objednal ustrojeného gryfa na zítřejší úsvit.“

„Samozřejmě, pane, jen…“, zaváhal mladík: „…neuděláte něco…něco špatného?“

„Nemusíš se ničeho obávat, řekněme, že do Skočné pojedu přistřihnout pár vousů.“

Přidáno:

Přečteno: 0

Hlasovalo: 12

Diskuze

 Uživatel úrovně 8

Falešně falešná podoba
*Falschunechtum*

Magenergie: Žvts x2
Past: Roz ~ 5 ~ 0
Dosah: 10 sáhů
Rozsah: 1 tvor
Vyvolání: 1 kolo
Trvání: ihned (ale změna trvalá)
Obor: VI

Popis:

Toto kouzlo bez viditelného efektu změní tvar morfologického pole cílového tvora na jiného tvora, kterého by bylo možné z tohoto vytvořit pomocí kouzla "Metamorfóza" - změní tím tak pomyslnou informaci o tom, jaká je původní podoba daného tvora, aniž by tím došlo ke vlastní změně podoby.

To s sebou nese dva efekty:

Za prvé - kouzla a jiné detekční mechanismy, jejichž schopnost zjišťovat metamorfózu a podobné proměny pracuje na porovnávání fyzické podoby cíle a jeho morfologického pole, budou takto očarovaného tvora detekovat jako metamorfovaného, ačkoliv tento tvor vypadá pořád stejně.

Za druhé - pokud je na takto očarovaného tvora sesláno nějaké metamorfizační kouzlo, tak po pominutí tohoto kouzla se očarovaný tvor vrací do podoby udané pozměněným morfologickým polem.


 Uživatel úrovně 0

Bohužel (nebo bohudík) jsem byl měsíc mimo republiku a neměl příležitost reagovat.
Tedy napíšu jen malé shrnutí svých myšlenek, možná si to někdo z diskutérů přečte nebo někdo jiný. Každopádně děkuji všem za hlasování i za účast v diskuzi.

Já v pravidlech nejdu tak do hloubky, abych se zabýval historií magie, jejím vývojem a stejně tak vývojem tvorby kouzla a jeho úpravami. To nechám na jiných. Co jsem si z debaty vzal, je toto:

1. kouzlo jsem měl pojmenovat úplně jinak. Ale to souvisí s jeho vznikem v mé hlavě, prostě se mi líbí lazebník a názvem jsem vyšel z něj. Přestože je to kouzlo úplně o něčem jiném. Mate to a například příspěvek Ascelly je pro mě osobně úplně mimo tohle kouzlo. A to je moje chyba. Lazebník 2 (uvedený zde na stránkách) je opravdu nástavba lazebníka, podle mě zbytečná, ale je to tak. Moje kouzlo ne. Pak je, podle mě, už špatný přístup k efektu tohoto kouzla. A nedivím se, že jsou někteří uživatelé mojí verzí zklamaní. On to totiž nesouvisí s úpravou vzhledu, respektive ne ve smyslu slova lazebník/kadeřník.
Ještě poznámka k Ascellině příspěvku: ta využitelnost opravdu není velká a kouzlo je děláno na určité situace. Ten, pro tebe drobný rozdíl oproti lazebníkovi, že terč kouzla nemusí souhlasit, je to nejdůležitější na tomhle kouzlu. Pro mě je to velice podstatná věc a ještě se k tomu vyjádřím níže. A jedna malá oprava, rozdíl oproti zesměšni je hlavně v tom, že účinky vyššího lazebníka nejdou zrušit jiným kouzlem. Tedy účinky jsou absolutně nenavratitelné.
Btw. Mi se kouzlo lazebník2, tak je je tady na serveru, vůbec nelíbí. Jde proti přírodě hlavně tím nárůstem vousů/vlasů. Přijde mi, že ničí roleplay. (Př. nejhorším způsobem mušení trpaslíků je pomalo stříhat jejich vousy. S lazebníkem2 je to úplně zbytečné.)

2. ad folcwine a jiní, kteří si myslí, že kouzlo je tak situační, že bude zbytečně „zabírat slot“ v kouzelníkových kouzlech. No já už o tom psal někde dříve. Moje úvaha je taková, že kouzelník na třeba desátém levelu má tak vysoký počet kouzel, že vzít si/nevzít si vyššího lazebníka není nějaká otázka přežití. Důležitých (ale opravdu důležitých kouzel pro základní přežití) je dejme tomu 6. Dobrých kouzel a hlavně univerzálních, co by měl mít každý dobrodruh-čaroděj je dalších dejme tomu 15. Zbývajích 20+ kouzel je už čistě osobní věc každého hráče, co preferuje a čím on bude trápit protivníky nebo naopak jakého luxusu na cestách si sám dopřeje. Taky určuje jeho zaměření na odnož magie. Tedy každý čaroděj nemá žádný problém s tím vzít si tohle kouzlo. Rozhodně mu jiné nebude chybět.

3. snad poslední zastavení bude o magenergii nutné k seslání. Dám trochu jiný příklad, ale zkusím na něm vysvětlit, proč vyšší lazebník je „tak drahý“. Kdysi jsem uvažoval o tom, že bych zavedl kouzlo hyperprostor V (na číslovce nezáleží, prostě odnož hyperprostoru) s tím, že terč kouzla nemusí souhlasit s přenosem. Tedy vlastně nic moc změna. Ale ty důsledky jsou tak obrovské, že by se to stalo nejsilnějším kouzlem v pravidlech. Samozřejmě by tam byla past na rozdíl nebo int nebo odl. Ale i tak je potenciál tohoto kouzla tak velký, že jsem se rozhodl ho nevytvářet a stojím si za tím dodnes. A mnozí z vás asi řeknou: ale vždyť to je jen kosmetická úprava, vždyť to kouzla vlastně nic neumí, jen někoho někam přesune. ALE ono ho to přesune, aniž by chtěl! A to stejné platí i u kouzla vyšší lazebník – ostříhá to cíl kouzla, aniž to může jakkoli ovlivnit (samozřejmě je tam past). Obecně kouzla, která něco provedou cíli s tím, že to nemůže nijak ovlivnit, jsou pro ta nejsilnější v pravidlech. A vůbec nejde o to, zda to kouzlo umí ublížit/zabít/zesměšnit/přesunout/atd. proto by u všech těchto kouzel měla vždy být hodně vysoká past (tedy nevýhodná pro sesilatele) a vždy mnohem vyšší náročnost magenergie. Aby si každý sesilatel dobře rozmyslel, za jakých okolností tohle kouzlo chce použít, jaké důsledky to může mít i pro něj (! v pasti nebo zlost terče/jeho příbuzných) a zda je ochoten tohle všechno riskovat. Dle mě to rozvíjí RP a celkově přispívá k atmosféře. „hloupá“ kouzla, která kouzelník sází bez přemýšlení jako blesky a rychlost k RP a atmosféře nepřispívají, je to rutinní záležitost, nepřemýšlí u toho.
Tedy můj závěr je, že magenergie vyššího lazebníka je nastave dobře a rozhodně nedoporučuju ji snižovat.

Tak to je ode mne vše, třeba jsem zase něco osvětlil nebo dal třeba popud k přemýšlení vás ostatních…


 Uživatel úrovně 5

Hmmm, něco takového jsem tu už četla, Lazebník 2, bylo to však lepší z ženského hlediska :-) Bylo užitečné i narůstáním vlasů/vousů, změnou barvy a struktury a tím možným perkektním maskováním za kmeta či cokoli jiného (nehledě nafintivé kudůčky). No a pro dámy mít dlouhé vlasy dříve než po osmi letech co je nestříhám je prostě lákavé :-) Barbaři mého světa by asi učence disponujícího touto verzí kouzla zabíjeli na potkání :-)

Zde oceňuji příběh, ale celková využitelnost kouzla je jen o tom, že cíl nemusí se změnami souhlasit a rozdíl oproti Zesměšni je pouze v magenergii. Naopak se mi líbí past Roz, odpovídá logice pravidel, že snáze ovlivním někoho, kdo na světě neprožil tolik, než mistra jakéhokoli oboru. Že zdatnější postava dokáže kouzlu lépe vzdorovat.
Celkově - nelíbí se mi to nastavením ani z osobního vkusu, přesto potenciál kouzlo má a pro pěknou historii, dobře napsaný příběh hodnotím za 3.


 Uživatel úrovně 8

Plž: Ano, a z toho pak pramení to, že tobě se líbí nápad a dáš pět hvězd, i když je tam kupa nedodělků a chyb, protože ty si je prostě domyslíš, doděláš a okecáš sám a dodatečně už během čtení a pak ten nápad hájíš... Takže klidně to tak dělej, ale podle mě to vede jedině k tomu, že vždycky hodnotíš nad průměr a nadržuješ autorům, kteří jsou líní na svém díle zapracovat, ale zato mají nějaký rozumný nápad. Já si budu zase hodnotit po svém a když hodnotím já, tak hodnotím to, jak myšlenku zpracoval autor, ne jak ji zpracuješ a dovysvětlíš ty v diskuzi...


 Uživatel úrovně 4

Nathaka:
Jsou to stejné argumenty jako kteréoliv jiné a přemýšlení za autora proč bych nemohl je to stejné ao hodnotit dle svého názoru. Na druhou stranu nikde není zaručeno že když já si myslím že to tak autor myslel tak že to tak autor skutečně myslel. Předpokládat ale mohu cokoliv.


 Uživatel úrovně 8

Plž: Všichni chápeme, že kouzlo má za sebou nějakou historii a vývoj. Ale to je jen důkaz, že každá chyba se dá okecat a DOvysvětlit, není to relevantní pro hledisko hratelnosti (protože vysvětlená a logicky odůvodněná nehratelnost je pořád nehratelnost). Krom toho, nemůžeš mluvit za autora a předpokládat, že to byl záměr.


 Uživatel úrovně 4

Shadowmage:
Konečně někdo kdo pochopil že každé kouzlo má za sebou určitou historii a vývoj.

Dakeyras:
Tvé žádosti o reputaci jsem vyhověl a jsem setjného názoru že je zasloužená.


 Uživatel úrovně 5

Kouzlo rozhodně v určitých situacích najde a to dosti dobré, účinné a zábavné.

Kouzlo je kvalitní. Ale od špičkového kouzla si představuji, že to bude kouzlo, kterého kouzelník nebude litovat, že se jej naučil.
Tady je několik málo vhodných použití (napadá mě třeba ostřihání trpaslíka, vlkodlaka, hraničářova psa, případně jiné podobné pačesaté individuum, které je pyšné na své vlasy/vousy/chlupy). Kouzlo je však omezeno na humanoidy, takže několik dalších zajímavých použití odpadá.

****

Plž:
Tjn, autor může zamýšlet udělat kouzlo, které dotykem za jeden mag zraní za 2 životy. To že kouzlo je takové, jaké zamýšlel autor neznamená, že by kouzlo nemohlo být celkové lepší.

Sniper:
Já ti rozumím, také jsem zapasil ze špatně předprogramovanou tabulkou. Dle mého asi nejlepší řešení, na které jsem došel bylo nechat v tabulce prázná místa a pod pravou tabulku jen doplnit ty věci, které nejsou (nejdou) v systémové tabulce. Jméno kouzla, kouzelná slova, past, rozsah a vyvolání jsou zbytečně duplicitní.


 Uživatel úrovně 5

Proto nemám rád kouzla beroucí si na paškál životaschopnost, protože je to mnohdy ošemetný, ale je pravda, že mnohdy jediné reálné nastavení množství mg.
Odpíchnul bych se přímo od významu tohoto slova "života-schopnost" (btw: vousy nemají vliv na životní přežití), pak od toho, že postavy mají život ve skutečnosti jen jeden a "životy" je jen nešikovně zvolená jednotka na měření toho jak dlouho dokáží stát na nohách, která je relativní -> nepřibývají, ale zhušťují se, nebo tak nějak to je, ne? Aneb zavalení kamenem pro ně bude stále smrtelné, ale jak naznačuješ, jejich organismus se stává odolnějším (a vlastnost "odolnost" je určujícím prvkem rychlosti). Poeticky můžem nazvat nízkou odolnost kouzelníka jeho nutností být otevřen magickým silám a o obětováním svých, zatím co válečník to má naopak... ale na skutečný rozvoj tohoto tématu, není tahle diskuze to správný místo.


 Uživatel úrovně 4

Díky, a ještě je tu jedna zajímavá věc k probrání, tys to už nakousnul:
Proč vlastně je těžší zasáhnout i nezraňujícím způsobem do postav jako celku? Teď mám na mysli právě to ustřižení vousu válečníkovi na 30. a 1. úrovni. Brání se tělo samo? Roste s postupem času nějaká magická rezistence? Je tělo na takovéto zásahy lépe připravené a podvědomě se jim snaží bránit? Je rozdíl když válečník na úrovni 30. s ostříháním souhlasí/nesouhlasí?
Já jsem jednou skoro domyslel takovou malou teorii o Moci postav, tedy nějaké celkové síle apod., která roste právě s úrovní, je to ale vázané na daný svět, takže se to tu nebudu pokoušet rozpracovávat, ale podobné problémy bych si tím vysvětlil...