Alchymistické Předměty

Vejvarovy ochranné lektvary Hodnocení: Nic moc

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 8

Skupina: Lektvary

Suroviny: 25

Základ: vývar ze sušených listů zlatého kapradí* + specifická přísada

Nalezení: 1 × 5% (les); 1× 10% (hvozd)

Trvání: 1 hodina

Výroba: 1 den; doma

Nebezpečnost: -

Síla: -

Barva/chuť/zápach: 100/100/100

Popis:

*Jedná se o stejné zlaté kapradí, jaké může alchymista použít pro destilaci magenergie. Na stvoření jedné dávky vývaru je potřeba jedna dospělá rostlinka. Po usušení a vyvaření klesá množství magenergie v ní přítomné na jednu desetinu (zaokrouhleno nahoru).

Vilda Vejvar, hobití alchymista, se dlouhá léta zabýval tvorbou ochranných lektvarů. Po nepříliš světlých začátcích se mu podařilo objevit cosi jako universální ochranné médium - jakýsi prazáklad "ochranovitosti", který vznikl, když jen tak ze zvědavosti zkoušel připravit čaj ze zlatého kapradí a následně zkoumat jeho účinky. Zatímco čaj sám o sobě žádné zvláštní ochranné účinky neměl, po dalších experimentech s rozličnými přísadami Vejvar nakonec objevil několik poměrně užitečných kombinací...

Všechny následující lektvary jsou stejně husté jako voda, jsou s ní neomezeně mísitelné (dochází pouze k ředění lektvaru) a mají výraznou přibližně mentolovou příchuť a vůni (vůně typická pro vývar ze zlatého kapradí), s lehkým nádechem chuti/pachu specifické přísady. Barva lektvaru je pak dána přísadou.

K tomu, aby lektvar účinkoval, je třeba vypít celou dávku. V případě dávek menších nedokáže lektvar způsobit příslušné účinky. Větší dávky lektvarů nemají na účinky vliv, maximálně může dojít k předávkování.

Tyto lektvary mohou konzumovat všichni živí tvorové, kteří jsou k tomu uzpůsobeni (zvířata / humanoidi). Lektvary neúčinkují na jakkoliv magické tvory, jakými jsou například nemrtví.

Obranné lektvary:

Zvyšují obranyschopnost v některých aspektech.

Lektvar kamenné kůže *Bělouch*

  • specifická přísada: mléko (1/100 čtvrtky)
  • barva: mléčně bílá
  • magenergie: 38 magů
  • KZ +5 (sčítá se s KZ zbroje - kamenná kůže pohlcuje zranění, které skrze zbroj projde.)
  • v případě požití tohoto lektvaru se rovněž dostaví nápadné zešednutí kůže. Odtud název.

Lektvar mentální zdi *Zelenouch*

  • specifická přísada: Sušená máta (1/100 mince)
  • barva: černá
  • magenergie: 42 magů
  • PM (Pevnost Mysli) +5
  • Pokud někdo na postavu, co vypila tento lektvar, zaútočí mentálním soubojem, má tento útočník pocit, že mezi ním a jeho cílem je navíc cosi jako ohnivá stěna, která mu brání ve snadném útočení. Odtud název.

Zmírňující lektvary:

snižují na polovinu zranění u uvedených typů zranitelnosti. Týká se jakéhokoliv zranění daného typu, které postava utrží po vypití lektvaru (tedy například v případě jedů dokáže zmírnit jeho účinky i pokud se bytost již otrávila, ale jed ještě postavě neodebral všechny životy, které mohl). Tyto lektvary se navenek nijak neprojevují.

Emelopehan (malý lektvar ochrany proti hrubému násilí) *Rudouch*

  • specifická přísada: brusinky (1/10 mince)
  • barva: sytě červená
  • magenergie: 18 magů
  • typy zranitelnosti: A, B, D

Velopehan (velký lektvar ochrany proti hrubému násilí) *Oranžouch*

  • specifická přísada: sušení rezaví mravenci (1/100 mince)
  • barva: oranžová
  • magenergie: 25 magů
  • typy zranitelnosti: A, B, C, D

Elopom (lektvar ochrany proti ohni, mrazu) *Fialouch*

  • specifická přísada: sušené okvětní plátky fialek (1/100 mince)
  • barva: fialová
  • magenergie: 28 magů
  • typ zranitelnosti: G

Elopešes (lektvar ochrany proti škodlivým substancím) *Černouch*

  • specifická přísada: drcené dřevěné uhlí (1/10 mince)
  • barva: zelená
  • magenergie: 23 magů
  • typ zranitelnosti: H

Elopeham (lektvar ochrany proti hraničářské magii) *Hnědouch*

  • specifická přísada: dřevěné piliny (1/10 mince)
  • barva: hnědá
  • magenergie: 33 magů
  • typ zranitelnosti: I

Elopekam (lektvar ochrany proti kouzelnické magii) *Modrouch*

  • specifická přísada: borůvky (1/10 mince)
  • barva: modrá
  • magenergie: 36 magů
  • typy zranitelnosti: J, K

Elopep (lektvar ochrany proti podrobování) *Žlutouch*

  • specifická přísada: žlutá kuřecí pírka (1/100 mince)
  • barva: žlutá
  • magenergie: 35 magů
  • typ zranitelnosti: O

Předávkování:

Kromě běžných postihů vyplývajících z předávkování dochází v případě, že čtvrtým, v jednom dni vypitým lektvarem je některý z výše jmenovaných ochranných lektvarů, k převrácení účinků.

To znamená, že pokud již postava měla své tři lektvary a vypije například "Lektvar kamenné kůže", bude to pro ní znamenat KZ -5.

U zmírňujících lektvarů pak dochází ke zdvojnásobení příslušné zranitelnosti - tzn. byl-li čtvrtým lektvarem například "Elopom (Fialouch)", pak místo G/2, bude jeho zranitelnost 2G (dvojnásobné zranění ohněm a mrazem).

Upozornění:

Emelopehan (Rudouch) je lektvar, který chrání před běžným fyzickým zraněním, ale nedokáže odstínit zranění způsobené magickými zbraněmi. Pokud se jím předávkujete, měla by tedy být změna zranitelnosti 2A, 2B a 2D. Háček je v tom, že i kouzelné zbraně působí fyzická zranění - tzn. působí zranění kategorie B i C, takže i po zásahu kouzelnou zbraní je zranění dvojnásobné, ačkoliv předávkovaný nemá zranitelnost 2C. Pouze pokud by se jednalo o zvláštní druh zbraně, o které bychom mohli říci, že působí výhradně zranění typu C, pak by se toto násobení nekonalo.

Důležité:

Pokud by někdo vypil jeden ochranný lektvar, zatímco jiný ještě působí, jsou účinky toho "staršího" vyrušeny a dál účinkuje pouze ten čerstvě vypitý.

Přidáno:

Přečteno: 0

Hlasovalo: 8

Autor:

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Ke kritice tu bylo řečeno snad vše. Je pravda, že takovýcho lektvarů jsou již poměrně kvanta, a nejsou 2x tak potřebné. Já osobně bych je asi nevyužil. A jak znám UnknowNa, jistě dovede napsat mnohem kvalitnější dílka xD. A že jich taky tolik již naspal...

S pozdravem a úctou Globox


 Uživatel úrovně 5

Technická: Prosím, aby se všichni kritici hodnotící číselně, ohodnotili dílo i slovně (stačí menší rozbor, co je na díle podařené a co se zase tak moc nepovedlo).

Předem děkuji
Folcwine


 Uživatel úrovně 1

Vadí mi příšerná nevyváženost. Vadí mi přemrštěné ceny, stejně jako ty nízké. Používání těchto lektvarů je mnohdy nevýhodné, neúnosně drahé a přitom neefektivní. Opět se mi zdá, že UnknowN při svém výrobním tempu čísla pouze nastřílel. Do toho všeho se nejedná o nic převratně originálního, tedy ani nápad se mi nejevý příliš dobrý.

A taky mi vadí, že musím něco psát, i když mě zrovna žádná další připomínka po Folcwinově vyčerpávající kritice nenapadá.


 Uživatel úrovně 5

Postřehy k dílu:

- Jako základ by měla být spíše uvedeno „zlaté kapradí 1ks* + specifická přísada“. Co se s přísadou dělá (zu těchto lektvaů pořizuje vývar), se do kolonky základ nepíše. Nikde v pravidlech není přímo v kolonce napsán postup zpracování. Například jed bolehlav (PPP str. 41) má uveden jako základ „bolehlav“ a teprve v textu je vysvětleno, jak se rostlinka zpracování a kolik kusů je potřeba (chyba zápisu, nezapočítávám do hodnocení).
- Sluší se uvádět cenu základu, popř. množství surové magenergie v základu. Ne každý zná zpaměti všechny šance a všechny množství magenergie v jednotlivých předmětech. Až z PPZ-PJ str. 99 jsem zjistil, že množství magenergie ve zlatém kapradí je 5-10 magů, čili cena jedné rostlinky by mohla být cca 25 (5*5) zlatých (považuji za střední nedostatek). Jedna desetina z 5-10 je pro DrD nesmyslné číslo – lépe by bylo uvést, že po vyvaření zůstane v rostlivnce 1-2 surové magenergie.
- V PPZ-PJ je psáno, že sběr předmětů obsahujících surovou magenergii by se měl řídit nějakými omezujícími pravidly (tj. aby nemohl sbírat vždy když se mu zachce). Šance na nalezení je malá, beru to jako dostatečné ztížení množení magenergie.
- Lektvary by měli působit jen na tvory se zranitelností H, zmínka, že mohou lektravy používat i magičtí tvorové pouze mate a přidává chaos.
- Lektrvar kamenné kůže – příčí se s jedním ze základních principů DrD – počítá se pouze nejvyšší KZ.
- Lektvar mentální zdi – sečt-li magenergii ze zlatého kapradí a magenergii pro výrobu, dostanu necelch 50 magů. Dle mého je 50 magů přemrštěná cena s ohledem na úzkou specializaci letvaru – pomáhá pouze při podrobování +5 k PM, na mentální souboj ani psychická/mentální kouzla lektvar nemá vliv.
- Pak je tu skupina lektvarů dočasně měnících zranitelnost. Lektvary proti fyzickému zranění (A,B,D, popř. C) jsou levné, vezneme-li v úvahu, že více než polovina útoků v klasickém DrD je fyzicky, tak tyto lektvary by měli být dražší. Lektvar proti ohni a chladu je rozporuplný také kvůli nejednoznačným definovanými zranitelnostmi pravidel DrD – lepší by asi byli lektvar proti chladu (fyzickému i magickému) a lektvar proti ohni (fyzickému i magickému). Jediný lektvar „černého uhlí“ se mi líbí nápadem, vtipem, vyvážením. A pak i lektvar proti hraničářské magii – znemožňuje hraničářské léčení – cena by měla být asi nižší, protože lektvar má docela podstatnou nevýhodu. Protože se jedná o dosti silné lektvary, dle mého by základ měl být mnohem hůře k sehnání – základy které ty jsi vypsal, omezí pouze to, aby alchymista nechystal lektvary v poli (když není připravený). Co tak použít jako základ například drcený obsidián, žlázy trpoře, květ modré orchideje, čtvrtku trpasličí krve atp.?
- Chválím, že je popsáno, jak působí více lektvarů vypitých zaráz (aby se nemohli kombinovat například malá a velká odolnost proti fyzickému zranění. Také bych mohl pochválit rozdělení podle barev, aby i nealchymista mohl lektvar odhadnout, pokud již podobný pil (ale také se může úplně seknout, že?).
- Barva/Chuť/Zápach a by dle mého mělo být u každého lektvaru zvlášť, ne každý lektvar srdí a chutná stejně výrazně, na druhou stran je to příjemné zjednodušení nezatěžující zbytečně paměť a omezující nadbytečné listování v papírech (neberu za chybu).

Dílo má jednoduché a přehledně napsané společné pravidla, za to patří autorovi pochvala – je zbytečné psát něco vícekrát, když to stačí jednou.

Samotné lektvary, popis jak se účinky projeví navenek, základy, množství magenergie jsou na tom mnohem hůře. Jeden lektvar úplně popírá základní pravidlo DrD – započítává se pouze nejvyšší KZ (když sek stačí na proražení plátové zbroje, tak stačí také na proražení kůže). Další jsou nevyvážené – buď předražené nebo zase moc levné. Na to, jak zásadní lektvary to mohou být, tak mají obyčejný lehce dostupný základ (zlaté kapradí se dá brát jako jisté omezení na skupinu lektvarů, ale chtělo by to možnost dát PJ do ruky možnost omezit jednotlivé lektvary, zvláště ty přesílenější). Lektvary nemají nápad, pouze je popsán pravidlový účinek, ale jak popsat pravidlový účinek herně je nastíněno pouze u prvních dvou lektvarů.

Největší váhu v hodnocení mají samotné lektvary, ty jsou ale hodně podprůměrné (místy děs běs), pro začínající hráče a PJ doporučuji toto dílo vynechat a nezařazovat do hry – může vést ke zhroucení systému, munchkinování a jednostrannému powergamingu, který brzy skoro všechny omrzí.

Ze začátku slibně vyhlížející dílo, avšak autor si dle mého vůbec nezamýšlel nad vyvážeností, dílo zůstalo v nevybalancovaném stavu:

*