Alchymistické Předměty

Plyšová smrt - Orellanin Hodnocení: Kvalita

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 19

Skupina: Jedy

Základ: Cortinarius orellanus (2mn = 10hub)

Nalezení: 10 x 5%

Trvání: 6 hodin/1 - 3 týdny (přesněji

Výroba: 3 směny (6 dní), v laboratoři

Nebezpečnost: 5

Síla: trvalá denní ztráta životů/smr

Barva/chuť/zápach: 10/10/0

Popis:

Plyšová smrt - Orellanin

Anotace: Neuvěřitelně nenápadný smrtonosný jed.

Vznik:

Plyšovou smrt objevil náhodou alchymista Meredith R. McKay, když se sfér ptal na důvod úmrtí svého kamaráda a kolegy. Poté, co mu sféry oznámily, že se otrávil smaženicí z hub, Meredith se velice podivil, protože si nedokázal představit, že by jeho smrt způsobila smaženice, kterou jeho kamarád jedl před nějakými třemi týdny. Nechal si tedy nasbírat houby podle popisu, který mu daly sféry a lehce s nimi experimentoval. Záhy se mu povedlo extrahovat velmi lehkým postupem účinnou látku a následně vytvořil i protijed. Když si ale uvědomil co objevil a stvořil, zděsil se a vlastní zápisky (jediné existující) spálil.

Historie:

Existence jedu by se tedy ztratila a Meredith měl klidné svědomí. Bohužel se o jedu náhodou v podroušeném stavu zmínil svému známému (jak jinak - chlubil se), kterého to zaujalo a vyzvonil to dále, až se zpráva ve formě legendy dostala k alchymistovi cechu vrahů, kterému to nedalo a zeptal se sfér. Ty mu existenci potvrdily a dokonce mu vydaly zápis původního postupu.

Popis základu:

Cortinarius orellanus, neboli Pavučinec plyšový je dle Mereditha jedna z nejzákeřnějších a nejnebezpečnějších hub (tedy těch nemagických a nemyslících).

Je kolem 7coulů vysoká, klobouk má průměr 3 až 8 coulů. Houba je oranžově hněda a sametově plstnatá (plyšová), klobouk má zprohýbaný s tupým hrbolem uprostřed.

Roste v listnatých lesích, zejména pod duby, buky a habry. Roste v pozdním létě až na začátku podzimu, ale je poměrně vzácná.

Výroba:

Jed lze vyrobit ve dvou různých formách - čistý v nerozpustných krystalkách či tekutý výluh v alkoholu. Postupy jsou následující:

Čistá forma:

Usušené plodnice se nadrtí na prach a proženou se suchou studenou destilací. Proces trvá 3 směny. Aparatura k tomu potřebná je standardní výbavou alchymistické laboratoře. Tuto formu dokáže vyrobit pyrofor od 6. úrovně.

Výluh v alkoholu:

Čerstvé plodnice hub alchymista rozetře a zalije malým množstvím (5mn) co nejčistšího alkoholu a nechá 6 dní louhovat (alkohol nepočítám jako zvlášní alch. surovinu, proto v úvodní tabulce v závorkách). Takto vyrobit lze jed kdekoliv. Tuto formu jedu dokáže vyrobit jakýkoliv alchymista vč. mnoha příbuzných povolání (babky kořenářky, nekrotheurgové, deratizátoři a další).

Popis:

Čistá forma jedu jsou miniaturní bezbarvé krystalky (hrubší prášek), které jemně modře fluoreskují (ve tmě nápadnost 25%). Rozpouští se pouze v alkoholu a nemají tedy samy o sobě žádnou chuť ani vůni (lze je při jídle ucítit stejně, jako by bylo cítit jemný písek). Dávka vyrobená z 10ti plodnic bývá kolem 0,05mn, což dá na špičku nože. Pří vhození do ohně prudce hoří.

Výluh, který je lehčí vyrobit, je v podstatě pouze čistá forma jedu rozpuštěná v alkoholu (spolu s několika dalšími neškodnými látkami z hub). Alkohol samotný 100% přebije chuť jedu, takže ten by v něm nebyl vůbec poznat (v případě, že by někdo čistou formu jedu rozpustil v alkoholu následně), ale samotný výluh má jasnou chuť po houbách (+15% nápadnost chuti, + 5% nápadnost vůně - osoba identifikuje houbovou chuť/vůni).

Funkce:

(Obě formy jedu působí stejně)

Jen je zákeřný právě ve svém působení - začne totiž působit až po 1-3 týdnech po požití, naráz a jeho efekt proběhne během 6ti hodin (postava si hází na past až při nástupu účinku). Celou tuto dobu je postava otrávená a může jí být účinně podán protijed.

Zvětšení dávky jedu úměrně zvyšuje nebezpečnost (dvojnásobná dávka = dvojnásobná nebezpečnost).

Průběh otravy (projevy):

(Jednotlivé efekty jsou kumulativní, tedy postupně přibývají po hodinách)

  1. Postava se stane "unavenou", ztratí chuť k jídlu (ověřuje se, pokud má jíst)
  2. Bolest hlavy, silná žízeň, pocit sucha v ústech, silné močení.
  3. Pálení na jazyku a rtech.
  4. Zimnice, pocit bolesti ve všech svalech a kloubech, zvláště záda. Postava je "vyčerpaná".
  5. Mizí žízeň, přesto silná vyprahlost, zácpa.
  6. Dellirium, halucinace. Postava je "vysílená".

Po šesté hodině postava buď umírá, nebo (uspěla-li proti pasti) nastupuje trvalý efekt: denně ztrácí 10 životů (po vyspání).

Jed způsobí selhání ledvin, proto i pokud jej postava přežije, trpí nadále trvalými následky.

Léčba:

V 1. fázi otravy (inkubační):

Standardní způsoby léčby (lektvary či kouzla) mají proti tomuto jedu pouze odkladné účinky (nekumulativní), ačkoliv jejich síla se v první fázi otravy (ony 1-3 týdny) různí:

Lektvary
  • Červený kříž - 1 den
  • Bílá hvězda - 2 dny
  • Modrá hvězda - 3 dny
  • atd ...
Kouzla:
  • Uzdrav lehká zranění - 1 den
  • Uzdrav těžká zranění - 2 dny
  • Uzdrav nemocného - 1 týden

Ve 2. fázi otravy (účinné):

Jakmile však začne jed účinkovat, mají již všechny lektvary i kouzla stejný odkladný účinek - jeden den - s tou výjimkou, že pouze kouzlo uzdrav nemocného "vrátí" efekt (tedy projevy otravy) před účinnost jedu. Ostatní druhy léčby zastaví postup otravy, ale otrávené postavě neulehčí. (Odkladné účinky nejsou kumulativní)

Po otravě (pokud postava přežije):

Život, které postava každý den ztratí, lze standardně doléčit, ale samotný efekt ztrácení životů lze odstranit těmito způsoby:

  1. 5x za sebou (prodleva max. 1 směny) seslání kouzla "uzdrav nemocného.
  2. Transplantací ledvin (je-li to v daném světě možné).
  3. Magickými prostředky (ne lektvary) schopnými vyléčit zranění typu "useknutá ruka" - tedy vážného poškození těla - dle způsobu hry každého PJe.

Protijed (nepojmenovaný):

Jed: Plyšová smrt
Magenergie: 20 magů
Suroviny: 100 zl.
Základ: Rozdrcený safír nebo rubín (0,1mn)
Trvání: ihned
Výroba: 1 den v laboratoři
Nebezpečnost: 0(4)
Síla: neutralizuje/oddálí o 3 týdny
Použití: požití
Barva/Chuť/Zápach: 60/0/0

Protijed je bez chuti i zápachu, má jasně modrou či červenou barvu dle použitého kamene. V první fázi otravy působí v podstatě vždy, ve druhé fázi (poté co začne jed účinkovat) občas otravu pouze oddálí (vyjádřeno vyšší nebezpečností) - v tom případě také potlačí účinky. Protijed je schopen vyrobit pyrofor od 10. úrovně.

Na trvalé následky po proběhlé otravě nemá účinky.

Hematitový talisman:

Je schopný otrávenou postavu vyléčit stejně jako protijed - stačí, když ho postava nosí 5dní (ubude z něj 50 magů). Jeho nošení také potlačuje (oddaluje) efekty otravy (ztrácí 2 magy denně). Na trvalé následky po otravě nemá efekt.

Příklad: Hobitkovi Bambasovi někdo posypal jeho silně kořeněný steak čistou formou jedu (takže si ho neměl šanci pořádně všimnout) a dva týdny po otravě u něj nastoupily efekty. Přivolaný lékař na něj zakouzlil uzdrav nemocného a za chvíli bylo Bambasovi dobře (otrava, vč. efektů byla oddálena o 1 den).
Druhý den se ale Bambasovi udělalo znovu špatně a lékař tak nejprve zkusil vyléčit ho lektvarem, což ale jak to vypadalo Bambasovi nepomohlo (ve skutečnosti byla otrava oddálena zase o den, ale její efekty zůstaly). Léčitel tak znovu zakouzlil uzdrav nemocného (kouzlo pouze již ulehčilo hobitkovo utrpení - odkladný účinek již nemělo, protože ten měl samotný lektvar).
Do situace se zapojil Bambasův kamarád alchymista a zeptal se sfér, cože to jeho kamarádovi je. Když mu to sféry vyzvonily, vytvořil dle jejich instrukcí protijed a podal ho Bambasovi.
Bambas měl docela nadprůměrnou odolnost, takže se mu povedlo uspět proti pasti a jed tak neutralizoval.

Informace:

Ve sférách nejsou informace nijak blokované, ale po světě jsou většinou informace o Plyšové smrti i jejím protijedu velmi vzácné. Může tomu být i proto, že úmrtí po této otravě jsou jen výjimečně spojována s otravou samotnou.

Závěr + příklady použití:

Tento smrtonosný jed jsem se rozhodl stvořit především proto, že skutečně existuje (s minimálními rozdíly). Vím, že jde o supersilný a zákeřný jed – no a co? Setkání s drakodlakem také postavy nemusí přežít (když se PJ zachce). Ve hře ho lze použít převážně spíše na CP, zvláště kvůli jeho prudkému efektu, ale úspěšně ho lze použít i na VP, nejlépe ve spojení s jejich informováním o otravě - tedy aby hráč věděl (alespoň), že jeho postava je otrávena a mohl reagovat.

Stejně jako pomoc otrávené CP, může být v dobrodružství zajímavé řešení situace CP, která již otravu přežila a trpí trvalými následky.

T.

Přidáno:

Přečteno: 0

Hlasovalo: 19

Autor:

Diskuze

 Uživatel úrovně 5

Legar, Hamster, Tuvy: jedy v PPZ jsou z hlediska surovin drahé. Jedy z PPE jsou naopak směšně levné (ale nejsou moc silné, podívame-li se na životy dobrodruha).
Jaký je mezi tím rozdíl ? 15. úrovní ! Tento jed je levný, silný a není omezený ani minimální úrovní.

V mé úvodní kritice vypadla číst věty "Jasná chuť hub (alkoholový roztok - tinktura) - tedy něco, čeho si všimne každý kdo má pár chuťových buněk, není nějakých 25%, ale spíš něco mezi 85 a 100%. I barva by se změnila – spousta "
spousta látek při extrakci přejde s extrahovanou látkou, proto se extrakcí dělá několik a střídají se (tu se něco okyselí, tu něco vysráží ...).
Zrovna tuto problematiku právě řeším s Hamsterem v poště.

Pořád si myslíte, že "jsem mimo " a že "mi to jde stále hůř" ? Opravdu ? Chtěl jsem se vyhnout náročnému vysvětlování jak z hlediska reálné toxikoligie a chemie, tak konzistentnosti pravidel.


 Uživatel úrovně 8

Zdenál: to běž řešit ke stolu Alchymie (zda to tak je), nebo k nějakému redakčnímu (zda hodnotit zdejší příspěvky vzhledem k pravidlům, nebo pravidla vzhledem k příspěvkům). Co víc na takovou poznámku říct (pravidla jsou to jediné jisté, co zde máme, na co se společně můžeme diskuzně postavit)?

Tuvy, Firefanatic, Hamster: povšiměte si, že už se opakujete. To začíná být na zápornou repku za spam, protože už to nic jiného není.


 Uživatel úrovně 5

Ona je tu ještě jiná otázka než to jestli je tenhle jed přesílenej a to ta jestli náhodou nejsou jedy v pravidlech přeslabený a jestli některý protijedy k nim nejsou vymyšlený uměle...


 Uživatel úrovně 0

FF:
Pokud ti přijde kostrbaté, že zapojením tohoto jedu do hry musíš také zapojit (umožnit hráčům získat) protijed, opravdu mě nenapadá co na to říct. Možná - není to stejné u všech ostatních jedů???

Lektvary mají svá vlastní pravidla (především předávkování) - z těch lze takto usuzovat.

Dále případně na toto téma prosím jinde (poštou či v putyce).
S pozdravem
T.


 Uživatel úrovně 8

Firefanatic: to je naopak větší přínos, obohacuje hru, nemusí být tak stereotypní... támhle zombí, támhle skřet... unikátní díla mají imho naopak větší cenu, protože jsou prostě jedinečná.
Proto vyhrála OHyZDu larva zhmotnělá a ne můj lesní dráček... dráčka můžeš vsadit do příběhu, ale pro larvu ten příběh musím udělat... a to je pro mě plus


 Uživatel úrovně 0

Hamster: Tvůj názor... dílo, které nemůžu zasadit do hry je mi k ničemu, nemá pro mě důvod být, a to se musí promítnout do hodnocení. A že nemám dostatečnou představivost? Ale jistě, DÁ se použít, proto tam taky není 0%...

Tuvy:
- Problém je v neléčitelnosti. S jedem se nedá nijak rozumně vypořádat. Abych jed použil, musel bych na to patřičně konstruovat hru. A to je poněkud “kostrbaté“. Je rozdíl mít příběh a vsadit do něj dílo a mít dílo a postavit pro něj příběh...
- Já se prostě nedomnívám, že by to mělo tak rychlý průběh.
- „Nejde tady o pravidla, ale spíš o dojem z poněkud protiřečícího si textu.“
- Je dobré, že máš svou představu, ale nemůžeš ji vnucovat jiným. Z moderního medicínského hlediska máš nejspíš pravdu, ale před chvílí jsi sám říkal, že Drd má své úpravy... Neznáš mechanismus působení lektvaru, není důvod, proč by nezbytně musel poškozovat ledviny.
- Atmosféra je problém, který se špatně pojmenovává. Je to prostě něco víc než strohé pravidlové vypravování. Nedomnívám se, že tento problém sám zvládnu vyřešit excelentně, ovšem to není důvod, abych tobě dal 100% za zpracování. Každé dílo má své mouchy, mušky ev. něco přerostlého, abych tak řekl. To, že nedosáhneš 100%, není důvod, aby ses rozčiloval.
- Obsah přece hodnotím dobře... ale jsou i jiná kritéria, než obsah. Dílo by mělo mít důvod pro své bytí. Mělo by být originální. Mělo by se dát použít ve hře. A dojem? Copak na tom vůbec nezáleží?


 Uživatel úrovně 0

Zdravím Tuvy,

takže, myslím, že se Ti podařilo vytvořit výtečné dílo, i když jsi to měl ulehčeno tím, že to již existuje, ty nezbedníku jeden ;) . O dílu se dá říci, že je dobře a výstižně sepsané (někdy moc stručně, ale důležitá část zůstává jasně viditelná).
Jako jedinou chybu bych viděl, či spíše cítil to, že na díle je vidět malá upínavost ke světům DrD (...).
Hodnocení je 5*. Pěkné, výstiýné, stručné a použitelné dílo i navrženými prvky na dobrodružství,

s úctou,

Tobša


 Uživatel úrovně 0

FF:
- Něco extra??? O čem to proboha pořád mluvíš? Kde jsi přišel na to, že v družině musí být theurg a pyrofor, jinak že se s jedem nedá hrát??? Když ho chceš zapojit, tak vezmeš jed - zapojíš jed do hry - stejně jako jakýkoliv jed v pravidlech - v čem je problém.

- Zácpa se neprojevuje pouze "na velké" - naopak se projeví bolestmi břicha už v průběhu.

- Nenápadnost vs. objem - pokud by sis přečetl DÍLO (a ne wikipedii), jde o množství jedu na špičku nože - již zmíněno, že se jedná o herní úpravu.

- Jak lektvar funguje? Pokud takovou látku vypiješ, přejde ti z trávicího ústrojí do krve, skrz játra a ledviny se potom čistí krev - efetky předávkování lektvary jasně naznačují jak funguje (tedy že ZATĚŽUJE organismus).

- Formální neatmosférická stránka - Doufám v tom případě, že vbrzku budu moci nahlédnout nějaké tvé dílo zde v pravidlových rubrikách, kde mi ukážeš, jak to myslíš a já budu naprosto s nadšením hodnotit 5* jak za obsah, tak za formu (vzhledem k většinové úrovni děl zde můžu být rád, když můžu ohodnotit dobře alespoň ten obsah).

S pozdravem
T.


 Uživatel úrovně 8

ff: to přece není chyba, že nelze dílo použít na každym rohu!

"není to dílo, které by šlo plynule vložit do hry" - to, že tě nic nenapadá, není chyba díla.


 Uživatel úrovně 0

- Jistěže, dílo by se dalo použít, ovšem PJ musí vymýšlet něco “extra“ aby bylo dílo použito, není to dílo, které by šlo plynule vložit do hry. Jaká je pravděpodobnost, že se např. ve 4 členné družině bude vyskytovat theurg na 6.+ úrovni a pyrofor na 10.+ úrovni? Bohužel, takovouto pravděpodobnost neumím spočítat, ale nepochybně bude velmi malá. Ve tvém příkladu není potřeba použít toto dílo, protože popis jedu vůbec není důležitý, důležité je pouze, že je to jed s dlouhou „inkubační“ dobou.
Opravdu, já si situaci, ve které je tento jed ve hře přirozeně použit, dovedu představit jen velice těžko.
- S jedem nelze nijak bojovat, resp. velmi obtížně. Pokud by to ovšem šlo jednodušeji, byl by to jen další z X jedů v pravidlech, prakticky nezajímavý.
- Nevím, jestli ve tvém světě chodí postavy na velkou co dvě hodiny, aby se u nich ta zácpa tak rychle projevila... :-))
- Nenápadnost skrytá v RP, ano, ovšem když uvážím množství jedu potřebné k otravě (cca. 5-8 mg/kg váhy => na statného dobrodruha 1g => zhruba 1/3 cm3, což je v jemném poprašku docela velká plocha), tak krystalky už tak úplně nenápadné nejsou... a nenápadnost v RP je ti nanic, když se postava ani nenechá otrávit :-). Nejde tady o pravidla, ale spíš o dojem z poněkud protiřečícího si textu.
- Jak můžeš vědět jak ten lektvar funguje? Třeba se prostě rozšíří krevním oběhem a napravuje poškozené buňky, jak by potom ty ledviny zatěžoval? A vždyť pít se dá i v časových rozestupech, a nebo může stačit 1 jediná dávka. Lektvar léčící ledviny asi stěží bude klást na ledviny velké nároky...
- Já obsahovou stránku, co do zpracování, řadím hodně nad formu. Nějaké výtky byly a přesto máš 75%, i když zpracování jsem kritizoval. Ovšem nejlepší možné (100%ní) zpracování prostě musí mít atmosféru.

P.S: Právě proto, že zbytek naznačuje opak, píšu „s úctou“, aby kritika nevyzněla neuctivě. Dílo přece není špatné, to že mu mám co vytknout neznamená, že nejsem uctiví - vždyť jsem vytýkal dost málo, pouhé 4 body...