Alchymistické Předměty

Lektvar pastýře Jakuba Hodnocení: Kvalita

Autor:
Přidáno:
Hlasovalo: 14

Skupina: Lektvary

Magenergie: 4

Základ: vlčí játra

Nalezení: Běžný lektvar

Trvání: 1 den

Výroba: 3 směny

Nebezpečnost: -

Síla: -

Barva/chuť/zápach: Ano/Ano/Ano

Popis:

Doplňující údaje:
Trvanlivost: 1 rok

Zápach: ANO/ Silný nepříjemný zápach, aplikovaný na tvorovi po 1 směně pomine
Chuť: ANO/ Při mylném vypití: Odl~7~nic/nevolnost + zvracení
Barva: ANO/ Kalné vody

Původ

Tento recept je znám od starého pastýře Jakuba, kterýžto prý údajně uměl všelijaké čáry a jeho pastevně se i rychtář s oušklebkem vyhýbal. V krušných dobách, když na starého pastýře přišlo reuma, přizval si mladého tovaryše Julku. Julka pak bedlivě naslouchal všem radám a učil se pastýřskému řemeslu. Z této doby též přichází ve známost i tento recept, tak jak jej Julka vyslechl, zapsal a rozšířil mezi pastevci. Pochopitelně bez Jakubova vědomí. Zda-li je přímým autorem Jakub, nebo některý z jeho předchůdců už dnes pravděpodobně nezjistíme. Jisté ale je, že Kuba byl ve svém oboru skutečným Mistrem, a tudíž je účinek jeho lektvaru téměř stoprocentní.

Příprava

K přípravě lektvaru potřebujeme hrst opláchnutých vlčích jater, mohou být jak vcelku, tak i pokrájená. Dále očistíme jeden Beralův kořen (viz. dodatky) a asi tři natě Rdousnivce obecného (opět viz. dodatky). Čtvrtou a též poslední přísadou je běžné kuní lejno (ovšem ne déle než dva dny staré). Konečně pak bude třeba hrnec, či podobná nádoba na vodu (budeme do ní lít asi dvě čtvrtky) a voda samotná.

Výroba

Výroba lektvaru je pro běžného alchymistu velice jednoduchá. Umí jej vyrobit alchymista od 2.úrovně, ale bylo by spíše záhodno, aby postavu Pán jeskyně nechal tento lektvar naučit někde na vesnici místním zaříkávačem. Nyní už k výrobě po praktické stránce. Naplníme hrnec dvěma čtvrtkami vody a uvedeme do varu, poté postupně přihazujeme připravené suroviny (bez závislosti na pořadí). Na 1-2 směny necháme povařit, (v případě potřeby odebíráme pěnu) poté odvar scedíme a necháme v lahvi či jiné nádobě vychladnout. Nyní máme dostatek základu pro dávkování. Lektvary se obvykle dávkují do flakónků, tudíž alchymista sem přelije odstátý odvar a rovněž čtyři(sedm) /– viz.níže/ alchymistických magů. Počítáme tedy s poměrem čtyři(sedm) magů na pětinu čtvrtky základu (tj. objem klasického flakónku – cca 2dl), aby byl lektvar hotov. Pochopitelně, že máme základu více, záleží tedy kolik má alchymista k dispozici magenergie a kolik flakónků se chystá vyrobit. Ovšem pozor. Základ jde využít k propojení s magenergií pouze ten den, kdy byl uvařen, na druhý den by vyšly magy na zmar a základ se stává nepoužitelným. Obsah flakónku zbývá již jen zapečetit a je připraven k aplikování.

Pozn. za Jakuba a lidu destilace magenergie neznalého se k výrobě užívalo ještě kořene mandragory, o níž se vědělo, že má kouzelnou moc (obsahovala magenergii) a nahrazovala tak dnešní výrobu s destilovanými magy.

Vlastnosti

Lektvar pastýře Jakuba je kouzelná tekutina ochranného charakteru. Lze jej aplikovat pouze na tvory klasifikovány jako zvíře (nikoli magické tvory, humanoidy a podobně). Lektvar má tu vlastnost, že po dobu jeho účinnosti nebudou na dané zvíře útočit žádná jiná zvířata (při lektvaru za čtyři magy). Jestliže je na zvíře aplikován lektvar za sedm magů, nebudou na něj kromě zvířat útočit ani magičtí tvorové, nemrtví, nevidění a lykantropové. Ubránit se tedy nelze proti humanoidům a drakům. Tohoto je využíváno jak ve sféře běžné (usedlé), tak i ve sféře dobrodružné (družin). Pastýři využívaly tyto lektvary k ochraně svých stád před rozličným nebezpečím jako například blížící se smečka vlků a podobně. Dobrodruhové zase jistě ocení ochranu svých koní, nemohou-li jim věnovat dostatečnou pozornost. Vedlejším doprovodným efektem je ovšem to, že bojovnost chráněného zvířete zároveň klesá na stupeň jedna. Zde je několik potřebných údajů:

  • Jedno použití vydrží jeden celý den (24hodin) – bez závislosti na počtu upotřebení.
  • Jeden flakónek látky vystačí na tři použití.
  • Množství látky není závislé na velikosti zvířete, na něž se lektvar aplikuje.
  • Při aplikaci na jinou bytost než na zvíře se lektvar nijak neprojevuje.

Aplikace

Zvláštností lektvaru je jeho aplikace. Neaplikuje se totiž vypitím ani přidáváním zvířeti do vody, nýbrž kropením. Jak již bylo řečeno jeden flakónek vystačí na tři aplikace. Toto je ale také nevýhodou lektvaru. Je zde totiž (velmi malá) pravděpodobnost, že postava množství neodhadne a pokropí zvíře méně než je třeba. Pravděpodobnost úspěchu je 82%, u hraničářů 88% a u alchymistů 94%. Při každé další aplikaci se postavě prav. zvyšuje o 2% do sta. Je zde také možnost pokropit zvíře polovinou flakónku, nebo si přesnou třetinu odměřit, potom je prav. stoprocentní, tato informace je spíše pro používání v terénu. V praxi to potom vypadá tak, že při úspěšném aplikování se ke zvířeti budou ostatní bytosti chovat lhostejně a netečně.



Dodatky

Zde jsou podrobněji popsány byliny používané jako suroviny při výrobě lektvaru.

Beralův kořen
Vzhled: Statná vytrvalá aromatická bylinka, až 120coulů vysoká, vyrůstající ze silného dužnatého oddenku. Oddenek má bohaté svazky kořenů a tyčí se z něj dlouze mečovité listy a bezlistá lodyha, ukončená květní palicí. Palice je nejprve zelená, později žlutozelená až nahnědlá.

Oblast: Roste na březích rybníků a tůní nebo pomalu tekoucích vod, ve vlhkých příkopech, bažinách apod. promočených půdách.

Doba sklizně: Březen až duben, září až listopad.

Užitná část: Oddenek

Sušení: Vrstva, ve které Beral sušíš, by neměla přesáhnout 5 coulů. Dlouhé kusy oddenků rozřízni na části asi 25coulů dlouhé. Jde o drogu velice aromatickou, která po sobě zanechává pach v sušících prostorách a podložkách, proto je třeba před sušením jiných drog vše důkladně vyvětrat.

Vlastnosti: Droga povzbuzuje vylučování a používá se do nálevů při žaludečních potížích a nechuti k jídlu.

Nalezení: 3x10%

Cena: 4 stříbrňáky za svazek (tj. asi 12) rostlin

Použití: Je nejvíce využíván v chudinských čtvrtích, chudobincích, žebráky, v ústavech pro malomocné a podobných oblastech, kde je hlad a bída. Mimořádně hubení lidé, kteří ztratili váhu z nedostatku potravy, by měli pít čaj z jeho kořene a občas použít plnou koupel s kořenovou přísadou.

Aplikačně:

  • Slabé oči ( krátkozrakost apod.) se posílí, když si častokrát protíráš oční víčka čerstvou šťávou z kořene. (pravděpodobnost úspěchu je na PJ a okolnostech)
  • Jestliže člověk závislý na dýmkovém koření pomalu přežvykuje sušený kořen, může se svého zlozvyku odnaučit. (pravděpodobnost úspěchu je na PJ a okolnostech)
  • Při různých omrzlinách se dá rozkrájený kořen přes noc do studené vody, ráno se ohřeje aby byl horký. V této horké vod ho necháme 1směnu louhovat. Potom 3 směny koupeme v ochlazeném odvaru nemocnou část těla. Odvar lze použít až 4x denně. Jedna koupel vyléčí 3životy způsobené omrzlinami.
  • Čaj přidá 2 životy způsobené v důsledku hladovění a odstraní 5 stínových životů.
  • Koupel odstraní 5 bodů únavy a potlačí malátnost těla.

Rdousnivec obecný
Vzhled: Asi sáh vysoká rostlina s fialově naběhlou lodyhou. Listy jsou špičaté s pilovitým okrajem. Úbory jsou hroznovitého květenství, zlatožluté trubičky. Také má chlupaté malé plody, nažky.

Oblast: Je hojnou rostlinou, najdeš ji ve světlých lesích a hájích stejně tak na slunných mýtinách a stráních od nížin až do hor.

Doba sklizně: srpen až říjen

Užitná část: nať, bez zdřevnatělých částí

Sušení: Suš ve svazcích na stinných a vzdušných místech. Snaž se zachovat původní barvu listů a květů. Po usušení uchovej v dobře zavřené nádobě.

Vlastnosti: Má mírný močopudný účinek. Také velmi dobře funguje proti zánětům. Částečně zastavuje krvácení a také příjemně voní…Mluví se také o jejich kouzelných vlastnostech, ale ty se nepotvrdily.

Nalezení: 2x50%

Cena: 1 stříbrný a 7 měďáků za svazek 12rostlin

Použití: Rozmělni a připrav vodní výluh. Přelij horkou vodou. Přikryjeme nálev a necháme dvě směny ustát. Potom to sceď a pij vlažné. Tímto způsobem se připravuje většina květních a listových drog. Rdousnivec se též přidává i do Severohorské pálenky.

Aplikačně: Po jedné směně zastaví krvácení, po vypití výluhu se postavě navrátí 1život ( pouze jednou denně ), zastavuje hnisání a záněty.

Pozn. Rostliny jsou rozepsány pro případné zpestření hry – jsou fiktivní.

Pozn.2: Pozor, tento lektvar lze skombinovat s metamorfózou tak, že se proměníte ve zvíře a následně vás tímto lektvarem někdo pokropí.

Přidáno:

Přečteno: 0

Hlasovalo: 14

Autor:

Diskuze

 Uživatel úrovně 5

Chybí množství základu (hrst jater znamená, že nejsou celá, takže se jedná o nějaké váhové množství).
Nebudu opakovat, co našli jiní (*) a zamyslím se nad principem a fungováním lektvaru.
* barva, chuť zápach - nejen % vyjádření nápadnosti, ale i konkrétní podoba vjemů - voda je kalná na tucet způsobů, každému voní a smrdí něco jiného (syrečky, fialky ...) a ke zvracení tě nemusí přivést neznámá špatná chuť, ale i dávidlo s lahodnou chutí.

Dělení vyrobeného lektvaru (1 flakónek = 1/10 čtvrtky, tj. 100 ml = 1 deci) na 3 dávky vnímám jako komplikující, zvlášt, když v pasáži o výrobě zmiňuješ, že "základu" - svařených játer (tvrdá jak kámen) s bylinkami - lze použít na výrobu více lektvarů - takže kolik ? Obvykle platí - 1 zákad (nějaké konkrétní množství) = 1 konkrétní výrobek.

"Jedno použití vydrží jeden celý den (24hodin) – bez závislosti na počtu upotřebení. " Tohle mi hlava nebere. Chápu, že "Použití" = jedna dávka 24 hodinová ochrana. Co s tím má co do činění počet upotřebení (spotřebování dávek lektvaru?) - když lektvar (dávky) je, tak ho spotřebuju, když není, tak nespotřebuju.
Předpokládám, že jeden celý aplikovaný lektvar, reprezentující 3 dávky, bude účinkovat 72 hodin.

Uznávám, že piplat se s jednotlivými komponentami může být výrazem propracovatnosti tvého světa, ale Altar se snažil zjednodušením na obecné suroviny zjednodušit alchymistickou výrobu a umožnit ji i v polních podmínkách. Proto považuji za chybu, neuvést souhrnné množství surovin, které tebou uvedené bylinky reprezentují. V textu jsem je také nenašel.
Nevím, kolik svazků Beralova kořenu najdu na jedno hledání a pod. Pokud vezmu jedno hledání = 1 svazek, pak je cena surovin 1,54 zlatých, pak nahrubo spočítaná 1 aplikace přijde na 11 zlatých a 18 měďáků - srovnejte s cenou chráněného zvířete - u plnokrevníka se vyplatí, ale že by to mělo cenu používat i na dobytek nebo celé stádo ...
(proč to počítám já? Proč si to mají počítat Pánové Jeskyní či hráči alchymistů ?)

Aplikace by měla zachovávat následující (a dle mého názoru se neřídí ani jedním):
A) buď piju dle pravidel DrD - roli hraje třída velikosti, nebo
B) účinek (zde doba účinku) závisí na množství lektvaru.

Problematický účinek lektvaru, popsaný jednou větou ve VLASTNOSTI a druhou obdobnou v APLIKACE - nějak se ti tyhle sdvě kapitolky prolnuly.

"se ke zvířeti budou ostatní bytosti chovat lhostejně a netečně."
Chápu, pokud se jedná o neagrasivní zvíře, které nikoho nenapadá. Ale co když tomu bude naopak - takhle tím mohu maskovat dravce, před kterým jeho obvyklá kořist vůbec prchat nebude ("lhostejně a netečně") ?


Poznámky vznáší další dohady -
Pozn. 1: pokud platí, tak je lektvar bez surovin - chyba
Pozn. 2: metamorfóza má velice krátké trvání, po jemím skončení by měl účinek lektvaru přesta, neboť přestane platit jeho hlavní podmínka - být nanesen na tvora kategorie zvíře. Je tento předpoklad správný ?

Nápad dobrý, v poměrně líbivé košilce, ale jak jsem napsal, celé je to kvůli dvěma větám.
Pouižít to při své (neutrální) hře s neupravenými pravidly, tak si musím dodělat jak herní mechanizmy, tak i popisnou část.


 Uživatel úrovně 0

Rozhodně je to zajímavý nápad.
V suroviny by měla být souhrná cena ostatních uvedených surovin kromě základu. Barva chuť zápach ... Co nikdo ještě nezmínil je, že v kolonce nalezení by měla být pravděpodobnost nalezení základu.
Problém je z dražší formou lektvaru. Tuvyho řešení se zdá správné.
(řešením by např bylo, že Nvidění neútočí, Nemrtví ne, pokud nedostanou přímí příkaz, Lykantropové jen pokud jsou ve zvířecí formě na lovu. Pak si instinktivně vybírají jinou oběť,... prostě lepší specifikace.)

Co se týče problému velikosti, musím se postavit za autora, lepší je si nehrát s takovými detaily. Snad jen u tvorů velikosti D a větší.

Dalším problémem pak pro mě je cena lektvaru vzhledem k účinnosti. To, že vám koně cestou přes širé pustiny neudáví v noci smečka lovících vlku je k nezaplacení a aspoň ty 2 magy by se za to platit mohly.
Takže * za nápad, zpracování a hratelnost.


 Uživatel úrovně 0

Morter: Zdravím, díky za reakci, ale přecijen jsi mě nepřesvědčil o tom, že třídy zde lze použít:
- Lektvar působí na psychiku ostatních postav - nelze srovnávat ani s kouzelnými meči (zde je bonus ÚČ proti přesně definované příšeře z bestiáře - skřet (ne třeba goblin nebo sakron), drak (ne saně, hydry) atd.)), a rozhodně ne s mágovým štítem, který působí jen vůči mágovi (tj. vytvoří kolem něj silové pole - nepůsobí na ostatní postavy přímo).
- Jediné, co tedy může tvůj lektvar u ostatních postav ovlivňovat (a prostřednictvím tohoto vlivu pak chránit svého nositele) je int či char - které tvoří "psychické" složky postav. Zmatení skze magii je naprosto jasně působící na int - tj. jako psychické kouzlo by stejný efekt probíhal pastí (s tím, že zvěř (int. max 1) by automaticky nemohla uspět).

Hodnocení tedy nechávám, ale jediné úpravy pro svou hru provedu v možnosti aplikace (kdokoliv) a k efektu přidám past na int. ~ 6 ~ bude/nebude mít efekt.

Díky
S pozdravem
T.


 Uživatel úrovně 5

1) Už zmiňoval Krtecek.
2) Pochopitelně nic, je to pravděpodobnost úspěchu, neúspěchu je nefunkčnost.
3) Píše, že lektvar lze aplikovat jen na zvířata. To je hloupost, můžeš ho aplikovat na koho chceš, jen to nebude fungovat. -> Tahle věta je opravdu hloupost. Proč to nefunguje na postavy je, že to je skupina humanoid.
4) O srsti vůbec není zmíňka, každé zvíře přece nemá srst.
5) Je tam napsáno, jak a proti komu to funguje, jakou mají třeba zvířata bojovnost nehraje roli.


 Uživatel úrovně 0

Nečetl jsem, příspěvky ostatních, snad se nebudu moc opakovat.

- Barva, Chuť, Zápach... tam by měla být čísla aby se dali určit pravděpodobnosti. Jednotilivé vlastnosti by bylo asi lepší popsat v textu.
- Co se stane, když se použije menší množství lektvaru než je potřeba?
- Píše, že lektvar lze aplikovat jen na zvířata. To je hloupost, můžeš ho aplikovat na koho chceš, jen to nebude fungovat. Na to navazuje... proč by to nefungovalo, když se tím poleje postava? Jako ochrana proti zvěři.
- Reaguje se zvířecí srstí, nebo se zvířetem přímo? Jde o ot zda by se jím nedal polít kožich ze zvířete.
- Ostatní bytosti se k zvířeti, na které byl aplikován lektvar, budou chovat netečně. To se i k němu budou chovat netečně všechny bytosti (v daném seznamu)? Mě tak napadá, že třeba velice agresivní bytosti velké velikosti by mohly odolat. Možná nějaká past na životaschopnost nebo něco podobného (to není přímo chyba jen takovej nápad)

Tohle jsem četl již v MS, tak jsem hodnotil, trochu jinak, dnes mám ku smůle autora trochu větší náladu se v tom vrtat a takhle to dopadlo. Ale není to špatné, jen mě to tolik nenadchlo a to co mi vadí jsem vypsal.


 Uživatel úrovně 5

Tuvy: Jde právě o rozdělení do kategorií skrze zranitelnost. K tomu jak dokáže rozpoznat lektvar zranitelnost (kategorii) bych dodal jen magenergie, tak jako například kouzlo typu vycítitelnosti. Jak kouzelný meč proti skřetům pozná, že jeho pán bojuje se skřetem? Opět skrze magii, akorát třeba ve formě démona. U lektvaru nejde přece vůbec o inteligenci tvora, ale o zmatení skrze magii - to s inteligencí tvora nic nemá. Chceš-li ovšem, dej si např. pro vyšší nemrtvé past. U množství nejde o velikost z důvodu, že tvor kolem sebe vytváří vlastně jakési odpuzovací pole, u kouzelníkova magického štítu také nezáleží jestli je to hobit nebo kroll. To možná není nejlepší přirovnání, ale snad pochopíš, co jsem tím chtěl říci.

Krtecek: Ono celkově bych řekl, že automaticky se tabulka zvláštně upravuje. Někde třeba nelze vepsat více textu a ořezává se to.


 Uživatel úrovně 5

Opraveno tagování. U množství surovin jde podle všeho zadat jenom číslo, takže jakýkoliv text se opravuje automaticky na 0. Možná jsi mohl tu cenu nějak souhrnně spočítat, ale předmět je velmi dobrý i tak.


 Uživatel úrovně 0

Zdravím

Výroba bez "alchymistických surovin" pouze "ze základu" (zde sirup z příslušných surovin) a magenergie je IMHO ok - ale to je na jinou debatu.
Nápad je to skvělý - podobný problém řešili mí dobrodruhové projíždějíce oblastí zamořenou neviděnými (bez možnosti je odvracet), kteří napadali jejich jezdouny.

Problém zde vidím jasný - to, že tento lektvar působí i proti inteligentním tvorům. Popravdě - netuším, jak lektvar dokáže rozpoznat, zda je jím polito zvíře nebo kámen nebo něco jiného - bestiářní kategorie "zvíře" je pouze označení tvorovy zranitelnosti (a pohyblivost) - co je daný tvor "zoologicky" není vůbec jasné - dle tohoto nelze určovat ani cíl lektvaru ani útočníky...
- tedy přišlo by mi logické, že lektvar lze použít na jakýkoliv živý cíl.

Za druhé je nepochopitelné, jak by lektvar za 1,3magu na den mohl zastrašovat supersilné inteligentní nestvůry (např. takového upíra, velký zlý strom, atd...), opět s výtkou nepoužitelnosti kategorií (co jsou např. takové saně?).
- tedy by mi přišlo logické, kdyby lektvar chránil před nestvůrami s maximálně zvířecí inteligencí (int. 0 a 1).

"Množství dávky není na velikosti zvířete, na něž se lektvar aplikuje." - proč? Toto je v podstatě v rozporu s pravidly (PPZ 1.6D - str. 44) a zvláště u kropicího lektvaru mi přijde zdůvodnění této změny podstatné.

Celkově - výtečný nápad, zajímavé zpracování, mé výtky se dají velmi lehce opravit a potom už nemám ani ťuk...
S pozdravem
T.


 Uživatel úrovně 5

Krtecek: V kolonce suroviny jsem se překlikl, mělo tam být viz níže a suroviny jsou uvedeny ve výrobě s tím, že jejich cenu si PJ převede na svůj cenový systém v daném světě.
K tagům: Díky za uznání, leč někde jsem na konci opomněl konec tučnosti mrkni se na to prosímtě.

Jinak díky Vám za poznámky a názory.


 Uživatel úrovně 8

Výborný nápad, výborné zpracování. Obzvláš%t rád vydím podrobný popis výroby a použitých potřeb, dodává to možnost alchymistu doopravdy zahrát místo jednoho hodu kostkou. A hlavně je to výborná ukázka "praktické magie", toho, že ve světě, kde magie existuje, bude jistě využívána i k jiným věcem než je boj a družinky dobrodruhů. Musím se přidat ke Krtečkovi, jen tak dál a víc podobných předmětů, skvělá práce.