Dračí Doupě [ http://www.dracidoupe.cz ]
Rubrika: Válečník
  
  

Protiútok

 
Autor: Samurai
Hodnocení: Hlasovalo: 8 čtenářů
  Průměrný počet hvězdiček: 3.38
  
  

Protiútok

„…a nejlepší obrana je útok!“

Nová vlastnost pro bojovníka. Všichni si jej představujeme jako bitevní kolos, který moc nehledí na rány a spíše je rozdává. Tato vlastnost tomu napomůže. Navíc mi u bojovníka chybí „aktivní“ vlastnost, kterou by mohl užívat „když řekne“, ne bonusy při skoro jakémkoliv útoku.

Protiútok se dá použít výhradně jen proti humanoidním postavám, které bojují zbraněmi či bez nich. Proti drakovi tedy nepoužitelné, proti strážníkovi na hradě využitelné.

Při obraně povětšinou nastavujeme zbraň do krytu, převážně pak válečníci. Bojovník, při takovéto obraně, tak ale nečiní, a jakmile zaznamená útok na svou osobu, útočí přímo proti útoku. Můžeme to nazvat protiútok. Jak již název napovídá, je to „útok“, nikoli „obrana“ – takže bonusy se počítají dle PPZ „souboj-útok tváří v tvář“. Bojovník se musí rozmyslet – podle pohledu na protivníka – jestli bude souboj probíhat normálně (útok – obrana – útok…) nebo jestli použije protiútok (útok – protiútok – útok). Takže před začátkem boje PJi nahlásí, jestli se bude klasicky bránit, či udělá protiútok (ale takto si může počínat jen jednou proti stejnému protivníkovi za střetnutí). Pokud jej udělá, bude to probíhat následovně:

Příklad : Bojovník Ron uvidí skřeta, řekne si, že s ním se nebude zahazovat a že ho rozdrtí, tedy informuje PJe o využití protiútoku. Vyhraje iniciativu (pokud by jí nevyhrál, bude se klasicky bránit – tedy protiútok nejde použít jako první akce boje!) a útočí (pokud má 2 útoky za kolo, útočí dvakrát…). Poté přichází řada na skřeta a ten útočí, Ron místo obrany použije protiútok. Další postup určíme podle toho, kolik Ronovi padlo:


Obrana protiútokem bez padlé šestky (od 6. Úrovně)

1) hází útočník: (UC 5, padlo 2= 7)
2) hází bojovník na protiútok (UC 5, padlo 4 = 9, tedy se ubránil) – do hodu se nepočítá OZ ani KZ, jedná se totiž o útok!

V dalším kole útočí bojovník a jeho protivník má postih k obraně právě polovinu toho, o kolik jej bojovník přehodil, jelikož byl jeho protiútokem zaskočen. (v našem případě tedy -1)

V případě, že by bojovník neuspěl při protiútoku, jeho aktuální OČ bude takové, jako kdyby vůbec neházel* (jelikož jeho pohybová aktivita byla již promrhána zpackaným protiútokem). Můžete namítat, že si hází i spící postava, ale bojovník již jednou házel, nemůže dostat „akci zdarma“, navíc svým útokem se posunul blíže k protivníkovi a svým protiútokem se mu „vystavil“. Dále bude mít i postih -3 za obranu beze zbraně, jelikož zbraní útočil – jde to tedy ruku v ruce se ztrátou hodu na obranu. Do zpackaného protiútoku se již počítá KZ, nikoliv ale štít, jelikož ten je při útocích „vzadu“.

Příklad: útočníkovi celkem padlo 7, Ronovi 6 (= UC 5, padlo 1), tedy Ron promáchl naprázdno a protivníkův útok šel přímo na Rona, takže si v osobním deníku najdeme OC, odečteme a vyjde nám třeba 1 (= Obr -1, vycpávaná zbroj +2): Ron je tedy zraněn za 6 životů.

Tady lze vidět, že je to vcelku risk, s velkými bonusy při úspěchu, ale velkými nevýhodami při neúspěchu.


Obrana protiútokem s jednou padlou šestkou

Pokud bojovníkovi při protiútoku padne šestka, je jeho protivník automaticky zraněn za polovinu rozdílu, kterým jej bojovník přehodil a v dalším kole má na obranu stejný postih.

1) hází útočník (UC 5, padlo 2= 7)
2) hází bojovník na protiútok (UC 5, padlo 6 a 3 =) 14, tedy se ubránil a jeho protivník byl zraněn za 3.5 (~4) životů, do další akce bude mít postih -4.

Pokud útočníkovi padne také šestka, je možné uvažovat nad tím, že by anulovala vliv šestky bojovníka.

V případě, že by bojovník neuspěl při protiútoku, jeho aktuální OČ bude takové, jako kdyby vůbec neházel*. Dále bude mít i postih -3 za obranu beze zbraně, jelikož zbraní útočil. Do zpackaného protiútoku se již počítá KZ, opět se nepočítá štít.


Obrana protiútokem s dvěma padlými šestkami

Postupuje se stejně jako v předešlém případě, jen si bojovníkův protivník hází proti pasti, která je rovna rozdílu síly mezi bojujícími. Pokud nepřehodí tuto past na sílu, je jeho zbraň vyražena z ruky (možno i zlomena, radím postupovat obdobně jako při „zničení zbraně“ v PPE u šermíře).

Pokud útočníkovi padne také šestka, je možné uvažovat nad tím, že anuloval vliv první šestky bojovníka, tedy nebude zraněn za rozdíl hodů. Pokud mu padnou dvě, může být anulována i ona past a vlastně se postupuje, jako kdyby bojovníkovi šestka nepadla.

V případě, že by bojovník neuspěl při protiútoku, jeho aktuální OČ bude takové, jako kdyby vůbec neházel*. Dále bude mít i postih -3 za obranu beze zbraně, jelikož zbraní útočil. Do zpackaného protiútoku se již počítá KZ, opět se nepočítá štít.


Shrnutí

  • Jedná se o jednu z mála aktivních vlastností bojovníka.
  • Protiútok se používá při první obraně bojovníka.
  • Protiútok jde na jednoho protivníka v jednom souboji použít pouze jednou.
  • Bojovník musí bojovat tváří v tvář proti humanoidovi, protivníci mohou být i v početní převaze.
  • Protiútok nelze použít jako první akce boje!
  • Z technického hlediska se bojovník nebrání, ale útočí – tomu odpovídají i čísla!

Učení se protiútoku

Od 6. úrovně se může bojovník od někoho (patrně mistra, na akademii) naučit protiútok, ale pouze v podobě „bez padlé šestky“.

Od 12. úrovně umí bojovník protiútok s „jednou padlou šestkou“.

Od 16. úrovně protiútok ovládá kompletně a dokonale.

Dodatky

Šermíř proti bojovníkovi, který na něj útočí protiútokem, má bonus +1 na provedení akce klíč (a jemu podobné).

Nechci moc slyšet slovo „nereálné“. Reálné to je, věřte nebo ne. Rozhodně reálnější než magie.

Ad *: Řekl bych, že reálnější je neházet si, ovšem skalním fanouškům „dodržování pravidel“ doporučuji povolit hod na obranu, ovšem s drsnými postihy (-3 až -6).

Poděkování

Poděkovat bych chtěl Hamsterovi, Beregundovi, dále pak Shadomagovi a UnknowNovi.

Dále bych chtěl poděkovat Zelené, za korektúru díla.