Dovednosti

Lov zvěře Hodnocení: Kvalita

Obtížnost: Střední

Ověřování: Při ohlášení lovu

Totální úspěch: Lovci se podařilo během 3 - 12 (K10+2) směn najít a ulovit lepší kořist, než původně hledal.

Úspěch: Lovci se během 6 - 15 (K10+5) směn podařilo ulovit zamýšlenou nebo srovnatelnou kořist.

Neúspěch: Lovci se nepodařilo ulovit nic a ztratil 6 - 15 (K10+5) směn, NEBO ulovil v tomto čase jen chabou náhradu původní kořisti.

Fatální neúspěch: Při lovu nastaly komplikace. Viz Popis.

Popis:

Dovednost Lov zvěře kompletně nahrazuje komplikovanou mechaniku lovu v pravidlech. Náplní této dovednosti je jak vystopování zvěře, tak i její dostižení a následné skolení. Pod lov zvěře se ale dá zahrnout i použití loveckých pastí, které se často zpracovává samostatně (dle mého také zbytečně). To vše pak zastřešuje jediný hod.

Lov je omezen na suchozemské tvory a dá se provádět jen v přírodě - nejčastěji v lesích. Proto je Lov zvěře oddělen od jinak podobného Rybaření. Lov zvěře je proti Rybaření o stupeň těžší, především protože má širší záběr a umožňuje lovit rozmanitější kořist. Druhým a neméně podstatným důvodem pro větší obtížnost je také to, že past na Lov zvěře se snáze ovlivňuje, obvykle ve prospěch lovce.

Trvání loveckého pokusu se samozřejmě různí, ale orientační hody v tabulce úspěchu nejsou nutností. Ve většině případů ani nehraje roli, jak dlouho lov trval, natož s přesností na směny.

I když je technicky vzato možné ulovit zvíře i holýma rukama, ve většině případů se používají buď zbraně, zejména kuše, luky a oštěpy, anebo pasti. Kvalita těchto a dalších pomůcek se pochopitelně promítne ve výši pasti. Je dobré zmínit, že za improvizované vybavení se považují i jinak kvalitní zbraně, které se ale k lovu vůbec nehodí (byť představa válečníka lovícího lišky s řemdihem je docela zábavná).

Lov zvěře umožňuje hledané zvíře najít a chytit živé, aby tak kompletně nahradilo původní mechaniku pro lov. I to se ale nemile odrazí ve výši pasti.

Průběh lovu z hlediska mechaniky

Pokud se postava rozhodne něco ulovit, pak je důležité, aby zahlásila, jaké zvíře hledá. Zvolená kořist má totiž zásadní vliv na výslednou past. Při lovu zajíců, lišek a srn se pohybuje kolem základní výše, ale za vlka, divočáka nebo třeba medvěda už jsou vysoké postihy. Právě podle zvolené kořisti se určují i případné úspěchy a neúspěchy, takže pokud lovec zahlásí lov na ježky, těžko se mu podaří (byť i při totálním úspěchu) ulovit medvěda. Obecně by se mělo postupovat podle tabulky lovené zvěře asi tak, že při úspěchu uloví lovec to, co zamýšlel, při totálním úspěchu zvíře o stupeň výše v tabulce, při neúspěchu pak buď nic, anebo zvíře o dva stupně níž v tabulce.

Jakmile lovec vyhlásí hon na nějakou zvěř, určí se past a provede se hod. Kolik oprav vezmete v potaz, je na vás, nicméně oprava podle lovené zvěře a oprava za použití pastí by se měly přičíst vždy. Následují tabulky.


Tabulka oprav podle lovené zvěře
Malí nebo neobratní živočichovéJežci, hlodavci, veverky, bažanti -1
Trochu větší nebo obratnější zvěřZajíci, lišky, vysoká, gazely, hadi +1
Větší a nebezpečnější zvěřVlci, divočáci, hyeny +3 až +5
Obzvláště velká a nebezpečná zvěřMedvědi, lvi a tygři, hrochové a nosorožci +6 až +9
Obrovské a nebezpečné bestieLesní trollové, baziliškové, mamuti +10 až +12
Ti, kteří obvykle loví dobrodruhyDraci nebo wyverny +14 až +20
Zvěř je v daném prostředí vzácná: +2 až +4
Zvěř se v daném okolí vyskytuje: +0
Zvěře je hojnost, v daném okolí se vyskytuje běžně: -2


Tabulka oprav podle povoláníTabulka oprav podle okolností
Hraničář nebo Chodec:-3Tvora chce lovec lapit živého:+6
Druid*:-1 až -4Žádné vybavení:+6
Alchymista, Válečník, Zloděj nebo Sicco:+0Improvizované vybavení:+2
Lupič, Pyrofor - s pastí (a bez):-2 (0)Použité zbraně:+0 až -3
Kouzelník, Theurg:+1Použité pasti:+0 až -7
To jsou ale cool tabulky, co? *Jsou světy, kde druidové zvířata neloví a tudíž zapomenou umění lovu jako takového. Mohou ale lovit pro obživu, pravidlově jsou skvělí v boji se zvířaty a mohou s nimi komunikovat. Čili ve hvozdu by mohli zazářit, ale jinde excelovat nebudou. Rozhodnout musí PJ.Magie (lektvary a kouzla):Závisí na typu
Špatné počasí (špatná viditelnost, bouře):+1 až +4
Neschůdný terén (hustý les až bažiny):+1 až +4
Přehledný a rovný terén:-1

Příklad: Nezkušený lovec a hraničář Anarion (Lov zvěře na stupni špatně) se rozhodne porozhlédnout se kolem tábora po nějakých zajících či liškách. Past je 8 (základní) + 1 (trochu větší nebo obratnější zvěř) - 3 (hraničář) + 0 (obyčejný krátký luk) = 6. Čili povést se mu to může, ale bůhvíjaké zázraky se kolem jeho lovu nedějí, což lovení na stupni špatně odpovídá. Padne mu pětka, ale po přičtení bonusu za Obr +2 se mu přece jen podaří nějakou tu lišku najít a zabít.

Fatální neúspěch, komplikace při lovu

Při fatálním neúspěchu se při lovu vyskytnou komplikace. Tyto komplikace mohou být různého typu a já osobně doporučuji využít jich především pro ozvláštnění hry a potrápení hráčů s nějakým novým problémem. Co všechno může nastat, ukazuje následný výpis (který však určitě není kompletní a slouží toliko k inspiraci):

- Lovec se ztratí a ostatní ho musí najít.
- Lovce překvapí silnější zvíře, než jaké hledal, a začne klasický souboj.
- Lovec se při lovu zraní za 1K6 životů a musí se okamžitě vrátit.
- Lovec při lovu nachladne nebo jinak onemocní.
- Lovec narazí na konkurenčního lovce, který mu jeho kořist vyfoukne.
- Lovce přepadne skupina lesních skřetů nebo jiných tvorů ne zrovna vhodných k lovu.
- Lovec skolí velké zvíře, ale to ho při střetu zalehne a lovec se bez pomoci nehne.
- Lovec nevědomě překročí hranice nebo vstoupí do nepřístupné oblasti, čímž vyvolá střet se strážnými či pohraničníky.
- Lovec při lovu ztratí některý ze svých předmětů.
- A při úplně největší smůle... Lovec se chytí do vlastní pasti.

Doslov a poděkování

Jak bylo řečeno, dovednost Lov zvěře má zcela nahradit příliš komplikovanou samostojnou mechaniku lovu a chytání zvířat, která je v pravidlech rozpracována, neboť nevidím důvod, proč by lov neměl být dovednost jako každá jiná. Zastřešuje všechny druhy lovu, včetně líčení loveckých pastí, pod jednu dovednost a jediný hod. (Nicméně všimněte si, že Lupičovo líčení pastí mu dává v této dovednosti výhodu a nikterak neomezuje jiné použití pastí, třeba vůči lidem nebo k obraně majetku.)

Kdo na Dovednosti nehraje, tomu samozřejmě Lov zvěře nic nepřinese, ale tak je to s většinou dovedností, které jsou zkrátka tak postavené. Naproti tomu ostatním hráčům může přinést kýžené zjednodušení. Tak či onak, občas si na lov hodit ničemu neuškodí a díky této Dovednosti alespoň není tak těžké vymyslet, jak probíhal a jak dopadl.

Ilustraci jsem si stáhl na DeviantArtu a následně drasticky upravil pro své potřeby - vypadá jak z RPG adventury z devadesátých let, že? Za vyjádření k dílu děkuji Ascelle, Dakeyrasovi, Ivrinovi a kameraskovi. Čtenářům patří díky za přečtení a přeji příjemnou hru. -N.

Autor:

Přidáno:

Hlasovalo: 11

Diskuze

 Uživatel úrovně 8

Nevím, tvůj pohled na věc mi přijde příliš omezený. Když chceš hrát na dovednosti a vyhovuje ti, že postavy se mohou učit různé věci zasahující do různých oborů, pak Lov zvěře mezi dovednostmi akutně chybí. Když na to hrát nechceš a vyhovuje ti, že jsou všechny činnosti rozděleny mezi pět základních povolání, tak na to hrát nemusíš.
Ale ber prosímtě v potaz, že srovnáváš můj lov se svým lovem, ne s pravidlovým lovem. Jak už jsem napsal, i podle originálních pravidel je lov jako takový samostatná činnost a NESPADÁ pod hraničáře. (Ten má "exkluzivní" přístup toliko ke stopování, byť je v pravidlech myslím zmíněno, že i o to se může s poloviční úspěšností pokusit každý.)
Nu a pokud by ti snad vadilo jen to, že hraničáři nemají v lovu takový náskok, jaký by sis představoval, stačí zvýšit bonus, který k dovednosti mají. Na smyslu díla to nic nemění.


 Uživatel úrovně 0

Já nevím, ale když mám v druřině hraníka, vedle jeho RP kvalit jsem rád, že se nemusím starat o jídlo a tak, navíc je to dokonalý střelec, který své bojové dovednosti využije při lovu a naopak. To co zde uvádíš ty znamená, že defakto každý může lovit stejně dobře.
Máš pravdu v tom, že stopovat by měl dostat jako šanci každý, ovšem rozdíl 4 body v celé činnosti mi přijde dost málo, jelikož kdyby jsi tu činnost rozebral do subčinností, tak je hraničář lepší v každé z nich, hraničář se tedy nemusí učit nic, zatímco kouzelník se učí stopovat, rozznávat zvířata, staří stop, střelbu z luku, kladení pastí, stahování zvěře....
Nechci tím říct, že by to mág neměl zvládnout, jen se mi zdá v tomto ohledu děsně zvýhodněnej. hodit 4 na kostkách, abych se vyrovnal zaměření druhého povolání je podle mě zkrátka málo. Vem si, že když si hází proti krádeži zloděje mág, je na tom daleko hůř než třeba takový lovec, který je zvyklej vnímat své okolí. V tomto případě jde o zručnost, takže se hod může lišit i o 10.
Btw, díky za reakci


 Uživatel úrovně 8

morgast2: Překrytí toho, co umí povolání, a co se může naučit každý, je samozřejmě v Dračím Doupěti problém. Já osobně nejsem fanoušek systému povolání, kde stopovat může jen hraničář a ostatní se o to prostě pokusit nemohou. Myslím si, že lov zvěře je něco, co se dá naučit, aniž bys byl druid nebo hraničář naprosto sžitý s lesem. (Kromě toho, lov zvěře se nevztahuje jen na hvozd, ale i na savany, pouště, řeky, bažiny atd.)
(A propos, stopování je sice v pravidlech přiřčeno výhradně hraničáři, ale lov jako takový je zpracován jako zcela samostatná mechanika, takže...)

Hraničář a druid mají při používání této dovednosti značné výhody a tím je podle mě jejich dominance v oblasti lovu zajištěna. (Rozdíl mezi hraničářem a kouzelníkem je při použití této dovednosti 4 body.)

Nemyslím si ani, že lovu zvěře musíš věnovat celý svůj život - ostatně, i hraničáři se vedle lovu věnují boji, psionice a hraničářské magii, což jsou naprosto epicky rozsáhlé obory.

Pokud se chceš naučit lov zvěře alespoň na takové úrovni, aby sis mohl čas od času něco úspěšně nalovit, ale nechceš být mistr, tak si prostě vezmeš jen pár profibodů této dovednosti. Myslím si, že pak je lov zvěře srovnatelný s valnou většinou zbylých DrD dovedností.

Díky za přečtení díla a snad jsem ti dokázal svými poznámkami vysvětlit, kudy vedly moje myšlenky při tvorbě dovednosti.


 Uživatel úrovně 0

Ahoj,
vím že jsem tu teprve začátečník, ale tak projevit se projevím:
Jako nápad se mi to zdá pěkné, ovšem dovednosti by podle mě neměli nahrazovat schopnosti postav, což se zde kryje tedy celkem brutálně. Obecně se o toto téma zajímám a to ve smyslu, že chodím na 5+ denní puťáky, absolvoval jsem survival kurz, zajímám se o les, lesnictví a tak. Z vlastní zkušenosti mohu říct:
1) Potravu si většinou obstarávám během dobrodružství, když z nějakého důvodu došlo jídlo. Počítám tedy s tím, že danou oblast neznám. Za těchto podmínek máš započítáno strašně málo směn. Lovit může zkušený lovec třeba celý den a nic nenajde.
2) Fušuješ do ostatních povolání: jít na lov znamená (z vlastní zkušenosti) sžít se s krajinou, vycítit, kde co může být atd. To by ještě šlo. Problém nastává u hledání stop. Nevím, zda jsi to někdy zkoušel, ovšem všimnout si otisku zvěře na chrastí či ve vysoké trávě je pro necvičené oko nemožné. Touto dovedností oplývají druidové a hraničáři, kteří v lese žijí a je pro ně vším. Nedokážu si představit, že by mág, který vysedává v knihovnách či válečník na cvičišti párkrát zašli do lesa s nějakým učitelem, který jim to vysvětlí a oni to budou umět. Pro tuto dovednost musí mít člověk cit. Když si vezmeme ovšem nějakého mága, který má kouzelnou knížku co ho vše naučí a svůj čas tráví v přírodě tak: Je tu problém s chytáním a vlastním lovem kořisti. Ano, pomocí pasti souhlasím, ovšem i past je velice těžké nastražit (sám jsem se to učil několik měsíců a zvládám teprve začátečnické, které nezabíjí) Pak je tu ovšem lov pomocí dýky apod. Necvičená postava se nemá šanci dostat ke zvěři, což jsi zohlednil postihem, ovšem srovnej si toto: tuto dovednost se naučí mág a hraník, najdou kořist a přejdou k lovu. Opravdu bude jejich hod defakto srovnatelný? Opravdu vystřelí z toho luku stejně? Zde zase není zohledněná specializace na zbraně.
Lov je extrémně komplexní dovednost, která vyžaduje znalosti, tichý pohyb, stopování, zručnost se střelnými zbraněmi a mnoho dalšího. Pochopil bych, kdyby se ji mohl naučit Zloděj či Hraničář, ovšem nejsem si jist, jak by k ní mohli dojít ostatní postavy.
Považují to, jako kdyby se profesionální programátor chtěl jako vedlejšák živit kulturistikou. Obě tyto profese vyžadují takové nasazení, které lze úspěšně věnovat jen jedné činnosti


 Uživatel úrovně 8

Zpětně bych do dovednosti nejspíš doplnil větu: "Lovec se může pokusit ulovit jen takové zvíře, které má v souboji šanci porazit." - Pokud se nějaký Fundo rozhodne vymaxovat si dovednost Lov zvěře a bůhvíjakým způsobem si sežene munchkinovské vybavení, aby mohl lovit draky, i když na to zjevně nemá, tak je to prostě špatně odehrané. Ano, tato dovednost to umožňuje, ale pokud nejste schopni rozlišit, kdy je její použití vhodné, tak buďte té dobroty, vyškrtněte poslední dva řádky v tabulce lovené zvěře a nevymýšlejte hloupé příběhy o munchkinech.

Docela mě mrzí, že se dohadujeme o takové hlouposti a že to tam fakt musím výslovně napsat, aby někdo nepřiběhl s tím, že "je to přesílené, protože tam jde tohle a tohle" a "není výslovně řečeno, že hobit na první úrovni nemůže pomocí této dovednosti lovit draky".


 Uživatel úrovně 8

Když mi už třetí autor v řadě poukazuje příběhem ad absurdum na "chybu", která ovšem neplyne z díla, ale z munchkinovského přístupu a blbosti PJ-e, který takový přístup dovolí, aniž by se namáhal přečíst si diskuzi, která se tomu věnovala, pak ano, zaslouží si ode mě postih.
Mám plné zuby lidí, kteří vždycky v díle hledají to největší možné zneužití a hned ho do diskuze prdnou jako "chybu", a přitom vůbec neřeší, že když lidi nehrají jako blbci, tak takové zneužití nehrozí. A mysli si co chceš.
Tobě dalo samozřejmě strašně moc práce sepsat jeden odstavec přehnaného příběhu, zatímco mně nedalo vůbec žádnou práci sepsat tuhle dovednost.


 Uživatel úrovně 0

Nazdar Nathako, můžeš mi vysvětlit, proč jsi mi dal zápornou repku za takhle hezký příběh? Dalo mi to celkem dost práce a měl by jsi uznat, že to ani nepostrádá kapku humoru...ne vážně...opravdu si myslíš, že poukazování na takovouhle velkou chybu díla je něco, za co by měl autor postihovat čtenáře?


 Uživatel úrovně 8

Sccion: No to je prosím konečně konstruktivní poznámka. Díky!
Nevím, jak to mohlo mně, všem pomahačům v MS i všem kritikům, kteří se tak důkladně zaměřili na možnost ulovit draka, uniknout. Počet lovců měl mít velký dopad na výslednou past a za to se omlouvám.


 Uživatel úrovně 8

Kibe: Příběh pěkný, to se musí nechat. :)
Z té druhé strany děláš, jako by těžištěm dovednosti byl právě lov draků.

Ovšem když si člověk projde diskuzi a zjistí, co zde vadilo nejvíce, plyne z toho jednoduché ponaučení: Slova "lov" a "draci" prostě nejdou dohromady. :)

Co já osobně považuji za největší nedostatek je fakt, že dovednost nebere v potaz jednu z nejpodstatnějších věcí, která se při lovu zvěře používá - počet lovců.


 Uživatel úrovně 0

Nadaný syn ze zámožného rodu Pytlíků, jistý Fundo je jakožto hraničář na 4. úrovni od malička cvičen v lovu staříkem, který si říká Elessar. Slovo dalo slovo a Fundo byl partou trpaslíků najmut, jakožto výtěčný lovec (lov zvěře na stupni dokonale -4 k pasti), aby jim pomohl s jistým divokým ohnivým drakem(past +20, +4 je vzácný), který jakožto vzdálený příbuzný hrozného Šmaka začal sužovat Železné hory. Ve městě Dol a od trpaslíků z Hory se mu dostalo toho nejskvělejšího vybavení, které si uměl představit(-12 k pasti). Políčil si na něj na jedné horské pláni a jelikož má obratnost +2, tak výsledná nebezpečnost pasti je 24-22= 2. Na k 10 mu padlo 9 - velké štěstí, ale Fundo byl i na takový úspěch připravený a na poslední chvíli trochu poupraví způsob použití své ultra pasti a nebohého ohnivého draka polapil živého.
Co vám ale budu povídat, v tom malém človíčku je opravdu víc, než na kolik vypadá. Teď má Fundo na zahrádce u Dna Pytle uvázanou na řetězu pořádnou potvůrku. :-)