Dračí Doupě [ http://www.dracidoupe.cz ]
Rubrika: Dovednosti
  
  

Lov zvěře

Autor:Nathaka
Počet hvězdiček: 4
Vlastnost: Obratnost
Obtížnost: Střední
Ověřování: Při ohlášení lovu
Totální úspěch: Lovci se podařilo během 3 - 12 (K10+2) směn najít a ulovit lepší kořist, než původně hledal.
Úspěch: Lovci se během 6 - 15 (K10+5) směn podařilo ulovit zamýšlenou nebo srovnatelnou kořist.
Neúspěch: Lovci se nepodařilo ulovit nic a ztratil 6 - 15 (K10+5) směn, NEBO ulovil v tomto čase jen chabou náhradu původní kořisti.
Fatální neúspěch: Při lovu nastaly komplikace. Viz Popis.
Popis:

Dovednost Lov zvěře kompletně nahrazuje komplikovanou mechaniku lovu v pravidlech. Náplní této dovednosti je jak vystopování zvěře, tak i její dostižení a následné skolení. Pod lov zvěře se ale dá zahrnout i použití loveckých pastí, které se často zpracovává samostatně (dle mého také zbytečně). To vše pak zastřešuje jediný hod.

Lov je omezen na suchozemské tvory a dá se provádět jen v přírodě - nejčastěji v lesích. Proto je Lov zvěře oddělen od jinak podobného Rybaření. Lov zvěře je proti Rybaření o stupeň těžší, především protože má širší záběr a umožňuje lovit rozmanitější kořist. Druhým a neméně podstatným důvodem pro větší obtížnost je také to, že past na Lov zvěře se snáze ovlivňuje, obvykle ve prospěch lovce.

Trvání loveckého pokusu se samozřejmě různí, ale orientační hody v tabulce úspěchu nejsou nutností. Ve většině případů ani nehraje roli, jak dlouho lov trval, natož s přesností na směny.

I když je technicky vzato možné ulovit zvíře i holýma rukama, ve většině případů se používají buď zbraně, zejména kuše, luky a oštěpy, anebo pasti. Kvalita těchto a dalších pomůcek se pochopitelně promítne ve výši pasti. Je dobré zmínit, že za improvizované vybavení se považují i jinak kvalitní zbraně, které se ale k lovu vůbec nehodí (byť představa válečníka lovícího lišky s řemdihem je docela zábavná).

Lov zvěře umožňuje hledané zvíře najít a chytit živé, aby tak kompletně nahradilo původní mechaniku pro lov. I to se ale nemile odrazí ve výši pasti.

Průběh lovu z hlediska mechaniky

Pokud se postava rozhodne něco ulovit, pak je důležité, aby zahlásila, jaké zvíře hledá. Zvolená kořist má totiž zásadní vliv na výslednou past. Při lovu zajíců, lišek a srn se pohybuje kolem základní výše, ale za vlka, divočáka nebo třeba medvěda už jsou vysoké postihy. Právě podle zvolené kořisti se určují i případné úspěchy a neúspěchy, takže pokud lovec zahlásí lov na ježky, těžko se mu podaří (byť i při totálním úspěchu) ulovit medvěda. Obecně by se mělo postupovat podle tabulky lovené zvěře asi tak, že při úspěchu uloví lovec to, co zamýšlel, při totálním úspěchu zvíře o stupeň výše v tabulce, při neúspěchu pak buď nic, anebo zvíře o dva stupně níž v tabulce.

Jakmile lovec vyhlásí hon na nějakou zvěř, určí se past a provede se hod. Kolik oprav vezmete v potaz, je na vás, nicméně oprava podle lovené zvěře a oprava za použití pastí by se měly přičíst vždy. Následují tabulky.


Tabulka oprav podle lovené zvěře
Malí nebo neobratní živočichovéJežci, hlodavci, veverky, bažanti -1
Trochu větší nebo obratnější zvěřZajíci, lišky, vysoká, gazely, hadi +1
Větší a nebezpečnější zvěřVlci, divočáci, hyeny +3 až +5
Obzvláště velká a nebezpečná zvěřMedvědi, lvi a tygři, hrochové a nosorožci +6 až +9
Obrovské a nebezpečné bestieLesní trollové, baziliškové, mamuti +10 až +12
Ti, kteří obvykle loví dobrodruhyDraci nebo wyverny +14 až +20
Zvěř je v daném prostředí vzácná: +2 až +4
Zvěř se v daném okolí vyskytuje: +0
Zvěře je hojnost, v daném okolí se vyskytuje běžně: -2


Tabulka oprav podle povoláníTabulka oprav podle okolností
Hraničář nebo Chodec:-3Tvora chce lovec lapit živého:+6
Druid*:-1 až -4Žádné vybavení:+6
Alchymista, Válečník, Zloděj nebo Sicco:+0Improvizované vybavení:+2
Lupič, Pyrofor - s pastí (a bez):-2 (0)Použité zbraně:+0 až -3
Kouzelník, Theurg:+1Použité pasti:+0 až -7
To jsou ale cool tabulky, co? *Jsou světy, kde druidové zvířata neloví a tudíž zapomenou umění lovu jako takového. Mohou ale lovit pro obživu, pravidlově jsou skvělí v boji se zvířaty a mohou s nimi komunikovat. Čili ve hvozdu by mohli zazářit, ale jinde excelovat nebudou. Rozhodnout musí PJ.Magie (lektvary a kouzla):Závisí na typu
Špatné počasí (špatná viditelnost, bouře):+1 až +4
Neschůdný terén (hustý les až bažiny):+1 až +4
Přehledný a rovný terén:-1

Příklad: Nezkušený lovec a hraničář Anarion (Lov zvěře na stupni špatně) se rozhodne porozhlédnout se kolem tábora po nějakých zajících či liškách. Past je 8 (základní) + 1 (trochu větší nebo obratnější zvěř) - 3 (hraničář) + 0 (obyčejný krátký luk) = 6. Čili povést se mu to může, ale bůhvíjaké zázraky se kolem jeho lovu nedějí, což lovení na stupni špatně odpovídá. Padne mu pětka, ale po přičtení bonusu za Obr +2 se mu přece jen podaří nějakou tu lišku najít a zabít.

Fatální neúspěch, komplikace při lovu

Při fatálním neúspěchu se při lovu vyskytnou komplikace. Tyto komplikace mohou být různého typu a já osobně doporučuji využít jich především pro ozvláštnění hry a potrápení hráčů s nějakým novým problémem. Co všechno může nastat, ukazuje následný výpis (který však určitě není kompletní a slouží toliko k inspiraci):

- Lovec se ztratí a ostatní ho musí najít.
- Lovce překvapí silnější zvíře, než jaké hledal, a začne klasický souboj.
- Lovec se při lovu zraní za 1K6 životů a musí se okamžitě vrátit.
- Lovec při lovu nachladne nebo jinak onemocní.
- Lovec narazí na konkurenčního lovce, který mu jeho kořist vyfoukne.
- Lovce přepadne skupina lesních skřetů nebo jiných tvorů ne zrovna vhodných k lovu.
- Lovec skolí velké zvíře, ale to ho při střetu zalehne a lovec se bez pomoci nehne.
- Lovec nevědomě překročí hranice nebo vstoupí do nepřístupné oblasti, čímž vyvolá střet se strážnými či pohraničníky.
- Lovec při lovu ztratí některý ze svých předmětů.
- A při úplně největší smůle... Lovec se chytí do vlastní pasti.

Doslov a poděkování

Jak bylo řečeno, dovednost Lov zvěře má zcela nahradit příliš komplikovanou samostojnou mechaniku lovu a chytání zvířat, která je v pravidlech rozpracována, neboť nevidím důvod, proč by lov neměl být dovednost jako každá jiná. Zastřešuje všechny druhy lovu, včetně líčení loveckých pastí, pod jednu dovednost a jediný hod. (Nicméně všimněte si, že Lupičovo líčení pastí mu dává v této dovednosti výhodu a nikterak neomezuje jiné použití pastí, třeba vůči lidem nebo k obraně majetku.)

Kdo na Dovednosti nehraje, tomu samozřejmě Lov zvěře nic nepřinese, ale tak je to s většinou dovedností, které jsou zkrátka tak postavené. Naproti tomu ostatním hráčům může přinést kýžené zjednodušení. Tak či onak, občas si na lov hodit ničemu neuškodí a díky této Dovednosti alespoň není tak těžké vymyslet, jak probíhal a jak dopadl.

Ilustraci jsem si stáhl na DeviantArtu a následně drasticky upravil pro své potřeby - vypadá jak z RPG adventury z devadesátých let, že? Za vyjádření k dílu děkuji Ascelle, Dakeyrasovi, Ivrinovi a kameraskovi. Čtenářům patří díky za přečtení a přeji příjemnou hru. -N.

Přidáno: 2012-04-07 19:38:39