Dovednost Lov zvěře kompletně nahrazuje komplikovanou mechaniku lovu v pravidlech. Náplní této dovednosti je jak vystopování zvěře, tak i její dostižení a následné skolení. Pod lov zvěře se ale dá zahrnout i použití loveckých pastí, které se často zpracovává samostatně (dle mého také zbytečně). To vše pak zastřešuje jediný hod.
Lov je omezen na suchozemské tvory a dá se provádět jen v přírodě - nejčastěji v lesích. Proto je Lov zvěře oddělen od jinak podobného Rybaření. Lov zvěře je proti Rybaření o stupeň těžší, především protože má širší záběr a umožňuje lovit rozmanitější kořist. Druhým a neméně podstatným důvodem pro větší obtížnost je také to, že past na Lov zvěře se snáze ovlivňuje, obvykle ve prospěch lovce.
Trvání loveckého pokusu se samozřejmě různí, ale orientační hody v tabulce úspěchu nejsou nutností. Ve většině případů ani nehraje roli, jak dlouho lov trval, natož s přesností na směny.
I když je technicky vzato možné ulovit zvíře i holýma rukama, ve většině případů se používají buď zbraně, zejména kuše, luky a oštěpy, anebo pasti. Kvalita těchto a dalších pomůcek se pochopitelně promítne ve výši pasti. Je dobré zmínit, že za improvizované vybavení se považují i jinak kvalitní zbraně, které se ale k lovu vůbec nehodí (byť představa válečníka lovícího lišky s řemdihem je docela zábavná).
Lov zvěře umožňuje hledané zvíře najít a chytit živé, aby tak kompletně nahradilo původní mechaniku pro lov. I to se ale nemile odrazí ve výši pasti.
Průběh lovu z hlediska mechaniky
Pokud se postava rozhodne něco ulovit, pak je důležité, aby zahlásila, jaké zvíře hledá. Zvolená kořist má totiž zásadní vliv na výslednou past. Při lovu zajíců, lišek a srn se pohybuje kolem základní výše, ale za vlka, divočáka nebo třeba medvěda už jsou vysoké postihy. Právě podle zvolené kořisti se určují i případné úspěchy a neúspěchy, takže pokud lovec zahlásí lov na ježky, těžko se mu podaří (byť i při totálním úspěchu) ulovit medvěda. Obecně by se mělo postupovat podle tabulky lovené zvěře asi tak, že při úspěchu uloví lovec to, co zamýšlel, při totálním úspěchu zvíře o stupeň výše v tabulce, při neúspěchu pak buď nic, anebo zvíře o dva stupně níž v tabulce.
Jakmile lovec vyhlásí hon na nějakou zvěř, určí se past a provede se hod. Kolik oprav vezmete v potaz, je na vás, nicméně oprava podle lovené zvěře a oprava za použití pastí by se měly přičíst vždy. Následují tabulky.
Tabulka oprav podle lovené zvěře |
Malí nebo neobratní živočichové | Ježci, hlodavci, veverky, bažanti | -1 |
Trochu větší nebo obratnější zvěř | Zajíci, lišky, vysoká, gazely, hadi | +1 |
Větší a nebezpečnější zvěř | Vlci, divočáci, hyeny | +3 až +5 |
Obzvláště velká a nebezpečná zvěř | Medvědi, lvi a tygři, hrochové a nosorožci | +6 až +9 |
Obrovské a nebezpečné bestie | Lesní trollové, baziliškové, mamuti | +10 až +12 |
Ti, kteří obvykle loví dobrodruhy | Draci nebo wyverny | +14 až +20 |
Zvěř je v daném prostředí vzácná: | +2 až +4 |
Zvěř se v daném okolí vyskytuje: | +0 |
Zvěře je hojnost, v daném okolí se vyskytuje běžně: | -2 |
Tabulka oprav podle povolání | | Tabulka oprav podle okolností | |
Hraničář nebo Chodec: | -3 | Tvora chce lovec lapit živého: | +6 |
Druid*: | -1 až -4 | Žádné vybavení: | +6 |
Alchymista, Válečník, Zloděj nebo Sicco: | +0 | Improvizované vybavení: | +2 |
Lupič, Pyrofor - s pastí (a bez): | -2 (0) | Použité zbraně: | +0 až -3 |
Kouzelník, Theurg: | +1 | Použité pasti: | +0 až -7 |
To jsou ale cool tabulky, co?
*Jsou světy, kde druidové zvířata neloví a tudíž zapomenou umění lovu jako takového. Mohou ale lovit pro obživu, pravidlově jsou skvělí v boji se zvířaty a mohou s nimi komunikovat. Čili ve hvozdu by mohli zazářit, ale jinde excelovat nebudou. Rozhodnout musí PJ. | Magie (lektvary a kouzla): | Závisí na typu |
Špatné počasí (špatná viditelnost, bouře): | +1 až +4 |
Neschůdný terén (hustý les až bažiny): | +1 až +4 |
Přehledný a rovný terén: | -1 |
Příklad: Nezkušený lovec a hraničář Anarion (Lov zvěře na stupni špatně) se rozhodne porozhlédnout se kolem tábora po nějakých zajících či liškách. Past je 8 (základní) + 1 (trochu větší nebo obratnější zvěř) - 3 (hraničář) + 0 (obyčejný krátký luk) = 6. Čili povést se mu to může, ale bůhvíjaké zázraky se kolem jeho lovu nedějí, což lovení na stupni špatně odpovídá. Padne mu pětka, ale po přičtení bonusu za Obr +2 se mu přece jen podaří nějakou tu lišku najít a zabít.
Fatální neúspěch, komplikace při lovu
Při fatálním neúspěchu se při lovu vyskytnou komplikace. Tyto komplikace mohou být různého typu a já osobně doporučuji využít jich především pro ozvláštnění hry a potrápení hráčů s nějakým novým problémem. Co všechno může nastat, ukazuje následný výpis (který však určitě není kompletní a slouží toliko k inspiraci):
- Lovec se ztratí a ostatní ho musí najít. |
- Lovce překvapí silnější zvíře, než jaké hledal, a začne klasický souboj. |
- Lovec se při lovu zraní za 1K6 životů a musí se okamžitě vrátit. |
- Lovec při lovu nachladne nebo jinak onemocní. |
- Lovec narazí na konkurenčního lovce, který mu jeho kořist vyfoukne. |
- Lovce přepadne skupina lesních skřetů nebo jiných tvorů ne zrovna vhodných k lovu. |
- Lovec skolí velké zvíře, ale to ho při střetu zalehne a lovec se bez pomoci nehne. |
- Lovec nevědomě překročí hranice nebo vstoupí do nepřístupné oblasti, čímž vyvolá střet se strážnými či pohraničníky. |
- Lovec při lovu ztratí některý ze svých předmětů. |
- A při úplně největší smůle... Lovec se chytí do vlastní pasti. |
Doslov a poděkování
Jak bylo řečeno, dovednost Lov zvěře má zcela nahradit příliš komplikovanou samostojnou mechaniku lovu a chytání zvířat, která je v pravidlech rozpracována, neboť nevidím důvod, proč by lov neměl být dovednost jako každá jiná. Zastřešuje všechny druhy lovu, včetně líčení loveckých pastí, pod jednu dovednost a jediný hod. (Nicméně všimněte si, že Lupičovo líčení pastí mu dává v této dovednosti výhodu a nikterak neomezuje jiné použití pastí, třeba vůči lidem nebo k obraně majetku.)
Kdo na Dovednosti nehraje, tomu samozřejmě Lov zvěře nic nepřinese, ale tak je to s většinou dovedností, které jsou zkrátka tak postavené. Naproti tomu ostatním hráčům může přinést kýžené zjednodušení. Tak či onak, občas si na lov hodit ničemu neuškodí a díky této Dovednosti alespoň není tak těžké vymyslet, jak probíhal a jak dopadl.
Ilustraci jsem si stáhl na DeviantArtu a následně drasticky upravil pro své potřeby - vypadá jak z RPG adventury z devadesátých let, že? Za vyjádření k dílu děkuji Ascelle, Dakeyrasovi, Ivrinovi a kameraskovi. Čtenářům patří díky za přečtení a přeji příjemnou hru. -N.
|
 |