Dovednosti

Proutkaření Hodnocení: Kvalita

Obtížnost: Těžká

Ověřování: každou směnu

Totální úspěch: postava našla předmět, který hledala, byl-li blíže než 60 sáhů, v opačném případě alespoň ví, kterým směrem se nachází

Úspěch: postava našla předmět, který hledala, byl-li blíže než 60 sáhů, v opačném případě ví, že tam není

Neúspěch: postava nenašla nic

Fatální neúspěch: postava si je jistá, že v okruhu 60 sáhů předmět není a nachází se jiným směrem (než skutečně je)

Popis:

Pod pojmem proutkaření si většina lidi nejspíš představí podivína, jak jde s klackem a hledá vodu, což je ovšem všeobecně rozšířený omyl. Pomocí proutku lze hledat cokoliv – věci, energii, odpovědi nebo třeba tajné dveře. Pod pojmem proutek si zase můžete představit cokoliv: zmíněný klacek, žílu, ale také drát, minci, vlastní ruce dokonce bolavý kloub. Každému vyhovuje něco jiného a záleží jen na PJ, jaký způsob bude vyhovovat právě vaší postavě. Ať už hledá postava cokoliv, tady to bude označováno jako předmět. Problematika fungování proutku je nesmírně složitá a neprobádaná, protože se žádní vědci nepokouší o jeho skutečně racionální vysvětlení. Proto vás tu nebudu krmit nějakými bludy o tom, jak to skutečně funguje, důležité je, že kostkou hází PJ tak, aby hráč neviděl co padlo, a také může upravit past podle okolností (to však ještě předtím, než hodil). Takovou okolností může být třeba jak moc zná předmět, který hledá, nebo jestli zrovna proutkaří se svým oblíbeným drátem.

Co se týče samotného hraní, jsou dvě metody, jak proutkařit. Každý by si měl vybrat tu, která mu vyhovuje a pouze tu hodnotit, ale v žádném případě by je neměl kombinovat. PJ může kdykoliv říct, že postava danou věc nemůže hledat, protože je chráněná magií, nebo prostě protože by to příliš zjednodušilo celou hru.

Plošná metoda

Tato metoda je ta snazší, méně reálná, avšak pro hru praktičtější. Platí pro ni údaje uvedené výše, takže je možné za delší dobu "automaticky" projít území o poloměru 20 sáhů, což zvýší celkový dosah prozkoumané vzdálenosti na 40 sáhů, ovšem zabere to celou směnu a způsobí stejnou únavu jako rychlá chůze.

Okamžitá metoda

Tato metoda spíš odpovídá realitě a sama o sobě nezpůsobuje žádnou únavu. Základní vlastnosti se trochu liší:

Vlastnost:Inteligence
Obtížnost:Těžká
Ověřování:každé kolo
Totální úspěch:postava nejen že dostala správnou odezvu, ale také ví, kterým směrem má pokračovat
Úspěch:postava dostala správnou odezvu
Neúspěch:postava neucítila nic
Fatální neúspěch:postava dostala špatnou odezvu, která míří špatným směrem

Funguje to vlastně tak, že ve chvíli, kdy se se postava rozhodne něco hledat pomocí proutku, PJ vezme hexový papír a postaví na něj její figurku. Nejvhodnější je ten papír, na kterém jsou napsána čísla, protože se mnohem lépe pamatují než prázdný hex s hledaným předmětem. Pokouší-li se postava proutkařit, chodí po hexovém papíře a když se zastaví, PJ za hodí kostkou a odpovídá hráči podle tabulky:

1k6vzdálenost od předmětu
Pokud padne:>10<100
Totální úspěch
ZIMA + směr
PŘIHOŘÍVÁ + směr
HOŘÍ + popis předmětu
Úspěch
ZIMA
PŘIHOŘÍVÁ
HOŘÍ
Neúspěch
NIC
NIC
NIC
Fatální neúspěch
PŘIHOŘÍVÁ + špatný směr<
ZIMA<
ZIMA + špatný směr<

Takto se také hraje jistý typ hry na schovávanou, nevím jestli ji znáte, ale teď už ano. Tato metoda zabere v reálném světě víc času, ale mě třeba baví mnohem víc.

Jestli to někdo umíte v reálu, tak víte, že to takhle úplně nefunguje, ale pro hru to určitě stačí.

Omlouvám se za zhoršenou kvalitu, ale Moudrá Sova skomírá a nemělo by cenu to tam znova dávat.

Autor:

Přidáno:

Hlasovalo: 7

Diskuze

 Uživatel úrovně 5

1) dotycny o tom aspon neco vi nebo zna nekoho kdo to ovlada(ja takoveho pribuznyho mam)
2) z vlastni zkusenosti(podle pribuznyho a sem si to i vyzkousel a vydel na vlastni oci) se tato metoda nejde na ucit nekdo to ma nebo ne proto bych to jako dovednost nedal postavu bych to nedovolil naucit ale treba by to umela od mala byla by tim obdarena pak na to zle toto hazeni pouzit
3) kazdej tuto schopnost kdyz ji ma ma na urcitym stupni muze ji treba trenovat a tim zlepsit(nebo spis si overit kolik a jak mu to funguje) ale jen do urcite miry
4) vzdalenost bych rozdelil podle velikosti predmetu medailonek neurcim smer do 60m ale treba do 10 a pramen treba jo vse zalezi na dotycnym a jak je na co citlivej
5) trochu mi tam schazi urceni vzdalenosti, pripadne hloubky (pouziva se u pramenu)
6) dotycnej nepozna predmet(aspon podle me) vi ze nasel neco maliho zeleznyho a ze to je v hloubce pul sahu ale to je asi vse
7) tuto dovednost nejvic se pouziva na hledani vody podle me dalsi vyuziti nalezeni hrobek,jesky, podzemi
8) chtelo by to vic vypsat priklady co ovlivnuje past jak a podobne
9) pro postavu bych to dal treba jako bonus ze to umi a pro zpestreni hry ucit urcite ne jelikoz ze skusenosti vim ze to ucit nejde je to neco jako citlivost na neco

NAPAD ZAJIMAVEJ ,PODLE ME BY TO CHTELO VYPSAT PRIKLADY CO DE A CO NE .. UZ VYDIM DRUZINU JAK SE SEMNOU HADA ALE TOHLE JE TO SAMI TAK PROC NA TOHLE TO DE A NA TOHLE NE - mas 3


 Uživatel úrovně 0

zdravím,
s touto dovedností mám já osobně problém. dle mě je obecná dovednost něco, co se dá naučit. zjednodušeně buď ve škole základní (počty, cizí jazyk, kotoul vzad) , střední (kovářství, truhlařina), vysoké (architektura) nebo doma (drobné ruční práce) nebo v zájmovém kroužku (hasičství, zálesáctví, zpěv). tedy je nějaká metodika, jak tu dovednost učit. u této dovednosti mi to chybí. přijde mi, že to je podobný princip jako kdyby jsi chtěl někoho učit třeba telekinezi. s tím souvisí to, že spíše bych to převedl do pravidel jako novou speciální schopnost hraničáře nebo nějakého jeho oboru, kde "klacek" bude sloužit jako médium.
tedy já bych to jako PJ ve své hře nepovolil.
na druhou stranu si myslím, že je to zpracované dobře a pokud s tím někdo nemá problém jako já principielní, může ihned použít. ale přidal bych se k fafrinovi a použitou vlastnost změnil na charisma. dle mě to vystihuje lépe. při nápisech zima, přihořívá, hoří jsem si krásně zavzpomínal na mládí ;-)


 Uživatel úrovně 0

pro začátek bych podotkl, že nejméně jedno racionální vysvětlení existuje: Pohyb proutku je způsoben drobným pohybem napnutých pažních svalů (je i přesně vyzkoumáno kterých).
Tohle je ovšem fantazy, a tak nás to nemusí zajímat.
Z popisu jsem nepochopil, na jakém principu dovednost funguje - pokud se jedná o něco věšteckého, volil bych jako vlastnost možná raději charismu, pokud se jedná o nějaké podvědomé vnímání energií a (magických) proudů, je to spíš ta inteligence.
Okamžitá metoda mi přijde pro běžnou hru spíše nepoužitelná, ale to je otázka, jak moc rádi házíte kostkami a čím chcete marnit svůj herní čas.
Dost by mě zajímalo, jak se hledají takové "odpovědí"?
Všeobecně bych uvítal nějaké rozvedení hledání něčeho jiného, než obyčejných věcí (osoby ve městě, magické proudy, kouzla, lidi na mapě...) Aneb spíš takové obecnější věštění s proutkem či virgulí.
Celkové hodnocení si ještě rozmyslím, není to zásadně špatné, ale nezaujalo mě to.


 Uživatel úrovně 8

Kvalitně zpracovaná dovednost, která je originální a zajímavá. Na první pohled se zdá být obyčejnou dovedností, kterou moc lidí nepoužije, po přečtení si ale člověk říká, že hledání věcí je ku*va častá věc užívaná v každém dobrodružství.
Zvolený způsob převedení schopnosti do pravidel mi přijde v pořádku a nenašel jsem žádné chyby.


 Uživatel úrovně 8

Rozhodně to zní zajímavě. Myslím také, že v případě opatrného postupu ze strany PJ to může hře i dost pomoct, ale celkově mi přijde, že dovednost by měla být především v pravomoci PJ a využívána spíše méně než více.

Příklad by neuškodil :)


 Uživatel úrovně 8

[slovně se do hodnocení zapojím později]