Dovednosti

Dýmové signály Hodnocení: Kvalita

Obtížnost: Těžká

Ověřování: každá zpráva

Totální úspěch: Postavě se povedlo poslat zprávu naprosto přesně a srozumitelně, bez chyb. Podařilo se vybrat nejvhodnější dřevo, zvolit vhodný moment i barvu dýmu. V případě čtení postava přečetla a vyložila sdělení přijaté zprávy správně.

Úspěch: Postavě se podařilo poslat zprávu z větší části správně, některá sdělené mohou být mírně nepřesná nebo zmatečná. V případě čtení postava pochopila přibližný smysl zprávy, nikoliv však podrobnosti.

Neúspěch: Postavě se nepodařilo zprávu odeslat, dým si dělá co chce. V případě čtení postava přijatou zprávu nepochopila a nepřečetla vůbec.

Fatální neúspěch: Postava zprávu sice odeslala zdánlivě úspěšně, ovšem význam je diametrálně odlišný, překroucený. Dává ovšem jakýsi smysl. Postava ovšem nemá o své chybě ani tušení. V případě čtení pochopí postava zprávu naprosto špatně.

Popis:
Kouřový signál je způsob vizuálního dorozumívání na dálku pomocí ohně. Význam může nést světlo ohně, barva plamenů, barva a intenzita kouře nebo jeho přerušování, popřípadě kombinace více ohňů. Kouřový signál jako způsob dorozumívání byl používán již ve staré Číně, ale i v Severní a Jižní Americe. Kmeny severoamerických indiánů užívaly rozličné kouřové abecedy a kupříkladu v říši Inků patřila výuka dýmových signálů k základnímu vojenskému vzdělání.

Autor:

Přidáno:

Hlasovalo: 15

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Folcwine: nutné pomůcky: Houně (klasická, z ceníku), křesadlo, popřípadě cokoliv k rozdělání ohně. Prostředky k zabarvení kouře: mokrá tráva, olejem nasáklé hadry (ty speciální alchymistické neuvádím, ty jsem nepoužíval)
Popis pro RP?: Postava obhlíží terén, zkouší směr a sílu větru. Potom co vybere nejlepší místo, zapálí menší oheň a hodí na něj vlhkou trávu, popřípadě hadry nasáklé olejem pro zabarvení ohně (černá, bílá barva) potom začne sloupec kouře přerušovat (nebo nepřerušovat) pomocí houně. jakmile tráva na ohni vyschne, nahradí ji postava novou trávou, popřípadě hadry novými hadry. A tak to pokračuje dokud není zpráva odeslána.
Rychlost předávání zprávy závisí na kódu


 Uživatel úrovně 0

Folc: přečti si diskusi podtím... to tě nazabije... pak se zeptej na zbytek...

Jinak tahle dovednost je zajímavá a využitelná, podle mě je to ideální přízpěvek bez okrášlovadel a zbytečných pravidel...

Podle mě je jasné, že PJ si bude muset s hráčem prodiskutovat kód a způsoby jeho provedení, prostě fantazii se meze nekladou, jediné omezení by mělo být provádění jedním člověkem a hořící oheň...

K obtížnosti. No je otázka, co chci vysílat, pokud chci nějak informace o pohybu vojska budu potřebovat lepší kód a vysíláníbude těžší, než když posílám támhle jdou bizoni...

celkově velmi hratelná dovednost mohoucí ozvláštnit hraní:-)


 Uživatel úrovně 5

Nečetl jsem diskuzi, takže budu jen velmi stručný. Nápad na novou dovednost je to skvělý.

Chybý mi soupis nutných pomůcek a jejich cena a velikost (pokud mají být barevné)
Chybý mi popis pro RP.
Chybý mi rychlost předávání zprávy.

Ono se řekne dvě malé chybky, ale pro mě to znamená, že si všechno musím dovymyslet a takřka jediné co použiji je nápad (ten je ale skvělý, to musím uznat).

***


 Uživatel úrovně 0

Většina již zde byla řečena, ale dle mě je to užitečná vlastnost, do hry použitelná. Psáno stručně a výstižně.

s úctou, T.


 Uživatel úrovně 0

Tak jsem se konečně dostal k počítači a internetu, což mi dává možnost odpovědět na příspěvky:

Corwin45A: Co se týče obtížnosti, měl jsem napsat možná lehká až těžká. Zálečí na složitosti kódu. Na jedné straně většina z etnik užívajících kouřové signály měla kód jednoduchý až primitivní. Na straně druhé existoval dokonce i způsob odesílání řecké alfabety pomocí signálů kouřem. Ovšem drtivá většina dýmové signály užívajících etnik své vlastní písmo ani neměla.
Co se týče univerzálního kódu, může existovat. ovšem logické je, pokud budou mít větší nezávislé celky své vlastní dýmové kódy. Přecijen nikdo nechce, aby si nepřáítelé četli vaší poštu, že? A tímto jsem snad odpověděl i tobě, Hamstere.
Mai'q the Liar: obtížnost je věc dost snadno ovlivnitelná, tu si upraví každý PJ.podle svého přesvědčení. a teď se zaměřím na tvé dotazy a pokusím se je co nejlépe zodpovědět:

1)Kouřové signály se tvoří pomocí přerušování, popřípadě nepřerušování kouřového sloupce, úpravy jeho barvy. Například přiložením mokré trávy vznikne kouř hustý a bílý, přiložením olejem nasáklých hadrů kouř černý, teoreticky přihozením určitých substancí vyrobených šamanem či alchymistou by se dalo docílit i jiných barev, což je ovšem jen na fantazii PJ. Záleží i na místě odkud je vysíláno. jestli z vrcholu nebo z poloviny úbočí kopce. Tento rozdíl mohl zcela převrátit mínění zprávy. Pokud na tomto záleželo, vysílalo se z úbočí na které mohl vidět adresát ze svého stanoviště. V noci se vysílá pomocí světla ohně. Oheň se zakrývá a odkrývá a světelné záblesky jsou nositeli zprávy. K dennímu vysílání se užívá plachta nebo široká mělká nádoba mísovitého tvaru. Velikost ohně závisí na vzdálenosti adresáta, hlavně v noci. Pokud jde o dobu potřebnou k odeslání zprávy, pohybuje se v řádu směn až hodin.
Jak jsem již uvedl výše, kouřové signály mohou být jednoduché (nepřítel, mír, přijeď sem... nebo velice složité (výše zmíněný Polybiův systém odesílání řecké alfabety.) Ovšem většinou jsou zprávy jednodušší, román se bude odesílat stěží, stejně tak báseň.


 Uživatel úrovně 0

Já si dokonce myslím, že tato dovednost je lehká...právě v porovnání s jinýmy činnostmi z pravidel...


 Uživatel úrovně 3

Mai´q the Liar:

Nazdar. Hodnoť, jak chceš, když si to pak dokážeš obhájit - díky tomu má hodnocení různých lidí smysl. Jinak v Dračím manuálu je určitě nějaký rozpis významů pro jednotlivá hvězdičková hodnocení, kdbys chtěl...


 Uživatel úrovně 0

Dobrý den.

Zkusil jsem si pro začátek zhodnotit a přečíst jednoduché dílo a jsem docela rád, že jsem tak udělal. Rychle přečtené a přitom docela poutavé. Rád bych teď také něco napsal do diskuze, abych nějakým způsobem předal svůj názor.

Předně se domnívám, že je to dovednost užitečná a hratelná. Sbírám teď rozšíření pro svou vlastní začínající hru a kouřové signály moc rád použiju.

Učiním tak ale s jemnou úpravou. Dovednost nebude těžká, nýbrž pouze střední. Já si totiž myslím, že pomocí kouřových signálů se posílají jen velmi jednoduché zprávy a tak se jejich smyslu učí rychle.

Mám ale pár dotazů na informace, které z díla zcela nevyplynou. Možná je to škoda, protože si myslím, že následující otázky měly být v díle zodpovězeny spíš než kteří indiáni tyto signály použili, taková informace je totiž pro hru irelevantní.

1) Jak se vlastně kouřové signály tvoří? Jak postava ovlivňuje tvorbu oblaků? Toto značí citelnou absenci pořádného popisu.
2) Jak velký je potřeba oheň? Je třeba nějakého vybavení? Čím se kouř přerušuje, aby tvořil signál? Stačí obyčejná deka, jedno jaké velikosti?
3) Co znamená zmínka o správném dřevu? Jaké dřevo je třeba a jaký vliv má na obláčky kouře?
4) Jak dlouho (v herním čase) trvá odeslat průměrnou zprávu o pár větách?
5) Jak složitá sdělení lze kouřovými signály sdělit?

Děkuji, pokud mi budou otázky zodpovězeny. Ještě mě napadá, že jich je asi dost. Snažil jsem se ale ptát na věci opravdu potřebné ke hře.

Abych tedy nakonec vynesl nějaký verdikt, tak děkuji za nápad a inspiraci a za pravidlový mustr pro kouřové signály. Rád použiju. Zároveň mě však mrzí, že je třeba se na tolik věcí doptávat a že nemůžu svým hráčům některé věci vysvětlit. Ještě si nejsem jistý, jak se zde hodnotí, ale viděl bych to půl na půl, tedy dám tři hvězdičky. (Určitě mi napište, pokud hodnotím moc mimo, přizpůsobím se.)

S pozdravy,
"Mai'q the Liar",
Petr Dědeček


 Uživatel úrovně 8

Hamster: Omlouvám se, napsal jsem to zřejmě málo pochopitelně. Jakákoliv postava může vysílat signály, které vypadají nějak takhle:
Sloup dýmu - klid a mír
malé obláčky (časté přerušení kouře) - nepřítel na dohled
velké oblaky - spojenci na dohled
Jedinou nevýhodou je, že se obě strany musí domluvit na stejném kódu. Kód může být libovolně rozmanitý, pracovat s dýmem ve dne a světlem v noci, s barvou dýmu a podobně, ale to už velkou roli (z hlediska obtížnosti) nehraje.

Druhou možností je použít univerzální kód - třeba Morseovu abecedu - kterou se dají vysílat libovolné zprávy. Schopnost čtení a psaní je ale jednoznačně předpokladem pro zvládnutí morseovky. Pokud to postava nezvládá, bude mít velké problémy s převodem slov na znaky a následně do vysílaného kódu.


 Uživatel úrovně 8

Corwin: "Význam může nést světlo ohně, barva plamenů, barva a intenzita kouře nebo jeho přerušování, popřípadě kombinace více ohňů." - já ti tu deku brát nebudu : )))

V tvém příspěvku nevidím kecy, ale tvůj předpoklad, že dýmové signály vysílá (pouze) postava, která umí číst a psát, mi přijde mylná...

Tim bych to uzavřel : ) Docela jsme se rozjeli : ))) Obtížnost je naštěstí snadno upravitelný údaj : )