Dovednosti

Houbaření Hodnocení: Něco to má do sebe

Obtížnost: Lehká

Ověřování: každá houba

Totální úspěch: Postava najde hledanou houbu, přesně ji určí a příští ověřování se snižuje past o 1.

Úspěch: Postava najde houbu, určí, je-li jedlá či ne.

Neúspěch: Postava nenajde houbu ani nic, co se jí podobá.

Fatální neúspěch: Postava najde houbu, avšak ji určí úplně špatně (z jedlé udělá jedovatou, u jedovaté obráceně, u nejedlé si hodí na k6 = 1-3 jedlá, 4-6 nejedlá.

Popis:

Tato dovednost je všeobecně rozšířená. Výsledky hledání jsou již popsány nahoře. Pokud postava hledá nějakou vzácnou houbu, dostává k pasti bonus od 1 do 5 (dle Pj). Pokud již na hledaném místě houbu našel, past se snižuje o 1. Také záleží na podmínkách počasí. Pokud už 3 a více týdnů nepršelo, dostává postava postih -5 a pokud pršelo nepřetržitě bez svitu slunce 4 a více dní, dostává postava postih -2. Při dešti ve větších dávkách je také 30% možnost, že houba, kterou postava najde, je plesnivá.

Nakonec ještě poznámka: Houby jde hledat jen v lese či v přílesních oblastech, popřípadě na místech, kde mají dobré podmínky k růstu (např. Hřib Lávový, který se používá k výrobě lektvaru ohnivého dechu, se nachází pouze v oblastech se zvýšenou vulkanickou činností. Nebo Vodolom Říční jen v říčních tocích poblíž ústí řek (ale ne zas moc blízko, tam je voda napůl slaná.).

Autor:

Přidáno:

Hlasovalo: 14

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Tohle je vtip?
Ověřování každá houba?
Vést si u jednotlivých druhů hub záznami, kolikrát je postava našla?

To jako postavy vyrzí do lesíka, PJ si hodí 10k10 na počet hub v lese, u každé si hodí na % co je to za houbu z nějaké tabulky hub pro daný svět. a pak si postavy hází proti pasti a PJ jim zděluje, jakou že houbu to právě našli. Simulátor houbaření? Takhle to asi být nemá, že?
Takže to slouží k nalézání vzácných hub? Tedy pyroforských a alchymistických surovin. A interferuje to nějak s jejich šancí na nalezení? Ne. Ale to by mělo.
Autora bych dále rád informoval že mnoho druhů hub roste na loukách či pastvinách.
Co se týče možnosti hledat houby jen tak k snědku, je to dostačně odřešeno v diskuzi.


 Uživatel úrovně 0

Dobrý den.

Abych šel takříkajíc přímo k věci, tak jak vidím v díle i ve vašich příspěvcích, základním kamenem úrazu příspěvku Houbaření je absence jednoduše zformulované myšlenky v popisu dovednosti. Jinými slovy; na první pohled není jisté, o co vlastně v této dovednosti jde. V příspěvku jsou popsány výsledky a jsou tam rozepsána pravidla, ne však co při použití dovednosti děláme.

Osobně jsem získal dojem, že tato dovednost je něco mezi hledáním konkrétní (jedné) houby a následně jejím určením (proto zřejmě inteligence). Anebo postava při použití dovednosti zkrátka zkusí štěstí a při úspěchu najde houbu a určí ji, při neúspěchu houbu nenajde - to by ale zase znamenalo použití postřehu spíš než inteligence. To mi nepřipadá zrovna šťastné, protože je to nevýhodné, níže uvedený nápad od Unknowna by byl do hry užitečnější a také jednoznačnější.

Dále pak podotýkám, že dovednost houbaření je pro mne (a zvlášť v této formě) nadbytečná. Níže se ptal Spize, zda neexistuje nějaká zastřešovací dovednost obecně pro přežití v lese/shánění potravy, a právě taková by byla určitě lepší. Zkusím pročíst pravidla a pokud se nebude autor tohoto příspěvku zlobit, rád bych to napsal trochu jinak a podělil se s vámi o výsledek.

Příspěvek ohodnotím dvěma hvězdami, protože ve srovnání s kouřovými signály mi přijde méně použitelný a hůře popsaný. Kvituji však s povděkem, že mi rozhodně dal impulz pro vlastní zpracování užitečné dovednosti a to se též počítá.

S pozdravy,
"Mai'q the Liar",
Petr Dědeček


 Uživatel úrovně 8

Folcwine: nic proti, ale tohle mi přijde jako nuláctví...

Dovednost je na inteligenci, tudíž to není o postřehu (jé, támhle je nějakej klobouček) ale o hledání nějakého stanoviště (postava našla hledanou houbu) a o správném určení.

Pro autora: pitomé odřádkování by pomohlo přehlednosti. Je jedno, že by byla třeba jedna věta na jednom řádku : )


 Uživatel úrovně 8

Folcwine: Nemohu si pomoct, ale určování hub součástí dovednosti zcela zjevně je. Ono je to celé spíš o jejich určování než o hledání.


 Uživatel úrovně 5

Chybý množství za čas. Např.:
Ú - Postava za hodinu hledání najde 1 čen jedlých hub nebo 1 vzácnou houbu.

Hledání obecně je na postřeh (asi na mechanismy), takže houby klidně se dají sbírat i bez dovednosti.

Do dovednosti by neškodilo zařadit identifikaci hub a jejich účinků - dosti by to dovednost ozvláštnilo a byla by taková zajímavější (co jsem to jen safryš našel). Pamatuji si na jednu paní, která pro široké okolí třídila houby na jedlé a ten zbytek. Hledat houby může kdokoli, ale poznat jedné jen někdo.

Pěkné dílko na nováčka. V autorovi vidím do budoucna celkem velký potenciál, i když první dílko nepatří mezi skvosty. Držém palce v další tvorbě.


 Uživatel úrovně 0

Corwin: Cheche. To jsou mi věci... Díky a omlouvám se, za svou neznalost.


 Uživatel úrovně 8

Sipze: Nemá, alespoň ve verzi 1.5 nic podobného není. Tak nějak se předpokládá, že hraničáři a alchymisté budou podobné věci ovládat "sami od sebe".


 Uživatel úrovně 0

Ano, něco jako řekl UnknowN by to vážně chtělo.

A nemá náhodou DrD něco jako Zálesáctví nebo podobně? Zkrátka nějakou... nadřeazenou, zatřešující dovednost? Jen se tak ptám, DrD neznaje, páč bych něco takového čekal...?


 Uživatel úrovně 8

Já osobně bych do díla zakomponoval ještě variantu zaměřenou na hromadné sbírání hub za účelem hledání potravy.

Něco jako:

TÚ: Postava nasbírala jeden čen hub
Ú: Postava nasbírala půl čenu hub
N: Postava nasbírala půl čenu hub z těch, co jí přišly pod ruku. Může tedy obsahovat i houby nejedlé (pokud se v dané oblasti vyskytují), jedovatým houbám se ale postava vyhnula.
FN: Postava nasbírala jeden čen hub - všechny co jí přišly pod ruku (hlavně ty pěkné, červené, s bílými puntíky...)


 Uživatel úrovně 8

Po dlouhé době se objevila nová dovednost. Ačkoliv je hleádní hub v Čechách oblíbené, pravidlové zpracování se tady dosud neobjěvilo, takže je vidět že se pořád dá nacházet něco nového.

Hlavním pozitivem dovednosti je jednoduchost a možnost okamžitého použité ve hře - nepotřebujete žádné tabulky, žádné dlouhé texty, nic. Na druhé straně je na PJ aby si připravil jaké houby vlastně v jeho lesích rostou a proč je má cenu hledat. Nějaký náznak toho, co mohou postavy houbařením získat (kromě nějaké té ňamky k večeři) by určitě neuškodil - takže pokud vás něco napadne, v diskuzi se to určitě neztratí.

Doplnění postihů a bonusů mi přijde matoucí. Pokud postava hledá vzácnou houbu, čekal bych spíš, že vzroste nebezpečnost pasti, případně že postava dostane postih, ne bonus (stejně jako dostává postih za špatné počasí). Netvrdil bych, že houby se dají hledat jen v lesích a na jejich okrajích (pokud dobře chápu, co je přílesní porost), pokud se v houbách vyznáte, můžete je hledat prakticky kdekoliv, kde je alespoň nějaká vlhkost a organické podloží.