Dovednosti

Pláč Hodnocení: Kvalita

Obtížnost: Lehká

Ověřování: Při káždém užití

Totální úspěch: Postava pláče naprosto přesvědčivě a nefalešně. K nerozeznání od někoho, koho by okolnost, kvůli které pláče, skutečně rozesmutnila. Všem v okolí je jasné, že je silně zarmoucena a zasažena. Je-li to možné, je litována a utěšována.

Úspěch: Postava pláče a smutní přirozeně. Okolí se k ní snaží chovat v rámci možností ohleduplně.

Neúspěch: Postava svým smutkem příliš nepřesvědčila. Většině přítomných je zjevné, že to dost přihrává nebo hraje úplně.

Fatální neúspěch: Všichni poznají, že postava svůj smutek a pláč hraje. V případě nevhodného místa užití silné pobouření (pozůstalých, kolegů, protivníka, atd...).

Popis:

Efekt

Postava se snaží rozbrečet a rozesmutnět tak, aby okolí přesvědčila o svém smutku, ublíženosti, porážce, strachu či čemkoli, co může způsobit pláč. Jedná se nejen o pláč samotný, ale i doprovázející mimiku (např. lomení rukama) a hlasové efekty (různé hekání, smrkání, škytání apod.).

Použití aneb kdy se vyplatí bulet

Plakat, brečet, štkát, bulet či řvát je vhodné nebo výhodné v mnoha situacích. Tato dovednost je doménou zejména zhýčkaných dítek bohatých rodičů (úplně malé a menší děti nepoužívají ke svému pláči žádnou zvláštní dovednost, jak víme), profesionálních oplakávaček na pohřbu (často řvou více, než příbuzní, ačkoli se jméno nebožtíka dozvěděly těsně před obřadem; na hostině na něj potom živě vzpomínají) nebo třeba odhalených práskačů. Pro dobrodruhy může mít tato dovednost využití také, zejména pro obory zloděje nebo i jakékoli jiné povolání, není-li pod "hrdinovu" důstojnost se ji učit a užívat.

Ještě bych chtěl dodat, že existují lidé citlivější a méně citliví. PJ může v tomto ohledu zvážit charakter postavy (ať už hráčské nebo CP) a dát bonus či postih při hodu proti pasti. Obecně se však dá říct, že osoby, které su tuto dovednost chtějí učit, nebudou mít nejspíš se svou přehnanou citlivostí výrazný problém (a tedy ani bonus).

Zde uvádím základní dvě obecné situace, kdy lze tuto dovednost využít. U Diplomatického pláče dávám k dobru i korekce základu v hodu proti pasti v závislosti na okolnostech užití této dovednosti. Napadnou-li PJe nějaké další rozumné korekce, ať je prosím používá.

Diplomatický pláč

Lze využít při pohřbech, svatbách, různých veřejných nebo soukromých akcích, kde lze z jakéhokoli emocionálního důvodu plakat. Cílem postavy je nastolit dojem, že oplakává zemřelého, milovala nevěstu, vyšetřovateli naznačit, že měla ráda zavražděného, atp.

Dále uvedené bonusy a postihy uvádějí opravy v závislosti na různých okolnostech a připravenosti postavy. "Událostí" je myšlen moment, kdy má postava zjistit nějakou okolnost, na kterou se rozhodne reagovat pláčem (zpráva o smrti, začátek svatebního obřadu...).

Bonusy a postihy k hodu
  • Postavě se chce téměř plakat i přirozeně +6
  • Postavě se zdá událost smutná +2
  • Postava se staví k této události neutrálně 0
  • Postavě přijde tato událost zábavná nebo jí vyhovuje -2
  • Postava se mohla "na událost" alespoň směnu připravovat +2
  • Postava má přípravu pár kol před "zjištěním události" 0
  • Postava se dozvěděla o události na místě, reaguje okamžitě -2

Obranný pláč

Používáme v situacích, kdy usoudíme, že nám pomůže se z nějakého srabu vybrečet (nebo chceme, aby to tak vypadalo). Někdo chce postavu třeba zmlátit, zmrzačit nebo zabít (popř. už tak činí), postava byla uražena nebo zesměšněna (nebo se o to její protivník snaží a postava potřebuje, aby to tak vypadalo).

Na závěr

Pláč není žádná ultimátní dovednost. To, že se vám úspěšně (nebo ještě lépe) povede, nemusí v důsledku pro vás znamenat vůbec nic, pokud ji použijete v nesprávný okamžik nebo proti nesprávnému člověku. Jak už napsáno, není to příliš hrdinná dovednost, ale vzhledem k tomu, jak rozmanitě a za co všechno možné se dá dračí doupě hrát, věřím, že u někoho může najít uplatnění.

Autor:

Přidáno:

Hlasovalo: 19

Diskuze

 Uživatel úrovně 0

Ivrin:

U Obranného pláče to je tudíž nedodělané (absence tabulek různých vlivů a možností, když říkáš, že tam nelze použít vlivy z diplomatického - já osobně bych tam klidně použil všechny ty postihy a bonusy až na poslední dva, tam by mohl být třeba bezprostředný úlek/bez přípravy/ výhodou). Dáváš tam sice návod na roleplaying, ale chybí tam jakákoliv pravidlová zmínka, že předchozí bonusy a postihy neplatí.


 Uživatel úrovně 3

Beregund:

Představil jsem si nejzákladnější situace použití této dovednosti pro hrdinu v drd a rozhodl jsem se vypsat tyto dva okruhy. Situace, které jsem vypsal v odstavci pláče obranného mi přijdou poněkud rozdílné - především se v nich špatně užívá bonusů a postihů popsaných výše.
Ostatní pláče, které jsi vypsal, podle úvahy zařadit do diplomatického nebo uvažovat nějak jinak a dávat jim jiné nebo žádné bonusy.

S cibulí nebo česnekem nastává problém, kterého jsme se v diskusi už lehce dotkli. Já beru Pláč jako souhru různých schopností, které navenek vytvářejí dojem smutku. Slzení je jen jedním z nich, i když poměrně signifikantní a nejspíš nejdůležitější (koneckonců se ta dovednost tak jmenuje). Takže bonus za cibuli je možné uvažovat... já osobně ho asi uvažovat nebudu, přijde mi to spíš jako možný doplněk přípravy.


 Uživatel úrovně 0

Dílko se mi líbí. Diskuse o nadřazenosti a šíři záběru herectví byla velmi zajímavá a přínosná (nedokážu se přiklonit ani na jednu stranu, oba názory jsou pravdivé).

Překvapuje mě vydělení Obranného pláče. V zásadě je také diplomatický, přestože jsou jiné okolnosti (možný strach, agresivita "diváků"). Pokud ho chceme vydělit, musí být lépe popsán (například tabulka vlivu totálního úspěchu, úspěchu, neúspěchu a fatálního neúspěchu na chování okolí/agresorů v závislosti na stupni "agrese" /blízcí, posměváčci, rváči, zabijáci/).

Jinak zatím je zbytečné ho tu uvádět, protože pak by mohl být Pláč Vymáhací ("tak už mu to dej, taťko"), Pláč Přenesení Své Špatné Nálady Na Ostatní ("to se nedá vydržet, zabijte toho spratka"), Pláč Divadelní ("ó, to byl nádherný výkon"), Pláč Sladký, Pláč Hořký, atd ...

Podružný doplňující nápad na bonus - Co takhle použití cibule či česneku? (šíleně smutná princezna :-)

Šulibrk Tonda: Zdá se mi, že u neúspěchu akorát není o pláči nic. Jen o smutku - smutnou grimasu svedeš vždy, ale v případě neúspěchu není věrohodná. Autor nemusí být kritizován za něco, co nenapsal.

Ale jinak je tvoje připomínka realistická a souhlasím s tím, že člověk v tu chvíli asi brečet nebude.


 Uživatel úrovně 0

Dobře zpracované, originální... Ovšem na to abych dal 5 jsem ještě moc ospalý x).

těším se na další dílka... ;-)


 Uživatel úrovně 0

5*
Dobře zpracované, dobře použitelné a na rýpání mám moc dobrou náladu:-)

PinHead


 Uživatel úrovně 0

Pěkné pěkně zpracované dílko. Dobře využitelné ve hře


 Uživatel úrovně 0

Dobrý nápad, dobré zpracování. Chválím! Jen se mi nezdá, že i při neúspěchu se povede plakat. Podle mně je na tom celé nejtěžší právě pláč vyvolat, věrohodný už je pak skoro pokaždý. Proto jsem si neúspěch představoval prostě tak, že se nepodaří plakat, no a totální neúspěch třeba tak, že se dotyčný sám rozesměje svými trapnými pokusy, nebo třeba hází nějaké divné grimasy. Ale jo, to je detail. Líbí.


 Uživatel úrovně 0

Pěkně a přehledně zpracovaná dovednost. Její zaměření je sice úzké, ale nemyslím si že tak úzké, aby se dala naučit za pochodu a bez zvláštního úsilí. Kdo nevěří, tak ať si před zrcadlem zkusí, jak věrohodně dokáže brečet ve chvíli, kdy se mu brečet vůbec nechce. Nevidím žádnou chybu, kterou bych mohl vytknout, takže hodnocení je pro mě jasné…


 Uživatel úrovně 0

perfketne spracovane, mne sa to paci. Je pravda, ze vacisna hrdinov na to asi profibody minat nebude, ale napriklad ako dcera slachtica, ktora usla z domu, aby sa vyhla vydaju, to urcite moze pouzit, a asi aj vyuzit.

A este treba poznamenat, ze je to velmi dolezita schopnost v pripade, ze chcete robit kaskadera Chuckovi Norrisovi, kedze on ho potrebuje na scenu, ked ma plakat.


 Uživatel úrovně 3

Zdravím všechny.

Tak sice jsem se předem trochu bál kritiky týkající se šíře použití a onoho herectví, ale nakonec jsem se rozhodl nezatěžovat odůvodňováním svého konečného rozhodnutí přímo v díle (ať už třeba na začátku či na konci). Tak snad teď...

1. První věc, kterou jsem se snažil ošetřit menší použitelnost, je obtížnost. Neplatí sice nepřímá úměra mezi použitelností a obtížností, ale dá se říct, že lehké dovednosti (nebo ještě lehčí) mohou být občas právě těmi "podskupinovými" tím, že na ně nespotřebujeme tolik profibodů.

2. V pravidlech, ale především mezi úspěšnými dílky tady na serveru jsem našel povíce podobně často použitelných a podobně složitě naučitelných dovedností.

3. Herectví ..... pláč. Je to bohužel typická věc názoru - co je moc široké, co je málo široké. Sám považuju herectví pro dračí doupě za příliš širokou dovednost. Takové vyprávění třeba, jako dovednost na charismu mi přijde jako klasicky "správně široká" dovednost pro drd. Herectví jako takové by podle mě bylo složeno z nepřeberného množství jiných dovedností, které by potom hráč třeba intuitivně používal i v jiných situacích... když už umí to herectví.


Konkrétně bych tedy řekl, že ani ten pláč, jak jsem ho sem popsal, není jen nějaké slzení. Jde také třeba o navození atmosféry smutku, zvukové, tělesné a mimické doprovody (jak bylo napsáno i v dílce), čili nejde o nic, co se lze naučit za chvilinku (ba ani za delší chvilinku). A ta použitelnost... záleží prostě na konkrétním uživateli. Někteří již tady napsali, že pro jejich postavu bude velká. Samozřejmě chápu, že někdo to tak nevidí a zdá se mu tedy (nejen z tohoto důvodu), že by neměla zabírat cenné profibody.


Děkuju za dosavadní komentáře.